|
|
  |
Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder? |
|
|
|
15-09-2008, 19:31
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (Tillan @ 15-09-2008, 18:00)  Hej.Även jag köpte sticklingar i trepack från odla i maj månad. Har odlat upp dem i en och samma balkonglåda ute på verandan under sommaren. Nu har jag separerat dem och ställt in i mitt köksfönster . Började med en och den "rände" iväg som ett x2000 tåg runt fönstret(bild) och förstod då att jag nog ska ställa de andra två i samma fönster i köket (platsbrist blir det) Men hur så små sticklingar kan fara iväg( 5cm vid levernas) till meterlånga nu i mitten av september och den jag först satte in har jag räknat till 34 knopp och det blommar för fullt nu. Är helt ny på passion jag med och vet nu inte hur man fortsätter så de överlever ska bli spännande. DSC_00009.jpg DSC_00010.jpgVilket fint exemplar av Passiflora ´Amethyst`!!! Den trivs verkligen i ditt kökfönster nu...du kommer att njuta av blommornas prakt ett tag till för att när de finns inne på hösten blommar de lite längre...ja tills mörkret tvingar dem i vinterdvala, så sker det hos mig för att jag inte tillför något extraljus. De sover, tappar lite blad, sen klipper jag de i februari, mars när säsongen börjar...Du behöver inte oroa dig, din passi kommer att överleva inne om du inte övervattnar den på vintern... jag har aldrig haft de optimala förhållandena för passisar på vintern...På den inglasade balkongen är det kallt och säsongen för dem börjar senare än inne i lägenheten och slutar tidigare... passisar tappar alla blad och sover längre, de överlever men....jag har kommit fram till att lägenheten i mitt fall är en "snällare" lösning på den kallaste perioden av året och att det är alltid tid att ta ut dem när våren kommer, de gillar inte att komma fram och tillbaka...Svensk vinter är en tuff prövning för dem om du inte har tid och möjligheter att pyssla med tillfört ljus och temperatur, fuktighet. Det är kanske bra att lägga till att mina erfarenheter gäller för Passiflora racemosa, P. citrina, P.decaisneana, P. coriacea, P. trifasciata och P. belotii (Empress Eugenie). Gör allt efter din känsla, Tillan, och växten kommer att trivas. Som du ser, din Passi trivs, lita på dig själv, på din "sjätte sinne", det är spännande att upptäcka och förstå växternas värld på egen hand... Lycka till!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
17-09-2008, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 11 104

|
Riktigt hemsk bildkvalitet förstås, men min Amethyst har verkligen ätit upp halva mitt fönster:  Är två edulis som står i krukorna som syns nästan längst till vänster Krukan Amethysten står längst till vänster, bakon gardinen, och syns därför inte alls.
Redigerat av bogg: 17-09-2008, 20:19
|
|
|
|
|
18-09-2008, 00:27
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Oj, undrar om det blir en dubbel-post från mig, den försvann just när jag sklle skicka den..konstigt Undrar just vad ni ger dom, förutom kärlek, vatten och ljus ??? Fönsterbrädor är en bra uppfinning, det får plats många krkor, värme nedtill och ljus upptill, perfekt tillvaro för växterna.. Jag blir glad när ni delar med er av era bilder, men jag kommer igen med bilder framåt vårkanten, för 2009 kommer jag att ha många Passis med blommor har jag bestämt.... Amethysten har en underbar färg, stora blommor, och även om närminnet sviker, så vill jag minnas att den doftar också ?? Märks det att jag försöker ordna till en köplista...
--------------------
|
|
|
|
|
18-09-2008, 06:57
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 18-09-2008, 01:27)  Oj, undrar om det blir en dubbel-post från mig, den försvann just när jag sklle skicka den..konstigt Undrar just vad ni ger dom, förutom kärlek, vatten och ljus ??? Fönsterbrädor är en bra uppfinning, det får plats många krkor, värme nedtill och ljus upptill, perfekt tillvaro för växterna.. Jag blir glad när ni delar med er av era bilder, men jag kommer igen med bilder framåt vårkanten, för 2009 kommer jag att ha många Passis med blommor har jag bestämt.... Amethysten har en underbar färg, stora blommor, och även om närminnet sviker, så vill jag minnas att den doftar också ?? Märks det att jag försöker ordna till en köplista...  Titta på den här, det räcker kanske ett exemplar på en terass... Passiflora macrophylla (från internet):
Passiflora_macrophylla_Spruce_ex_Mast_.jpg ( 83.13k )
Antal nedladdningar: 32blommor...
passiflora_macrophylla.jpg ( 3.1k )
Antal nedladdningar: 10MVH/clivia
|
|
|
|
|
18-09-2008, 09:36
|
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 12 349

|
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 20:31)  Vilket fint exemplar av Passiflora ´Amethyst`!!! Den trivs verkligen i ditt kökfönster nu...du kommer att njuta av blommornas prakt ett tag till för att när de finns inne på hösten blommar de lite längre...ja tills mörkret tvingar dem i vinterdvala, så sker det hos mig för att jag inte tillför något extraljus. De sover, tappar lite blad, sen klipper jag de i februari, mars när säsongen börjar...Du behöver inte oroa dig, din passi kommer att överleva inne om du inte övervattnar den på vintern... jag har aldrig haft de optimala förhållandena för passisar på vintern...På den inglasade balkongen är det kallt och säsongen för dem börjar senare än inne i lägenheten och slutar tidigare... passisar tappar alla blad och sover längre, de överlever men....jag har kommit fram till att lägenheten i mitt fall är en "snällare" lösning på den kallaste perioden av året och att det är alltid tid att ta ut dem när våren kommer, de gillar inte att komma fram och tillbaka...Svensk vinter är en tuff prövning för dem om du inte har tid och möjligheter att pyssla med tillfört ljus och temperatur, fuktighet. Det är kanske bra att lägga till att mina erfarenheter gäller för Passiflora racemosa, P. citrina, P.decaisneana, P. coriacea, P. trifasciata och P. belotii (Empress Eugenie). Gör allt efter din känsla, Tillan, och växten kommer att trivas. Som du ser, din Passi trivs, lita på dig själv, på din "sjätte sinne", det är spännande att upptäcka och förstå växternas värld på egen hand... Lycka till!!! MVH/clivia Tack för uppmuntrande ord. Ja eftersom jag är helt nybörjare på passion så känns det väldigt roligt att det blev resultat. Har haft ett antal besäkare här damer som ahr gröna fingrar och dom är helt överväldigade. Nu ahr jag tagit ner gardinen för det behöver jag inte någon eftersom båda passionerna slingrar sig runt hela fönstret nu. Önskar en trevlig helg /Tillan
--------------------
Tillan det är jag . En tjej/kvinna som bor i nv skåne tillsammans med min snart 15- åriga dotter och våra två katter Lizzie och Zanga (mor och son) .
|
|
|
|
|
18-09-2008, 16:19
|
Medlem

|
CITAT (Tillan @ 18-09-2008, 10:36)  Tack för uppmuntrande ord. Ja eftersom jag är helt nybörjare på passion så känns det väldigt roligt att det blev resultat. Har haft ett antal besäkare här damer som ahr gröna fingrar och dom är helt överväldigade. Nu ahr jag tagit ner gardinen för det behöver jag inte någon eftersom båda passionerna slingrar sig runt hela fönstret nu. Önskar en trevlig helg /Tillan Tack, det samma, Tillan...Jag känner väl till dina känslor...  Njut av dina passionblommor, jag har själv aldrig slutat beundra dem även om jag inte direkt är nybörjare... Jag skulle vilja önska dig att din passi aldrig slutade blomma...för att varje knopp som slår ut på morgonen är en obeskrivlig upplevelse för alla passifloraälskare... MVH/clivia
|
|
|
|
|
18-09-2008, 19:15
|

Medlem

|
Madre mia !!! Är det verkligen möjligt?? Det måste väl vara en " photo-shopad" bild...För om bladen är större än en människa, hur ska då frukterna bli... Bäst att vara försiktig om man går under det trädet när frukterna är mogna..för om man får en i huvidet äter man nog aldrig mer en frukt  en Å andra sidan..att se en blomma från ett sånt träd, vilken upplevelse
Redigerat av lissa: 18-09-2008, 19:20
--------------------
|
|
|
|
|
18-09-2008, 19:29
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (clivia @ 18-09-2008, 06:57)  Passiflora macrophylla (från internet):
Passiflora_macrophylla_Spruce_ex_Mast_.jpg ( 83.13k )
Antal nedladdningar: 32blommor...
passiflora_macrophylla.jpg ( 3.1k )
Antal nedladdningar: 10MVH/clivia clivia dom blir väl inte så stora i krukor !!
|
|
|
|
|
18-09-2008, 22:38
|
Medlem

|
Lissa,... Jag har aldrig sett Passiflora macrophylla frukter, vet faktiskt inte om just de utför någon fara...men i tropikerna måste man vara försiktigt i alla fall, det finns alltid någonting som kan falla på dig...  ... blommorna är cca 6 cm i diameter, men blad...de är gigantiska...därför kallas den ibland P. gigantifolia men ja till skillnad från majoriteten av passifloror är detta ett träd... Den största frukten hos passifloror tillhör den P. quadrangularis. Jag har lyckats att ta bild  på den i BT...P.decaisneana har jag inte hittat där längre, den är borta och till min förvåning finns det en riktig P. quadrangularis istället nu...Då kan du se skillnaden mellan frukterna hos P. decaisnena (foto 2004) och P. quadrangularis... P. decaisneana, frukt
pd._frukt.jpg ( 283.04k )
Antal nedladdningar: 16P. quadrangularis, frukter
p._quadrangularis__frukt_sept.2008.jpg ( 61.76k )
Antal nedladdningar: 31
passiflora_quadrangularis__frukter_2.jpg ( 99.66k )
Antal nedladdningar: 20Decaisneana ser lite som ett stort egg, den är mindre cca 20 cm lång till skillnad från P. quadrangularis som kan vara omkring 30 cm lång och ser ut som melon enligt mig. Tyvärr fanns det inga blommor för tillfället... Flaxss,... den växer i Ecuador, jag tror inte på så stora exemplar i kruka... men vi får väl se...  (jag har redan några frön i krukan...ja, om det är verkligen P. macrophylla frön) MVH/clivia
Redigerat av clivia: 19-09-2008, 08:38
|
|
|
|
|
19-09-2008, 07:47
|

Medlem
Antal inlägg: 106
Medlem nr: 14 638

|
Sorg i huset  Min passiflora auranthia dog igår. Uppäten av trips  Har klippt ner den helt nu så får vi se om den lilla stamstumpen kan ge mig nåt tillbaka. Däremot drack jag och min man varsin härlig drink igår, med resterna av passiflora edulisfröna som jag gett mig den på att plantera nu. Har satt 24 stycken i ett minidrivhus, så får vi se! Min svägerska kommer hem från Peru snart och jag bad henne köpa med sig ett gäng olika passionsfrukter, hoppas starkt på p. alata Håll tummarna folks!
|
|
|
|
|
19-09-2008, 08:32
|
Medlem

|
CITAT (Moonbeam @ 19-09-2008, 08:47)  Sorg i huset  Min passiflora auranthia dog igår. Uppäten av trips  Har klippt ner den helt nu så får vi se om den lilla stamstumpen kan ge mig nåt tillbaka. Däremot drack jag och min man varsin härlig drink igår, med resterna av passiflora edulisfröna som jag gett mig den på att plantera nu. Har satt 24 stycken i ett minidrivhus, så får vi se! Min svägerska kommer hem från Peru snart och jag bad henne köpa med sig ett gäng olika passionsfrukter, hoppas starkt på p. alata Håll tummarna folks! Moonbeam, det är kanske därför de inte har vuxit så mycket...Skadedjur är en plåga för växter, de tar mycket energi...men kanske resten av passi kommer att skjuta något skott, det händer...  , bara du inte övervattnar den...  Dina p.edulis kommer att gro snart...24 styck  ... du kommer att ha en djungel så småningom...  , jag har några på balkongen, de växer som ogräs...Här på bilden är de 4 månader gamla edulisar... passiflora edulis, 4 månader...
passiflora_edulis__4_månader.jpg ( 73.54k )
Antal nedladdningar: 19Jag håller tummarna att de växer snabbt ...ja, och är mycket avundsjuk på dina kommande frukter från Peru...  ...Hoppas att du kommer att lägga ut bilderna på de olika passionfrukterna...för oss alla andra inte så lyckligt lottade... Lycka till!!! MVH/clivia
|
|
|
|
|
19-09-2008, 10:51
|

Medlem

|
CITAT (clivia @ 19-09-2008, 09:32)  Moonbeam, det är kanske därför de inte har vuxit så mycket...Skadedjur är en plåga för växter, de tar mycket energi...men kanske resten av passi kommer att skjuta något skott, det händer...  , bara du inte övervattnar den...  Dina p.edulis kommer att gro snart...24 styck  ... du kommer att ha en djungel så småningom...  , jag har några på balkongen, de växer som ogräs...Här på bilden är de 4 månader gamla edulisar... passiflora edulis, 4 månader...
passiflora_edulis__4_månader.jpg ( 73.54k )
Antal nedladdningar: 19Jag håller tummarna att de växer snabbt ...ja, och är mycket avundsjuk på dina kommande frukter från Peru...  ...Hoppas att du kommer att lägga ut bilderna på de olika passionfrukterna...för oss alla andra inte så lyckligt lottade... Lycka till!!! MVH/clivia Hmmm...kanske de andra också har skadedjur?? Men jag har synat dem ordentligt och de mår bra. Kanske de vill ha ny jord? Mer näring? Jag ska testa mig fram. Och var in på Annorlunda blommor idag....fuskade ordentligt och köpte mig en passis med knoppar  Om det blir nåt av mina peruanska passionsfrukter så lovar jag att dela med mig av sticklingar såklart! Men det lääär ju dröja *s* Klipper in bilden på änglatrumpeten jag såg i Peru förra året *suckar hänfört och minns* Har förhoppningar om min lilla ängel som står här i vardagsrummet, även om den ser lite luggsliten ut. Och nu ramlade jag ur ämnet i tråden
|
|
|
|
|
19-09-2008, 14:15
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (clivia @ 18-09-2008, 22:38)  Flaxss,... den växer i Ecuador, jag tror inte på så stora exemplar i kruka... men vi får väl se...  (jag har redan några frön i krukan...ja, om det är verkligen P. macrophylla frön) MVH/clivia hoppas verkligen att mina inte blir så stora i bladen , kan inte härbärga en sådan .
|
|
|
|
|
20-09-2008, 01:37
|

Medlem

|
Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Moonbeam, är det inte konstigt att bara en av växterna fick tripsbesök  . Jag hade mest vitaflygare, i somras, men också trips, och visserligen fick inte alla växterna deras besök, men om jag hade 2 Kannas bredvid varandra, då fick båda besök, inte bara en av dom..... Så om det var trips så hade/har , då har du verkligen haft tur...
--------------------
|
|
|
|
|
20-09-2008, 04:24
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 20-09-2008, 02:37)  Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Moonbeam, är det inte konstigt att bara en av växterna fick tripsbesök  . Jag hade mest vitaflygare, i somras, men också trips, och visserligen fick inte alla växterna deras besök, men om jag hade 2 Kannas bredvid varandra, då fick båda besök, inte bara en av dom..... Så om det var trips så hade/har , då har du verkligen haft tur... Ja, det är märkligt! Satt sen idag och synade alla blommorna i närheten, och mycket riktigt, änglatrumpeten hade trips, basilikan också, gullrankan, Dr Widerström (eller vad den nu heter), clivian, japp. ALLA! Men de är sprayade med Provado nu, så
|
|
|
|
|
20-09-2008, 07:26
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 20-09-2008, 02:37)  Konstiga Passis...så stora blad och sen en pytteblomma, tänk om blomman hade varit i samma proportioner med bladen..wow.. Ursäkta mitt ovetande Clivia, men jag vet inte vad BT är, googlade men fick mest fram lastbilar och truckar.. Fina frukter, det finns väl tusentals frön där...för jag fick några quadrangularisfrön från Venezuela, och dom var inte stärre än våsra Edulis frön.. Lissa....du behöver inte be om ursäkt, det var mitt fel att jag skrev så... BT betyder botaniska trädgården...Passiflora macrophylla ser utt också som alla andra passifrön gör...För en lekman är det svårt att se skillnaden även om den finns där... Några passifrön på bilden och på den andra bilden P. macrophylla frön:
passifrön....jpg ( 136.49k )
Antal nedladdningar: 17
passiflora_macrophylla__frön_august_2008.jpg ( 58.31k )
Antal nedladdningar: 19Lite bilder från BT på en till passiflora: Passiflora racemosa:
passiflora_racemosa__sept.2008.jpg ( 76.58k )
Antal nedladdningar: 27
passiflora_racemosa__sept.2008_2.jpg ( 73.03k )
Antal nedladdningar: 21Hemma hos mig, några år tillbaka:
passiflora_racemosa.jpg ( 212.29k )
Antal nedladdningar: 19MVH/clivia
Redigerat av clivia: 20-09-2008, 07:27
|
|
|
|
|
21-09-2008, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Jag vill hellre än allt annat, ha mer arter av passion. Nu har jag två, en oidentifierad och en caerula. Till nästa år (de är inget roliga på vintern), ska jag jaga fatt i någon mer sort tror jag bestämt.
Caerulan på balkongen, som växt och blommat som besatt, har jag nu klippt och klippt och klippt i och det syns knappt! Samlar sticklingar för att övervintra inomhus, sen får vi se om moderplantan klarar vintern på balkongen, annars har jag ju sticklingarna som tänkt backup. Nästa sommar ska jag få odla passion på friland i söderläge mot en vägg hos en polare, det ska bli kul!
Vilka arter är det som ger ätbar frukt?
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
23-09-2008, 00:37
|

Medlem

|
Har googlat på den frågan och kom fram till att alla är ätliga om dom är ordentligt mogna, Att speciellt P Edulis är väldigt vitaminrik plus mineraler, att det finns P Edulis, edulis,=maracuya passi ska smaka lite( Hm, vad heter den nu på svenska, tror att den bara finns torkade och påminner om persika, fast mindre) och den har väldigt många mineraler och vitaminer, och är bra mot kolestrol. Dom flesta verkar vara bra mot kolesterolen. P Edulis, flavicarpa, är den mest uppskattade i sydamerika och lättare att få tag på än maricuyan P. Vitiflora ska smaka lite jordgubbe..etc P.Caerula har samma valörer som resten av sina artfränder, men används inte så ofta i komersen, antagligen för att den består nästan bara av kärnor. (Jag försökte äta min frukt, och den var söt i smaken,) som alla och många används därför bara till juice... Det fanns mycket info, men på spanska,för min google tar alltid först fram spanska sidor, så jag brukar ta till spray för att hitta saker på Svenska...men det var intressant läsning..
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|