|
|
  |
Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder? |
|
|
|
07-10-2008, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej redvivus.. Välkommen... Jag hör inte till gruppen av gurus, men när jag sådde min köpefrukt, då började jag med att tvätta av fröna ordentligt. Sen kan du ta en sil och frottera fröna i den ( var inte rädd för att frottera dom, dom går inte sönder) och sen tar du bort resten av fruktköttet med en handduk. Lägg gärna i blöt ca 24 timmar i varmt vatten, och sen i jorden med plast över..Jag tog en kniv och gjorde ett litet hål i ena änden på en del, inte alla, för jag hade läst att det var bra, men ville inte riskera alla fröna, så därför gjorde jag det bara på en del Men det är inte säkert att det här är det bästa sättet. För att vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska läsa igenom tråden, för förutom bra råd och ideer, så får du se verkligen underbara Passibilder som är värda både en och två tittar  ...
--------------------
|
|
|
|
|
08-10-2008, 00:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (clivia @ 05-10-2008, 10:16)  Blomkronan, du kan ta sticklingar och sätta dem i vattnet, det skulle inte vara något problem att rota dem... Ha det bra... MVH/clivia Jag hade satt sticklingar i vatten en vecka innan jag fråga och du svara, men blev förstås glad över att jag hade gjort "rätt" Men jag får inga rötter!!, som jag kan se ska jag sätta dom i jord iallafall? eller ska jag vänta mera?
|
|
|
|
|
08-10-2008, 01:00
|

Medlem

|
Enligt vad jag nu har läst i flera forum,, så verkar det som om det är väldigt olika med tiden det tar för rötterna att komma fram, en del pratar om 5-10 dagar, och andra har talat om ett par månder.. . sticklingen, bör ha en ren snittyta, och kniven som man använder ska vara riktigt vass. Kom ihåg att byta vatten, för det vill dom ha rent..plus värme, speciellt när dom ska få fram rötter.En del använder rotningshormoner, men det är nog bättre till jord än vatten. Hoppas dina lyckas, jag har några på TVn nu, kunde inte låta bli att försöka på nytt Egentligen ett dåligt och farligt ställe, för det kan ju hända att glaset välter,vilket skulle vara katstrofalt, så dom tar jag bort genast, det får bli kylskåpet i stället.. Nu har jag tagit bort allt om frön, så nu hoppas jag att det blir lite klarare att förstå nu
Redigerat av lissa: 08-10-2008, 02:04
--------------------
|
|
|
|
|
08-10-2008, 01:16
|

Medlem

|
 Lissa Jag har inte sått frön... jag har tagit sticklingar från min planta. Men den kanske var för "illa där ann" jag tog sticklingarna från plantan som dog! men sticklingarna var fortfarande gröna och är fortfarande gröna! Men inga rötter  Jag tog även från plantan som lever för säkerhet skull, dom har heller inte givigt några rötter.
|
|
|
|
|
08-10-2008, 01:46
|

Medlem

|
Nej jag vet att du har tagit sticklingar, och jag pratade om sticklingar, det var bara en liten grej om tiden frön kan ta, men resten handlar om sticklingar i vatten, men jag har nog inte delat upp det som jag borde ha gjort ser jag nu., så jag ska försöka fixa det nu. Tack för att du sa till, och ge dina sticklingar mer tid på sig...tycker jag, men jag kan naturligtvis ha fel...
--------------------
|
|
|
|
|
09-10-2008, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (blomkronan @ 08-10-2008, 01:10)  Jag hade satt sticklingar i vatten en vecka innan jag fråga och du svara, men blev förstås glad över att jag hade gjort "rätt" Men jag får inga rötter!!, som jag kan se ska jag sätta dom i jord iallafall? eller ska jag vänta mera? Har du möjlighet att handla vitmossa, sådan man använder till orkidéer så gör det. Sedan tar du en liten bit i ett glas med vatten och sätter ner sticklingarna. Efter ett kort tag har du rötter på sticklingarna.
|
|
|
|
|
09-10-2008, 19:34
|

Medlem

|
CillaM, Är dt lättare i vitmossa? Det kanske går med vermikulite( eller vad det heter) också, eller t om vit torv ??
--------------------
|
|
|
|
|
10-10-2008, 14:14
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 09-10-2008, 20:34)  CillaM, Är dt lättare i vitmossa? Det kanske går med vermikulite( eller vad det heter) också, eller t om vit torv ?? Vitmossan (Sphagnum) har en viss antibiotisk effekt när den är blöt vilket bidrar till att vattnet inte blir så äckligt och att sticklingarna bättre och snabbare rotar sig.
|
|
|
|
|
12-10-2008, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 106
Medlem nr: 14 638

|
Hej och ursäkta att jag dröjt med att svara! Jag håller på och driver ett (som det känns) tröstlöst krig mot trips just nu. De har invaderat alla mina stackars blommor  Jag sprayar och sprayar med Provado (inte varje dag alltså!) och de kommer tillbaka de j*vlarna Ska köpa flytande Pyrex också och hälla i vattnet så ska vi se. En fråga, som jag inte hittar nåt bra svar på i tråden-föredrar passisar torrt eller fuktigt i jorden? Kan man vattna ihjäl dem eller torka ihjäl dem? Tänker nu inför vintern med varma element och så.
|
|
|
|
|
12-10-2008, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Lite vatten om vintern, men låt den inte torka för långa perioder. Om sommaren kan man vattna i princip hur mycket som helst, de svarar med att växa kopiöst!
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
12-10-2008, 17:46
|

Medlem
Antal inlägg: 106
Medlem nr: 14 638

|
CITAT (Kee @ 12-10-2008, 18:00)  Lite vatten om vintern, men låt den inte torka för långa perioder. Om sommaren kan man vattna i princip hur mycket som helst, de svarar med att växa kopiöst! Har du nån aning om frön då? Jag har mina i minidrivhus, lagom fuktig jord bredvid ett element.
|
|
|
|
|
13-10-2008, 07:13
|

Medlem

|
har aldrig dragit upp just passi från frö. Men som tumregel brukar jag hålla jorden fuktig konstant, gärna vattna "från fat" varför jag brukar ställa krukan i en behållare med höga kanter. I minidrivhus kanske detta inte är lika lämpligt, men försök hålla jorden fuktig.
--------------------
|
|
|
|
|
13-10-2008, 20:15
|

Medlem

|
Nej Clivia, kom tillbaka! Snälla?! Jag vet att det kan vara svårt att tänka om, men gör det och stanna kvar. Din kunskap och inspiration behövs! Och min hybrid, den har jag inget namn på men det kan mycket väl vara en Clear Sky, passar den utmärkt  CITAT (clivia @ 05-10-2008, 10:16)  tack, att ni bryr er och skriver i min tråd... men jag kommer inte att förtsätta bidra till på det här forum...Tyvärr tror jag att det är dåligt gjort av admin att han inte tar bort inlägg som är skrivna under "mitt namn", för min del räcker det inte att blockera IP-nummret, personen i fråga kan logga in varsomhelst...och skriva vad han vill och skratta hela väggen...jag har misstankar och de har stärkts med tiden "mina inlägg" ligger där...Om det går att ta bort hela diskussioner har jag för mig att det inte skulle vara något problem att omgående ta bort dumheter som är skrivna under stulna indentiteter...så fungerar det på alla seriosa forum...ja, men det är bara min åsikt...och alla kan fortsätta om de gillar lägget... Lissa, det går bra för mina P. macrophylla, de växer, alla fem styck har grott och fått de första bladen, som är cca 1cm långa (det betyder micro inte macro i nulägget  ) Hoppas att ditt öga är läkt nu...och att det inte gör ont att titta på Cillas skönheter... Cilla M, du har bedårande passifloror,...  , det glädjer hjärtat när jag tittar på sådana här skapelser... Tack för dina bilder Den vita är din hybrid eller kan det vara "Clear Sky", hybrid mellan P.amethystina och caerulea? Blomkronan, du kan ta sticklingar och sätta dem i vattnet, det skulle inte vara något problem att rota dem... Ha det bra... MVH/clivia
|
|
|
|
|
17-10-2008, 19:17
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (CillaM @ 13-10-2008, 21:15)  Nej Clivia, kom tillbaka! Snälla?! Jag vet att det kan vara svårt att tänka om, men gör det och stanna kvar. Din kunskap och inspiration behövs! Och min hybrid, den har jag inget namn på men det kan mycket väl vara en Clear Sky, passar den utmärkt  Tack, CillaM, Kee, Sussie,Lissa och Solstorm...Det är i sådana här situationer vi lär känna varandra även om vi inte vet vem som står bakom nicken... Admin tog bara bort en av de inläggen, jag har "skrivit". Två av dem finns fortfarande kvar på den tredje sidan i den här avdelningen och jag hoppas att admin bara glömde att ta dem bort tillsammans med den första och behöver inte i fortsättningen titta på sådana dumheter skrivna under mitt namn. Jag förstår fortfarande inte, varför admin inte tar bort inlägg som inte har någontig med trädgården att göra efter att han blivit informerad och ombed att ta bort dem... (jag vet att detta är off topic men, men.....) MVH/clivia
|
|
|
|
|
17-10-2008, 20:41
|

Medlem

|
Hej clivia Kul att se dig, nu glömer vi det gamla och ser framåt. Vi odlatister kommer inte gå på den "niten" igen Vi behöver dig //Mari
|
|
|
|
|
07-11-2008, 08:00
|

Medlem

|
Min stora Caerula, som fortfarande står på balkongen och kommer så att få göra hela vintern (jag har tagit sticklingar av den), står och grönskar fint än! Den har visserligen slutat att blomma, men det var just alldeles nyss. Tänk blomsterfägring från en sådan praktfull växt ända in i november! Det har gått så långt att damerna på gården kommenterar den och ger mig beröm! Sånt känns riktigt bra för en nybörjare. Kanske kommer jag lägga energi på att isolera krukan, men eftersom jag aldrig gjort något sådant tidigare är jag osäker, dessutom vet jag inte om växten överlever stockholmsvintern ändå, så jag sätter tilliten om överlevnad till sticklingarna jag tagit in, ett tiotal.
Av CillaM har jag fått ett gäng edulissticklingar. De har ännu inte rotat sig och om alla gör det vill jag låta vara osagt, men någon ska väl klara sig, och då har jag tre olika sorters passi. Denna skiljer sig i utseende från de övriga jag har på ett intressant sätt och överlag verkar det vara släktets mest intressanta egenskap, variationen.
Den okände hybridsort jag köpte som stickling på plantagen i våras, stod ute på balkongen tillsammans med caerulan och växte till någon dryg meter totalt. Denna är mycket lik caerulan, men klenare och har treflikiga, "rundare" blad. Av denna togs stickling för att övervintra inomhus och den visade sig vara en mycket effektiv rotbildare, dvs lätt att föröka! Denna är nu satt i en ampel i söderläge (inomhus) och kommer att få övervintra så. Den har redan börjat växa med sidoskott!
Kompletterar med bilder vid ngt senare tillfälle!
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2008, 08:18
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
min passiflora caerulea står också grön och fin än och den blommar fatksikt än ( dock långsamt händer det saker )
har klarat 5frostnätter innan där krukan inte var tinad på 3dar och nätter ner mot -6,9c , tålig rackare . utan att ens sloka klarade den det .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|