| |
|
  |
Full flicka får fortfarande skylla sig själv, attityden bland unga |
|
|
|
|
03-05-2008, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:25)  Såå sorgligt!  Rättvisa inför lagen? Nej det har vi inte i vårt fina (åtminstone sägs det) jämställda Sverige. och inte vet jag hur vi kan få till stånd en ändring.  Jag tycker förfärligt synd om tjejen, och jag blir så förbannad. Läste det här fö: "Tror dessa ungdomar att det bara är fräscha sjuttonåringar med vita stringtrosor som blir våldtagna? Nittioåriga kvinnor på väg hem från Hemköp bli våldtagna. Inga kvinnor går säkra. String eller mameluck spelar ingen roll. En våldtäktsman är alltid en våldtäktsman. En våldtäkt är en våldtäkt är en våldtäkt. Få in det i era mp3-skadade hjärnor. Nej, ett kok stryk skulle ni ha." http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2371966.ab
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:33
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:19)  Alltså, jag är så förbannad att jag måste fortsätta!
Kvinnans sexualitet är kopplad till ansvar. Hon anses ha ansvar för att säga nej till sex på rätt sätt, att inte dricka för mycket och att sätta gränser. Den här synen gör det lätt att skylla våldtäkten på hennes klädsel, utseende, rykte och beteende. Mannens sexualitet ses som en rättighet. Därför får kvinnan skylla sig själv när hon blir utsatt för en våldtäkt.
Alltså, vad är det för djävla sätt!
Exempel från verkliga livet:
"En kväll går en 44-årig man in i Tullgårdsparken i Stockholm. Han blir arg på tre män som klottrar på en bänk och tar upp en kniv och skriker åt dem. Det leder till att han blir svårt misshandlad av männen. Ingenstans i förundersökning eller dom ifrågasätts om mannen borde skylla sig själv. Tvärtom poängterar tingsrätten i domen att det absolut inte är en förmildrande omständighet att han viftade med en kniv.
Fyra män överfaller en 13-årig flicka. Hon våldtas. I rätten får hon frågor om hon tog betalt och om hon tidigare haft sex med okända män.
Han ifrågasätts över huvud taget inte. Däremot upprepas gång på gång för den 13-åriga tjejen att hon haft sex med okända män tidigare och att hon inte tagit betalt för att ha sex den där julikvällen.
I förundersökning, i rättssalen, i domen.
I domen mot dem som våldtog den 13-åriga flickan i Eskilstuna nämns heller inget om killarnas sexuella erfarenheter."
Rättvisa inför lagen, någon? Så sant så... det är det jag försöker förklara, att det inte är likadant för kvinnor som för män, och det är väl att beklaga. CITAT (Gunilla T @ 03-05-2008, 20:29)  Du mogge -jag vill fråga dig en sak - du säger att tjejer är så godtrogna och borde ändra sig.. men hur i allsin dar tänker du?
JAG TYCKER JU SJÄLVKLART ATT DET ÄR MÄN SOM BEGÅR VÅLDTÄKT SOM SKALL ÄNDRA SIG! Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:33)  Så sant så... det är det jag försöker förklara, att det inte är likadant för kvinnor som för män, och det är väl att beklaga. Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller. nån stans måste det börja att ändras och man kan börja med att inte ge offret nån skuld i sammband med brott
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:39
|
Medlem

|
Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:30)  Jag tycker förfärligt synd om tjejen, och jag blir så förbannad. Läste det här fö: "Tror dessa ungdomar att det bara är fräscha sjuttonåringar med vita stringtrosor som blir våldtagna? Nittioåriga kvinnor på väg hem från Hemköp bli våldtagna. Inga kvinnor går säkra. String eller mameluck spelar ingen roll. En våldtäktsman är alltid en våldtäktsman. En våldtäkt är en våldtäkt är en våldtäkt. Få in det i era mp3-skadade hjärnor. Nej, ett kok stryk skulle ni ha." http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2371966.ab och jag blir så ledsen och arg så jag nästan spricker när jag ser hur unga pojkar i dagens år 2008 har en kvinnosyn som t.ex mogge har.
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:33)  ---klipp--- Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller. du mogge, jag ska berätta en sak för dig. du är kille va? gå inte ut på kvällen om du gör det får du skylle dig själv om du blir misshandlad för det är stor risk för att bli misshandlad på kvällar om du ändå gå ut är det ditt eget fel. nå hur känns det? jag måste redan nu säga att jag inte tycker att det någonsin är offrets fel jag bara försöker göra en liknelse som du kanske fattar.
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:43
|
Medlem

|
Ja inte går jag ute på kvällarna i stan, det är farligt. Har en pappa som jobbar med ungdomsutredningar och då får man ju verkligen höra vad OTROLIGT mycket misshandlar det är ute på stan på kvällarna, klart man passar sig.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
03-05-2008, 19:43
|
Gäster

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:39)  Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig. Ja, kvista du iväg när du känner att du saknar vidare argument men ..du är inte alls missförstådd. Du har i klartext talat om vad du har för åsikt ifråga om tjejer/kvinnor som blir våldtagna och det är bara att beklaga.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:45
|
Medlem

|
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:39)  och jag blir så ledsen och arg så jag nästan spricker när jag ser hur unga pojkar i dagens år 2008 har en kvinnosyn som t.ex mogge har.  Nånstans här blev det fel, jag vill inte på något vis nedvärdera kvinnor eller någonting! Jag får be om ursäkt om du anser mig vara en person med dålig kvinnosyn. jag vill bara värna om våra kvinnor, att de ska vara försiktigare, och du kallar mig för kvinnoförtryckare(ungefär...) ?! detta känns mycket olustigt.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 19:53
|
Gäster

|
Jag ville bara ge komplimanget att du är jätte stark, Mogge! Du klarade jätte bra att svara på vi fem som skrev dig. Förutom ditt första inlägg uppfattar jag inte resten som du skrev som ord emot kvinnor på nåt sätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:55
|
Medlem

|
tack för det rahmat. jo första inlägget blev lite fel.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 20:00
|
Gäster

|
Föreslår att du förklarar, det inlägg som blev "lite" fel, så att diskussionen tar en annan bana.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:01
|
Medlem

|
Okey, då kan jag säga här att mitt första inlägg skrev jag i all hast och det blev inte så bra formulerat att kvinnor får skylla sig själva.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:39)  Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig. Mogge92 jag förstår hur du tänker, någonstans förstår jag hur du menar, jag har också varit úte i svängen och så skönt att det inte hände något, men det är nog inte min förtjänst utan gubbarna på krogens förtjänst. Visst förstår jag vad du menar och kan hålla med dig i mycket, men det är faktistkt in försvarbart ändå att ge sig på en tjej även om hon är utmanande eller vad hon gör sen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:10
|
Medlem

|
CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 21:07)  Mogge92 jag förstår hur du tänker, någonstans förstår jag hur du menar, jag har också varit úte i svängen och så skönt att det inte hände något, men det är nog inte min förtjänst utan gubbarna på krogens förtjänst. Visst förstår jag vad du menar och kan hålla med dig i mycket, men det är faktistkt in försvarbart ändå att ge sig på en tjej även om hon är utmanande eller vad hon gör sen. Tack för att du förstår mig  menar ju inget illa.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-05-2008, 20:17
|
Gäster

|
Våld och övergrepp på kvinnor är ett område belastat med mycket myter och fördomar. Myterna och fördomarna fyller alltid en funktion för den som väljer att tro på dem och de motverkar ett synliggörande av våldet.
Här är de vanligaste; (om männen)
- "våld och övergrepp mot kvinnor förekommer mest i missbrukskretsar" - "det är mest invandrare som slår och våldtar kvinnor" - "män som använder våld har själva blivit misshandlade" - "mannen har provocerats av kvinnan"
om kvinnan;
- "en viss sorts kvinnor utsätts för våld" - "en del kvinnor väljer våldsamma män" - "kvinnan har klätt sig utmanande" - "kvinnan har uppträtt berusad" - "det är vanligt att kvinnor går från en våldsrelation till en annan".
Dessa påståenden skuldbelägger offret - underförstått är det något i hennes uppträdande eller personlighet som gör henne medansvarig. Samtidigt antyds att bara kvinnan ändrar sitt beteende och uppträdande kan hon undgå våldet.
Myterna om männen avlastar åtminstone en del av ansvaret. Våldshandlingarna beror på alkoholen, kulturen, barndomen eller kvinnans uppträdande.
Tjaa, i vems tjänst står dessa myter?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:22
|
Medlem

|
ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller?
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 20:24
|
Gäster

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:22)  ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller? Ett enda är en för mycket!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:25
|
Medlem

|
jo sant men desto mindre desto bättre, ändå fast det inte borde finnas så kommer det ju tyvärr alltid göra det.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:27
|

Medlem

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:22)  ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller? tänk på att bara ca 10% av våldtäkterna i svergie tror man anmäls så i min lilla stad läste jag att ett år hade det anmälts 14 våldtäkter altså skedde ungefär 140 och det är en stoor skillnad, fler sker än vad man tror. däremot i krigsländer sker nog fler våldtäkter som alla andra brott det är liksom en del av kriget, våld. däremot vet jag inga siffror som man kan jämföra svergie och andra länder som inte är i krig
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|