CITAT (Magdis @ 20-11-2007, 11:27)

Jag håller också med Bettson. Det viktigaste är ju att den drabbade blir omhändertagen. Jag vet inte exakt hur förfarandet är, jag vet bara ett par exempel från hur det gått till här. T.ex en gång var det en tonårskille som tog livet av sig här i Piteå och då kallade skolan in krisgruppen (där bl.a min man är med)
Krisgruppen där min pappa ingår på Holmen paper kallas automatiskt in om det har hänt en olycka med personskador.
Håller med dig Magdis. Det viktiga är att de som behöver blir omhändertagna.
Men många ramlar ändå genom stolarna.
Exempelvis Det händer en bussolycka: Det kanske betraktas som så stort att en kommunal krisgrupp sammankallas. Säg att tjugo perosner från en samhälle skadas eller dödas. Stora krisgruppen OK.
En kille tar livet av sig och skolan kallar samman sin krisgrupp. För skolkamraterna. Men killen kanske inte umgicks med sina skolkamrater ( kanske rentav var mobbad) och hade andra närmare vänner på annat håll .Vem bryr sig om dom. De kanske sörjer djupt och känner det som ett hån att krisgrupp sammankallas för skolkamraterna som inte var vänner och inte brydde sig. Obs jag tar det bara som ett exempel. Och vem tar hand om föräldrarna
Eller min bekants arbetskamrater blev omhändertagna på jobbet. Den omkomnes fru jobbade på samma arbete men blev sjukskriven för depression. Det fanns inte så mycket kvar av mannen utan man fick skrapa bort kroppen för att kunna begrava den. Eftersom frun var sjukskriven så släppte arbetsplatsens krisgrupp henne och menade på att det var sjukvården som skulle ta över. Men hon fick bara sjukskrivning och antidepressiva piller, ingen att tala med.
Eller när en anhörig går bort. Det kan säkert fungera olika på olika ställen i landet men när min mina anhöriga gått bort så hörde inte prösten av sig, Vi fick kontakta honom ang begravning.
Eller som när vårt hus brann. Kyrkans personal gick förbi utanför i tio veckor. Inte någon gång stannade och frågade hur vi mådde eller om vi behövde hjälp med något. Bara att kunna få prata med någon som lyssnar och inte bara var ute efter skvallermaterial att föra vidare hade varit till stor hjälp.
Maken mådde dåligt, sönerna mådde dåligt och jag fick försöka finnas till för dom så gott jag kunde. Efter fem veckor med nästan dygnet runtjobb, ångest, dålig sömn, pengaproblem och annat började jag själv må skitdåligt. Ringer till doktorn och får en tid tre veckor fram. Efter det besöket hemskickad med ett recept på blodktrycksmedecin. Det var den enda kanal jag kunde vända mig till och hjälpen var i mina ögon inte så stor.
En människa i det läget som bara kunnat lyssna och frågat hur man mår utan att föra skvaller vidare hade varit guld värd.
För mig så skulle verkligt krisarbete fungera helt annorlunda. Sedan bryr jag mig inte ett skit i vem som genomför det eller i vilken lokal.
Tex daglig genomgång av polisens brott och olycksrapportering.
Brandkåren kunde också vara en källa till information av trauamtiska händelser som kanske inte står i polisrappporterna.
Har det skett en allvarlig trafikolycka, har någons hem brunnit ner, har någon utsatts för ett allvarligt brott eller har en arbetsplatsolycka skett.
Man kontaktar de drabbade och kollar upp ifall de är i behov av hjälp, om de vill ha hjälp och slussar vidare till de kanaler det gäller att här behöver någon bli kontaktad.
Eller andra kanaler som kan fånga upp. Tex självmord som kommer polisen eller sjukhusens kännedom.
Kanske slussar man vidare till krisgrupper på arbetsplatser eller skolor. Eller att man förmedlar kontakt med Präst, kurator, psykolog eller något annat.
Det jag efterlyser er en basstation för ett genomgripande nätverk av resurser och samordning av dessa. Inte något som fungerar väl på vissa avgränsade ställen och kanske inte för de som behöver mest, utan något som försöker fånga upp så mycket som möjligt.
Ett trauma för den enskilde behöver inte vara mindre smärtsamt för att det drabbar en person eller en familj.
Jag känner mera som att bli för farao inte så dålig att du inte klarar dig själv, och råka inte ut för några olyckor för du kan gå under utan att någon lyfter ett finger.