Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          Tezzla
          Inlägg 12-11-2007, 17:08
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (|Birgitta| @ 12-11-2007, 16:55) *
          Kan man ens veta hur man kommer reagera i en krissituation om man aldrig upplevt nån? confused.gif

Nej, det tror jag inte.

Som jag skrev flera sidor tillbaka; jag har ingen aning om hur jag skulle reagera i en riktig krissituation. Jag kanske skulle bli tokig eller våldsam eller helt apatisk... Jag har ingen aning. Men jag är ganska säker på att jag efteråt skulle uppskatta all den hjälp jag förhoppningsvis fick mitt i den akuta krisen. Tror knappast jag skulle bry mig om ifall det var prästen Bosse eller hårfrisörskan Ellen som hjälpte mig.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 12-11-2007, 17:08
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Berith @ 12-11-2007, 17:03) *
          Synd att du tycker att vi tramsar här. Ser inte att ditt inlägg är något annorlunda än våra?

Och du har svårt att läsa mellan raderna? Vill inte utveckla detta offentligt i tråden, men är du intresserad av att veta vad jag menar så kan du skicka mig ett PM.

Citera
          Berith
          Inlägg 12-11-2007, 17:12
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Anma @ 12-11-2007, 17:08) *
          Och du har svårt att läsa mellan raderna? Vill inte utveckla detta offentligt i tråden, men är du intresserad av att veta vad jag menar så kan du skicka mig ett PM.

Jag tar gärna mellanradstexten här, tack. smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Anma
          Inlägg 12-11-2007, 17:13
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Berith @ 12-11-2007, 17:12) *
          Jag tar gärna mellanradstexten här, tack. smile.gif

Ja, men då får det vara.

Redigerat av Anma: 12-11-2007, 17:18

Citera
          Berith
          Inlägg 12-11-2007, 17:27
          Länk hit: #165

Medlem

CITAT (Anma @ 12-11-2007, 17:13) *
          Ja, men då får det vara.

Jaha...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-11-2007, 17:47
          Länk hit: #166

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hinner bara skriva lite kort: Präster har gedigen utbildning i själavård vilket är en stor fördel när man tar hand om folk i kris. Dessutom har de utbildning i krishantering. Utöver det har de flesta präster utbildat sig vidare via kurser med POSOM (psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor eller katastrofer)

Redigerat av Magdis: 12-11-2007, 17:47

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-11-2007, 17:48
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är väl underbart att de troende finner stöd i att be. Låt dem vara lyckliga med det så länge de inte stör oss andra. Själv har jag vuxit ifrån det där att se upp till en allseende förälder. Det är naturligt för ett litet barn att se upp till föräldrar men när man råkar ut för något hemskt så är det nog naturligt att bli lite infantil och önska att ens allmäktiga föräldrar var där och hjälpte till. Människans barnsliga sinnelag ger kreativitet och nyfikenhet men också en saknad efter föräldrar. De flesta inser att föräldrarna inte räcker till och då är man tvungen att uppfinna en. Präster är säkert ett bra stöd för de troende men låt oss andra slippa religion i ett svårt ögonblick. Det finns andra kunniga människor.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Tezzla
          Inlägg 12-11-2007, 18:24
          Länk hit: #168

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2007, 17:48) *
          Hej!
          Det är väl underbart att de troende finner stöd i att be. Låt dem vara lyckliga med det så länge de inte stör oss andra. Själv har jag vuxit ifrån det där att se upp till en allseende förälder. Det är naturligt för ett litet barn att se upp till föräldrar men när man råkar ut för något hemskt så är det nog naturligt att bli lite infantil och önska att ens allmäktiga föräldrar var där och hjälpte till. Människans barnsliga sinnelag ger kreativitet och nyfikenhet men också en saknad efter föräldrar. De flesta inser att föräldrarna inte räcker till och då är man tvungen att uppfinna en. Präster är säkert ett bra stöd för de troende men låt oss andra slippa religion i ett svårt ögonblick. Det finns andra kunniga människor.
          MVH
          Jan Lindgren

Vilken fin och sympatisk dumförklaring av oss troende innocent.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Cacki
          Inlägg 12-11-2007, 18:40
          Länk hit: #169

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Tezzla @ 12-11-2007, 18:24) *
          Vilken fin och sympatisk dumförklaring av oss troende innocent.gif

Fast jag inte räknas till "de troende" så håller jag absolut med dej! Var och en måste väl få tro och tycka som man vill utan att för den skull bli förolämpade av sådana som tydligen tror sej veta bäst! Låt var och en få "vara salig i sin tro" är ett klokskap som vi kanske ska tänka på. Visa lite människorespekt för tusan!! rtfm.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-11-2007, 18:43
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2007, 17:48) *
          Präster är säkert ett bra stöd för de troende men låt oss andra slippa religion i ett svårt ögonblick. Det finns andra kunniga människor.
          MVH
          Jan Lindgren

Hur många gånger ska jag och flera andra här behöva förklara att själavård från en präst i ett krisläge inte inbegriper religion såvida de drabbade inte uttryckligen ber om det? Undra vem det är som är dum här egentligen.

Citera
          malin72
          Inlägg 12-11-2007, 18:44
          Länk hit: #171

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

Berith! det jag menar med trams är att varför kan man inte bara tycka att alla har sin rätt att känna som dom vill, kan man inte lyssna in hur andra känner utan att peka med fingret! hur jag eller du eller andra känner och anser måste ju alla ha sin rätt till....
          Att du inte vill ha en präst där....jaha ok då så men det fanns ju dom som ville....jaha så bra att vi alla inte känner och tycker lika men varför ifråga sätta???? Nu menar jag inte dig Bertih utan i allmänhet!
          det som känns bra för mig behöver ju inte vara bra för andra!!!!!
          men en sak är väl ganska säker att vi alla behöver bli tröstade och stärkta ibland och som jag ser det så spelar det ju ingen roll vart ifrån.

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          myskmadra
          Inlägg 12-11-2007, 22:17
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Jag tror nog att präster gjort och gör mycket tokigt, men utifrån hur den här tråden utvecklats verkar
          det som om präster mestadels via sitt yrke är de mest olämpliga att ta hand om folk!
          Verkar vara mera "tro" än "vetande"! angel_not.gif
          Det är inte min erfarenhet - lika sann som någon anns -.
          ibland, gissar jag, tror jag mycket av misstron mot kyrkan och kyrkans folk sitter kvar sen erfarenheter från förr. Samt vissa prästers unkna syn på kvinnor och homosexualitet. Och vissa tossiga frikyrkoförsamlingar.
          Men det finns mycket annat, och många bra präster och diakoner.
          Det är skillnad nuförtiden, eller har jag tur som bor i Stockholm och kan gå till Allhelgonakyrkan med Olle Carlsson
          http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existe...ikel_231921.svd
          eller var som jag känner mig hemma. Känner jag mig inte hemma så går jag.
          Jag får mycket kraft och livsmod via det kristna "goda"arvet och möjligheten till en tro och livsmening.
          Kriser kommer och går, det stora är att stå ut med bristen på kontroll! Kunna stå ut, kanske släppa och ta emot
          det som livet ger- de människomöten livet ger tillfälle till.
          Ja, nu är det jag som surrar på. Sån´t här kan jag diskutera i oändlighet.
          Go kväll!/ Myskmadra
          ps För mer vetande, kolla mitt tidigare tips; www.krisberedskapsmyndigheten.se ds

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 11:28
          Länk hit: #173

Medlem

Vissa i denna tråd tycker alltså att man ska skicka ut krisgrupper bestående av mjölkbudet och kassörskan på ICA. Vad ska man med läkare, psykologer och präster till i såna sammanhang, vad har de för utbildning i krishantering?? Kan det verkligen stämma att det finns folk här som tycker så? Jag tror jag skrattar ihjäl mig.

Citera
          herkules
          Inlägg 13-11-2007, 11:33
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 11:28) *
          /../
          Jag tror jag skrattar ihjäl mig.

vad du än gör så skratta inte ihjäl dig - risken finns ju att det kommer hem en präst till er då. rotfl.gif rotfl.gif
          i övrigt så håller jag med om det du skriver - det finns en anledning till varför krisgrupper oftast består av präster, diakoner, församlingspedagoger, psykologer, socialpedagoger, beteendevetare osv.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2007, 11:56
          Länk hit: #175

Medlem

Jag tror att jag har kommit på en sak, vet inte om nån här har påpekat det tidigare, iså fall ber jag om ursäkt för att jag har missat det.

Vem som helst får inte gå utbildning i krishantering, det gäller bara vissa yrken. Så långt har jag inte tänkt förut, det var en tanke som slog mej just nu bara.

Jag trodde i min enfald att vilken person som helst kunde gå en sån utbildning, men så är det kanske inte. *sitter här som en fågelholk* Kan det vara så enkelt?

Och jag som varit så påstridig och tyckt att andra också kunde vara lämpliga som krishanterare och så får dom inte. Om det är så illa så ber jag hurmångasomhelsttusen gånger om ursäkt för att jag klampat runt här. Jag trodde att det hölls kurser i krishantering, punkt slut. Och att man kunde anmäla sej och få en fantastisk utbildning för att kunna ställa upp och hjälpa till där man bäst behövdes.

(Här skulle jag haft en passande glagubbe men jag hittade ingen som ser ut som jag just nu...)

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2007, 12:21
          Länk hit: #176

Medlem

Ett litet tänk till... Det kommer nog att bli flera tänk, nu när det liksom lossnade.

Arbetet som jag tänker mej ingår i en krisgruppspersonals syssla skulle ju "vem som helst" kunna göra men jag kanske har fel här också. Hjälpa till att kontakta tex myndigheter och ambassader, dela ut filtar, se till att ingen fryser, ingen är hungrig, att alla har det dom behöver just då. Kanske skjutsa till sjukhus, eller andra samlingsplatser. Fixa fram telefonnummer eller kontaktpersoner för olika frågor. En massa såna "enkla" saker men som blir svåra för den drabbade.

Jag har inte förstått, förstår jag nu.

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-11-2007, 12:30
          Länk hit: #177

Medlem

Ska jag berätta en sanning till? Det är "vanliga människor" som inte i vanliga fall tror på Gud som gärna tar till religion när de ska försöka trösta en människa i sorg. De vet inte riktigt vad de ska säga så de tar till "men han har det säkert mycket bättre där han är nu" m.m.

Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2007, 12:46
          Länk hit: #178

Medlem

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 12:30) *
          Ska jag berätta en sanning till? Det är "vanliga människor" som inte i vanliga fall tror på Gud som gärna tar till religion när de ska försöka trösta en människa i sorg. De vet inte riktigt vad de ska säga så de tar till "men han har det säkert mycket bättre där han är nu" m.m.

Ajajaj... Det är precis sånt som jag reagerar på. Om nån sa så till mej om det hade hänt nån i min familj nåt, att den personen "har det säkert bättre nu" så skulle jag bli väldigt väldigt ledsen. För mina barn och min man är glada och lyckliga nu, vad det exakt beror på vet jag inte. Kanske på att dom lever med varandra, och mej? Sorry Magdis men en sån kommentar kan göra saken värre. smile.gif

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-11-2007, 12:48
          Länk hit: #179

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 12:30) *

precis så är det.

Jag fattar inte hur man kan vara så hatiskt till präster. Undrar bara hur dessa skulle reagera när dom verkligen behöver hjälp. Skulle dom avstå från hjälpen bara för att den kommer från kyrkan?

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-11-2007, 12:51
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Berith @ 13-11-2007, 12:21) *
          Ett litet tänk till... Det kommer nog att bli flera tänk, nu när det liksom lossnade.

Arbetet som jag tänker mej ingår i en krisgruppspersonals syssla skulle ju "vem som helst" kunna göra men jag kanske har fel här också. Hjälpa till att kontakta tex myndigheter och ambassader, dela ut filtar, se till att ingen fryser, ingen är hungrig, att alla har det dom behöver just då. Kanske skjutsa till sjukhus, eller andra samlingsplatser. Fixa fram telefonnummer eller kontaktpersoner för olika frågor. En massa såna "enkla" saker men som blir svåra för den drabbade.

Jag har inte förstått, förstår jag nu.

Brukar inte frivilligorganisationer som typ Röda korset bistå med dom sysslorna vid större olyckor/ katastrofer?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

14 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 11:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon