CITAT (Moule @ 16-06-2011, 14:47)

1. Att det är mysigt att se hönsen gå och sprätta nu på sommaren har jag inte alls svårt att förstå, men hur betungande är skötseln av hönorna under vintern? Hur är er upplevelse som hönsägare, känns det betungande att gå ut till dem i vintermörkret och kylan eller är det trevligt att rå om dem även då?
2. Kan man blanda t.ex dvärgkochin som jag tycker väldigt mycket om med någon normalstor ras som värper lite mer frekvent?
3. Finns det någon ras där tupparna har mindre benägenhet att gala? Vi har 20 000 kvm tomt men har ändå grannar 40 meter från hönshuset som vi inte vill bli ovänner med..
1. Jaaa det är hur mysigt som helst på vintern också!!! Jag antar att det beror på hur mycket man tycker om sina höns och vad man har för förhållande till dem, men alltså jag kan ta på mig vinterjackan och sätta mig inne hos dem och dricka mitt morgonte hos dem. De pratar och kommer fram, några ska sitta i knät och några på axeln, man kan titta på dem och lära sig mer om hönsspråk, deras rangordning och personliga egenheter. Jag brukar ta med mig ett korsord eller en bok, men istället tittar jag mest bara på hönsen.
När det är kallt eller snö vill de knappt gå ut, då kan man hitta på lite saker för att sysselsätta dem, ena dagen kan de få en talgboll, nästa dag hänger man upp lite grönkål eller ger dem ett helt vitkålshuvud att jobba med. De blir så glada och så blir jag glad när jag tittar på dem. Jag blir alltid glad av mina höns. Om jag är ledsen eller på dåligt humör går jag in till dem och bara umgås med dem en stund, sen mår jag bättre.
Jag tycker du kan fundera på ett tak över hönsgården så att de slipper regn och snö när de kommer ut genom luckan, de behöver ändå ett torrt ställe för att kunna sandbada även på vintern och är det minsta lilla vatten i jorden blir den stenhård.
2. Ja jag tycker det. Jag har blandade storlekar och det går bra. Det finns folk som inte tycker det är okej, de kanske har gjort dåliga erfarenheter.
3. Jag tror inte det. Men rösten är väldigt olika. Stora tunga tuppar gal med djupare röst, dvärgtuppar gal så gällt att det skär i öronen. Prata med grannarna först, muta dem med ägg sen. Går de inte med på det alls kan man faktiskt ha hönor utan tupp.
CITAT (skogstroll @ 16-06-2011, 15:24)

Mitt hönshus är nu äntligen på gång. Något jag grunnar på är hur man gör på vintern? Nu är jag iofs arbetslös men om jag jobbar heltid, hur ska jag göra med hönshusluckan på vintern? Blir det inte lite väl kallt i hönshuset då om luckan ska stå öppen för att de ska kunna gå ut?

Bekanta till mig har skaffat en timer som öppnar och stänger hönsluckan!
Ingången kan gärna vara byggd i vinkel så att det inte drar rätt in. Kyla klarar de bra, men tvärdrag är farligt.
Vad kul att det blir höns hos dig också!!