| |
|
  |
Blandrasavel, en egen tråd |
|
|
|
|
26-05-2008, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (anncharlotte @ 26-05-2008, 01:31)  Men fortfarande förstår jag inte tanken med blandrasavel ? Ok man vill få fram ett visst utseende tillsammans med en viss egenskap och man gör ett avelsprogram för att åstakomma detta, det kan jag förstå. Men helt oplanerad blandrasavel bara för att se vad det blir, bra eller dåligt, vad är det för vits med det ? Och om det nu blir bra, hur ska man sen gå vidare med den aveln ? Ka-ching i kassan!  De bryr sig inte hur eller ens om "aveln" går vidare, bara de får betalt. Till och med kattbybs gör det, och det ligger ännu mer pengar i hundvärlden, i synnerhet om man föder upp små accesoarhundar
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
CITAT (Whiskuchi @ 26-05-2008, 08:56)  Det gör katter också  aaa, okej  har inte haft katt så jag vågade inte säga nåt om det.
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det skulle vara roligt att få veta varför man sysslar med blandrasuppfödning. Behövs det verkligen fler stackars blandishundar som hamnar i omplaceringskarusellen? Kan det vara något annat än ekonomi som styr?
Jag har inget emot hundarna dom kan ju inte hjälpa att dom blivit satta till världen och jag har ju själv en blandis men jag anser att blandrasavel är helt onödig och borde förbjudas (med några få undantag).
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Stintan43 @ 26-05-2008, 10:33)  Behövs det verkligen fler stackars blandishundar som hamnar i omplaceringskarusellen? Men hallå, nu låter det ju som om varenda blandrashund omplaceras hela tiden. Jag känner bara sådana som har bott med sin familj hela livet och som har det jättebra. Dessutom har blandrasvalpar blivit så dyra att folk nog har börjat tänka efter lite mer innan de skaffar en, inte som med slit-och-släng-kattungar.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:28
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:59)  Men hallå, nu låter det ju som om varenda blandrashund omplaceras hela tiden. Jag känner bara sådana som har bott med sin familj hela livet och som har det jättebra. Dessutom har blandrasvalpar blivit så dyra att folk nog har börjat tänka efter lite mer innan de skaffar en, inte som med slit-och-släng-kattungar. Nej det gör dom såklart inte men alldeles för många tyvärr. Det är bara att kolla på Blocket. Beträffande priset såg jag häromdagen en annons där en sålde sina blandisvalpar för 500:-/st och fick han dom inte sålda så hotade han att skjuta ihjäl dom. Seriöst så det visslar om det
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag tog hand om rasren stamtavlepyrenéer för några år sedan. Vad denna skk-anslutna uppfödare inte berättade var att han placerades om för åttonde gången hos mig. När jag satt och klippte hans klor så vänder han sig om och hugger mig rakt i ansiktet, jag har flera fula ärr än i dag. Seriöst så det visslar om det Mvh Fenja
Redigerat av Fenja: 26-05-2008, 11:57
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:57
|

Medlem

|
Och det rättfärdigar blandrasavel och att hota att avliva valparna.... hur?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Och det rättfärdigar renrasavel när man ser till att tjäna ytterligere 3000 kronor på att placera om en farlig hud för åttonde gången... hur?!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 12:49
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 09:37)  Att blandraser sen skulle va friskare är ju helt bullshit det med (om renrasiga är så sjuka och man parar två av dessa sjuka renraser så förstår jag varken med min logik hur det skulle bli friskare hundar  ). Nu ska vi se om jag kan förklara någorlunda bra det där med genetik. Man ärver två uppsättningar av anlag, en av mamma och en av pappa, vilket är jättebra ifall det blir nått fel på ena och det är defekt, då kan det andra anlaget i anlagsparet räcka för att djuret inte skall drabbas av skadan i det defekta anlaget. Har man ett rasbundet skadat anlag (sjukdom) och parar med en annan ras som inte har det problem är risken större att det har ett friskt anlag så risken för denne skada är mindre, än i en genpool där många har samma defekt. Alltså om man avlar inom samma genpool ökar djurets risken att andelen par med identiska defekta gener uppstår. Tänk samma som varför man helst inte skall skaffa barn med sin kusin. När det gäller att blandraser skulle vara friskare, så säger faktiskt Agria det på sin hemsida som jag har hänvisat till i tidigare inlägg, och jag tror fortfarande att de vet vad det pratar om eftersom de är de som betalar kalasen. Jag antar att de har kommit till denna slutsats efter att ha jämfört de djur som de har försäkrade, både blandisar och renrasiga, och jämfört de båda grupperna. Har ni någon källa för att det inte skulle vara sant eller varför tror ni Agria skulle ljuga? När det gäller försäkringar av djur, är alla mina huskatter och även renraskatten försäkrade, min blandrashund var försäkrad. När det gäller om djuret är försäkrad eller inte tror jag det snarare har med den som äger än själva djurets härkomst. När det gäller varför man vill avla på blandraser, så är nog drivkraften samma som hos renras avlare(som säkerligen i samma utsträckning gör det för pengarna som blandras avlare), för att man har ett fint djur var gener man vill föra vidare och för att man tycker det är roligt med kattungar. Och ni behöver inte komma med argumentet att man inte skall hålla på med det för skojs skull mm, Avlar man djur måste man ändå tycka det är roligt oavsett man avlar renrasiga eller blandrasiga varför skulle man annars göra det? För att hjälpa aveln? Både hundar och katter klarade sig utmärkt i hundratals år innan människan började lägga sig i vem som skulle paras med vem, och bara kolla på vissa resultat, katter med andningsproblem(ex perser) fins även hundar, schäfrar med höftledsproblem, vissa hundar som har så korta ben att magen släpar i marken som dessutom får högsta pris på utställning. Det finns massor av exempel på dålig avel.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 12:57
|

Medlem

|
nu beror det ju på om det är en sjukdom som nedärvs recessivt eller dominant. Sorry Anic men jag förstår inte alls ditt argument, det gäller ju bara om nån gen är helt utslagen, vilket det inte behöver vara för att en individ skall lida av nån sjukdom. Och jag tror jag kan min genetik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 13:17
|

Medlem

|
CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 13:57)  nu beror det ju på om det är en sjukdom som nedärvs recessivt eller dominant. Sorry Anic men jag förstår inte alls ditt argument, det gäller ju bara om nån gen är helt utslagen, vilket det inte behöver vara för att en individ skall lida av nån sjukdom. Och jag tror jag kan min genetik  Men om det är dominant är det ju knappast lämpligt individ att avla på överhuvudtaget renrasigt som i blandras. Olika defekter, både fysiska och mentala, nedärvs oftast som kvalitativt.De orsakas ofta av att enskilda skadade gener dubbleras hos avkomman. Defektgener och enkelt nedärvda sjukdomsframkallande gener är oftast recessiva.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:49)  ............... Har man ett rasbundet skadat anlag (sjukdom) och parar med en annan ras som inte har det problem............ Det är ju ofta det stora problemet - många utav raserna har samma rassjukdomar. Jag vet precis var sjukdomarna finns i min ras i många generationer bakåt, både i Sverige och utomlands. Vad vet dom som producerar blandraser om förfäder och syskon och övrig släkt? CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:49)  ...............................säger faktiskt Agria det på sin hemsida som jag har hänvisat till i tidigare inlägg, och jag tror fortfarande att de vet vad det pratar om eftersom de är de som betalar kalasen. Som sagts tidigare, dom vet bara om dom som blir försäkrade och det kan jag tala om att det är många blandraser som inte är även om just dina är det. Bl.a. vet jag att många av försäkringsbolagen tar inte blandraser med vissa raser inblandade. CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:49)  ...................................När det gäller varför man vill avla på blandraser, så är nog drivkraften samma som hos renras avlare(som säkerligen i samma utsträckning gör det för pengarna som blandras avlare), för att man har ett fint djur var gener man vill föra vidare...................... För dom flesta raser är det så mycket kostnader innan du avlar på din hund att dom pengarna som kommer in inte täcker en bråkdel av det du lägger ut. För min egen del och även andra hunduppfödare av olika raser som jag känner är inte drivkraften något "tuttemuttigt" att man har ett "fint djur" utan det är en stor passion för rasen som man vill föra framåt för att den även i framtiden skall vara den underbara ras det är idag!!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
Citat från agrias sida:
Om man blandar raser med i grunden olika egenskaper får man inte ett mellanting av allt utan man får spridning över hela skalan. Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnitt eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen, och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man vet inte om vilka defekter som kan finnas bakom hunden.
Alltså, blandraser som får valpar med varandra får inte friskare valpar. Däremot två renrasiga som inte har samma defekt kan få friskare valpar. Observera att det gäller blandrasvalpar som har renrasiga föräldrar.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 13:38
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 13:49)  Nu ska vi se om jag kan förklara någorlunda bra det där med genetik. Man ärver två uppsättningar av anlag, en av mamma och en av pappa, vilket är jättebra ifall det blir nått fel på ena och det är defekt, då kan det andra anlaget i anlagsparet räcka för att djuret inte skall drabbas av skadan i det defekta anlaget. Har man ett rasbundet skadat anlag (sjukdom) och parar med en annan ras som inte har det problem är risken större att det har ett friskt anlag så risken för denne skada är mindre, än i en genpool där många har samma defekt. Alltså om man avlar inom samma genpool ökar djurets risken att andelen par med identiska defekta gener uppstår. Tänk samma som varför man helst inte skall skaffa barn med sin kusin.
När det gäller att blandraser skulle vara friskare, så säger faktiskt Agria det på sin hemsida som jag har hänvisat till i tidigare inlägg, och jag tror fortfarande att de vet vad det pratar om eftersom de är de som betalar kalasen. Jag antar att de har kommit till denna slutsats efter att ha jämfört de djur som de har försäkrade, både blandisar och renrasiga, och jämfört de båda grupperna. Har ni någon källa för att det inte skulle vara sant eller varför tror ni Agria skulle ljuga?
När det gäller försäkringar av djur, är alla mina huskatter och även renraskatten försäkrade, min blandrashund var försäkrad. När det gäller om djuret är försäkrad eller inte tror jag det snarare har med den som äger än själva djurets härkomst.
När det gäller varför man vill avla på blandraser, så är nog drivkraften samma som hos renras avlare(som säkerligen i samma utsträckning gör det för pengarna som blandras avlare), för att man har ett fint djur var gener man vill föra vidare och för att man tycker det är roligt med kattungar. Och ni behöver inte komma med argumentet att man inte skall hålla på med det för skojs skull mm, Avlar man djur måste man ändå tycka det är roligt oavsett man avlar renrasiga eller blandrasiga varför skulle man annars göra det? För att hjälpa aveln? Både hundar och katter klarade sig utmärkt i hundratals år innan människan började lägga sig i vem som skulle paras med vem, och bara kolla på vissa resultat, katter med andningsproblem(ex perser) fins även hundar, schäfrar med höftledsproblem, vissa hundar som har så korta ben att magen släpar i marken som dessutom får högsta pris på utställning. Det finns massor av exempel på dålig avel. Det där håller jag inte med om alls. I varje fall om vi pratar om hundar. Hur det är med katter vet jag inte. En seriös renrasuppfödare avlar inte på sjuka djur utan har koll på hur det ser ut långt bakåt i leden för att så långt möjligt eliminera sjukdomsrisken. En oseriös renrasuppfödare är inte ett skvatt bättre än en blandrasuppfödare och jag skulle vilja påstå att det tyvärr finns för många även av dom. Möjligen är blandraser friskare men då bara i första ledet för ju fler raser man blandar in desto större blir risken för sjukdomar. Dessutom har blandrasuppfödarna oftast noll koll på vad som döljer sig bakåt i leden. Att seriösa renrasuppfödare skulle göra det för pengarna är bara nys. Det kostar massor att få fram bra avelsmaterial, kostnader som en blandrasuppfödare inte alls har. Självklart har renrasuppfödarna ett intresse för vad dom sysslar med och ett syfte att tillföra rasen något positivt. Sedan att viss avel urartat på grund av konstiga fastställda skönhetsideal är bara tragiskt men det är en annan fråga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 13:54
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 26-05-2008, 14:38)  Sedan att viss avel urartat på grund av konstiga fastställda skönhetsideal är bara tragiskt men det är en annan fråga. Jag håller inte med, jag tycker det är väldigt relevant, eftersom det är det som till stor del styr aveln. CITAT (Leia @ 26-05-2008, 14:25)  Citat från agrias sida:
Om man blandar raser med i grunden olika egenskaper får man inte ett mellanting av allt utan man får spridning över hela skalan. Blandraser i första generationen (efter renrasiga föräldrar) blir i regel friskare än hundar i genomsnitt eftersom anlagen för defekter/sjukdomar "späds ut". Om man däremot parar blandras med blandras kan man eventuellt återigen fördubbla de recessiva gener som ger defekter/sjukdomar igen, och då är man tillbaka där man började. En blandrashunds bakgrund är ofta okänd och man vet inte om vilka defekter som kan finnas bakom hunden.
Alltså, blandraser som får valpar med varandra får inte friskare valpar. Däremot två renrasiga som inte har samma defekt kan få friskare valpar. Observera att det gäller blandrasvalpar som har renrasiga föräldrar. Som det står, risken finns att man hamnar tillbaka där man började, men det är inte säkert och risken borde ändå vara mindre. OBS JAG VILL ÅTERIGEN FRAMHÅLLA ATT JAG SKULLE VILJA ATT DET FANNS MÖJLIGTHET ATT HA EN BRA BLANDRAS AVEL, MED KONTROLLER OCH REGRISTRERING! (obs det var inte menat som skrik utan ett starkt påpekande). Jag undrar återigen, varför ni är emot en kontrollerad blandrasavel? CITAT (Anki på Öland @ 26-05-2008, 14:21)  Som sagts tidigare, dom vet bara om dom som blir försäkrade och det kan jag tala om att det är många blandraser som inte är även om just dina är det. Bl.a. vet jag att många av försäkringsbolagen tar inte blandraser med vissa raser inblandade. Om det är en bra undersökning agria gjort av sina försäkrade djur, borde det ta hänsyn till att procenten inte till den faktiska siffran. (OBS Jag vet inte om de syftar till faktisk siffra eller procentuellt, men som sagt är det en bra undersökning är det procentuellt som gäller.)EX. ( helt påhittade siffror för att förklara vad jag menar med faktiska siffror och procentuellt)av hundra försäkrade hundar är 70 renraser och 30 blandraser, så säger vi att det är 35 av de renrasiga hundara som blir sjuka och och 13 blandras hundar som blir sjuka; den faktiska siffran är ju att det är 25 renrasiga sjuka hundar och 13 sjuka blandraser, men även procentuelt är det fler bland renraserna(50%) som är sjuka än blandraserna(43%).
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 14:35
|

Medlem

|
CITAT (Fenja @ 26-05-2008, 13:00)  Och det rättfärdigar renrasavel när man ser till att tjäna ytterligere 3000 kronor på att placera om en farlig hud för åttonde gången... hur?!! Mvh Fenja slut på argument?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 15:42
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 14:17)  Men om det är dominant är det ju knappast lämpligt individ att avla på överhuvudtaget renrasigt som i blandras. Olika defekter, både fysiska och mentala, nedärvs oftast som kvalitativt.De orsakas ofta av att enskilda skadade gener dubbleras hos avkomman. Defektgener och enkelt nedärvda sjukdomsframkallande gener är oftast recessiva. Och det bryr sig folk som avlar på blandras hundar om? Det är främst dom recessivt nedärvda sjukdomarna jag är rädd för. Och blandrasuppfödare har ju ingen som helst stamtavla eller statistik att följa upp sådant med. Och få är de blandis uppfödare som t.ex. höftledsröntgar sina hundar, och ännu färre de som vet något om genetik (nu säger jag inte att alla renrasuppfödare heller vet så mycket om genetik, det har jag tyvärr fått erfara, men dom har ett kennelnamn och en uppfödning att värna om medan en blandis uppfödare redan har ganska dåligt rykte). Men jag kan ändå inte förstå hur två så sjuka renraser kan få frisk avkomma Och jag vill heller inte säga att alla renraser är friskare det finns raser som är avlade sönder och samman så man blir mörkrädd....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 16:13
|

Medlem

|
CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 16:42)  Men jag kan ändå inte förstå hur två så sjuka renraser kan få frisk avkomma  Jag är osäker på vad du syftar på när du säger "två så sjuka". Inom en ras finns det ofta samma defekter på samma gen, tar du två olika raser så är chansen att de skulle har samma defekt gen väldigt mycket mindre. Alltså får du en "frisk" gen och en "defekt" gen och anlaget är ressensivt, så visar sig inte defekten på djuret.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 16:34
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 26-05-2008, 17:13)  Jag är osäker på vad du syftar på när du säger "två så sjuka". Inom en ras finns det ofta samma defekter på samma gen, tar du två olika raser så är chansen att de skulle har samma defekt gen väldigt mycket mindre. Alltså får du en "frisk" gen och en "defekt" gen och anlaget är ressensivt, så visar sig inte defekten på djuret. Ja de flesta blandrasavels förespråkare anser ju att renraser är mycket sjukare än blandraser, därav "så sjuka". Då beror det ju lite på vad för raser man avlar på. De flesta sjukdomar förekommer ju inte endast hos bara en ras. T.ex. höftproblem är ju något som finns hos de flesta storväxta raser. Och mera lönsamt är det ju att inte röntga avelsdjuren alls, för ja man avlar väl på blandraser för att förtjäna en liten slant och inte för att få fram rastypiska hundar antar jag. Plus det faktum att man inte har någon aning om vad man får fram då man blandar hejvilt, varken mentalt eller hälsomässigt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 17:00
|

Medlem

|
CITAT (Sofiia @ 26-05-2008, 17:34)  Ja de flesta blandrasavels förespråkare anser ju att renraser är mycket sjukare än blandraser, därav "så sjuka". Då beror det ju lite på vad för raser man avlar på. De flesta sjukdomar förekommer ju inte endast hos bara en ras. T.ex. höftproblem är ju något som finns hos de flesta storväxta raser. Och mera lönsamt är det ju att inte röntga avelsdjuren alls, för ja man avlar väl på blandraser för att förtjäna en liten slant och inte för att få fram rastypiska hundar antar jag. Plus det faktum att man inte har någon aning om vad man får fram då man blandar hejvilt, varken mentalt eller hälsomässigt. Om du läst alla mina inlägg så har du sett att jag är för både renrasavlen och blandrasaveln. Och det här med mycket sjukare, kan ju tolkas lite olika. Man ska nog säga oftare istället, att det är vanligare, inte att en sjuk renrashund skulle vara sjukare än sjuk blandrashund. Det med att blanda hejvilt har jag sagt min åsikt om tidigare.... Vill ni tro att alla blandrasavlar bara vill tjäna en slant så varegoda, jag kan knappast motbevisa er lika lite som ni kan bevisa motsatsen för mig. Jag kan också tillägga att jag själv aldrig fött upp något djur vare sig renras eller blandras, om man bortsett från mina fåglar, och de är renrasiga så att säga  , så jag sitter inte och försvarar mitt handlande eller inte handlande. Igen möjlighet till kontrollerad blandras avel Det där med att man vill tillföra sin ras något posetiv har ju knappast alltid varit posetivt, höften hos schäfer tex. Eller det där coronavisruset som finns hos katter (17 % av huskatterna och 67 % av raskatterna), som i vissa fall kan leda till FIP, MEN går att bli av med om man verkligen anstränger sig, där kan man kanske tycka att renrasavlen misslyckat mot bättre vetande. Bra jobbat alla passionerade avlare  Renrasavlen har faktiskt egna problem att jobba med också.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|