Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blandrasavel, en egen tråd
          humla
          Inlägg 01-05-2008, 13:25
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Den erfarenhet jag har kommer från Marsvinsvärlden så det är främst det mitt inlägg syftar på smile.gif

Blandrasavel kan både vara positiv och negativ när det gäller marsvin, det handlar om vilken eftertanke som ligger bakom. Marsvin har inte som ex. hundar olika beteendemässiga egenskaper pga sin ras, utan det är mer upp till varje individ. Det enda som skiljer är egentligen utseendet. Med detta menar jag inte att marsvin är lika varandra till sättet - de är oerhört olika! Men detta hänger inte samman med rasen, utan det kan skilja mycket mellan individer inom samma ras.

Blandrasavel med eftertanke - att man parar blandisar som är friska, har bra temperament o.s.v. kan jag inte se något negativt med. Däremot om man bara vill ha ungar "på skoj" och parar djur utan eftertanke, som egentligen kanske inte är så friska/starka/har bra temperament o.s.v. så blir det ju inte bra.

Samma med rasavel - de som enbart parar djur efter rastypiskhet kan tappa sådant som sundhet och temperament. Det gäller att välja sina avelsdjur med omsorg, vill man avla efter en viss ras så måste djuren man använder också vara friska, starka och ha ett bra temperament.

Citera
          Chivvie
          Inlägg 01-05-2008, 14:47
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Hoppar in här med ett citat, som jag hört med egna öron, från en inom hundvärldens mentalbedömning mycket känd person (Sven Järverud):

"Det tar bara fem generationer att få fram en vacker idiot, men minst fem år att få fram en mentalt sund hund".

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-05-2008, 14:53
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Chivvie @ 01-05-2008, 15:47) *
          Hoppar in här med ett citat, som jag hört med egna öron, från en inom hundvärldens mentalbedömning mycket känd person (Sven Järverud):

"Det tar bara fem generationer att få fram en vacker idiot, men minst fem år att få fram en mentalt sund hund".

Det innebär alltså att det är betydligt lättare att avla fram en mentalt sund hund för är du det minsta seriös i din avel hinner du max 2 generationer på 5 år........ så man måste alltså jobba rätt hårt för att få fram en vacker idiot... rolleyes.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-05-2008, 15:28
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (Anic @ 01-05-2008, 14:15) *
          Som jag ser det skulle det kunna funka samma som med remraserna, när det gäller stamtavlor osv, Om man hade ett register som renrasernas, fast man kunde registerar vem som helst.

Men det skulle bara funka ett par generationer, sedan skulle det bli för långt; "schäfer-terv-labrador-tax-golden-drever-beagle-rottweiler-kelpie-bearded collie" flirting.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Anic
          Inlägg 01-05-2008, 15:40
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Whiskuchi @ 01-05-2008, 16:28) *
          Men det skulle bara funka ett par generationer, sedan skulle det bli för långt; "schäfer-terv-labrador-tax-golden-drever-beagle-rottweiler-kelpie-bearded collie" flirting.gif

giggle.gif

Kan inte bara skriva blandis, hushund eller som jag presis såg på tv4 program lyxhundar, "designerhundar" a0a.gif

Jag tänkte mig mer som en kattstamtavla, och man kan gå tillbaka i flera generationer och kolla färg, ras, va den är testade för och svar mm. Det finns ju pawpeds, jag tänkte mig ett liknade program. För står nogon hur jag menar, eller cyklar jag ensam i skogen igen.

Redigerat av Anic: 01-05-2008, 15:40

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2008, 15:41
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Fast nu blandar ni ihop legal och illegal import. Jag är ganska säker på att alla är emot illegal import, när det gäller legal import så finns det regler som ska skydda mot tex rabies och bandmask.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2008, 15:49
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nej åtminstone blandar inte jag ihop för jag gillar inte någon import, om det inte är renrasigt och då för att tillföra rasen något ur avelssynpunkt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Chivvie
          Inlägg 01-05-2008, 15:52
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

CITAT (Anki på Öland @ 01-05-2008, 15:53) *
          Det innebär alltså att det är betydligt lättare att avla fram en mentalt sund hund för är du det minsta seriös i din avel hinner du max 2 generationer på 5 år........ så man måste alltså jobba rätt hårt för att få fram en vacker idiot... rolleyes.gif
          Anki

Njaä! Fel av mig!

Det framgick ju inte av sammanhanget, men det var tänkt på en ganska bred avelsbasis. Kontentan av det hela var ju att det var f-n så mycket svårare att genom avel påverka mentaliteten än kroppskonstitutionen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-05-2008, 15:53
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Ett skumt skäl till att importera är att folk vill ha kuperade hundar, det ser man tyvärr fortfarande ibland (boxer, dobermann...). Det är väl inte olagligt men omoraliskt.
          Det här med smuggelhundar och dvärgbandmask är en underskattad risk, knappt man hör talas om det. Det vore hemskt om vi fick in den i Sverige. Det kom in en tax till veterinärkliniken där jag jobbade. De hade hittat den och ville kolla om den var chippad, för den var inte öronmärkt, och ingen saknad hund hade rapporterats till polisen. Den var inte id-märkt alls!! fear.gif Var kommer en sån hund ifrån?! Vi avmaskade den omedelbart, för tänk om den på något konstigt sätt kommit från kontinenten?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-05-2008, 16:03
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-05-2008, 16:53) *
          Den var inte id-märkt alls!! fear.gif Var kommer en sån hund ifrån?! Vi avmaskade den omedelbart, för tänk om den på något konstigt sätt kommit från kontinenten?

Ser man lite nu och då på t.ex. Blocket - extra billig för att den inte är vaccinerad eller ID-märkt. Hur många av köparna går och får det gjort??? Är nog ganska många blandraser som inte är ID-märkta kan jag tro, för där kan ju ingen tvings att göra det.
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-05-2008, 16:08
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Lagen säger väl att alla hundar ska vara id-märkta och registrerade hos Jordbruksverket numera? Vill minnas att man införde den lagen för att komma åt kamphundägare framförallt.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Anic
          Inlägg 01-05-2008, 16:09
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Myosotis @ 01-05-2008, 16:53) *
          Ett skumt skäl till att importera är att folk vill ha kuperade hundar, det ser man tyvärr fortfarande ibland (boxer, dobermann...). Det är väl inte olagligt men omoraliskt.

Du menar att det inte är olagligt att importera dem, för det är väl olagigt att göra det i sverige?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-05-2008, 19:40
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (DragonLady @ 30-04-2008, 11:16) *
          Samma här..
          Huskatterna är mer robusta o friska, gråter varje dag för att min älskade skogis inte var det...

CITAT (Whiskuchi @ 30-04-2008, 11:57) *
          Europén då? En RASKATT, som härstammar från den gamla svenska bondkatten. Bondkatten, som knappast finns kvar längre, då det är ganska vanligt med rasinslag längre bak i släkten ("50% norsk skogskatt-ungar" på Blocket, någon?)

Väntar på svar wink.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-05-2008, 20:21
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Med huskatt menade jag ju då blandraskatt.

""Europén då? En RASKATT, som härstammar från den gamla svenska bondkatten""

Vad var bondkatten från början då?? en blandning av allt möjligt tror jag väl.. Importerat..., är väl det som håller dem robusta o friska antar jag..
          Jag gillar europén också.. fina katter med normalt utseende o kan sköta sig självt wub.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-05-2008, 09:49
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT
          Varför anmäler man inte en sån uppfödare?? Någon som misssköter sina djur så, varesej dom är renrasiga eller ej, bör väl i alla händelser anmälas till endera kommunen eller SKK!!

SKK var ej intresserade, de hänvisade till kommunen. Bara en liten anm. Resten vill jag ej gå in på här eftersom andra parten ej kan försvara sig..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 02-05-2008, 10:55
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Personligen kommer jag troligen aldrig att köpa en renrasig hund. Men jag kan nog säga att jag egentligen är mot många hundägare. De bryr sig inte om att lära sig något om att ha hund innan de skaffar någon, oavsett om det är renrasig eller blandrashund. Hur många aggresiva små monster möter man inte när man går omkring i stan, bara för att lilla dottern fia (fiktiv person) ville ha något litet fluffigt? Gäller även större hundar, men mer sällan tycker jag. Varför uppfostra en liten hund verkar många tro. Men det gör ont att bli biten av dem med. Köper man en blandras måste man veta vad för raser det finns i den och ta reda på vad som utmärker varje ras, allt för att man inte skall bli överraskad längre fram. Orkar man inte ens med det eller att uppfostra sina hundar, anser jag att man inte borde få ha hund.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          DragonLady
          Inlägg 02-05-2008, 11:16
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Ja det är många som inte borde ha djur och/eller barn.

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-05-2008, 17:47
          Länk hit: #78

Medlem

Men ni som talar för att para blandraser pratar ju om en fiktiv värld där man bara blandar "den och den" rasen som passar typmässigt och arbetsmässigt ihop och bara säljer till kunniga valpköpare som tänkt efter före köpet och vet vad dom köper. Så ser ju tyvärr inte verkligheten ut idag inom blandrasproduktionen. Man blandar hej vilt alla sorter och t.o.m. storlekar så man baxnar ibland och säljer till alla som vill ha. Tar helst handpenning också så att ingen får en chans att ändra sig innan leveransdagen om dom mot förmodan skulle tänka till och inse att det inte var så välövertänkt.
          Anki

--------------------
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-05-2008, 17:55
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det kanske är lätt att blunda för verkligheten blink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 02-05-2008, 18:49
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Faktum är att det går allt mer mot kontrollerade former där också. Just nu är det småhundar som gäller och då blandar ingen in större raser i dem. Framförallt om tiken är liten, de vill ju inte att den skall skadas. Det är snarare när det är olyckor som storlekar kan blandas ihop. Fantastiskt vad små hanar kan komma på för att komma till på en stor tik laugh.gif Jag tror att bägge sidor i den här frågan har lika många fördomar om varandra. Till syvende och sist är det ändå den blivande hundägaren det kommer an på. Är de inte lämpliga att ha hund, så blir det problem vare sig det är blandras eller inte de skaffar.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-01-2026, 21:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon