CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2007, 15:55)

Det är alltid svårt att vara alla till lags. En del klarar sig helt utan stöd från andra människor, andra rasar ihop helt. Större krisgrupper sammankallas när flera kan ha drabbats exempelvis vid större olyckor. Vanligtvis kan man söka stöd hos vänner och grannar men är även dom drabbade kan det skita sig totalt. Personligen skulle jag nog inte behöva något externt stöd men man vet ju aldrig i förväg.
DU skall veta Ruda att det är de rakaste furorna som faller hårdast. Virket är hårt och tungt så därför slår det sig hårdare.
Dom små krokiga buskarna har inte så långt till marken och har oftast ett grenverk som dämpar.
CITAT (Cacki @ 20-11-2007, 18:09)

För att klargöra lite mer hur jag menar så är det hur man som en i den drabbades närhet kan agera. Även om man känner att man inte orkar/klarar att vara den som stöttar fullt ut, så kan man ju ändå vara den som fixar så den drabbade hamnar "i rätta händer". För man ska ju också ha klart för sej att tar man på sej rollen så måste man veta med sej att man orkar ro det iland också, för att inte göra det ännu värre. Är man tvungen att retirera kan det kännas som ett oerhört svek av den drabbade.
Det jag egentligen ville ha sagt med det här är att vi för det mesta är så himla rädda "att lägga oss i". Hellre litar vi på att proffs ska sköta allt, men mycket kan man ju faktiskt göra själv. Kanske något så enkelt som ett telefonsamtal till någon som tar sej an sånt här.
Jag har nog bittert skaffat mig den åsikten att folk gärna tar emot hjälp av vänner och bekanta. Men större delan av de som tar emot hjälp ger inte hjälp frivilligt. Inte heller ger de någon hjälp ifall du ber om den. Snarare håller di sig då till åsikten att var och en får klara sig själv.
Och prästen som hjälpande hand.Inte i vårt samhälle i alla fall. Hon sitter i sin kyrka på söndagarna. Om hon eventuellt gör nogt de andra dagarna på någon sammankomst så är det att skälla på folk för att de inte var i kyrkan på söndagen. Jag har aldrig hört talas om att hon gjort ett hembesök.