Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          AnitaO
          Inlägg 13-11-2007, 17:38
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Magdis @ 13-11-2007, 11:28) *
          Vissa i denna tråd tycker alltså att man ska skicka ut krisgrupper bestående av mjölkbudet och kassörskan på ICA. Vad ska man med läkare, psykologer och präster till i såna sammanhang, vad har de för utbildning i krishantering?? Kan det verkligen stämma att det finns folk här som tycker så? Jag tror jag skrattar ihjäl mig.

Jag har läst några sidor i tråden (har inte varit inloggad på några dagar)
          Vet inte om jag ska ta det på allvar. Vet man överhuvud taget betydelsen av ordet "kris" om man föreslår att mjölkbudet ska fixa krishanteringen för anhöriga vars barn tagit sitt liv t.ex. wacko.gif
          Självklart måste i grunden finnas annan gedigen utbildning som grund för utbildning av krisgrupper.

CITAT (Farbror Blå @ 11-11-2007, 17:27) *
          En troende person har en djupare förståelse om liv och död, känslor , medmänsklighet.
          En person som via sin tro vill jobba för andra människor(präst och liknande) har en djupare insikt om folks sökande efter livets mening än en som valt ett annat yrke, som baserar sig på bara utbildning och lön.
          För oss troende är detta självklart, för icketroende inte.Så är det bara. End of discussion.

CITAT (Berith @ 11-11-2007, 19:55) *
          Undrar också varför ingen säger att det här är bra skrivet? Håller inte ni troende med honom i det här? Är det inte bara ni som har en djupare förståelse för liv och död och känslor och medmänsklighet?

Väntar med spänning på svar från alla troende här.

Jag är inte troende men tycker i alla fall att Farbrorns inlägg är mycket bra och sant.
          Bara för att en präst pratar med en människa i kris så behöver hon/han inte prata om gud och tro.
          Det gör dom nog inte heller. Har själv pratat med en präst i en krissituation och han pratade om helt andra saker.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Berith
          Inlägg 13-11-2007, 17:49
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (AnitaO @ 13-11-2007, 17:38) *
          Jag har läst några sidor i tråden (har inte varit inloggad på några dagar)
          Vet inte om jag ska ta det på allvar. Vet man överhuvud taget betydelsen av ordet "kris" om man föreslår att mjölkbudet ska fixa krishanteringen för anhöriga vars barn tagit sitt liv t.ex. wacko.gif
          Självklart måste i grunden finnas annan gedigen utbildning som grund för utbildning av krisgrupper.

"Vet man överhuvud taget betydelsen av ordet "kris" om man föreslår att mjölkbudet ska fixa krishanteringen för anhöriga vars barn tagit sitt liv t.ex."

Det var precis sånt jag tänkte på tidigare idag, då när jag trodde att pengen trillade ner. Sen hoppade den upp en bit igen, när jag inte hittade något belägg för mina funderingar. rolleyes.gif

Krisgrupper kanske inte får innehålla vilka personer som helst! Ett mjölkbud som du föreslår kanske helt enkelt inte får utbilda sej i krisfrågor? Det kanske bara är förbehållt vissa yrkesgrupper?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gita
          Inlägg 13-11-2007, 19:23
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Berith @ 13-11-2007, 17:49) *
          Krisgrupper kanske inte får innehålla vilka personer som helst! Ett mjölkbud som du föreslår kanske helt enkelt inte får utbilda sej i krisfrågor? Det kanske bara är förbehållt vissa yrkesgrupper?

Ett mjölkbud (finns det sådana) som är utbildad i krishantering ställer ju inte upp som mjölkbud i krissituation utan som just det han/hon är utbildad för, dvs krishantering.

Sen måste jag faktiskt hålla med Farbro Blå när det gäller kyrkans insatser, jag är som jag nämnt tidigare inte troende, men jag och min familj har haft enormt stöd av vår församlingspräst i en stor sorg.
          En anledning till att jag fortfarande är med i svenska kyrkan är just insatserna när något svårt händer, samt att hela vår kultur och rättsväsen bygger på kristendomen.
          Gita

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-11-2007, 20:49
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Gita @ 13-11-2007, 19:23) *
          En anledning till att jag fortfarande är med i svenska kyrkan är just insatserna när något svårt händer, samt att hela vår kultur och rättsväsen bygger på kristendomen.
          Gita

Rättsväsendet bygger på kristendommen?? Intressant med tanke på att kristendommen ej var påhittad när rättsväsendet började utvecklas.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 13-11-2007, 23:22
          Länk hit: #205

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Ralf @ 13-11-2007, 20:49) *
          Rättsväsendet bygger på kristendommen?? Intressant med tanke på att kristendommen ej var påhittad när rättsväsendet började utvecklas.

Hur menar du nu?
          Svea rikes lag bygger på 1734 års lag (men endast en begränsad del av gamla lagen finns kvar) och den gamla lagen skrevs ner av Gustav Cronhielm, född 18 juli 1664 i Stockholm, död där 3 juni 1737, svensk greve, ämbetsman och kanslipresident. Han är mest känd för 1734 års lag, vars tillblivelse han dels översåg till innehållet, dels till stora delar formgav litterärt; denna lag beröms ännu för dess stil och språk. (google, wikipedia, runeberg.org)

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Ralf
          Inlägg 14-11-2007, 06:03
          Länk hit: #206

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Djävligt kort enkel rättshistoria: vårt rättssystem kommer från Romarriket. Det är enlig deras principer som vårt system är indelat och lagar stiftas.

Dessa lagstiftare hade ingen särskild kyrka att glutta på och om dom hade så skulle den ha hållits utanför.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-11-2007, 07:45
          Länk hit: #207

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Bara en parantes, Västgötalagen kom ca 1220.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          LadyG
          Inlägg 14-11-2007, 11:55
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Skulle ha hållits utanför, var det ja. Om nu verkligen kommunikationerna var så täta mellan norden och romarriket på den tiden så att deras lagar spred sig hit, så tror jag ändå inte lagstiftarna var befriade från religösa influenser. Sen att det i deras fall var en polyteistisk religion som idag inte längre har särskilt många anhängare (om ens några) och saknar relevans i vårt moderna samhälle, det är en annan sak.

Fast den kopplingen tycker jag är väldigt svag eftersom lagarna omformulerades kraftigt av gubben jag nämde innan. Det är den lagen som är intressant för oss idag och den har inga kopplingar till Romarriket. Men ganska mycket kopplingar till kristendomen.

Västgötalagen predateras av kristendomen med bara några hundra år f ö, men religionen ser faktiskt ut att ha varit först på spelplanen.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          vindspel
          Inlägg 14-11-2007, 15:13
          Länk hit: #209

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Berith @ 11-11-2007, 08:25) *
          Jag menade att jag inte har "såna" i min bekantskapskrets. Och jag skulle såklart inte säga upp bekantskapen bara så där, eller bara för det. Jag vet inte hur det skulle utveckla sej, kanske fortsätter vi att umgås.... kanske rinner det ut i sanden.

Jag har en undran när vi ändå pratar om religion och då kommit in på hur man umgås med de som inte tänker som en själv.
          Jag har inga problem att umgås med varken troende eller icke troende. Det säger inte så mycket om man är det ena eller andra utan det är hur man är som person. Jag vill inte umgås med elaka människor, som baktalar eller för sin egen vinnings skull "kör över" andra. Finns inget som säger att man är snäll för att man är troende eler vice versa.
          Men vad jag funderar på är om jag som troende skulle kunna dela mitt liv med en man som inte är troende......
          Visst han skulle kunna vara snäll (empatisk, omtänksam mm) men hur ser ni på saken????

Kan en troende och en icke troende dela sitt liv tillsammans.

Vill tillägga att detta också gäller politiska ställningstagande.

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-11-2007, 16:22
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (vindspel @ 14-11-2007, 15:13) *
          Jag har en undran när vi ändå pratar om religion och då kommit in på hur man umgås med de som inte tänker som en själv.
          Jag har inga problem att umgås med varken troende eller icke troende. Det säger inte så mycket om man är det ena eller andra utan det är hur man är som person. Jag vill inte umgås med elaka människor, som baktalar eller för sin egen vinnings skull "kör över" andra. Finns inget som säger att man är snäll för att man är troende eler vice versa.
          Men vad jag funderar på är om jag som troende skulle kunna dela mitt liv med en man som inte är troende......
          Visst han skulle kunna vara snäll (empatisk, omtänksam mm) men hur ser ni på saken????

Kan en troende och en icke troende dela sitt liv tillsammans.

Vill tillägga att detta också gäller politiska ställningstagande.

Jo, det går säkert, men det är nog inte lätt. Jag tror man får ge varann bra mycket svängrum i ett sånt förhållande. Det handlar ju till stora delar om livsstil. Själv skulle jag nog ha svårt att dela livet med nån som inte delar mitt intresse för bilar, tex hade mitt ex väldigt svårt att förstå varför pingsten var så helig för mig, det var ju likadant varje år: åka raggarbil å dricka öl, på samma ställe med samma människor.
          Visst finns det par där den ene har en livsstil och den andre en annan, men det verkar inte vara helt friktionsfritt alla gånger. En religiös karl skulle nog ha väldigt svårt att stå ut med mig whist.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          vindspel
          Inlägg 14-11-2007, 16:29
          Länk hit: #211

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Tosan @ 14-11-2007, 16:22) *
          Jo, det går säkert, men det är nog inte lätt. Jag tror man får ge varann bra mycket svängrum i ett sånt förhållande. Det handlar ju till stora delar om livsstil. Själv skulle jag nog ha svårt att dela livet med nån som inte delar mitt intresse för bilar, tex hade mitt ex väldigt svårt att förstå varför pingsten var så helig för mig, det var ju likadant varje år: åka raggarbil å dricka öl, på samma ställe med samma människor.
          Visst finns det par där den ene har en livsstil och den andre en annan, men det verkar inte vara helt friktionsfritt alla gånger. En religiös karl skulle nog ha väldigt svårt att stå ut med mig whist.gif

Tja, jag menar inte att jag springer till kyrkan och åka ragarbil skulle jag mycket väl kunna göra...har varit med i en motorcykelklubb innan i min undom crazy.gif mycket roligt man har haft där......
          Tänker nog snarare på livet efter och kyrkbröllop.......varför gifter man sig om man inte lovar det inför Gud confused.gif ...ekonomiskt så finnj ju rättigheterna där ändå......ett papper......

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Anma
          Inlägg 14-11-2007, 16:39
          Länk hit: #212

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (vindspel @ 14-11-2007, 16:29) *
          Tänker nog snarare på livet efter och kyrkbröllop.......varför gifter man sig om man inte lovar det inför Gud confused.gif ...ekonomiskt så finnj ju rättigheterna där ändå......ett papper......

Jag gifte mig inte för att lova Gud. Jag gifte mig för att lova min man... och för att vi ville och vill leva hela livet tillsammans. Sen skriver man inte vattentäta papper mellan sig har man inte så många rättigheter som sambo. Det är stor skillnad på sambolagen och äktenskapslagen.

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-11-2007, 17:12
          Länk hit: #213

Medlem

CITAT (vindspel @ 14-11-2007, 16:29) *
          Tja, jag menar inte att jag springer till kyrkan och åka ragarbil skulle jag mycket väl kunna göra...har varit med i en motorcykelklubb innan i min undom crazy.gif mycket roligt man har haft där......

Det finns ju religiösa raggare åxå, tex en präst och en pingstpastor som jag känner till, även om den senare inte har bil längre, men han lånade sin gamla för några år sen giggle.gif Så det i sig behöver ju inte vara några bekymmer.
          Snarare menar jag att om den ene är kristen och vill gå i kyrkan varje söndag och har mer eller mindre kyrkan som livsstil, så kan det va svårt att få ihop det om den andre inte är det minsta intresserad.
          Likadant med raggare och ickeraggare, den som inte är intresserad begriper kanske inte varför man absolut vill ta ett lån och köpa en dyr bil för att ha kul med, putsa på och ha som livsstil. Jag tror det krävs rätt mycket tolerans i ett förhållande om man drar åt olika håll.

Sen gifta sig kan man ju göra både kyrligt och borgerligt, man behöver inte vara kristen för en kyrkvigsel (men med i sv. kyrkan) och man kan gifta sig borgerligt även om man är kristen.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-11-2007, 17:45
          Länk hit: #214

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Är det inte så att de flesta i det här forumet har mycket toleranta partners.Jag har en mycket förstående hustru som kan acceptera att jag ibland lägger ner hela min årslön på trädgård. Det fungerar också att vi båda har helt olika åsikter om religion. I en krissituation skulle hon godta en präst vilket jag inte skulle göra. Vi har klarat att vara tillsammans i 46 år. Det går alltså utmärkt att umgås och vara vän med folk av olika sexuell läggning, olika religioner, olika raser, olika kön, olika intressen eller olika syn på ekologisk odling. Jag har ibland lite problem att umgås med intoleranta så där får jag bättra mig.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-11-2007, 17:52
          Länk hit: #215

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 14-11-2007, 17:45) *
          Hej!
          Är det inte så att de flesta i det här forumet har mycket toleranta partners.Jag har en mycket förstående hustru som kan acceptera att jag ibland lägger ner hela min årslön på trädgård. Det fungerar också att vi båda har helt olika åsikter om religion. I en krissituation skulle hon godta en präst vilket jag inte skulle göra. Vi har klarat att vara tillsammans i 46 år. Det går alltså utmärkt att umgås och vara vän med folk av olika sexuell läggning, olika religioner, olika raser, olika kön, olika intressen eller olika syn på ekologisk odling. Jag har ibland lite problem att umgås med intoleranta så där får jag bättra mig.
          MVH
          Jan Lindgren

Jo det har du nog rätt i. smile.gif Kan inte va lätt att leva ihop med oss odlaiter heller giggle.gif Och 46 år tillsammans är verkligen inte fy skam, inte särskilt många som klarar det idag oavsett. smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          inglan
          Inlägg 14-11-2007, 21:03
          Länk hit: #216

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 5 092

Intressant läsning här, själv är jag kristen och hade tidigare en arbetskompis som var ateist, vi hade jätteintressanta samtal ibland. Det vore förfärligt att bara umgås med dem som tyckte som en själv fear.gif , det är väl med dem som tycker annorlunda som man kan utvecklas och lära sig mer kompiskram.gif .
          Det är nog lättare i ett förhållande om man har någotsånär samma livsåskådning, men klart att det går bra ändå, men kanske man får ha lite extra mycket respekt för den andre och dens åsikter mm.

Hälsningar Inglan smile.gif

--------------------

odlar i zon 3

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-11-2007, 21:10
          Länk hit: #217

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Lisbeth zon2 @ 12-11-2007, 11:23) *
          Prästerna har den mest gedigna utbildningen i krishantering i livets olika skeden.

Det hörde jag av en bekant, betydligt tuffare än brandmän, psykologer och läkare får i krishantering.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-11-2007, 21:57
          Länk hit: #218

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Hannele @ 14-11-2007, 21:10) *
          Det hörde jag av en bekant, betydligt tuffare än brandmän, psykologer och läkare får i krishantering.

och när får de den utbildningen då??? undrar än? om präster är bättre än psykologer så skulle kanske präster jobba på sjukhusen istället för psykologer då...

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 14-11-2007, 22:03
          Länk hit: #219

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Markus_H @ 14-11-2007, 21:57) *
          och när får de den utbildningen då??? undrar än? om präster är bättre än psykologer så skulle kanske präster jobba på sjukhusen istället för psykologer då...

Markus, psykologer jobbar faktiskt också med andra saker än bara krishantering. Krishantering är en väldigt liten del av deras arbete. Psykologers huvudsysselsättning är att hjälpa psykiskt sjuka och deprimerade människor. Inte att ta hand om människor i kris.

Tillägg. När vår familj drabbades kunde psykvården ta emot om ca 2 veckor. Prästen samma kväll.

Tillägg 2. Jag är inte kristen, går bara i kyrkan om jag måste (begravningar och bröllop ev något dop). Tror inte på bibeln. Är inte med i kyrkan. Ändå anser jag att präster i ett kristeam, vid stora händelser där många drabbas likväl som små där en familj drabbas är jättebra.
          Borde däremot kanske ha dåligt samvete för att nyttja prästen då jag inte ens är med i kyrkan. Så. Nu behöver man inte påpeka detta. Är medveten om det. smile.gif

Redigerat av Anma: 14-11-2007, 22:15

Citera
          Netha
          Inlägg 14-11-2007, 22:07
          Länk hit: #220

Gäster

Ber så mycket om ursäkt att jag svarade på en fråga som inte höll sig till trådskaparens ämne.

Redigerat av Netha: 15-11-2007, 18:37

Citera

14 sidor V  « < 9 10 11 12 13 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 09:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon