CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:52)

Jag kommer alldrig att kastrera eller sterilisera en Katt, jag har, utan överlåter sådana saker helt och hållet till kattvänner. Detta av principskäl.
Kanske brist på hannar med ballarna kvar????
Hmm.. jag tycker mig ana ett visst motstånd mot kastrering eller "de-balling" hos herr Skogsmästarn?
Inte blir det någon brist på riktiga katter - okastrerade hanar finns det överallt och honor är inte sena med att ränna iväg och svassa för dem. Jag har en stam med riktigt vassa jägare som jag försöker hålla vid liv. Det hela började med Gammel-Caijsa som en vacker dag i maj kom rusande in i min brors kök, då en Mini-Caijsa, bara en knytnäve stor och kavat som ett helt lejon.
GCaijsaliten1.JPG ( 48.92k )
Antal nedladdningar: 25 "AAAAHHHHHHH!!!!!" skrek min svägerska och klättrade upp på en stol.
"KATT!!! TA BORT DEN!!!"Min svägerska och alla barnen i familjen är mycket allergiska mot katter och andra pälsbollar.
Mini-Caijsa bars då bort i nackskinnet till min syster som inte alls hade tänkt skaffa katt, men där fick hon bo iallafall medan det sattes upp lappar i butikerna.
En ännu vackrare dag i Juli ringde min syster på min dörr och lämpade in Caijsa med orden:
"Hej, jag tyckte du kunde behöva en katt".
Det höll jag inte med om eftersom jag precis hade skiljt mig och flyttat till en lägenhet, men där stod vi iallafall, katten och jag.
Följande månader hittade jag Caijsa överallt. Öppnade jag dörren till städskåpet satt hon där, öppnade jag lådan till köksgeråden låg hon där. En gång öppnade jag kylskåpet och då satt hon där och tittade på mig. Det var i samma veva som jag höll på att laga mat, så hon satt inte så länge tack och lov, men hon var så attans kvick att slinka in överallt.
Hon kunde rusa runt i lägenheten i 300 knyck så det bara dammade i kurvorna och när jag hade skaffat undulater klättrade hon upp på bokhyllan och balanserade vidare över gardinstången bara för att hon skulle kunna anfalla dem uppifrån. Det var en syn för gudar.
Brödkorgen gjorde hon snart till sin sovplats så jag fick snällt lägga mackorna på tallrik istället.
Tillsut rann bägaren över när jag och en vän skulle mysa lite med middag och tända ljus en alla-hjärtans-dag för många år sedan och kattan sätter sig helt demonstrativt i köksvasken, med svansen rätt upp och pinkar.
Då öppnades dörren till världen för henne och hon fick gå ut och fira alla-hjärtan på egen hand.
- och det gjorde hon. Hon valde dessutom att fira den med kvarterets fulaste hane, en kolsvart, stor slagskämpe med illgula ögon och snedvriden nacke.
Sedan dess har jag låtit henne få totalt tre kullar, och alla ungar har haft varierande temperament men varit lika exeptionella jägare allihop.
Busliten1.JPG ( 36.8k )
Antal nedladdningar: 23Hon fick en dotter, som min syster tog hand om och helt fantasifullt döpte till Caijsa (igen!!), så då fick det bli Gammel-Caijsa och Lill-Caijsa. Gammel-Caijsa dog för två år sedan, och nu är det Lill-Caijsa som står som stam-moder.
En riktigt vass katta som vet vad hon vill och som vickar på rumpan när hon går.
En väninna har tagit hand om henne och bara älskar henne och för en månad sedan släppte hon ut henne till de väntande ungkarlarna i trädgården och nu väntar vi en kull illbattingar, varav jag ska ta de flesta till min gård.
LillCaijsaLiten1.JPG ( 30.87k )
Antal nedladdningar: 23I övrigt tycker jag faktiskt att det är viktigt att man håller efter sina katter för ALLA katter måste faktiskt inte skaffa avkommor.
Varje katt förtjänar någon som finns till hands för dem. Jag har tre hankatter och en honkatt. De båda vuxna hanarna är kastrerade, varav den ena envisas med att bo ute i skogen och vägrar komma hem ens när jag åker och hämtar honom, han är lite småknäpp. Oscar, den lilla hanen, ska kasteras när han blir större och så har vi Skruttan - hittekattan som satt mitt på en väg och som fick en kull med 8 ungar men bara brydde sig om en - Rulle, och lät de andra frysa ihjäl.
Hon går på p-piller nu, men jag planerar att kastrera/sterilisera henne. Hon är ute året om, men lika kelig för det. Hon trivs bara inte inne.
Skruttanliten1.JPG ( 50.54k )
Antal nedladdningar: 26