| |
|
  |
Full flicka får fortfarande skylla sig själv, attityden bland unga |
|
|
|
Gunilla T
|
03-05-2008, 07:07
|
Gäster

|
Men Gammelnalle - "vill bli utsatt" skriver du - det finns väl ingen människa "som vill bli utsatt" inte får något och allra minst för en våldtäkt. Våldtäkt är det näst värsta man kan göra en människa. Själva ordet, våldtäkt, betyder just mot min vilja.
Du är envis och framhärdar att våldtäkt beror på att kvinnan lockar och utmanar - hur förklarar du då övergrepp på spädbarn och äldre damer.
Här i höstas blev en kvinna, fyllda 80, våldtagen av en yngre man som trängde sig in i hennes lägenhet.
Det handlar INTE om offrens beteende utan om gärningsmännens!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
I vanlig ordning skriver du klokt Gunilla T, jag kan inte annat än hålla med. Skulden till en våldtäkt ligger alltid hos förövaren. Det kan omöjligt vara offrets fel att någon begår en våldtäkt.
Finns det fortfarande vuxna, resonerande människor som tror att om en kvinna klär sig sexigt får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen? (Vad är då seixgt? Mina löpartights och löparlinne kanske, åtsmitande och ganska tunnt. Jeans och knytblus? Kjol och blus? Eller ligger sexigheten i hur man rör sig?)
De som resonerar så reducerar mannen till ett djur i så fall, oförmögen till impulskontroll eller självkontroll. Det resonemanget borde omedelbart omyndigförklara männen, eftersom de enligt resonemanget "inte kan låta bli".
Nu tror jag inte på att majoriteten av alla män borde omyndigförklaras, eftersom majoriteten av alla män kan behörska sig och försöker inte sätta på alla de ser och gillar. Men hur ska vi hantera de störda individer som inte begriper att de inte får göra hur de vill?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 11:11)  ---klipp---
De som resonerar så reducerar mannen till ett djur i så fall, oförmögen till impulskontroll eller självkontroll. Det resonemanget borde omedelbart omyndigförklara männen, eftersom de enligt resonemanget "inte kan låta bli".
---klipp--- det undrar jag också särskilt män borde käfta emot eller vad man nu ska säga och så är det ändå oftast männ (enligt min erfarenhet) som tycker så. hur tycker ni männ(/pojkar) om det att ni anses inte ha den impulskontroll så att ni kan låta bli en kvinna? (ta det inte fel nu jag vet att många männ(/pojkar) kan kontrolera sig och mer än så stötta och hjälpa kvinnor i såna situationer men ett påstående som "kvinnan får skylla sig själv" slår ju till åt männen(/pojkarna) också)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 11:11)  I vanlig ordning skriver du klokt Gunilla T, jag kan inte annat än hålla med. Skulden till en våldtäkt ligger alltid hos förövaren. Det kan omöjligt vara offrets fel att någon begår en våldtäkt.
Finns det fortfarande vuxna, resonerande människor som tror att om en kvinna klär sig sexigt får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen? (Vad är då seixgt? Mina löpartights och löparlinne kanske, åtsmitande och ganska tunnt. Jeans och knytblus? Kjol och blus? Eller ligger sexigheten i hur man rör sig?)
Nu tror jag inte på att majoriteten av alla män borde omyndigförklaras, eftersom majoriteten av alla män kan behörska sig och försöker inte sätta på alla de ser och gillar. Men hur ska vi hantera de störda individer som inte begriper att de inte får göra hur de vill? Näe omyndigförklara inte ALLA oss killar.. Men nu när vi vet så mycket om detta och förstår hur det hänger ihop.. borde man inte åtala ADVOKATERNA som uttrycker såna åsikter i rättegångarna? Borde inte Domaren bara klubba i bordet varje gång nån ens försöker fälla en sån kommentar? Jag skulle vilja shöra en domare börja en rättegång med orden: Idag ska vi avgöra om Anna livit våldtagen eller inte. Vi ska höraa hennes berättelse, vi ska höra vittnen och den åtalade. Ingen får, vid något enda tillfälle ställa frågor eller ifrågasätta hennes tidigare sexliv, hennes klädsel vid tillfället eller om hon tidigare känt den åtalade"
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 10:36
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 03-05-2008, 11:32)  Näe omyndigförklara inte ALLA oss killar.. Men nu när vi vet så mycket om detta och förstår hur det hänger ihop.. borde man inte åtala ADVOKATERNA som uttrycker såna åsikter i rättegångarna? Borde inte Domaren bara klubba i bordet varje gång nån ens försöker fälla en sån kommentar? Jag skulle vilja shöra en domare börja en rättegång med orden: Idag ska vi avgöra om Anna livit våldtagen eller inte. Vi ska höraa hennes berättelse, vi ska höra vittnen och den åtalade. Ingen får, vid något enda tillfälle ställa frågor eller ifrågasätta hennes tidigare sexliv, hennes klädsel vid tillfället eller om hon tidigare känt den åtalade" det är olagligt och orelevant teoretiskt redan... ...men inte praktiskt
Redigerat av Rapchic: 03-05-2008, 10:36
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Farbror Blå @ 03-05-2008, 11:32)  Näe omyndigförklara inte ALLA oss killar.. Men nu när vi vet så mycket om detta och förstår hur det hänger ihop.. borde man inte åtala ADVOKATERNA som uttrycker såna åsikter i rättegångarna? Borde inte Domaren bara klubba i bordet varje gång nån ens försöker fälla en sån kommentar? Jag skulle vilja shöra en domare börja en rättegång med orden: Idag ska vi avgöra om Anna livit våldtagen eller inte. Vi ska höraa hennes berättelse, vi ska höra vittnen och den åtalade. Ingen får, vid något enda tillfälle ställa frågor eller ifrågasätta hennes tidigare sexliv, hennes klädsel vid tillfället eller om hon tidigare känt den åtalade" Nejdå, det finns många gulliga killar som bryr sig och är jättetrevliga, och fullt förmögna att kontrollera drifterna om det skulle krävas! Alla är inte djur, bara en handfull och det är dem ska göra något åt! Stämma advokaten för ärekränkning vore något! Faktum är att allt du räknar upp brukar behandlas på djupet, som om felet var ehnnes. Däremot är de inte alls lika intresserade av att studera gärningsmannen lika ingående. Det brukar sägas att rättegången är det andra övergreppet. Jag tror inte vi kommit bort från det än, men vilken välsignelse för offren det vore om vi kunde komma till rätta med det också!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 11:13
|
Gäster

|
Ingen behöver skylla sig för sin klädstil, bara för att personen utsattes för en våldtäckt.
PS.För min del är det mycket viktigare med de omständigheter som uppfostrar en liten bäbis till våldtäcksman, än att bestraffa individen. Att bestraffa kan göra att vi hamnar i en cirkel av brott och straff som är omöjligt att ta sig ur. Varför en kille begår våldtäckt är en fråga som behöver mycket mera grundläggande svar än att söka det i personen som begår våldtäckten. Det kan finnas andra faktorer som samhälet behöver åtgärda.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jaha så nu ska våldtäcktsmän inte bestraffas Skyll på samhället, ingen behöver ta ansvar för sina egna handlingar. Suck!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (rahmat2 @ 03-05-2008, 12:13)  PS.För min del är det mycket viktigare med de omständigheter som uppfostrar en liten bäbis till våldtäcksman, än att bestraffa individen. Jag tror knappast att det finns en enda Mamma här i världen som uppfostrar en baby till våldtäcktsman. Visar mig en enda mamma som sa att nu skall det bli våldtäktsman ab min baby, den mamma finns inte Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 14:00
|
Gäster

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2008, 13:59)  Jag tror knappast att det finns en enda Mamma här i världen som uppfostrar en baby till våldtäcktsman. Visar mig en enda mamma som sa att nu skall det bli våldtäktsman ab min baby, den mamma finns inte
Elisabeth Håller med dig! Omständigheter behöver inte nödvändigtviss betyda föräldrar.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
03-05-2008, 14:08
|
Gäster

|
Nu ska jag lägga näsan i blöt igen...
Nej Stintan, Rahmat menar nog inte att förövarna skall gå fria...och Elizabeth, det finns inga mammor som uppfostrar söner till våldsmän.
Dethär handlar om olika sätt att se på individer, grupper och samhälle.
Mycket förenklat..ett rent individpsykologiskt synsätt hittar bristerna enbart inom individen opåverkad av miljö och samhälle, individen är enbart ett subjekt. Ett socialpsykologiskt synsätt ser individen som en produkt av uppfostran, miljö men även brister i individen.
Ett sociologiskt angreppssätt ser individen både som subjekt och objekt, dvs människan är en produkt av det samhälle hon lever i men påverkar också samhället.
Rahmats sätt att se på samhället är just utifrån strukturerna och inte det individpsykologiska synsättet medan de flesta här ser på människan utifrån individpsykologin.
Detta är menar jag en orsak till att konflikterna med Rahmat uppstår, ni har helt enkelt olika synsätt på företeelser i samhället.
Och om vi återgår till ämnet - är då våldtäkter enbart ett fenomen som begås av enskilda sjuka människor eller finns det möjligen något i vår värld som gör att detta brott tycks fortsätta att växa? Kvinnosyn, media, religion, ojämställdhet mellan könen eller något annat som indirekt ger grönt ljus?
Våldet mot kvinnor anses överlag av forskningen vara ett strukturellt problem, det är så omfattande att det knappast kan förklaras i termer av individella brister utan handlar om bristande jämställdhet.
Inget rätt och fel - var och en bedömer själv hur vi tror att samhällsproblem uppstår.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:17
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
Om en tjej följer med en kille hem, då får hon faktiskt skylla sig själv lite grann. Om tjejen dessutom är full så är ju tjejen riktigt dum. Att följa med en kille hem är ju som att säga att man ska ha sex. Sen kommentarer som "vart är världen på väg.....bla bla bla.." kan man ju svara med att kvinnor har alltid blivit våldtagna, hur långt tillbaka i tiden som helst, det är väl knappast något nytt eller? Och, ej att förglömma såklart, som feminister anser, så får man ju inte glömma att " Alla män är potentiella våldtäcktsmän"....
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
rahmat2
|
03-05-2008, 14:18
|
Gäster

|
Tack, Gunilla -T! Jag skrev precis så som du förklarar med fina och mer förklarande ord.
Redigerat av rahmat2: 03-05-2008, 14:44
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:32
|

Medlem

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:17)  Om en tjej följer med en kille hem, då får hon faktiskt skylla sig själv lite grann. Om tjejen dessutom är full så är ju tjejen riktigt dum. Att följa med en kille hem är ju som att säga att man ska ha sex. Sen kommentarer som "vart är världen på väg.....bla bla bla.." kan man ju svara med att kvinnor har alltid blivit våldtagna, hur långt tillbaka i tiden som helst, det är väl knappast något nytt eller? Och, ej att förglömma såklart, som feminister anser, så får man ju inte glömma att " Alla män är potentiella våldtäcktsmän".... så även om kvinnan först följer med hem för att ha sex sen blir avtänd ska hon skylla sig själv för att hon blir avtänd och säger nej då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:34
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jo jag har förstått det och håller med dig Gunilla T. Bristande jämställdhet är det stora problemet men trots det måste ändå varje individ ta ansvar för sina handlingar. Dessutom verkar det som om en del saknar den så viktiga spärren som talar om för de flesta när gränsen är nådd. Jag tycker nog personligen inte att det enbart är ett strukturellt problem.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:42
|
Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 15:32)  så även om kvinnan först följer med hem för att ha sex sen blir avtänd ska hon skylla sig själv för att hon blir avtänd och säger nej då? Klart det inte bara är kvinnans fel, men det är ju delvis hennes fel.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:42)  Klart det inte bara är kvinnans fel, men det är ju delvis hennes fel. Hjälp!!! Du är 15 16 år och tycker så där?? Man blir helt förskräckt. Hur fasen kan det delvis vara hennes fel om killen är en våldtäktsman?? Var har du fått din uppfattning från, beträffande tjejer/kvinnor, och hur killar/män ska se på dom? Kompisar? Killar/män i familjen? Skolan? TV? Varifrån?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 15:03
|
Medlem

|
Jag vill först och främst klargöra, att jag inte har en dålig kvinnosyn. Ja, jag är 15-16 år och tycker "så där". Jag har svårt att förstå varför du blir förskräckt, det kanske du kan vidareutveckla. Och egentligen är det där en knepig fråga... är killen en våldtäcktsman redan innan han har våldtagit tjejen menar du, eller blir han det efteråt? Och när tjejer läser artiklar om våldtäckter och sådant i princip dagligen tycker man ju att de borde tänka sig för både 1 och 2 gånger innan de följer med en kille hem , man kan inte leva i en drömvärld och tro att världen är god, för det är den inte och den kommer aldrig att bli. Jag har förvisso inga argument, men det är bara så jag tycker helt enkelt, det känns så uppenbart allting. Enligt den där undersökningen verkar jag ju inte vara ensam om att tycka så heller.. Jag har absolut ingen speciell åsikt på hur man ska behandla kvinnor, du får mig att framstå som en kvinnoförtryckare, och så är inte fallet.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 15:31
|

Medlem

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:42)  Klart det inte bara är kvinnans fel, men det är ju delvis hennes fel. så om du skulle ha en tjej med dig hem och hon ångrar sig när hon kommer hem till dig har du rätt att ha sex med henne då?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2008, 15:36
|
Medlem

|
Nej verkligen INTE! Men jag menar att det finns väldigt många som skulle anse sig ha rätten att göra det, kanske ännu vanligare om mannen i fråga är berusad - då brukar ju spärrarna försvinna.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|