|
|
  |
Krisgrupper, - varför i kyrkan? |
|
|
|
10-11-2007, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Berith, nu saxar jag lite citeringar ur ditt inlägg eftersom det bara är vissa delar jag vill kommentera. Jag vet inte hur man gör för att få in fler än en citatruta i varje inlägg.
"Tror knappast att en katastrof blir mindre av att man går till kyrkan. Och när alla drabbade samlas, alla dessa förtvivlade föräldrar och barn och andra är det nog svårt att finna frid och ro." Men en viss inverkan har nog miljön man befinner sej i ändå. Vid intervjuer med människor som varit utsatta vid liknande hemskheter framkommer det ju ofta att man upplevt kaoset runt omkring som mycket traumatiskt. (ex. tsunamin). Kan man underlätta med så små medel som att välja en lugn miljö så självklart gör man det.
"Jag tror inte att präster är dom som oftast (ofta - men inte oftast) möter människor i sorg och kris. Tänk bara på alla poliser som är först på plats vid trafikolyckor, tillsammans med räddningskåren. Till exempel. Dom får nog ta hand om större sorger och kriser än prästerna, när dom kommer in i bilden." Fast där tror jag nog att yrkesutövarna är tvugna att prioritera att rädda liv i första hand. Visst, att "hålla om" en liten stund tar dom sej nog tid med om det går, men det behöver man ingen utbildning för att göra. När nästa skede i katastrofarbetet påbörjas så är det helt andra yrkesgrupper som tar vid. Det är här tex prästerna kommer in i bilden.
-----------------------------------
Och en annan sak. Lek med tanken: Om man ser det från andra sidan. En del ifrågasätter att behöva vara tvungen att gå till en kyrka om man behöver hjälp. Så till den grad att man t o m skulle känna sej förödmjukad av det. Man ska kanske ta sej en funderare på varför kyrkan överhuvudtaget är villiga att ställa upp på att hjälpa till att ta hand om människor som en gång för alla vänt kyrkan ryggen. När man nu skiljt kyrkan från staten alltså. Vi borde nog faktiskt försöka vara lite tacksamma för att kyrkan ställer upp med lokaler och personal istället för att klanka ner på dem. Och som sagt så är jag ju själv ingen trogen kyrkobesökare i vanliga fall, men jag föredrar nog att få kvida ut min sorg inför en prästkrage än framför en polisuniform med batong. Jag skulle nog känna mej lite tryggare i det.
Jag gick och funderade på det här förut när jag grejde i köket dök en liten tanke upp i skallen på mej. Den hur attans bra vi egentligen har det i den här delen av världen som kan unna oss lyxen att ifrågasätta varifrån hjälpen kommer!! Tänker då på alla stackare som inte ens kan få lite hjälp med ett par filtar för att inte frysa ihjäl eller någon dl ris till familjen för att inte svälta ihjäl. Hm...vi är nog bra bortskämda egentligen.... Men det är bra attt sådana här frågor kommer upp så att man är tvungen att tänka efter lite grann.
edit stavfel
Redigerat av Cacki: 10-11-2007, 15:23
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
10-11-2007, 15:38
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Berith @ 10-11-2007, 12:52)  Som sagt... Jag förstår inte det självklara i att ha kyrkan som samlingsplats. Tror knappast att en katastrof blir mindre av att man går till kyrkan. Och när alla drabbade samlas, alla dessa förtvivlade föräldrar och barn och andra är det nog svårt att finna frid och ro. Just då, det kommer säkert senare. Kanske veckor och månader senare. Men just vid första samlingen är det nog mest gråt och kaos. Eller tror ni att dessa förtvivlade anhöriga sätter sej i bänkarna och bara slutar gråta och lugnet infinner sej....?
Och om du jämför simhallen och kyrkan så förekommer det nog inte varken bröllop, barndop, begravning eller konfirmation i kyrkan samtidigt som krisgruppen samlas där. Precis som det naturligtvis inte förekommer handbollsmatch eller gymnastikuppvisning i idrottshallen (som jag föreslog tidigare) om det skulle samlas en krisgrupp där. Ganska dum jämförelse tycker jag.
Jag tror inte att präster är dom som oftast (ofta - men inte oftast) möter människor i sorg och kris. Tänk bara på alla poliser som är först på plats vid trafikolyckor, tillsammans med räddningskåren. Till exempel. Dom får nog ta hand om större sorger och kriser än prästerna, när dom kommer in i bilden.
Och dom enda som vet vad som rör sej i huvudet på andra i vissa situationer är bara dom som varit med om nåt liknande.
Neej det håller inte, pratet om att det är självklart att det är kyrkan och personalen där som ska hålla i krishanteringar. och som vanligt tolkar du inlägg som fan tolkar bibeln... har inte sagt ett ord om att krishantering och övrig verksamhet ska ske samtidigtvare sig i kyrka eller simhall. men jag tror fortfarande inte att en kal och avskalad miljö med tusenwattslampor är särskilt sorgedämpande övrig personal inom rädningstjänsten har helt andra uppgifter än att trösta sörjande... dom ska släcka bränder i första hand....stoppa våldsbrotten i första hand....rädda liv i första hand och transportera till sjukhus i första hand....anhöriga får en "andrahandsplacering" i det läget. sedan förekommer också krishantering på andra ställen än i kyrkan... även på sjukhus förekommer det, men inte nödvändigtvis i sjukhuskyrkan utan i andra lokaler. och fortfarande vidhåller jag, att när du drabbas av svår sorg, bryr du dej inte ett skit om vem som lyssnar och tröstar dej. det är ditt minsta bekymmer....då
Redigerat av pejori: 10-11-2007, 15:40
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
10-11-2007, 16:06
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (pejori @ 10-11-2007, 15:38)  --- och fortfarande vidhåller jag, att när du drabbas av svår sorg, bryr du dej inte ett skit om vem som lyssnar och tröstar dej. det är ditt minsta bekymmer....då Tillbaka till mitt första inlägg  om att jag skulle känna mej förolämpad om en präst skulle trösta mej i en sån situation. Och jag håller fast vid det, jag skulle känna så. Jag har ingenting med kyrkan att göra, går bara dit om jag blir "tvungen" dvs vid begravningar. Barndop och bröllop kan jag ju välja bort, men hittills har jag inte gjort det med begravningar. Jag umgås inte med religiösa/troende, jag deltar inte i verksamheter hållna av kyrkan. Jag förstår inte varför skolavslutningar ska hållas i kyrkan heller. Mitt förnuft säger mej att det inte finns någonting som kan kallas Gud. Det är för mej en uppdiktad figur, fantasifigur eller vad ni vill kalla det. Sen att andra kan bevisa dess existens eller inte är en annan fråga. Om en sån person, en som tror att denne figur finns, ska trösta och stötta mej i en svår situation skulle jag som sagt bli förolämpad. Det som hänt är det mest fruktansvärda jag råkat ut för, hela min värld har rasat samman, allting är bara svart. Och så kommer en person som tror att en fantasifigur finns, och ska hjälpa mej på fötter igen. Jag skulle nog aldrig komma över det...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
10-11-2007, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Cacki @ 10-11-2007, 15:20)  Jag gick och funderade på det här förut när jag grejde i köket dök en liten tanke upp i skallen på mej. Den hur attans bra vi egentligen har det i den här delen av världen som kan unna oss lyxen att ifrågasätta varifrån hjälpen kommer!! Javisst är det så. Man kan inte ha några större bekymmer här i världen om man funderar i de banorna.
|
|
|
|
|
10-11-2007, 17:43
|
Medlem
Antal inlägg: 647
Medlem nr: 2 895

|
CITAT (Berith @ 10-11-2007, 12:35)  "Alternativa byggnader" - menar du speciella byggnader där krisgrupperna och de drabbade samlas? Räcker det inte med alla andra byggnader, andra än kyrkor alltså? Hej Berith! om du läser vad jag tidigare skrivit så ser jag inte kyrkor som något allena rådande som byggnader att samlas i vid kris. Det jag menar är att trots välvilja från samhällets sida så finns det begränsningar idag, i möjligheten att ta hand att ta hand om människor som hamnat i personliga kriser av olika skäl. Små som stora. Jag tror inte man ska ha allt för stor tilltro till att samhället kan lösa allt. Det kommer aldrig att räcka till. Och räcker inte till. Kyrkan kan ge ett alternativ när det inte räcker till. Bra är om andra krafter i också tar tag i frågan. Jag menar är man kritisk mot det kristna och inte far väl av det så får man nog själv ta initiativ till att ordna alternativ. Eller hur tänker du? Inte kan ju mirakel vara ett alternativ?
--------------------
"brukar är inte alltid"
|
|
|
|
|
10-11-2007, 17:56
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Jag tror inte heller på Gud men går på kyrkliga förättningar mycket av respekt om dem som valt detta rummet att hålla bröllop/dop/begravning i. Jag hoppas att de troende som jag känner respekterar mina val.
Att kyrkan väljs som plats vid krishanteringar beror väl ofta på att kyrkan ligger "mitt i byn". Alla vet vart den finns, den är lätt att nå. I kyrkan kan alla samlas som är bra på krishantering, många vill säkert tala med en "präst", andra har andra behov, tex att tala med varann, bara vara med andra människor som drabbats och har samma funderingar och frågor. Så tänker jag ialla fall.
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
10-11-2007, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det handlar om att visa respekt för alla människor och då är inte kyrkan ett bra samlingsställe. Eftersom de flesta människor i Sverige är medlemmar av någon kristen församling så är det naturligt att präster deltar i krisgrupper men det måste naturligtvis finnas andra kompetenta deltagare också. Varje kommun är skyldig att ha en planering för krissituationer. Är man intresserad kan man be att få den från kommunen och sedan ge förslag till förbättringar. Det är viktigt att vi vanliga människor hjälper politikerna att hitta lösningar på olika problem. ( Ibland kanske inte politikerna begripit att det är ett problem.) Det är inte lätt för alla att fatta att det finns många olika trosinriktningar i Sverige nu för tiden. (inga skämt om trosor nu) MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-11-2007, 19:16
|
Medlem
Antal inlägg: 126
Medlem nr: 8 823

|
*raderat*
Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:17
|
|
|
|
|
10-11-2007, 20:04
|

Medlem

|
CITAT (|Birgitta| @ 10-11-2007, 19:16)  Jag bara häpnar när jag läser. Och frågar mig vad du har råkat ut för som gör att du hatar kyrkan och alla som är engagerade i kyrkan så otroligt mycket som uppenbarligen gör. Jag har inte råkat ut för nåt, försökte bara förklara hur jag skulle känna om jag hamnade i den situationen.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
10-11-2007, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-11-2007, 19:12)  Hej! Det handlar om att visa respekt för alla människor och då är inte kyrkan ett bra samlingsställe. Eftersom de flesta människor i Sverige är medlemmar av någon kristen församling så är det naturligt att präster deltar i krisgrupper men det måste naturligtvis finnas andra kompetenta deltagare också. Varje kommun är skyldig att ha en planering för krissituationer. Är man intresserad kan man be att få den från kommunen och sedan ge förslag till förbättringar. Det är viktigt att vi vanliga människor hjälper politikerna att hitta lösningar på olika problem. ( Ibland kanske inte politikerna begripit att det är ett problem.) Det är inte lätt för alla att fatta att det finns många olika trosinriktningar i Sverige nu för tiden. (inga skämt om trosor nu) MVH Jan Lindgren Försökte hitta uppgifter om krishantering på min kommuns hemsida men fick inget napp. Borde ju finnas iaf. Däremot hittade jag Räddningsverkets sida - kurser i krishantering.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2007, 20:19
|

Medlem

|
CITAT (myskmadra @ 10-11-2007, 17:43)  Hej Berith! om du läser vad jag tidigare skrivit så ser jag inte kyrkor som något allena rådande som byggnader att samlas i vid kris. Det jag menar är att trots välvilja från samhällets sida så finns det begränsningar idag, i möjligheten att ta hand att ta hand om människor som hamnat i personliga kriser av olika skäl. Små som stora. Jag tror inte man ska ha allt för stor tilltro till att samhället kan lösa allt. Det kommer aldrig att räcka till. Och räcker inte till. Kyrkan kan ge ett alternativ när det inte räcker till. Bra är om andra krafter i också tar tag i frågan. Jag menar är man kritisk mot det kristna och inte far väl av det så får man nog själv ta initiativ till att ordna alternativ. Eller hur tänker du? Inte kan ju mirakel vara ett alternativ?  Japp det borde finnas alternativ, men så länge det finns en verksamhet som fungerar så finns väl inte behov av att skapa nåt nytt.  Det som funkade förra gången funkar väl nästa också...
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2007, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (netaave @ 10-11-2007, 12:47)  Personifierar inte du Gud med det rötägg till präst du råkat på nu? Och vad är det för speciell människosyn du syftar på, sånt varierar ju överallt i samhället och man kan inte dra alla över en kam. Nu blir det mer en teologisk diskussion här och inte krishantering.... men jag vidhåller att jag inte tycker gud är något humanistiskt föredöme. bibeln är full av krig, folkmord, etnisk rensning, terror, förföljelse etc sanktionerat av den "gode guden". Angående människosynen så tror jag inte det är ett specifikt rötägg som har den utan en stor del av prästerskapet i Göteborgs stift. Givetvis är inte alla sådana men allt för många.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2007, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Den här tråden vindlar hit och dit så en anekdot om att försöka utnyttja en situation passar nog. Den utspelas efter jordbävningen i Tokyo 1923. 70 000 dog och många tusen skadades. Sjukvården var väl i det närmaste utslagen så dom japanska myndigheterna blev glada när ett sovjetiskt sjukhusfartyg med många läkare ombord anlände. Fast när dom fick höra att läkarna enbart skulle behandla japanska ARBETARE och att behandlingen dessutom skulle innehålla stora doser kommunistpropaganda fick fartyget återvända hem.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-11-2007, 21:50
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Markus_H @ 10-11-2007, 21:06)  Nu blir det mer en teologisk diskussion här och inte krishantering.... men jag vidhåller att jag inte tycker gud är något humanistiskt föredöme. bibeln är full av krig, folkmord, etnisk rensning, terror, förföljelse etc sanktionerat av den "gode guden". Men? Vad ska Gud vara föredöme för? För oss människor? Humanismen skapades av människor, inte av gud! Det är vi människor som skapar krig, elände och oreda. Inte Gud! CITAT bibeln är full av krig, folkmord, etnisk rensning, terror, förföljelse etc sanktionerat av den "gode guden". Sant. GT innehåller mycket sånt. Men utveckla gärna och förklara vad du menar...
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2007, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Tezzla @ 10-11-2007, 21:50)  Men? Vad ska Gud vara föredöme för? För oss människor? Humanismen skapades av människor, inte av gud!
Det är vi människor som skapar krig, elände och oreda. Inte Gud! Sant. GT innehåller mycket sånt. Men utveckla gärna och förklara vad du menar... ....att det är en dålig moralisk förebild med mordiska gudar.
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2007, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Berith: Håller helt med det du skrivit!
|
|
|
|
|
10-11-2007, 22:19
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 10-11-2007, 22:02)  ....att det är en dålig moralisk förebild med mordiska gudar. OK
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
10-11-2007, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Säkert har präster utbildning i krishantering ... men jag tror att man glömmer bort diakonerna som verkligen har lång utbildning i möten med människor i olika situationer. De verkar mera i det tysta men ger mycket tröst och hjälp till de som behöver.
|
|
|
|
Netha
|
10-11-2007, 22:51
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 10-11-2007, 16:06)  Jag umgås inte med religiösa/troende, jag deltar inte i verksamheter hållna av kyrkan. Jag förstår inte varför skolavslutningar ska hållas i kyrkan heller. Mitt förnuft säger mej att det inte finns någonting som kan kallas Gud. Det är för mej en uppdiktad figur, fantasifigur eller vad ni vill kalla det. Sen att andra kan bevisa dess existens eller inte är en annan fråga. Måste fråga. Väljer du medvetet att inte umgås med människor som är troende... eller menar du att du inte har såna i din bekantskapskrets? För ... om du blev god vän med någon, och det senare skulle visa sig att denna var troende... skulle du då säga upp bekantskapen?
|
|
|
|
|
10-11-2007, 22:54
|
Medlem

|
CITAT (Netha @ 10-11-2007, 22:51)  Måste fråga. Väljer du medvetet att inte umgås med människor som är troende... eller menar du att du inte har såna i din bekantskapskrets? För ... om du blev god vän med någon, och det senare skulle visa sig att denna var troende... skulle du då säga upp bekantskapen? Undrar jag också
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|