Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 56 57 58 59 60 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 09-06-2011, 06:51
          Länk hit: #1141

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Åh nej, stackars dig och stackars dina höns -cry-.gif Mina första höns gick också fria och räven tog allihopa mitt på dagen, det går inte att ha dem lösa här.
          De kan ju ha gömt sig, men räven kan också ha sprungit iväg med dem. Jag hade då 5 hönor och en tupp och hittade tuppen och två hönor ihjälbitna en bit in i skogen, de andra var bara försvunna. Där var just inga fjädrar, räven tar dem med sig som de är...

trostar.gif

Nostalgia, så fin bild på dina ruvhönor wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Saltajag
          Inlägg 09-06-2011, 09:43
          Länk hit: #1142

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 23 412

Som tur är har jag en tjej en bit härifrån som har Hedemora höns o hon har en tupp till övers så idag ska mina två kvarvarande flickor få ny pojkvän...hoppas på att det blir kycklingar trots lite strul så det blir tillökning i höneskaran igen!

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 09-06-2011, 11:31
          Länk hit: #1143

Medlem
          Antal inlägg: 436
          Medlem nr: 23 219

Vad tror ni om det här hönshuset med tillbehör? Alla åsikter mottages tacksamt då vi är nybörjare! =)

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/view...amp;gInitPage=1

Det är alltså det hönshuset och utegården som säljs på Granngården. Fördelar, nackdelar? Hur många höns kan man hålla i ett sådant? Funderar på dvärgkochin.

Kom på en annan fråga också. Hur många dvärgkochin krävs det för att bli självförsörjande om man gör av med ca 10 ägg av normalstorlek i veckan?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-06-2011, 15:17
          Länk hit: #1144

Medlem

Det var en jobbig länk, det fixar jag inte med mitt långsamma mobila bredband. Kan du inte lägga in en bild istället?

Dvärgkochin är just inga storvärpare, enligt min tabell värper de bara 80 ägg första året. Äggen väger 35g så du får kanske räkna med att äta två till frukost. Har för mig att rasen gillar att ruva så får du inga ägg alls av ruvhönsen. Om du ska vara självförsörjande får du nog ha några stycken, minst 10 kanske räcker nu på sommaren, men sen går ju produktionen ner på hösten så då behöver du fler. Annars kan du ju komplettera med några högvärpande hönor av annan ras.

CITAT (Saltajag @ 09-06-2011, 10:43) *
          Som tur är har jag en tjej en bit härifrån som har Hedemora höns o hon har en tupp till övers så idag ska mina två kvarvarande flickor få ny pojkvän...hoppas på att det blir kycklingar trots lite strul så det blir tillökning i höneskaran igen!

Det blir det säkert. trostar.gif Den döde tuppen kan ju fortfarande bli pappa om de överlevande hönsen värper nu, upp till 2 veckor kan de spara sperma.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 09-06-2011, 18:28
          Länk hit: #1145

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Myosotis @ 09-06-2011, 16:17) *
          Det var en jobbig länk, det fixar jag inte med mitt långsamma mobila bredband. Kan du inte lägga in en bild istället?

Bilder beställda av min hönsmentor. biggrin.gif
          Fick dela upp det på två bilder för att man möjligen skulle ha en chans att även läsa texten. Vet inte om jag lyckades så bra med det. smile.gif

Bifogad fil  h_nshus001.jpg ( 172.98k ) Antal nedladdningar: 39

Bifogad fil  h_nshus002.jpg ( 151.08k ) Antal nedladdningar: 25

Vad jag förstod köper man den del för del. Så sammanlagt med rastgård och värprede blir det uppåt 3500 kr.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-06-2011, 18:50
          Länk hit: #1146

Medlem

Tack Kryddan! Det ser ju jättefint ut. Rastgården är dock väldigt liten, mer än 2-3 dvärghönor skulle inte jag hålla där. Om den inte fortsätter utanför bildkanten? Det kanske går att göra den större eller att ha hönsen fria och bara använda rastgården ibland i nödfall?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 09-06-2011, 18:54
          Länk hit: #1147

Gäster

Saltajag, en jättekram härifrån. Så jädrans tråkigt att bli av med sina husdjur på det sättet. smiley_small_hug.gif

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 09-06-2011, 18:55
          Länk hit: #1148

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Myosotis @ 09-06-2011, 19:50) *
          Tack Kryddan! Det ser ju jättefint ut. Rastgården är dock väldigt liten, mer än 2-3 dvärghönor skulle inte jag hålla där. Om den inte fortsätter utanför bildkanten? Det kanske går att göra den större eller att ha hönsen fria och bara använda rastgården ibland i nödfall?

Det verkar som att man kan koppla ihop flera rastgårdar. Fast den blir väl bara lång då förstås. Rastgårdsdelen är bara lite drygt 2 m² så det känns ju lite litet. Fast det kan man ju ganska lätt fixa en egen i den storlek man vill ha också.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 09-06-2011, 19:52
          Länk hit: #1149

Medlem

Hur mycket yta inomhus respektive inomhus behöver en höna? Om vi nu tänker oss en dvärgkochon t.ex. Vi hade nog tänkt oss typ 4 hönor och en tupp.

Kan man ha hönsen lösa? Är de hemkära eller springer de ut från tomten? Vi har häckar och mur men det finns ju öppningar där hönsen skulle kunna ta sig ut. Annars skulle det vara roligt om de kunde gå lösa emellanåt.

Citera
          Garden bliss
          Inlägg 09-06-2011, 20:00
          Länk hit: #1150

Medlem

Kom precis på en annan sak. Kan man ha höns i ett sånt här hönshus på vintern? Det verkar inte isolerat.

Måtten på nätdelen 220x103x103 cm är och på husdelen 105x100x108.

Om jag var rik skulle jag skaffa mig ett sånt här ...

http://www.honshus.se/

Citera
          Saltajag
          Inlägg 09-06-2011, 21:02
          Länk hit: #1151

Medlem

CITAT (Meriona @ 09-06-2011, 19:54) *
          Saltajag, en jättekram härifrån. Så jädrans tråkigt att bli av med sina husdjur på det sättet. smiley_small_hug.gif

Tack så mycket...har varit o hämtat en ny...ett år yngre så lite mindre o tanigare o sen är han lika i färgen som den förre men med lite svart... ska se om jag kan lyckas lägga ut bild på Tryggve 2 så småningom...

Jag blir fortfarande alldeles rosenrasande när jag tänker på dumma räven!

Citera
          Azola
          Inlägg 10-06-2011, 12:35
          Länk hit: #1152

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Hej igen... alla fina hönsägare och andra intresserade. Jag skäms att inte vara här oftare då man har så mycket bra och intressant läsning här på forumet om höns!!
          Vill bara sända en hälsning från mig och mina höns/tuppar. Så otäckt med räven som tog hönsen...man är verkligen rädd att något sådant ska hända.
          Vi har i och för sig hönsgård med tak/metallnät som täcker nästan all yta där inne, men man vet aldrig vad som kan hända. Vi har metall nät över nästan hela hönsgården, utom vid själva "huset" de bor i... och där skulle ett djur kunna ta sig in om det absolut ville. Såg faktiskt en katt igår kväll som hade "hoppat"?? upp på själva hönsstaketets övre del, alltså träkant el vad man nu kallar det för. blink.gif Katten hör inte till gården men vi får nog passa så den inte skrämmer hönsen igen.
          Hönsen är ute på vår tomt vissa dagar, men det är skönt att veta att man kan" lita på" hönsgården om man inte kan passa dem. I hönsgården finns flera svarta vinbärsbuskar(som uppskattas när bären kommer) och små träd och buskar jag planterat och olika växter/gräs och blommor på marken ...så de har finfint skydd för solen osv.... de springer runt bland grönskan och buskarna så de står härliga till. Ibland tror jag att de gått in men de sitter och sover under "grönsakerna".
          Hoppas ni och alla underbara höns får en riktigt skön och rovdjursfri sommar

biggrin.gif Hälsningar från mig och de bortskämda hönsen som äter vindruvor varje dag, året runt tongue.gif

Redigerat av Azola: 10-06-2011, 12:37

Citera
          Saltajag
          Inlägg 10-06-2011, 13:42
          Länk hit: #1153

Medlem

Azola: Låter som dina höns har det bättre i sin gård än mina har när de är ute på "friland" giggle.gif Ska genast köpa nät o sätta som tak, tror dock inte det är nån ide att försöka plantera nån vinbärsbuske el dyl därinne för de lär ju inte låta den växa upp antar jag? Visserligen har jag en som jag skulle kunna offra...kanske ska testa?

Tycker detta är en jättekul tråd att läsa o följa, massor med bra tips o tröst när man så behöver det blomma.gif

Är lite orolig för nya tuppen, han är jättestirrig sad.gif Hoppas han lugnar sig o finner sig tillrätta snart o att han då blir min nya drömtupp, den förra var verkligen jättebra. Inte tam men inte speciellt rädd, accepterade Stella (dottern på två år som klampade in till dem titt som tätt...har förut haft barnilsk tupp...) o höll koll på sina flickor... fast tydligen var han itne så bra på att slåss som jag önskat. Hade ju velat att klöste den usla räven till döds *grrrr*

Citera
          Saltajag
          Inlägg 11-06-2011, 13:27
          Länk hit: #1154

Medlem

Ny fråga! På måndag är det 21 dagar sen första hönan la sig på ägg, sen har det bytts höna på samma ägg...o jag har inte velat störa dem/henne innan utan passat på att räkna äggen när hon varit ute på eget bevåg (händer ju inte så ofta att man lyckas tajma det...). Idag när jag var där så gick hon upp o åt lite o gick ut o flaxade några minuter så då satt jag o kände lite på äggen o försökte lyssna lite...o kikade efter sprickor.

Min undran är ju då: Borde jag sett några tecken på att det var nåt på g när jag höll på med äggen? De känns mycket tyngre än vanliga ägg, liksom mer kompakta... men alla såg/kändes likadana (förutom möjligen ett) o det ska väl mycket till om det blir 9 kycklingar på 10 ägg. Det var itne meningen att det skulle vara så många ägg, jag la dit 7 så de andra 3 har kommit dit inom de första dagarna därefter...

Eftersom det är ganska unga hönor alla o skalen är ganska tjocka, är det nåt som kan ställa till det för de små liven, eller fixar de det iaf??

Tacksam för svar sos.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-06-2011, 06:40
          Länk hit: #1155

Medlem

Jag har ju tyvärr dålig erfarenhet av att kläcka kycklingar så jag kan inte ge något bra svar. Det jag vet är att kycklingarna är mycket känsliga de sista dagarna innan kläck. Dag 18 tror jag det är som de sticker ut näbben i luftblåsan och börjar andas och där kan mycket gå fel, så man ska kanske inte vända på äggen en massa då.
          Du borde kunna höra dem pipa men å andra sidan de kanske sov just då.
          Jag har ingen erfarenhet av att lysa ägg.
          Jag har hört att man kan lägga äggen i ljummet vatten, rör de sig lever kycklingen.
          Det kan ta lite mer än 21 dagar och eftersom några ägg kom dit senare får du ju hur som helst vänta på dem, så det bästa är väl att helt enkelt avvakta. Jag kan hjälpa dig att hålla tummar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 13-06-2011, 13:23
          Länk hit: #1156

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Åååå vad jag njuter av mina små kyllingar! Så himla mysigt att sitta en stund i hönshuset och studera dom. Redan börjar några av dom att utmärka sig.
          En hoppar gärna upp på min arm och klättrar upp på min axel. Sen går han, för jag tror det är en tupp, runt nacken och över på andra axeln. Om det nu är en tupp blir han med säkerhet kvar! Blir lite jobbigt dock om han blir 4 kilo tung och fortfarande vill sitta på min axel rolleyes.gif

Bifogad fil  IMG_1443.JPG ( 685.73k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-06-2011, 19:54
          Länk hit: #1157

Medlem

Vad mysigt det låter!! Hoppas hoppas det blir tillökning här också.
          Förresten, en tupp behöver inte väga 4kg för att det ska vara jobbigt att ha honom på axeln. Min sket på mig idag nono.gif mycket tvätt blir det...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-06-2011, 20:47
          Länk hit: #1158

Gäster

Lite bajs får man väl tåla? wink.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-06-2011, 22:23
          Länk hit: #1159

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Meriona @ 13-06-2011, 21:47) *
          Lite bajs får man väl tåla? wink.gif

giggle.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 14-06-2011, 06:09
          Länk hit: #1160

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Är det ngn som har erfarenhet av påfåglar och olika fasaner? Nyfiken vad ni tycker om skötsel.

Citera

116 sidor V  « < 56 57 58 59 60 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon