Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder?
          Moonbeam
          Inlägg 07-07-2008, 12:39
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Oj vad bra! Här kom tråden som kanske kan bli min räddning smile.gif Köpte tre småttingar via odla.nu och de tar sig rätt så bra, men ack så små de är. Man ska väl inte vattna dem för mycket när de är små eller gäller deras enorma törst även bebisar? Och hur mycket gillar de sol? Nu öser det ner här så nu får de inte mycket till sol...Men sen.

Hoppas verkligen att de tar sig för blommorna är otroligt vackra och jag hoppas på att få se några på mina egna en dag!

Citera
          lissa
          Inlägg 07-07-2008, 18:25
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Grattis..vilka sorter är det du har köpt? Jag är inte bra på vattning, och det kanske beror lite på sorter också.. Att dom flesta vill ha sol vet jag. Mina Caerulas har jag delvis under en markis, och dom sträcker sig väldeliga mot solen..

Clivia, som du ser har jag skjutit lite på min resa, och har alltså inga nyheter om bevattningen..Däremot har jag för första gången sett 2 små frukter yahoo.gif
          Nu kan jag bara hoppas att dom har blivit befruktade så att jag får lite frön..Att getingar har varit här vet jag, dessutom att det är bladbitargetingar, för en av "girlanderna" har tyvärr fått delat med sig stora bitar av bladen. Hoppas att dom har fått nog nu, för för några år blev samma Caerula , plus min solanum jasminoide verkligen hårt ansatta, det måste ha varit första året jag hade en Passiflora..
          Överst frukten och dagens passi
          Bifogad fil  DSCN6977.JPG ( 43.03k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  DSCN6979.JPG ( 49.62k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  DSCN6982.JPG ( 36.66k ) Antal nedladdningar: 20
          bladen med getinghålen
          Bifogad fil  DSCN6996.JPG ( 46.31k ) Antal nedladdningar: 21
          min unga Caerula son inte har blommat ännu, i hink med lite konstig uppställning

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 07-07-2008, 20:13
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (Moonbeam @ 07-07-2008, 13:39) *
          Oj vad bra! Här kom tråden som kanske kan bli min räddning smile.gif Köpte tre småttingar via odla.nu och de tar sig rätt så bra, men ack så små de är. Man ska väl inte vattna dem för mycket när de är små eller gäller deras enorma törst även bebisar? Och hur mycket gillar de sol? Nu öser det ner här så nu får de inte mycket till sol...Men sen.

Hoppas verkligen att de tar sig för blommorna är otroligt vackra och jag hoppas på att få se några på mina egna en dag!

Välkommen, Moonbeam, i den här tråden och grattis till dina passiflora bebisar... smiley_small_hug.gif
          Nej, man ska inte vattna dem för mycket, de är känsliga tills de har rotat sig ordentligt...men sen växer dem som ogräs, bokstavligen, åtminstone några cm per dag... yes.gif Rör inte på dem, vattna sparsamt tills du ser ny tillväxt... När de börjar växa ordentligt, risken att du tar liv på dem med övervattning i varma dagar är praktiskt taget noll, de dricker verkligen mycket på sommaren, du vattnar på morgonen och på kvällen är de törstiga...Ja, de gillar solen...
          Om du har sticklingar kan du ha blommor nästa år med lite tur... smile.gif

Lycka till!! blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 07-07-2008, 20:29
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (lissa @ 07-07-2008, 19:25) *
          Grattis..vilka sorter är det du har köpt? Jag är inte bra på vattning, och det kanske beror lite på sorter också.. Att dom flesta vill ha sol vet jag. Mina Caerulas har jag delvis under en markis, och dom sträcker sig väldeliga mot solen..

Clivia, som du ser har jag skjutit lite på min resa, och har alltså inga nyheter om bevattningen..Däremot har jag för första gången sett 2 små frukter yahoo.gif
          Nu kan jag bara hoppas att dom har blivit befruktade så att jag får lite frön..Att getingar har varit här vet jag, dessutom att det är bladbitargetingar, för en av "girlanderna" har tyvärr fått delat med sig stora bitar av bladen. Hoppas att dom har fått nog nu, för för några år blev samma Caerula , plus min solanum jasminoide verkligen hårt ansatta, det måste ha varit första året jag hade en Passiflora..
          Överst frukten och dagens passi
          Bifogad fil  DSCN6977.JPG ( 43.03k ) Antal nedladdningar: 17
          Bifogad fil  DSCN6979.JPG ( 49.62k ) Antal nedladdningar: 17

Bifogad fil  DSCN6982.JPG ( 36.66k ) Antal nedladdningar: 20
          bladen med getinghålen
          Bifogad fil  DSCN6996.JPG ( 46.31k ) Antal nedladdningar: 21
          min unga Caerula son inte har blommat ännu, i hink med lite konstig uppställning

Vilka fina bilder har du tagit, Lissa... bravo.gif, tack för dem...
          Och varför hoppas du bara på frön, du kan smaka mogna frukter också... yes.gif ... du har rätt, det är inte så roligt med gettingar som å ena sidan hjälper å andra sidan förstör, verkligen inte unsure.gif
          Din unga caerulea är riktigt, riktigt stor... tummenupp.gif hoppas att den visar blommor och frukter snart...

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 07-07-2008, 23:19
          Länk hit: #85

Medlem

Tack för komplimangen Clivia...Jag har läst här någonstans att det kan bli skenfrukter utan frön, så det var därför jag sa att jag hoppas att dom är riktiga...men dina ord uppmuntrar verkligen.
          Jag hoppas att den unga blommar nästa år, men egentligen borde den ha gett mig någon blomma iår. Förra året fick jag ju bara ett par blommor på den som blommar ordentligt iår=den äldre, och därför trodde jag att den unga skulle följa exemplet. Dom har ju stått på samma ställe, den enda skillnaden är att den unga har större kruka, för krukan den äldre fick i våras var mindre än vad jag trodde..kan blomningen ha något med krukans storlek att göra ???

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 08-07-2008, 05:23
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (lissa @ 08-07-2008, 00:19) *
          Tack för komplimangen Clivia...Jag har läst här någonstans att det kan bli skenfrukter utan frön, så det var därför jag sa att jag hoppas att dom är riktiga...men dina ord uppmuntrar verkligen.
          Jag hoppas att den unga blommar nästa år, men egentligen borde den ha gett mig någon blomma iår. Förra året fick jag ju bara ett par blommor på den som blommar ordentligt iår=den äldre, och därför trodde jag att den unga skulle följa exemplet. Dom har ju stått på samma ställe, den enda skillnaden är att den unga har större kruka, för krukan den äldre fick i våras var mindre än vad jag trodde..kan blomningen ha något med krukans storlek att göra ???

Det kan bli skenfrukter också, lissa, tyvärr...men...du har ju fröplantor och det är väl inte alldeles omöjligt att någon i din närhet odlar passisar också...hoppet finns... flirting.gif
          Jag tror inte att större kruka kan hämna blomningen...kanske är din yngre planta inte mogen nog att blomma ännu...
          den ser inte ut att ha några problem så det är bara att vänta... smile.gif

MVH/clivia

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 08-07-2008, 22:15
          Länk hit: #87

Medlem

Hej igen!

Jag har tappat bort lappen med namnen...men jag kämpar tappert vidare och håller koll i den här tråden! Suktar och dreglar när jag tittar på era fina bilder!

Citera
          lissa
          Inlägg 09-07-2008, 00:58
          Länk hit: #88

Medlem

Svårt när man tappar bort namnlappar, jag försöker skriva upp namnen på en plastpinne som jag stoppar ner i krukan, och det fungerar väldigt bra. För att slippa köpa pinnar, och hjälpa till med återanvändningen klippte jag en vit pastmjölkflaska i remsor..
          Om du beskriver bladen kan säkert någon hjälpa dig med namnet smile.gif

--------------------

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 21-07-2008, 11:05
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (lissa @ 09-07-2008, 01:58) *
          Svårt när man tappar bort namnlappar, jag försöker skriva upp namnen på en plastpinne som jag stoppar ner i krukan, och det fungerar väldigt bra. För att slippa köpa pinnar, och hjälpa till med återanvändningen klippte jag en vit pastmjölkflaska i remsor..
          Om du beskriver bladen kan säkert någon hjälpa dig med namnet smile.gif

Jag kan ju lägga in mina bilder som jag tagit, så kanske nån passionstokig kan hjälpa mig? De tar sig rätt bra nu, har fått pinne att klättra på. Väntar in lönen så de kan få fina spaljéer att fortsätta sin vandring på.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Image1.jpg ( 34.74k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  Image2.jpg ( 29.38k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  Image3.jpg ( 45.61k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          clivia
          Inlägg 21-07-2008, 11:48
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (Moonbeam @ 21-07-2008, 12:05) *
          Jag kan ju lägga in mina bilder som jag tagit, så kanske nån passionstokig kan hjälpa mig? De tar sig rätt bra nu, har fått pinne att klättra på. Väntar in lönen så de kan få fina spaljéer att fortsätta sin vandring på.

På den första bilden, tror jag, finns Passiflora aurantia (orange passiflora), den andra bilden visar Passiflora caerulea och den tredje, tror jag, är edulis men det kan vara en annan passiflora också.

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 13-09-2008, 16:34
          Länk hit: #91

Medlem

passifloror blommar fortfarande...

Passiflora citrina är en av de mest villiga att blomma inne yes.gif

Bifogad fil  passiflora_citrina__sept.2008.jpg ( 84.56k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  passiflora_citrina_...sept.2008.jpg ( 90.87k ) Antal nedladdningar: 22

några andra (som blommar nu) tillsammans på en tallrik ...

Bifogad fil  några_andra....sept.2008.jpg ( 104.75k ) Antal nedladdningar: 24

blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 14-09-2008, 03:19
          Länk hit: #92

Medlem

Nu blev jag lite överraskad, jag trodde inte att Citrina var så liten, för det är väl en av dom som ligger på tallricken ?? Dom är ju jättesöta på närbilden, men blir det inte nästan bara grönt ?
          Jag har ju så väldigt många gröna växter, så för att ha inne borde jag nog ha någon med lite blommor att lysa upp det hela..Som jag skrev i den andra Passitråden , hittade jag ju en kille som jag kan beställa av i vår, så jag måste tänka ordentligt vilka som först och främst passar mitt klimat bäst, för det är svårt med blommande växter inomhus här.
          Som vanligt jättefina bilder Clivia tummenupp.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 14-09-2008, 10:06
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (lissa @ 14-09-2008, 04:19) *
          Nu blev jag lite överraskad, jag trodde inte att Citrina var så liten, för det är väl en av dom som ligger på tallricken ?? Dom är ju jättesöta på närbilden, men blir det inte nästan bara grönt ?
          Jag har ju så väldigt många gröna växter, så för att ha inne borde jag nog ha någon med lite blommor att lysa upp det hela..Som jag skrev i den andra Passitråden , hittade jag ju en kille som jag kan beställa av i vår, så jag måste tänka ordentligt vilka som först och främst passar mitt klimat bäst, för det är svårt med blommande växter inomhus här.
          Som vanligt jättefina bilder Clivia tummenupp.gif

Tack, Lissa...(snäll som vanligt... yes.gif rose.gif )

Ja, citrina är inte så stor men den är gul (inte så många passifloror är gula) och "lyser" när den blommar, mycket fint hos större exemplar...och den är så snäll och blommar oavbrutet i lägenheten, ja, en av mycket tacksama sorter lämpliga för att odla inne...
          På bilden ser du P. coriacea och P. citrina tillsammans, coriacea är grön medan citrina är gul, tyvärr bilden är inte så lyckad för att se skillnaden...

Bifogad fil  P.citrina_och_P.coriacea__sept.2008.jpg ( 89.32k ) Antal nedladdningar: 24

Jag lägger en bild för att jämföra P.decaisneana med P. citrina...

Bifogad fil  P.citrina_och_P.decaisneana__sept.2008.jpg ( 89.78k ) Antal nedladdningar: 25

De som ligger på tallriken en bit högre är P.decaisneana, P.´Empress Eugenie`, P.´curiosa`och P. coriacea.

blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 15-09-2008, 00:29
          Länk hit: #94

Medlem

P.decaisneana måste jag nog ha, den påminner väldigt om quadrangularisen tycker jag, och antagligen är den lite lättare som växt har jag fått intryck av. Stor skillnad på storlek, men P.citrina är ju ändå större än P.coreasia ser det ut som i alla fall, men söta båda två.
          Eftersom jag vill försöka med att ha en inne som är lätt,och helat doftande, verkar det på dig som om citrinan skulle vara det bästa valet, eller vad anser du ??
          Olika lotter vi har just nu, du njuter av passis inne, och jag har dåligt samvete för att jag idag antagligen har förstört 2 jasminer genom drastik nedklippning, och snart blir det nog P. Caerulans tur, men dom kommer jag nog att gå lite lättare fram med, trots att den blommar på årskvistarna...Vi är nog lite tokiga, hösten har inte kommit , och vi tänker på va vi ska ha i vår biggrin.gif
          Tack för bilderna Clivia..jättefina och njutningsbara att se på....

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 15-09-2008, 00:51
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej allihopa på denna tråd
          Jag vill fråga er, jag har direktvärkande elelement under mina blombrädor, och kan på vintern inte ha blommorna på blombrädan dom torkar och dör hur jag än gör... Så i mina fönster kan jag bara ha sidenväxter...
          Till min dumma fråga... när det gäller mina två passiflora tror ni att dom kan tänka sig att växa i ampel? Dom vill väll ha stöd, och det får dom då av kedjan som dom skulle hänger i, ger ni dom speciel jord, vill dom torka ur mellan vattningarna, vill dom stå trångt eller ska jag ge dom utrymme i krukan?

Samtidigt vill tacka för en trevlig tråd... tummenupp.gif och mycket fina bilder... thanks.gif
          Hälsningar Mari

Citera
          clivia
          Inlägg 15-09-2008, 11:41
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (lissa @ 15-09-2008, 01:29) *
          P.decaisneana måste jag nog ha, den påminner väldigt om quadrangularisen tycker jag, och antagligen är den lite lättare som växt har jag fått intryck av. Stor skillnad på storlek, men P.citrina är ju ändå större än P.coreasia ser det ut som i alla fall, men söta båda två.
          Eftersom jag vill försöka med att ha en inne som är lätt,och helat doftande, verkar det på dig som om citrinan skulle vara det bästa valet, eller vad anser du ??
          Olika lotter vi har just nu, du njuter av passis inne, och jag har dåligt samvete för att jag idag antagligen har förstört 2 jasminer genom drastik nedklippning, och snart blir det nog P. Caerulans tur, men dom kommer jag nog att gå lite lättare fram med, trots att den blommar på årskvistarna...Vi är nog lite tokiga, hösten har inte kommit , och vi tänker på va vi ska ha i vår biggrin.gif
          Tack för bilderna Clivia..jättefina och njutningsbara att se på....

Lissa, det är problem att få tag i quadrangularisen..., det finns många som säljer decaisneana som quadrangularis, även Botaniska Trädgården i Lund har decaisneana och inte quadrangularis som det står på skylten...då är de svårt...
          Jag tycker att citrinan är en av de lättaste men den doftar inte...
          Lissa, du kommer att njuta nästa år trostar.gif ...Plantorna växer och ibland behöver vi klippa dem för att göra en liten plats för oss... flirting.gif slap.gif Jag tror inte att du har förstört jasminer...
          Ja, Lissa, våren och ljuset...det längtar jag efter redan nu när det har blivit kallare ute...

rose.gif blomma.gif

MVH/clivia

Bifogad fil  P._empress_eugenie...sept.2008.jpg ( 85.26k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          bogg
          Inlägg 15-09-2008, 11:53
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 11 104

Trodde inte sticklingar blommade så snabbt, men både Amethysten och Aurantian från Odlas sticklingspaket med passisar har nu blommat. Aurantian med 2 blommor i juni/juli (tror jag det var) och ny Amethysten som just nu har 13 eller 14 knoppar och haft 3 blommor.

Hade förväntat mig att de skulle blomma först nästa år då dom var så små och ynkliga när jag fick dom, men tji fick jag smile.gif

Citera
          clivia
          Inlägg 15-09-2008, 12:12
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (blomkronan @ 15-09-2008, 01:51) *
          Hej allihopa på denna tråd
          Jag vill fråga er, jag har direktvärkande elelement under mina blombrädor, och kan på vintern inte ha blommorna på blombrädan dom torkar och dör hur jag än gör... Så i mina fönster kan jag bara ha sidenväxter...
          Till min dumma fråga... när det gäller mina två passiflora tror ni att dom kan tänka sig att växa i ampel? Dom vill väll ha stöd, och det får dom då av kedjan som dom skulle hänger i, ger ni dom speciel jord, vill dom torka ur mellan vattningarna, vill dom stå trångt eller ska jag ge dom utrymme i krukan?

Samtidigt vill tacka för en trevlig tråd... tummenupp.gif och mycket fina bilder... thanks.gif
          Hälsningar Mari

thanks.gif , Mari...

jag tror inte, Mari, att passifloror skulle uppskatta ampelplacering... no.gif ...De är klättrare och dessutom växer de mycket snabbt om de trivs, de behöver mer plats än en ampelkruka erbjuder...Någon speciel jord behöver de inte men att blanda lite lera till den köpta skadar inte. De vill torka lite mellan vattningarna...Den sista frågan om de vill stå trångt g.gif ...Jag lovar dig att de fyller ut varje utrymme du erbjuder dem i 1 år om de gillar förhållandena, de växer oerhört snabbt både rötter och rankor...jag har en känsla av att de står trångt vad jag ännu gör...Det är bara upp till dig hur mycket plats du erbjuder...

Lycka till!!!
          Bifogad fil  två_vänner....sept.2008.jpg ( 122.38k ) Antal nedladdningar: 19

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 15-09-2008, 13:52
          Länk hit: #99

Medlem

CITAT (bogg @ 15-09-2008, 12:53) *
          Trodde inte sticklingar blommade så snabbt, men både Amethysten och Aurantian från Odlas sticklingspaket med passisar har nu blommat. Aurantian med 2 blommor i juni/juli (tror jag det var) och ny Amethysten som just nu har 13 eller 14 knoppar och haft 3 blommor.

Hade förväntat mig att de skulle blomma först nästa år då dom var så små och ynkliga när jag fick dom, men tji fick jag smile.gif

Grattis till dina blommor, bogg... bravo.gif

Sticklingarna kan blomma samma år, det beror på när du köper eller får dem...Några passifloror kan blomma samma år som fröplantor också...men, ja, allt hänger ju på förhållandena och du har lyckats med dem... yes.gif

rose.gif

H/clivia

Citera
          Tillan
          Inlägg 15-09-2008, 17:00
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 12 349

Hej.Även jag köpte sticklingar i trepack från odla i maj månad. Har odlat upp dem i en och samma balkonglåda ute på verandan under sommaren. Nu har jag separerat dem och ställt in i mitt köksfönster . Började med en och den "rände" iväg som ett x2000 tåg runt fönstret(bild) och förstod då att jag nog ska ställa de andra två i samma fönster i köket (platsbrist blir det) Men hur så små sticklingar kan fara iväg( 5cm vid levernas) till meterlånga nu i mitten av september och den jag först satte in har jag räknat till 34 knopp och det blommar för fullt nu. Är helt ny på passion jag med och vet nu inte hur man fortsätter så de överlever ska bli spännande.
          DSC_00009.jpg

DSC_00010.jpg

--------------------
          Tillan det är jag . En tjej/kvinna som bor i nv skåne tillsammans med min snart 15- åriga dotter och våra två katter Lizzie och Zanga (mor och son) .

Citera

10 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 21:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon