Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > rParallellerna!
          Berith
          Inlägg 09-04-2008, 14:38
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 14:57) *
          Jo, men de som man är i ständigt internationellt konflikt med är huvudsakligen religiösa.

Men du är väl inte i en internationell konflikt med oss andra här på forumet? Och man blir väl inte ovänner eller till och med fiender för att man tycker olika i vissa frågor? smile.gif

Sorgligt om det är så du tycker och känner, att du måste försvara dej i förebyggande syfte.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 14:39
          Länk hit: #102

Gäster

Jag skulle villja avsluta tråden. Önskar att ingen mera skrev här.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2008, 14:45
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Rahmat läs Bettsons inlägg en bit upp på sidan! Där får du svar på din fråga.

Om du skriver att någon har högerextremistiska åsikter så har du pekat ut den personen som högerextremist. Det är vad du gjort. Varför ska man säga så om människor man inte känner. De flesta odlaiter känner inte varandra alls. Jag känner bara ett par stycken som jag också träffat i verkligheten.

Tyvärr finns det nog alldeles för många murar som jag ser det.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 14:48
          Länk hit: #104

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 09-04-2008, 15:45) *
          Rahmat läs Bettsons inlägg en bit upp på sidan! Där får du svar på din fråga.

Om du skriver att någon har högerextremistiska åsikter så har du pekat ut den personen som högerextremist. Det är vad du gjort. ....

Tyvärr finns det nog alldeles för många murar som jag ser det.

Vem har jag kallat för att ha högerextremistiska åsikter?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2008, 14:56
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:39) *
          Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ...
          Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.(citat av Netha)

Detta betraktar jag som ytterst högerextremistiskt. Och det behandlar jag därefter!
          Detta masskopierar jag för att visa den högerextremistiska kapaciteten!

Här står det. Vet du inte vad du själv har skrivit?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Berith
          Inlägg 09-04-2008, 14:59
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Nu börjar jag fundera på om det är nån som driver med mej/oss igen?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 15:01
          Länk hit: #107

Gäster

CITAT (Stintan43 @ 09-04-2008, 15:56) *
          Här står det. Vet du inte vad du själv har skrivit?

Jag vet mycket väl vad jag har skrivit. Återigen är det samma sak. Skillnad i vårt synsätt.
          Jag kallt texten för högerextremistiskt och det göra jag fortfarande oavsett vem författaren är. Det är skillnad på detta och någons åsikter.
          Om du tar texten som Nethas åsikter, så handlar du inte välmenat. Varken mot mig eller Netha. För jag sett Netha agera i mycket djup krävande mänskliga sammanhang. Jag ska inte påstå att hennes åsikter är högerextremistiska.
          Och när jag är levande och du göra denna skickliga förvrängningen så bli jag lite...

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-04-2008, 15:06
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:39) *
          Nu har jag läst tråden och måste faktiskt få säga som så ...
          Att du inte är född i Sverige ... det ger dig ingen rätt att så kategoriskt slå ner på "svenskarnas" funderingar och åsikter.(citat av Netha)

Detta betraktar jag som ytterst högerextremistiskt. Och det behandlar jag därefter!

Detta masskopierar jag för att visa den högerextremistiska kapaciteten!

Ungefär här kallade du Netha för högerextremist. För övrigt så betyder inte kategoriskt=kritiskt, utan kategoriskt betyder ungefär att man drar alla människor över en kam. Agnetha sa inte att du inte fick vara kritisk eller ha en åsikt utan just det att du inte skulle dra alla människor över en kam dvs tillskriva alla åsikter de inte har, bara för att de inte håller med dig.

Faktiskt så ligger det till så att du har helt rätt i att denna tråden borde avslutas. Men avsluta den gärna med lite respekt. Du har beskyllt Netha för högerextremistiska uttalanden vilket inte är sant.

Brukligt är att be om ursäkt och sedan lämnar man saken.

Citera
          Bee
          Inlägg 09-04-2008, 15:06
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Berith @ 09-04-2008, 15:59) *

Mmm. Det är inte utan det..

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-04-2008, 15:09
          Länk hit: #110

Medlem

Berith, du är bara så klockren..... där försvann all min irritation flirting.gif

Citera
          Tobb
          Inlägg 09-04-2008, 15:11
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

"I folktron är troll lite av ett gruppnamn för naturväsen som var svåra att sätta fingret på i äldre tider."
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 15:21
          Länk hit: #112

Gäster

CITAT (Tobb @ 09-04-2008, 16:11) *
          "I folktron är troll lite av ett gruppnamn för naturväsen som var svåra att sätta fingret på i äldre tider."
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll

Jo, det brukar beskrivas så. Men det finns andra med teorier där de framför belägg för och påstår att ordet "troll" är en benämning på människor som avviker i utseende. Ett exempel är Jan-Öjvind Swahn(om Troll). The genre of Trolls/av Camilla Asplund Ingemark.Rekommanderar den boken.

En liten förklaring, tack!

Redigerat av rahmat2: 14-04-2008, 16:48

Citera
          Bettson
          Inlägg 09-04-2008, 15:45
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 12:34) *
          Svordomarna har skiftat beroende av tiderna och de nödvändiga verktygen för att bemöta dem nya tidernas krav.

I olika sammanhang används olika svordomar. En person som är ny i ett samhälle kan kallas för olika saker lite beroende på vad för person denna är och vilka avvikelser som personen har jämfört med samhällets normer.

Någon gång var "neger" ett beskrivande ord för människor som avvek från den vita som var normen. Senare reducerades ordet till "svartskalle" beroende på att rasfrågans representanter hade besegrats under andra världskriget.

Idag är det mycket generande att använda sig av dessa ord. Samtidigt har vi gått in i en värld, där Internet har bildat olika små samhällen i olika länder eller internationellt. Men att bemöta de nya/det främmande/det okända är fortfarande ett problem för dessa människor som använder sig av Internet för att byta meningar.

Den nya tidens svordom heter Internettroll. Jag gick med detta Forum 20080131. Sedan den dagen har jag varit på Forumet ett par timmar per dag. Och inte sett ett enda Internettroll. Men några nya medlemmar har blivit kallade för troll.

Internettroll har två användningar:
          1) I brist på argument har det använts mot gamla medlemmar
          2) Mot nya medlemmar.

Om fallet 1) kan jag bara säga att i brist på argumentanvändningen av ordet påminner vilken annan köns svordom.

Om fallet 2) måste jag säga att det finns starka paralleller med användningen av andra svordomar som "neger" och "svartskalle". För under dessa 69 dagar jag varit med på Forumet har inte ett enda fall av ny medlem visat sig vara Internettroll.

Vi kan argumentera mot varandra. Vi kan bättre faktiskt än att använda sådana ord.

I mig väcker det bara starka känslor och avsky!

Förklaringen till att man jag tror det och min åsikt är ju luft för dig så du tar väl inte illa upp är att när man lugnat ner sig ser att detta inlägg är gjrot före det sk provocerande inlägget från Ruda. Dessutom skrivet på bra svenska

CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 23:18) *
          Att jag fått asyl av den svenska staten innebär det inte att jag sålt till den mina rättigheter. Om jag måste vara tyst vad bli skillnaden på föddelselandet och Sverige?

För att jämföra med detta inlägg där både ordföljd och stavning liksom inte stämmer överenns med det första inlägget.

Och ursprungsämnet var något provokativt om troll.

CITAT (Bettson @ 09-04-2008, 16:44) *
          Förklaringen till att man jag tror det och min åsikt är ju luft för dig så du tar väl inte illa upp är att när man lugnat ner sig ser att detta inlägg är gjrot före det sk provocerande inlägget från Ruda. Dessutom skrivet på bra svenska

För att jämföra med detta inlägg där både ordföljd och stavning liksom inte stämmer överenns med det första inlägget.

Och ursprungsämnet var något provokativt om troll.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 15:52
          Länk hit: #114

Gäster

Hela trådens mening var att motverka denna misstaänksamhet som dyker upp nu. Men ajajaj....

Jag måste inte förklara något, men det första stycket är gjort på Wordprogram. De andra inläggen gjorde jag på de korta tid som vi har vid inlägg, annars det strular till.

Odla kan säkert följa mina påståenden.
          Men nu är du på rura ett, Bettson!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2008, 16:23
          Länk hit: #115

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 16:21) *
          Jo, det brukar beskrivas så. Men det finns andra med teorier där de framför belägg för och påstår att ordet "troll" är en benämning på människor som avviker i utseende. Ett exempel är Jan-Öjvind Swahn. Rekommanderar den boken.

Rekommenderar man en bok är det lämpligt att skriva VILKEN bok, särskilt när det gäller en så produktiv författare som Swahn. För övrigt betvivlar jag att dom amerikanska nätanvändarna som myntade ordet Internettroll kände till denna bok, vilken det nu var.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 16:30
          Länk hit: #116

Gäster

För de som tidigare följt denna diskussion har jag nämnt boken. Här kommer det en gång till:

Trollen
          Deras Liv, Land och Legender

Av: Jan-Öjvind Swahn

Stockholm 1984

The Genre of Trolls
          Av: Camilla Asplund Ingemark
          2004

Redigerat av rahmat2: 14-04-2008, 16:51

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2008, 17:24
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (rahmat2 @ 09-04-2008, 17:30) *
          För de som tidigare följt denna diskussion har jag nämnt boken. Här kommer det en gång till:

Trollen
          Deras Liv, Land och Legender

Av: Jan-Öjvind Swahn

Stockholm 1984

Tack, det var länge sen. Långt innan Internettrollen skapades.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 17:46
          Länk hit: #118

Gäster

Några avslutande ord!

Detta med högerextremismen lär dela oss människor på odla som i övrigt i samhället i några delar. De andras ståndpunkter har jag läst i samhällets liv, under de åren jag bott i Sverige. Mina ser sådana ut:

1) En högerestremist har en plan för samhället och dess styre. Denna plan brukar skrivas ner i form av ett program. Som antas av den grupp människor som samlas runt varandra i en organisation eller ett politiskparti.

2) Att säga saker som gjordes på denna tråd är mycket allvarliga men de gör inte att personen som yttrar sig sådan blir högerextremist.

3) Till antal räknade finns det fler högerextremister i länder i Syd(U-länder) än i länder i Nord(I-länder).

4)...

Hoppas att denna diskussion har kunnat belysa det som var syftet med tråden, nämligen att misstänksamheterna mot nya medlemmar sänks och gärna nollställs. Det är bra för våras allas hälsa. det är mindre hälsosamt att gå runt och bära på de misstänksamheterna. Och sedan om det dyker upp någon som stör våra relationer kan vi säkert gemensamt stoppa den.

Rahmat

Citera
          Solstorm
          Inlägg 09-04-2008, 18:42
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          1) En högerestremist har en plan för samhället och dess styre. Denna plan brukar skrivas ner i form av ett program. Som antas av den grupp människor som samlas runt varandra i en organisation eller ett politiskparti.

Stämmer väl i allra högsta grad för vänsterextrimister också. Tycker lika illa om båda. Demokrati vill vi väl ha allihop. Där alla får lov att säga sin mening och alla får lov att säga emot. Tro och tankefrihet precis som i vår grundlag, vilket innebär att man får acceptera andra tycker olika än vad man själv gör.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 09-04-2008, 19:00
          Länk hit: #120

Gäster

dessa uttalanden är lite märkvärdiga, Solstorm!

Igår kl. 20:43 kommer upp Gossen Ruda och säger det som jag betraktat som högerextremistisk. Och du är tst. Två timmat senare kl 22:46 kommer du till tråden och börjar slänga saker på mig ,utan att agerat det minsta mot det som Gossena Ruda hade tidigare sagt.

Att du flaggar för demokrati har jag däför svårt att ta på allvar!

Citera

17 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 06:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon