Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Full flicka får fortfarande skylla sig själv, attityden bland unga
          mogge92
          Inlägg 03-05-2008, 20:30
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 9 513

ja kanske det, men det där kan man ju inte riktigt lita på , procenten menar jag. läste någonstans att var 10 person var homosexuell, bara därför kan man ju inte säga att i min klass på 20 elever finns det 2 homosexuella, eller hur?

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Rapchic
          Inlägg 03-05-2008, 20:59
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:30) *
          ja kanske det, men det där kan man ju inte riktigt lita på , procenten menar jag. läste någonstans att var 10 person var homosexuell, bara därför kan man ju inte säga att i min klass på 20 elever finns det 2 homosexuella, eller hur?

ja men det är nog ändå ganska troligt med tanke på att många kvinnor inte vill/vågar anmäla, jag vet.
          men 5% eller 10% eller kanske 20% det är ändå långt ifrån alla som anmäler.
          och det kan ju skilja sig från ställe till ställe i en stad kanske 15% anmäler i en annan kanske5%

(vanligtvis är felprocenten 2% 8eller vad det heter allt mellan att 9%anmäler och 11%på såna/den där undersökningar tror jag)

Redigerat av Rapchic: 03-05-2008, 21:02

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 03-05-2008, 21:00
          Länk hit: #143

Gäster

Det finns flera myndigheter, förutom icke-statliga organisationer, som träffar kvinnor som är utsatta för brott(så som våldtäckt). De siffrorna kan jag inte ifrågasätta. För det brukar vara resultat av sammansättning av siffror från alla de myndigheter och organisationer.

Citera
          mogge92
          Inlägg 03-05-2008, 21:09
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 21:59) *
          ja men det är nog ändå ganska troligt med tanke på att många kvinnor inte vill/vågar anmäla, jag vet.
          men 5% eller 10% eller kanske 20% det är ändå långt ifrån alla som anmäler.
          och det kan ju skilja sig från ställe till ställe i en stad kanske 15% anmäler i en annan kanske5%

(vanligtvis är felprocenten 2% 8eller vad det heter allt mellan att 9%anmäler och 11%på såna/den där undersökningar tror jag)

okey, litar på dig där eftersom jag inte vet så mycket om %mätningar.

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-05-2008, 21:15
          Länk hit: #145

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Samhället har skulden till att det kan fortsätta som det gör. Det naturliga vore förstås att granska alla de gärningsmän man lyckas sätta dit, kolla upp vad de är för presoner. Bakgrund, utbildning, övrig brottslighet, familjesituation, uppväxt - allt som kan tyckas relevant. När man gjort det tillräckligt mycket, så är jag övertygad om att man hittat några punkter som uppträder gång på gång, ett tydligt mönster. När man har detta, så får man offentliggöra det, så kvinnorna vet vad de i första hand skall akta sig för. Dessutom, och det är ännu viktigare, så kan man också ringa in möjliga framtida gärningsmän, och på något vis påverka dom att ändra sin kvinnosyn.

Men detta är omöjligt i Sverige, där den politiska korrektheten är norm. Att göra denna undersökning vore kränkande för gärningsmännen, och de som är i riskzonen för att bli gärningsmän. Detta väger tyngre än alla eventuella offer som man kunde räddat. Så är prioriteringen i PK-Sverige, här är vi så humana att vi sätter gärningsmannen före offret.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 03-05-2008, 21:16
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 22:09) *
          okey, litar på dig där eftersom jag inte vet så mycket om %mätningar.

däremot är den mätningen före man slog ihop sexuellt utnytjande och våldtäkt kanske det har ändrats lite men hur vet jag inte känner bara en som misstänker att hon ha blivit seuellt utnytjad och hon anmälde inte men jag känner ingen mer så jag vet inte om det är en regel eller ett undantag

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Gita
          Inlägg 03-05-2008, 21:19
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:40) *
          man vet ju aldrig vem man följer med hem, som tjej borde man vara mer försiktig tycker jag.

´jag tycker faktiskt att du har en poäng där, självklart är det aldrig offrets fel, men att som kvinna följa med en helt okänd man hem är både dumt, naivt och att utsätta sig för en stor risk.
          Gita

Citera
          mogge92
          Inlägg 03-05-2008, 21:21
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Gita @ 03-05-2008, 22:19) *
          ´jag tycker faktiskt att du har en poäng där, självklart är det aldrig offrets fel, men att som kvinna följa med en helt okänd man hem är både dumt, naivt och att utsätta sig för en stor risk.
          Gita

jo precis

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          zaaritha
          Inlägg 03-05-2008, 21:47
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Har själv vart utsatt för våldtäktsförsök.
          Jag gick på trottoaren, en bil stannade till.
          Jag slets in i bilen av två män.
          De försökte våldta mej, men han som körde bilen ställde upp o hjälpte mej--tack o lov!
          Men; jag var inte utmanande klädd!
          Jag hade långkjol o kappa på mej!
          Så--jag går ej på detta med "utmanande" klädsel, osv.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 03-05-2008, 21:58
          Länk hit: #150

Gäster

Vi män borde lära oss att respektera kvinnans självklaraste rätt till sin kropp. Den som våldför sig mot en kvinna förnedrar sig själv i första hand.

PS. Kvinnor har all rätt att vara arga på denna tråd. För jag vet inte hur det känns att vara en kvinna och känna sig berövad/förnekad på sina rättigheter.

Redigerat av rahmat2: 03-05-2008, 22:11

Citera
          LadyG
          Inlägg 03-05-2008, 23:46
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Fatta att:
          Våldtäkt inte handlar om sex. Det handlar inte om att en man tycker en kvinna är så oemotståndlig att han inte kan låta bli. Det är en sorts maktutövning och en kränkning, på samma sätt som tortyr. Våldtäkt är en form av tortyr, ett redskap som ofta används i krig för att sprida skräck, förödmjukelse och förnedring.

Men det har inte med sex att göra.

Det är inte ens säkert att våldtäkt har en införandet av en penis i vaginan att göra. Det är fullständigt möjligt att bli utsatt för våldtäkt ändå.

CITAT
          1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
          Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.
          http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K6P1S1

Man kan med samma förvridna logik anse att en person som har fräckheten att växa upp i ett krigsdrabbat land får skylla sig själv, det begriper de väl själva att de riskerar att bli torterade om de bor i ett sånt land? Istället för att göra något åt anledningen till riskerna?

Varför försvara kräken? Varför lägga ner sån möda på att skydda deras rättigheter?
          Är kvinnor så mycket mindre värda att sådana kräk har mer rättigheter än den person de angripit?
          Varför försvara en form av tortyr?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Berith
          Inlägg 04-05-2008, 06:39
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag hoppas verkligen att mina söner säger att det aldrig är ok med våldtäkt - inte att det aldrig är ok, men om tjejen följer med en kille hem får hon skylla sej själv.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gillan
          Inlägg 04-05-2008, 07:06
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Det mest skrämmande med den här disskussionen är att det alls, idag, år 2008, behövs!!! Det är ta mig sjutton inte riktigt klokt. Det finns inte ett enda tillfälle när en våldtäkt av något slag kan ursäktas med att det skulle vara den våldtagnes eget fel!!

Man måste ju fråga sig vart det gick fel i uppfostran på våra barn när en sån här undersökning får ett sådant svar som den fick? LadyG sa nån stans längre bak i den här tråden att skolan borde ta ett större ansvar. Det har hon kanske rätt i, men jag tycker nog att huvudansvaret ligger hos oss föräldrar. Det är vi som måste lära våra barn vilka normer och regler som gäller.

Sexualundervisningen börjar ju egentligen redan när våra småbarn frågar hur bebisar kommer till. Det är då vi har alla möjligheter att ge dem den grundsyn vi vill att de ska ha. Lika väl som att vi lär våra töser att vara rädda om sin kropp och att aldrig någonsin göra nåt med den som de själva inte vill, måste vi vara lika tydliga när vi lär våra söner vad som gäller när det handlar om att respektera det motsatta könet (och sitt eget naturligtvis). För mig var det självklart att prata med barnen om allt som har med sånt här att göra. Och verkligen försäkra mig om att de förstog vad det var jag sa. Tyvärr så är det inte så lätt för alla. Många blir generade och blyga och överlåter detta åt samhället. Det tycker jag är skrämmande, men tyvärr en mycket sorglig sanning.

Sen vill jag ge en eloge till alla fantastiska män där ute som aldrig skulle kunna tänka sig att våldföra sig på en annan människa. Ni är, som tur är, i majoritet. Det man skulle kunna önska är att ni ställde ner foten lite hårdare och pratade lite högre om hur ni tänker smiley_small_hug.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Berith
          Inlägg 04-05-2008, 07:29
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gillan @ 04-05-2008, 08:06) *
          ---

Sen vill jag ge en eloge till alla fantastiska män där ute som aldrig skulle kunna tänka sig att våldföra sig på en annan människa. Ni är, som tur är, i majoritet. Det man skulle kunna önska är att ni ställde ner foten lite hårdare och pratade lite högre om hur ni tänker smiley_small_hug.gif

Dom fantastiska männen skulle behöva ställa ner foten här lite hårdare först. För dom finns väl här också, även om dom varit ovanligt tysta i den här tråden...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          rahmat2
          Inlägg 04-05-2008, 07:31
          Länk hit: #155

Gäster

CITAT (LadyG @ 04-05-2008, 00:46) *
          Fatta att:
          Våldtäkt inte handlar om sex. Det handlar inte om att en man tycker en kvinna är så oemotståndlig att han inte kan låta bli. Det är en sorts maktutövning och en kränkning, på samma sätt som tortyr. Våldtäkt är en form av tortyr, ett redskap som ofta används i krig för att sprida skräck, förödmjukelse och förnedring.

Det är inte ens säkert att våldtäkt har en införandet av en penis i vaginan att göra. Det är fullständigt möjligt att bli utsatt för våldtäkt ändå.

Man kan med samma förvridna logik anse att en person som har fräckheten att växa upp i ett krigsdrabbat land får skylla sig själv, det begriper de väl själva att de riskerar att bli torterade om de bor i ett sånt land? Istället för att göra något åt anledningen till riskerna?

Varför försvara kräken? Varför lägga ner sån möda på att skydda deras rättigheter?
          Är kvinnor så mycket mindre värda att sådana kräk har mer rättigheter än den person de angripit?

Håller med dig fullständigt!
          Jag och Mogge och andra killar borde lyssna mycket mera på sådana ord som ni kvinnor skrivit i denna tråd.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 04-05-2008, 07:44
          Länk hit: #156

Gäster

CITAT (LadyG @ 04-05-2008, 00:46) *
          Fatta att:

Du har så rätt Lady G, våldtäkt har inte med sex att göra. Dethär har forskningen vetat länge - i början på 80-talet kom det ut en bok av en amerikansk forskare (har tyvärr glömt namnet) som delade in våldtäkter i tre olika grupper - makt, hämnd och sadistiska våldtäkter. Den sista kategorin är den minst vanliga men också den som skadar offren värst.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 04-05-2008, 08:05
          Länk hit: #157

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 04-05-2008, 08:44) *
          Du har så rätt Lady G, våldtäkt har inte med sex att göra. Dethär har forskningen vetat länge - i början på 80-talet kom det ut en bok av en amerikansk forskare (har tyvärr glömt namnet) som delade in våldtäkter i tre olika grupper - makt, hämnd och sadistiska våldtäkter. Den sista kategorin är den minst vanliga men också den som skadar offren värst.

Exakt , Gunilla-T!
          Undrar om det inte är på tiden att ha ett ämne i skolan som heter"kvinnors rättigheter". För under de nio obligatoriska åren läser vi Kemi, matte, språk och massa annat. Men om vår relation börjar vi läsa när vi börjar på universitetet. Om kvinnors rättigheter kommer in i våra kunskaper mycket sent. De åren fram till universitetet räcker för att en person utvecklas till en brottsling(mot kvinnor i detta fall).

Citera
          Rapchic
          Inlägg 04-05-2008, 10:34
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Berith @ 04-05-2008, 07:39) *
          Jag hoppas verkligen att mina söner säger att det aldrig är ok med våldtäkt - inte att det aldrig är ok, men om tjejen följer med en kille hem får hon skylla sej själv.

man ska alldrig behöva skylla sig själv som offer vid ett brott
          ok i dagens samhälle är det kanske inte så smart eller lite väl naivt MEN
          det är alldrig offrets fel, offret ska alldrig skylla sig själv
          OM vi kvinnor skulle akta oss från att bli våldtagna skulle vi ALLDRIG få få träffa nån med manskön som är i fertil ålder för var man man träffar ökar riskerna teoretiskt sett. ofta sker våldtäkterna av nära vänner, sambo/pojkvän/man eller nära släktingar

--------------------

Citera
          mogge92
          Inlägg 04-05-2008, 10:46
          Länk hit: #159

Medlem

Vart vill vi komma med denna tråden egentligen? NU har vi ju disskuterat detta ifrån alla vinklar och vrår.

--------------------
          Mogge
          Odlar i zon 4

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-05-2008, 12:17
          Länk hit: #160

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Den här tråden är en solklar indikator på att närmast total språkförbistring tycks råda. Kanske är det olika generationer som tolkar in olika betydelser i ord som "ansvar", "skuld", "skylla (sig)", "rätt", "bör", "kan", "ska", etc. De flesta tycks dock vara överens om att en minoritet män är riktigt slödder, och jag antar att de flesta även är överens om att det inte står "slödder" skrivet i pannan på dem. Kanske borde man tatuera in varningar på dömda våldtäktsmän, vad vet jag. Tagga dem elektroniskt så de inte får vara ute efter 19 på kvällen, etc.

CITAT (Ralf @ 03-05-2008, 08:02) *
          http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tenn...ticle2391604.ab

Detta säger väl en del.... varför ska dom kvinnliga spelarna fotas fyra timmar?
          PPåminner mig om att man för några år sen ville styra de kvinnliga tennisspelarnas klädsel till kjol, för att göra sporten mera attraktiv för publiken! o det var detta millenium!!!!

Det enkla svaret är att de fotas pga pengar. Det säljer helt enkelt mer. Sådan är kapitalismen, osv. Det drabbar INTE endast kvinnliga idrottare, men det verkar vara lite mer frikopplat från själva sporten när så sker. De flesta manliga idrottare fotograferas i sammanhang relaterat till idrotten, kvinnorna kan hamna på omslaget till nån modetidning (riktad till kvinnor) eller en "sporttidning" (sports illustrateds baddräktsnummer) riktat till (främst) män.
          Sporten har utvecklats enormt sedan 80-talet. Numera springer ju kvinnorna näsan alltid i delade dräkter på friidrottsbanorna, förr var det undantag. Och de bästa, östtyskorna, sprang till stor del i herrkläder.
          Problemet är reklamkontrakten som skrivs med arrangörer. "Ställer du inte upp på foto i fyra timmar så får du inte 2 miljoner för att spela den här turneringen. Välj själv."

Spelarfacket borde sätta ner foten, och bojkotta sådana här turneringar. Men de vill inte, antagligen för att deras medlemmar till stor del föredrar pengar framför bättre arbetsvillkor.

Tillägg: jag tror att för de sjuka och psykiskt rubbade män som våldtar så handlar det alltid (oftast?) om makt, men även ofta om sex. Perverst drägg helt enkelt. Det beror nog delvis på situationen, tror att överfallsvåldtäktsmannen är mer ute efter maktet och våldet än den fulle fähunden till pojkvän som är för korkad för att begripa att hans nästan redlöst berusade flickvän har sagt nej 17 gånger tidigare på kvällen men sen inte klarar det längre.

Redigerat av Pirum: 04-05-2008, 12:31

--------------------
          zon2.5

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon