Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  « < 12 13 14  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          vindspel
          Inlägg 20-11-2007, 14:28
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

CITAT (Cacki @ 20-11-2007, 13:32) *
          I hela den här diskussionen tycker jag att vi glömt en jätteviktig sak. Nämligen att man medmänniska / vän / granne / jobbarkompis, you name it, borde vara bättre på att reagera och agera. Ofta är det ju så att "omgivningen" har ganska bra koll på om det är läge att fixa hjälp.

Jösses, har alltid haft många vänner men den dagen det krisade för mig så stack alla sin kos utom en.....Ingen vill umgås med en ledsen eller problemfull person...... Här får det vara ett ständigt leende på läpparna om man ska duga. Familj ??? de rymmer fortare än kvickt.... Det är nog så att jag är den starka i omgivningen och får stötta andra och då kan an inte förvänta sig ngt stöd tillbaks. För att inte tala om när jag fick min fibromyalgi, suck, mina närmaste arbetskompisar tom slutade att heja på mig...de försökte mobba ut mig.......så mycket för den medmänskligheten. Bra kvinna reder sig själv.....har inget val heller.

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-11-2007, 15:55
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är alltid svårt att vara alla till lags. En del klarar sig helt utan stöd från andra människor, andra rasar ihop helt. Större krisgrupper sammankallas när flera kan ha drabbats exempelvis vid större olyckor. Vanligtvis kan man söka stöd hos vänner och grannar men är även dom drabbade kan det skita sig totalt. Personligen skulle jag nog inte behöva något externt stöd men man vet ju aldrig i förväg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cacki
          Inlägg 20-11-2007, 18:09
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Cacki @ 20-11-2007, 13:32) *
          I hela den här diskussionen tycker jag att vi glömt en jätteviktig sak. Nämligen att man medmänniska / vän / granne / jobbarkompis, you name it, borde vara bättre på att reagera och agera. Ofta är det ju så att "omgivningen" har ganska bra koll på om det är läge att fixa hjälp. Då är t ex prästen en bra person att vända sej till som ett första steg. I sjukvården är det nog tyvärr större risk att falla mellan stolarna eftersom organisationen där är så komplicerad och det är svårt att veta var man får tag på "rätt person". Detta tror jag en präst har ganska bra koll på och kan därför hjälpa till med det också utan att för den skull utöva något "prästeri".

För att klargöra lite mer hur jag menar så är det hur man som en i den drabbades närhet kan agera. Även om man känner att man inte orkar/klarar att vara den som stöttar fullt ut, så kan man ju ändå vara den som fixar så den drabbade hamnar "i rätta händer". För man ska ju också ha klart för sej att tar man på sej rollen så måste man veta med sej att man orkar ro det iland också, för att inte göra det ännu värre. Är man tvungen att retirera kan det kännas som ett oerhört svek av den drabbade.

Det jag egentligen ville ha sagt med det här är att vi för det mesta är så himla rädda "att lägga oss i". Hellre litar vi på att proffs ska sköta allt, men mycket kan man ju faktiskt göra själv. Kanske något så enkelt som ett telefonsamtal till någon som tar sej an sånt här.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Bettson
          Inlägg 21-11-2007, 00:56
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2007, 15:55) *
          Det är alltid svårt att vara alla till lags. En del klarar sig helt utan stöd från andra människor, andra rasar ihop helt. Större krisgrupper sammankallas när flera kan ha drabbats exempelvis vid större olyckor. Vanligtvis kan man söka stöd hos vänner och grannar men är även dom drabbade kan det skita sig totalt. Personligen skulle jag nog inte behöva något externt stöd men man vet ju aldrig i förväg.

DU skall veta Ruda att det är de rakaste furorna som faller hårdast. Virket är hårt och tungt så därför slår det sig hårdare.

Dom små krokiga buskarna har inte så långt till marken och har oftast ett grenverk som dämpar.

CITAT (Cacki @ 20-11-2007, 18:09) *
          För att klargöra lite mer hur jag menar så är det hur man som en i den drabbades närhet kan agera. Även om man känner att man inte orkar/klarar att vara den som stöttar fullt ut, så kan man ju ändå vara den som fixar så den drabbade hamnar "i rätta händer". För man ska ju också ha klart för sej att tar man på sej rollen så måste man veta med sej att man orkar ro det iland också, för att inte göra det ännu värre. Är man tvungen att retirera kan det kännas som ett oerhört svek av den drabbade.

Det jag egentligen ville ha sagt med det här är att vi för det mesta är så himla rädda "att lägga oss i". Hellre litar vi på att proffs ska sköta allt, men mycket kan man ju faktiskt göra själv. Kanske något så enkelt som ett telefonsamtal till någon som tar sej an sånt här.

Jag har nog bittert skaffat mig den åsikten att folk gärna tar emot hjälp av vänner och bekanta. Men större delan av de som tar emot hjälp ger inte hjälp frivilligt. Inte heller ger de någon hjälp ifall du ber om den. Snarare håller di sig då till åsikten att var och en får klara sig själv.

Och prästen som hjälpande hand.Inte i vårt samhälle i alla fall. Hon sitter i sin kyrka på söndagarna. Om hon eventuellt gör nogt de andra dagarna på någon sammankomst så är det att skälla på folk för att de inte var i kyrkan på söndagen. Jag har aldrig hört talas om att hon gjort ett hembesök.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 21-11-2007, 01:07
          Länk hit: #265

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Bettson @ 21-11-2007, 00:56) *
          DU skall veta Ruda att det är de rakaste furorna som faller hårdast. Virket är hårt och tungt så därför slår det sig hårdare.

Dom små krokiga buskarna har inte så långt till marken och har oftast ett grenverk som dämpar.

tummenupp.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Hannele
          Inlägg 27-11-2007, 19:49
          Länk hit: #266

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Berith @ 08-11-2007, 08:55) *
          Varför ska kyrkan blandas in när det händer nåt stort och tragiskt? Om det hände min familj nåt sånt som igår och jag skulle tvingas till kyrkan för att få hjälp och stöd skulle jag känna mej fruktansvärt förolämpad.

Skolan i Gråbos har brunnit ner - det händer en skolbrand varje dag! crying.gif
          Nu är 500 elever helt utan lokaler, fyra klasser får ersättningslokaler i Missionskyrkan
          och fyra klasser i Svenska kyrkans församlingshem.
          Inte av religiösa skäl utan att kyrkorna har lediga lokaler, som är tomma på dagarna.
          Visst är det fantastiskt att man snabbt ställer upp och hjälper.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 27-11-2007, 22:58
          Länk hit: #267

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Vem tänder eld på skolor?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 27-11-2007, 23:23
          Länk hit: #268

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Hannele @ 27-11-2007, 22:58) *
          Vem tänder eld på skolor?

tja...elever eller som jag tror om Gråboskolan...någon som inte vill ha en skola inpå knutarna för att ungarna stör ranting.gif dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 27-11-2007, 23:34
          Länk hit: #269

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (pejori @ 27-11-2007, 23:23) *
          tja...elever eller som jag tror om Gråboskolan...någon som inte vill ha en skola inpå knutarna för att ungarna stör ranting.gif dunno.gif

Är du inte väl synisk nu?

Citera
          pejori
          Inlägg 27-11-2007, 23:41
          Länk hit: #270

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 27-11-2007, 23:34) *
          Är du inte väl synisk nu?

möjligt att jag är, men det är vad jag tror, inte vet

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Tezzla
          Inlägg 27-11-2007, 23:45
          Länk hit: #271

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag tror ju helt klart att det är elever som tuttat på. Elever som antingen går på skolan eller tillhör någon annan skola. Tror knappast någon "granne" skulle sätta eld på skolan för att det låter för mycket därifrån.

Anyhow... För att återknyta lite till tråden. Vad säger ni som är så emot kyrkans inblandning i kriser eller som i detta fall att de upplåter sina lokaler. Skulle ni tycka det var fruktansvärt kränkande om era barn fick undervisning i t.ex. missionskyrkan. Det är ju trots allt en kristen lokal och den är säkerligen så "inbedd" av troende att det osar ur väggarna tongue.gif Vad säger ni?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-11-2007, 23:56
          Länk hit: #272

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Tezzla @ 27-11-2007, 23:45) *
          Jag tror ju helt klart att det är elever som tuttat på. Elever som antingen går på skolan eller tillhör någon annan skola. Tror knappast någon "granne" skulle sätta eld på skolan för att det låter för mycket därifrån.

Anyhow... För att återknyta lite till tråden. Vad säger ni som är så emot kyrkans inblandning i kriser eller som i detta fall att de upplåter sina lokaler. Skulle ni tycka det var fruktansvärt kränkande om era barn fick undervisning i t.ex. missionskyrkan. Det är ju trots allt en kristen lokal och den är säkerligen så "inbedd" av troende att det osar ur väggarna tongue.gif Vad säger ni?

Jag kan bara tala för mig själv men jag har iaf aldrig menat så. Jag är skeptisk till att kyrkan ses som en självklarhet och som den givna platsen vid kriser. Att en präst är med som en central person i krisarbetet inte att kyrkan som lokal upplåts.

Däremot hade jag blivit upprörd om barnen efter skolbranden skulle ha lektioner i misssionskyrkan och undervisas av en missionspastor hela dagen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Berith
          Inlägg 28-11-2007, 07:16
          Länk hit: #273

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Eftersom det var jag som startade tråden så följer jag den, läser allt, men svarar bara ibland. smile.gif

När jag hörde att eleverna fick sin fortsatta undervisning i missionskyrkan så tänkte jag direkt på den här tråden. Antar att skolan letade tomma lokaler, och det var väl inte bara missionskyrkan som fick hjälpa till?

Vad jag tänkte när jag hörde det...? Jaa, först tänkte jag nog "neej, ska dom vara med där också!" men så gällde det ju bara lokalerna. Inte personalen, som det ju handlar om i krisgrupper.

Och beträffande vilka som tänder på skolor. Skulle också tro att det är ungdomar, även om dom kanske inte tänder eld på just sin skola. Här i Skövde var det ju några bränder på förskolor förra sommaren, och polisen plockade in några ungdomar som såklart nekade till alltihop. Men konstigt nog så upphörde bränderna då, vilket får iaf mej att tro att det var just dom snorungarna som var skyldiga och blev skitskraja när dom såg hur det var att bli behandlad som kriminell.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2007, 07:49
          Länk hit: #274

Medlem

CITAT (Berith @ 28-11-2007, 07:16) *
          /.../

Vad jag tänkte när jag hörde det...? Jaa, först tänkte jag nog "neej, ska dom vara med där också!" men så gällde det ju bara lokalerna. Inte personalen, som det ju handlar om i krisgrupper. /.../

hur menar du då?...
          att det är okay att "utnyttja" kyrkans lokaler, men ta bestämt avstånd från personalen? confused.gif
          är inte det lite "dubbelmoral"
          anser man sig förolämpad när kyrkans personal erbjuder krishjälp, är det då ok att utnyttja lokalerna?
          kyrkan går bra men inte prästen ? confused.gif
          förklara gärna hur du tänker där unsure.gif

snorungar ligger nära tillhands men den skolan i Gråbo brann i okt. sist och var nyinvigd...det var tredje branden på kort tid.
          kan ju vara någon som inte tål just den skolan...en elev som av någon anledning är frustrerad, eller av spänning...vem vet

Redigerat av pejori: 28-11-2007, 07:51

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-11-2007, 07:51
          Länk hit: #275

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande undervisningen i Gråbo så är församlingslokalerna ett provisoriskt provisorium i väntan på att provisoriska baracker skall ställas upp. Visst är det bra att diverse församlingar ställer upp men om det funnits ett Folkets hus med lediga lokaler så hade säkert även dom ställt upp. Det märkliga är att församlingarna har en massa tomma lokaler som står och skräpar. Inga effektivitetskrav där inte. tongue.gif

Skolbränder ja. Säkert ungjävlar som varit framme. Vad som slår mig beträffande skolbränder så är det omfattningen av varje brand. Inga brandavskiljande sektioner, inga sprinklers. Märkligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2007, 07:54
          Länk hit: #276

Medlem

håller med om att alla skolor ska vara utrustade med sprinklers. tummenupp.gif
          det brinner i papperskorgar och på toan ofta i skolorna.
          att inget allvarligt hänt med elever och personal är mera tur än skicklighet.....tror jag yes.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

14 sidor V  « < 12 13 14
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 17:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon