| |
|
  |
Moped- och bilterror |
|
|
|
|
05-05-2006, 04:06
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (uno @ 05-05-2006, 03:00) Visst kan det hända "saker" när man tar upp ett gammalt inlägg. Gammalt inlägg, aktuellt problem. Inte mycket har hänt uppebarligen på 3 år
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 06:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Ewa L @ 04-05-2006, 15:33) Är det ingen mer än jag som har problem med TV-bilden när en moppe kör förbi utanför?  Yes, för att inte tala om trådlös telefon. Och datan störs. FÖrra året så var grannens unge i mopedåldern. Det innebar att ständigt tjugo grabbar i mopedålderns stod utanför och gasade. Ibland till klockan två på nätterna. OCh nästan hela dagarna i ände så kör de hundra meter fram och tillbaka för att prova trimmet eller också bara nöta. Yngsta sonen missade sitt examensarbete eller vad man nu skulle kalla det i gymnasiet. Han hade fått datorproblem och vi lyckades få över än säkerhetkopia till äldre brodern i hans studenslya. Via ventrilli så skulle de försöka göra det sista. Men det gick inte för allt jädrans körande fram och tillbaka. Själv hade jag jätteproblem att kunna jobba just den perioden också. Det var i sluttampen på deklarationsperioden och man hade önskat sig nåogot bättre. Fast föräldern till ungarna som störde hela dagarna och till väldigt sent på natten hade samma inställning som Hannele, skaffa örinproppar. Jag har min bestämda u´ppfattning om det uttalandet. Det lämpar sig inte i skrift. Precis som om det gjorde det möjligt till att prata i telefonen och andvända datorn. I år har vi åtta EPA-traktorer som står och gasar i stället. Men dom stör i alla fall inte datorbilden och TV. Fast prata i telefon är nästan stört omöjligt när de håller på. Och jag har min arbetsplats hemma och telefonen är ett redskap för mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:22
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Ungarna har säkert egna föräldrar. Men som synes inga föräldrar som lär dom vad som gäller. I så fall så hade väl inte ungarna uppfört sig så här. Jag vet inte riktigt vad du menar med din kommentar. Att det endast är barnens föräldrar som får yttra sig över vad ungarna får göra. Eller om det var avsett att tillrättavisa mig. Hur som helst, trots att jag riskerar att få en moped med förare in i min bilsida i ca 80 km i timmen och att man kan förmoda att mopedisten antingen inte överlever det eller får skador för livet, så anser jag att jag har rätt att påpeka det. Många skulle säkert påpeka att de inte vill ha skador på bilen också. Fast det är inte den jag tänker på i första hand. Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig. Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:31
|

Medlem

|
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 08:22) CITAT (Hannele @ 04-05-2006, 11:48) CITAT (Bettson @ 04-05-2006, 08:47) Och förstår du hur ledsen dina föräldrar hade blivit om du skadat dig? Och hur tror du dina föräldrar skulle känna sig om de var tvugna att gå på din begravning? Har ungdomarna inga egna föräldrar, som lär dem vad som gäller?  Ungarna har säkert egna föräldrar. Men som synes inga föräldrar som lär dom vad som gäller. I så fall så hade väl inte ungarna uppfört sig så här. Jag vet inte riktigt vad du menar med din kommentar. Att det endast är barnens föräldrar som får yttra sig över vad ungarna får göra. Eller om det var avsett att tillrättavisa mig. Hur som helst, trots att jag riskerar att få en moped med förare in i min bilsida i ca 80 km i timmen och att man kan förmoda att mopedisten antingen inte överlever det eller får skador för livet, så anser jag att jag har rätt att påpeka det. Många skulle säkert påpeka att de inte vill ha skador på bilen också. Fast det är inte den jag tänker på i första hand. Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig. Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel. Jag tycker du har rätt inställning Bettson. Alla barn är allas barn Så var det när vi växte upp. Man vågade inte hitta på allt för mycket skit eftersom alla vuxna var en "auktoritet". Numera så skiter ungarna i sånt och då blir det lättare att hitta på hyss. Ingen förälder kan bevaka sina barn 24/7.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:31
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Bettson @ 05-05-2006, 08:22) Det brukar vara samma föräldrar som blundar för ungens mopedtrimmning och fullständigt olagliga körning, som sedan skyller på bilisten när väl ungen skadar sig.
Dvs ingens skall säga något till min unge, jag blundar för vad de gör och tror på allt de säger. Men händer det något så är det någon annans fel. Ja, suck vad trött man blir. Och är det inte bilistens fel så är det säkert skolans, lärarnas eller samhällets fel. Aldrig att det kan vara barnen eller föräldrarna själva som brustit nånstans i kedjan. "Andras ungar och mina barn " är ju vida känt. Nåt som jag aldrig har förstått mig på. Enligt mitt sätt att se på den saken så är alla barn allas ansvar. Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:42
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 09:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Ojj.............
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:45
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 08:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Intressant frågeställning. Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 07:49
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:45) CITAT (AnitaGg @ 05-05-2006, 08:32) CITAT (Evgeni @ 05-05-2006, 08:31) Sen måste jag få fråga Hannele varför hon inte tar på sig hörselskydd när grannarna klipper gräset?  Intressant frågeställning. Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.  Det här börjar likna humortråden.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det. :rolleyes: :D Jag tycker att en barnlös grinig gubbe ska låta mina barn vara utanför denna "diskussion"!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 08:16
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Hannele @ 05-05-2006, 09:13) CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Förmodligen har Hannele låtit sina ungar väsnas hur mycket som helst och det är därför grannarna drar igång gräsklipparen när hon skall ha det skönt. Hämnd kallas det.  Jag tycker att en barnlös grinig gubbe ska låta mina barn vara utanför denna diskussion!  Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Bullerplågan i Björlanda har fått sin förklaring.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 08:18
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:16) Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Ömma tår? Tala för dej själv.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 08:19
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 05-05-2006, 09:18) CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 09:16) Ojdå, lite ömma tår där tydligen. Ömma tår? Tala för dej själv. Tänkte faktiskt samma tanke ... fast då med anledning av ordet "grinig"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 08:20
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 04-05-2006, 20:57) speciellt vid den här tidpunkten när TV och tidningar inte skriver om mycket annat än barn som mördas, misshandlas och utnyttjas av sina föräldrar! Anki Visst, alla karlar är våldtäcksmän och barnlösa gubbar pedofiler... Är detta en "diskussion??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 09:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2006, 08:45) Hämnd kallas det. :rolleyes: :D Javisst handlar det om hämnd  Ljuv sådan. Sa just till maken att det är dags att börja dra på med rockmusiken igen. Grannen har satt ut den g i g a n t i s k a hoppgrunkan på sin gräsmatta så att både deras och närmsta grannskapets alla skrikiga barn skall ha lite kul. Tack och lov har vi kvar dom gamla stora hörlurarna. Det tar bort lite av ljudet. Men det ser lite demonstrativt ut. Bättre med rockmusik på hög ljudnivå. Ungarna och vi har inte samma musiksmak. Subtil hämnd? Mja....
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Bjud in ungdomarna också och låt dem ansvara för t ex att korvarna blir grillade, eller något annat viktigt och halvfarligt (så de känner sig duktiga). Det är ett mycket trevligare sätt att försöka främja grannsämjan än att strö spik bakom bilen och gräla  Med lite tur kan det bli tradition till och med, att alla tar med sig sina grillar och saker att grilla till ett knytkalas och ungdomarna sköter matlagandet åt det vuxna
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 11:17
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 13:12) Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Det där är en mycket bra idé. Det är alltid lättare att skälla/klaga på människor som man har på distans än de man träffat i trevlig samvaro. Och det är enklare att ta "problem" direkt om man har en god kontakt. Förmodligen hinner det inte ens bli problem.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 12:07
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-05-2006, 12:12) Annars kan man ju faktiskt bjuda in till gårdsfest och bli bättre vänner med grannarna. Det är lättare att visa hänsyn till dem man tycker om, och vänner kan man inte ha för få. Bjud in ungdomarna också och låt dem ansvara för t ex att korvarna blir grillade, eller något annat viktigt och halvfarligt (så de känner sig duktiga). Det är ett mycket trevligare sätt att försöka främja grannsämjan än att strö spik bakom bilen och gräla  Med lite tur kan det bli tradition till och med, att alla tar med sig sina grillar och saker att grilla till ett knytkalas och ungdomarna sköter matlagandet åt det vuxna  Tror nog inte det hjälper. han var välrdens bästa granne tills han fick en ny sambo. Första sambon var ilsk på allt och alla.Gnällde och klagade på allt. Bland annat ville hon ha ett nytt staket. Det räckte att vi överhuvutaget gick ut i trädgården så ¨störde vi. Och vår trädgårdskötsel vill hon också läga sig i. Ändå hade vi ingen ordning i vår trädgård. OCh vi är inga festprissar precis, vi gör inte så mycket väsen av oss. Men som sagt det räckte att vi fanns till Och så kom nästa sambo med lika mycket ungar som den andra hade innan. Och nu blev de nästan aggresiva för att det inte fanns någott staket mellan tomterna. Gamla gemensamt ägda häcken som fanns hade ju förra sambon mejat ner med sin motorsåg. VI byggde det jädrans staketet och det hade jag en lång tråd om förra sommaren.Läs den så kan du själv bedöma om det går att hålla fred med en sådan granne eller om man ens en gång ska anstränga sig. Nu har jag inte ens en gång tänkt söka bråk med dom för allting blir värre. Men tanken.....................känns som en lite kompensation i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2006, 12:53
|

Medlem

|
Verkar som om det bästa vore att ni fick ha inflytande över hans val av sambo nästa gång Nä, jag tycker nog lite som du. Är det värt energin att ens försöka bli god vän? Själv skulle jag nog hellre avstå. Den sortens människor fungerar oftast så att för varje steg man tar tillbaka, så får dom nytt bränsle och flyttar gränserna en bit till. Sätt stopp!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|