Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blandrasavel, en egen tråd
          gunvor
          Inlägg 04-05-2008, 13:39
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Anic @ 03-05-2008, 22:53) *
          Vad vad det som var fel med blandningen? Tycker du beskriven den som en trevlig hund, och då borde det var en lyckad blandning? Har flatar ett dåligt lynne? Är inte så bekant med flatar, så det är därför jag undrar...

En flatcoated retriever är ju en väldigt glad hund - alltid glad med hela kroppen - kanske lite svårstyrd om all den glädjen sitter i en för stor kropp!
          Tänker inte blanda mig i fler blandrasdebatter - det gör mig bara förbannad!
          Tror ni som blandar hej vilt att ni tillför hundvärlden ngt nytt.
          I många år har duktiga kynologer arbetat fram vissa raser för vissa ändamål och så kommer en flock giriga valpproducenter ( dom blir ju bara fler o fler) och förstör raserna - stackars hundar, det blir ju kaos i hjärnan på dom när dom inte vet vad dom är!
          Tyvärr är det ju ofta skräphundarna som får producera detta - dom som av olika anledningar inte godkänns i reguljär avel p g a olika defekter. Både rasklubbar och kennelklubben är väldigt noga med sådant!

Citera
          gunvor
          Inlägg 04-05-2008, 13:44
          Länk hit: #102

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 03-05-2008, 23:19) *
          Och jag har haft renrasiga - Bimbo, labrador, Jackie, labrador, och Joker, schäfer.
          Underbara hundar!
          Lättlärda, lydiga!

Jag har varit omgiven av hundar hela mitt liv och skulle aldrig komma på tanken att skaffa en blandras!
          Jag värnar om min ras och hoppas vid alla högre makter att ingen av dom jag fött upp hamnar i blandrasmaffians händer - vore väl häftigt om man kunde få fram nakna i andra modeller än dom som redan finns.
          Tyvärr finns det väldigt få individer av den peruanska nakenhunden - men det är en urhund, som har sett likadan ut de senaste 2000 åren!

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 04-05-2008, 14:01
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Anic @ 04-05-2008, 13:31) *
          Jag antar att du inte tycker de förklaringar som getts i tidigare inlägg är tillräckliga.
          Man kan å andra sidan fråga sig varför inte? Det finns många nya raser som avlats fram på detta sätt, och alla raser är ju framavlade någon gång. Tänk om man sagt så från början om blandrasavlen, då hade vi inte haft så många raser att välja mellan.

Nej jag tycker inte jag sett några argument som är hållbara i tidigare inlägg, men måste erkänna att jag framförallt läst dom inlägg som gäller katt, eftersom jag inte anser mej vara insatt nog för att kunna bedömma hund eller andra arter rätt. Fast det för mej är en spontan reaktion att när det i alla fall gäller hund borde det vara än mer viktigt att inte blanda hur som helst eftersom det finns stora skillnader på både storlek och ändamål på olika hundraser.
          Men åter till Katt, du får gärna påminna mej om jag missat något bra argument för blandrasaveln för det enda jag kan minnas att jag sett var något som handlade om att blandraskatter är friskare än rasrena, det finns det inget belägg för att dom är, fortfarande så beror hälsan på djuret framförallt på hälsan på föräldradjuren. Visst kan du para 2 katter med anlag för 2 olika rasbundna sjukdomar och få frisk avkomma men det enda du gjort är att du kan har gett avkomman anlag för 2 sjukdomar istället för en. Sjukdomar som inte visar sej i denna generationen men som kan göra det i fortsatt avel. Så jag ser inte att man har vunnit nått på det. Du undviker också inavel naturligtvis i första generationen, men det kan göras vid rasavel också.
          Visst finns det nya raser som har tillkommit med hjälp av blandrasavel, men det är planerad blandrasavel med ett noga uppställt mål och en plan för hur man ska komma dit, en helt annan sak anser jag.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-05-2008, 14:44
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Fenja @ 04-05-2008, 00:12) *
          .............................hanen är har border i sig för att få en lite bättre "hjärna"..........................

Måste bara få säga att det måste vara en vansinnit skicklig uppfödare som kan para in en bordercollie och veta att den får in hjärnkapaciteten och inte den vansinnigt höga arbetslusten eller vallningsbeteendet eller det eventuella HD-felet eller PRA-genen! Mycket beundransvärt!!! Önskar jag hade hennes kunskaper!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 04-05-2008, 15:28
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (anncharlotte @ 04-05-2008, 12:25) *
          Jag kan förstå argumentet att det borde finnas registrerad huskattavel för att bevara vår vanliga huskatt men blandrasavel kan jag inte hitta något hållbart argument för.

Det finns det ju redan - europén tongue.gif
          (eftersom huskatten idag är så uppblandad kan man inte säga någon "standard" på den, vilket man kunde tidigare)

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 04-05-2008, 15:52
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (gunvor @ 04-05-2008, 14:39) *
          I många år har duktiga kynologer arbetat fram vissa raser för vissa ändamål och så kommer en flock giriga valpproducenter ( dom blir ju bara fler o fler) och förstör raserna - stackars hundar, det blir ju kaos i hjärnan på dom när dom inte vet vad dom är!

Hundarna vet allt vad det är, så där blir det inget kaos. Hunde vet om den vill valla eller vakta eller vad den nu vill, hunden har inget problem med det inte.Men det verkar som om det blir kaos i hjärnan hos många människor istället när de tänker på det. Mina tre är helt olika karatärer. Den ena är mycket vakt, den andra är som en stor labbe och den tredje har mycket vallhundsbetende i sig. Inga problem om man som ägare vet hur man skall hantera dem för att de skall vara lyckliga och glada. Allt hänger på mig som ägare att göra hunden glad och harmonisk.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2008, 19:04
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Christer i Falköping @ 04-05-2008, 15:52) *
          Hundarna vet allt vad det är, så där blir det inget kaos. Hunde vet om den vill valla eller vakta eller vad den nu vill, hunden har inget problem med det inte.Men det verkar som om det blir kaos i hjärnan hos många människor istället när de tänker på det. Mina tre är helt olika karatärer. Den ena är mycket vakt, den andra är som en stor labbe och den tredje har mycket vallhundsbetende i sig. Inga problem om man som ägare vet hur man skall hantera dem för att de skall vara lyckliga och glada. Allt hänger på mig som ägare att göra hunden glad och harmonisk.
          Christer.

jag håller inte med dig, det räcker med att ta kontakt med hundstallet så kan de direkt ge dig exempel på raser som definitivt inte ska blandas med andra. självklart blandar man inte en vallhund med en draghund exvis. inte ens en erkänt duktig hundförare kan bringa kaos i en förvirrad hundhjärna och det är heller inte de hundförarna som köper blandraser.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 04-05-2008, 22:52
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 04-05-2008, 16:28) *
          Det finns det ju redan - europén tongue.gif
          (eftersom huskatten idag är så uppblandad kan man inte säga någon "standard" på den, vilket man kunde tidigare)

Nej egentligen håller jag med dej, men vet att många huskattförespråkare inte vill acceptera europen som en ersättning för huskatten eftersom den är avlad enligt en viss standard och det finns begränsningar för hur den får se ut.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 05-05-2008, 16:27
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

CITAT (herkules @ 04-05-2008, 20:04) *
          jag håller inte med dig, det räcker med att ta kontakt med hundstallet så kan de direkt ge dig exempel på raser som definitivt inte ska blandas med andra. självklart blandar man inte en vallhund med en draghund exvis. inte ens en erkänt duktig hundförare kan bringa kaos i en förvirrad hundhjärna och det är heller inte de hundförarna som köper blandraser.

Vi säger då att bägge anlagen, både för att springa och att valla träder fram fullt ut, det gör inte hunden förvirrad. Den vill valla och den vill springa. Inte alla vallhundar jobbar som bordercollie, utan de finns de som sällan står stilla. Den skulle antagligen fungera utmärkt som vallare av nötboskap. Har sett det på filmer från bl.a. Australien och Argentina. Hunden är alltså inte förvirrad, utan vi människor blir det. Nu finns det ju kanske ingen större marknad för just den varianten, men det är alltså ingen omöjlighet att få den till att fungera utmärkt. Rätt tillfälle, plats och egenskaper är alltså det som gäller. Man kan inte bara sätta sig ned och tänka att det går inte att kombinera två så starka anlag, man måste tänka ett steg längre. Dessutom vet jag en del bordecollieblandningar som varit helt odrägliga tills de fått någon form av uppgift i livet. Behöver inte vara vallning. Man börjar helt enkel med lätta saker, som att bära varor från affären och liknande.. Eller varför inte börja med agility? Men har man redan från början satt sig ned och sett alla omöjligheter som kan finnas ser man aldrig alla möjligheterna.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Chivvie
          Inlägg 06-05-2008, 17:48
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Håller med dig Christer att en hund mår bra av att ha någon uppgift i livet. (Annars finns det risk att den skaffar sig det själv och det är inte alltid lyckat. Ex. jaga bilar, brevbärare m.m.)

Agility är utmärkt. Hunden får motion både för kropp och hjärna. Ett litet aber bara - det krävs att föraren är ganska så rörlig i kroppen.
          En nyhet som nyss har introducerats är rallylydnad. Det kan jag tänka mig kan passa för även rörelsehindrade förare. De hundar jag har sett på rallylydnad gillar det högt och rent. Det går ut på att hunden skall följa förarens anvisningar - och det består av både röst och gester. Dessutom SKALL det utföras med glädje; sura miner är inte tillåtna, och definitivt ingen bestraffning! Jag rekommenderar det. Det ser lätt ut och det är det - om du har god kontakt med din hund. Och det har vi väl eller vill i alla fall ha. wink.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-05-2008, 13:38
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (zaaritha @ 03-05-2008, 22:10) *
          New Foundland är nog aldrig bra att blanda!?

Jag kände en jättefin hund som var en korsning mellan Newfoundland och Schäferhund. Hon var frisk, hade underbart lynne och blev gammal. Blandrasen som jag tidigare har nämnt har ju Landseer i sig; både hon och hennes barn (känner 2 som vuxna) är härliga, friska hundar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 25-05-2008, 22:19
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 14:38) *
          Jag kände en jättefin hund som var en korsning mellan Newfoundland och Schäferhund. Hon var frisk, hade underbart lynne och blev gammal. Blandrasen som jag tidigare har nämnt har ju Landseer i sig; både hon och hennes barn (känner 2 som vuxna) är härliga, friska hundar.

Ja, det är ju tur att Blocket är fullt av ansvarsfulla och duktiga blandrasproducenter då så det finns några friska hundar......... wacko.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Fenja
          Inlägg 25-05-2008, 22:29
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hån är ju inte den bästa informationstekniken om man nu känner så kraftigt att man måste smutskasta blandrasavel...
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 26-05-2008, 00:31
          Länk hit: #114

Medlem

Men fortfarande förstår jag inte tanken med blandrasavel ? Ok man vill få fram ett visst utseende tillsammans med en viss egenskap och man gör ett avelsprogram för att åstakomma detta, det kan jag förstå. Men helt oplanerad blandrasavel bara för att se vad det blir, bra eller dåligt, vad är det för vits med det ? Och om det nu blir bra, hur ska man sen gå vidare med den aveln ?

Citera
          gunvor
          Inlägg 26-05-2008, 05:23
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Fenja @ 25-05-2008, 23:29) *
          Hån är ju inte den bästa informationstekniken om man nu känner så kraftigt att man måste smutskasta blandrasavel...
          Mvh
          Fenja

http://breeders.dogbreedinfo.com/contactusThanks.php

än har vi inte kommit upp till USAs nivå när det gäller att förstöra befintliga raser! Men vi är på god väg. Denna lista har en salig blandning av renrasiga hundar och div fantasifulla blandrasnamn - så sjukt!!
          Det enda det handlar om är ju snabba pengar - för om det är någon i hundvärlden som tjänar pengar så är det blandrasproducenterna så det är bara att hoppas att skattemyndigheterna oxå kollar blocket!

Citera
          Leia
          Inlägg 26-05-2008, 07:32
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Anki på Öland @ 04-05-2008, 15:44) *
          Måste bara få säga att det måste vara en vansinnit skicklig uppfödare som kan para in en bordercollie och veta att den får in hjärnkapaciteten och inte den vansinnigt höga arbetslusten eller vallningsbeteendet eller det eventuella HD-felet eller PRA-genen! Mycket beundransvärt!!! Önskar jag hade hennes kunskaper!
          Anki

laugh.gif Ja du Anki, tänk om alla uppfödare var så skickliga, vilka elithundar vi skulle få inom alla raser, det skulle ju´vara kanon!!!!
          Då kunde vi sluta Hd röntga, ögon lysa, PRA testa osv.....
          Ja just ja det är ju´så det är inom blandrasaveln, inget kollas upp och sedan kan man påstå att blandraser är friskare eftersom man faktiskt inte vet vad de bär med sig.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-05-2008, 07:48
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Leia @ 26-05-2008, 08:32) *
          laugh.gif Ja du Anki, tänk om alla uppfödare var så skickliga, vilka elithundar vi skulle få inom alla raser, det skulle ju´vara kanon!!!!
          Då kunde vi sluta Hd röntga, ögon lysa, PRA testa osv.....
          Ja just ja det är ju´så det är inom blandrasaveln, inget kollas upp och sedan kan man påstå att blandraser är friskare eftersom man faktiskt inte vet vad de bär med sig.

blandraser är inte försäkrade i lika stor utsträckning som renras så blir de sjuka avlivas de och då blir ju inte sjukdomarna registrerade, också ett "bevis" för att de är "friskare" ..

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Leia
          Inlägg 26-05-2008, 08:33
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (herkules @ 26-05-2008, 08:48) *
          blandraser är inte försäkrade i lika stor utsträckning som renras så blir de sjuka avlivas de och då blir ju inte sjukdomarna registrerade, också ett "bevis" för att de är "friskare" ..

yes.gif Visst är det så.

Vill bara tillägga att jag inte har något emot blandrashundarna i sig, de kan vara lika högt älskade familjemedlemmar som renrasiga (är själv uppväxt med både renrasigt och blandraser, och älskade alla lika mycket)
          Men jag är emot att man medvetet parar så det blir blandraser.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 26-05-2008, 08:37
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Ja har inte läst hela tråden nu jag men jag svarar till det första inlägget.

Jag kan absolut inte förstå varför man skall behöva avla fram nya korsningar då det redan finns en så stor mängd raser så det måste finnas en ras som passar alla (nu pratar jag då främst om hundar). Okej visst misstag sker och ja dom måste ju få finnas dem med men helt planerad blandras avel är inget som jag vill understöda. Att blandraser sen skulle va friskare är ju helt bullshit det med (om renrasiga är så sjuka och man parar två av dessa sjuka renraser så förstår jag varken med min logik hur det skulle bli friskare hundar confused.gif ). Kolla bara på blocket hur mycket det finns av 1-åriga blandrashundar, speciellt amstaff korsningar som ju tycks vara så inne just nu (och tidigare var det ju chihuahua-blandisar det kryllade av). Det är ju hundarna som får lida för det då de blir vandringspokaler och får flytta runt hela livet och inte de som föder upp hundarna. Jag skulle nog själv kunna tänka mig att ha en blandrashund, inget illa om själva hundarna nu, men då skulle det vara ett misstag som jag vill ha för jag vill absolut inte understöda planerad blandrasavel.

Andra djur som kaniner och katter är det nog inte så stor skillnad med. För kaniner är ju ganska lika fast de är av olika raser, eller jag har inte märkt nån skillnad iallafall. Hundraser skiljer ju sig så markant i beteende och lynne...

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 26-05-2008, 08:56
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 09:37) *
          Hundraser skiljer ju sig så markant i beteende och lynne...

Det gör katter också smile.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 22:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon