Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 57 58 59 60 61 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 14-06-2011, 08:00
          Länk hit: #1161

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Nej, tyvärr. Men det var ju någon här som hade jättefina fasaner, guldfasaner heter de nog.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-06-2011, 08:40
          Länk hit: #1162

Gäster

CITAT (Myosotis @ 14-06-2011, 09:00) *
          Nej, tyvärr. Men det var ju någon här som hade jättefina fasaner, guldfasaner heter de nog.

Therese3z har massor av olika fasaner och andra ovanliga fåglar, jag har sett dem. smile.gif

Citera
          Moule
          Inlägg 16-06-2011, 13:47
          Länk hit: #1163

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 32 274

Hej Hönsälskare!

Jag är uppväxt på landet med diverse djur men eftersom man ibland förskönar verkligheten som barn vill jag gärna ställa några frågor innan jag gör slag i saken och skaffar mig en liten hönsflock.

1. Att det är mysigt att se hönsen gå och sprätta nu på sommaren har jag inte alls svårt att förstå, men hur betungande är skötseln av hönorna under vintern? Hur är er upplevelse som hönsägare, känns det betungande att gå ut till dem i vintermörkret och kylan eller är det trevligt att rå om dem även då?
          2. Kan man blanda t.ex dvärgkochin som jag tycker väldigt mycket om med någon normalstor ras som värper lite mer frekvent?
          3. Finns det någon ras där tupparna har mindre benägenhet att gala? Vi har 20 000 kvm tomt men har ändå grannar 40 meter från hönshuset som vi inte vill bli ovänner med..

Tack på förhand tjejer, snart kanske det blir lite kackel här hemma ocksåsmile.gif

/Moule

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-06-2011, 14:24
          Länk hit: #1164

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Mitt hönshus är nu äntligen på gång. Något jag grunnar på är hur man gör på vintern? Nu är jag iofs arbetslös men om jag jobbar heltid, hur ska jag göra med hönshusluckan på vintern? Blir det inte lite väl kallt i hönshuset då om luckan ska stå öppen för att de ska kunna gå ut? thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-06-2011, 20:43
          Länk hit: #1165

Medlem

CITAT (Moule @ 16-06-2011, 14:47) *
          1. Att det är mysigt att se hönsen gå och sprätta nu på sommaren har jag inte alls svårt att förstå, men hur betungande är skötseln av hönorna under vintern? Hur är er upplevelse som hönsägare, känns det betungande att gå ut till dem i vintermörkret och kylan eller är det trevligt att rå om dem även då?
          2. Kan man blanda t.ex dvärgkochin som jag tycker väldigt mycket om med någon normalstor ras som värper lite mer frekvent?
          3. Finns det någon ras där tupparna har mindre benägenhet att gala? Vi har 20 000 kvm tomt men har ändå grannar 40 meter från hönshuset som vi inte vill bli ovänner med..

1. Jaaa det är hur mysigt som helst på vintern också!!! Jag antar att det beror på hur mycket man tycker om sina höns och vad man har för förhållande till dem, men alltså jag kan ta på mig vinterjackan och sätta mig inne hos dem och dricka mitt morgonte hos dem. De pratar och kommer fram, några ska sitta i knät och några på axeln, man kan titta på dem och lära sig mer om hönsspråk, deras rangordning och personliga egenheter. Jag brukar ta med mig ett korsord eller en bok, men istället tittar jag mest bara på hönsen.
          När det är kallt eller snö vill de knappt gå ut, då kan man hitta på lite saker för att sysselsätta dem, ena dagen kan de få en talgboll, nästa dag hänger man upp lite grönkål eller ger dem ett helt vitkålshuvud att jobba med. De blir så glada och så blir jag glad när jag tittar på dem. Jag blir alltid glad av mina höns. Om jag är ledsen eller på dåligt humör går jag in till dem och bara umgås med dem en stund, sen mår jag bättre.

Jag tycker du kan fundera på ett tak över hönsgården så att de slipper regn och snö när de kommer ut genom luckan, de behöver ändå ett torrt ställe för att kunna sandbada även på vintern och är det minsta lilla vatten i jorden blir den stenhård.
          2. Ja jag tycker det. Jag har blandade storlekar och det går bra. Det finns folk som inte tycker det är okej, de kanske har gjort dåliga erfarenheter.
          3. Jag tror inte det. Men rösten är väldigt olika. Stora tunga tuppar gal med djupare röst, dvärgtuppar gal så gällt att det skär i öronen. Prata med grannarna först, muta dem med ägg sen. Går de inte med på det alls kan man faktiskt ha hönor utan tupp.

CITAT (skogstroll @ 16-06-2011, 15:24) *
          Mitt hönshus är nu äntligen på gång. Något jag grunnar på är hur man gör på vintern? Nu är jag iofs arbetslös men om jag jobbar heltid, hur ska jag göra med hönshusluckan på vintern? Blir det inte lite väl kallt i hönshuset då om luckan ska stå öppen för att de ska kunna gå ut? thanks.gif

Bekanta till mig har skaffat en timer som öppnar och stänger hönsluckan!
          Ingången kan gärna vara byggd i vinkel så att det inte drar rätt in. Kyla klarar de bra, men tvärdrag är farligt.
          Vad kul att det blir höns hos dig också!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Moule
          Inlägg 17-06-2011, 09:32
          Länk hit: #1166

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 32 274

Hej igen!

Tack så mycker för ditt svar, får nog se till att bygga upp hönsgården utanför hönshuset igen så vi kan få lite kackel i trädgården. Vi har en hundrastgård som står och skräpar som jag tänkte var bra för att hålla dem inne när vi inte är hemma, men frågan är om den håller typ illrar ute, eller om vi ska ha kycklingnät också? Hur har ni tänkt?

Vad smart med timer på luckan, exakt hur fungerar det rent tekniskt, dvs hur har de byggt ihop det? Hade man kanske kunnat lära pullorna att använda en kattlucka? Så det inte blir drag menar jag..

Citera
          Annana
          Inlägg 17-06-2011, 12:22
          Länk hit: #1167

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 31 692

Hej!

Kastar mig in här jag med då jag ser att detta är rätt ställe! smile.gif
          Har planerat bygga hönshus länge nu, och så fort jag får klarhet i hur ett hönshus ska se ut så börjar jag!
          Alla tips och idéer tack! Har ni gjort era hus själv? Hur isolerade är de för vintern? Öppnignar på framsidan eller i taket?

Går era hönor fritt eller i inhängnad.
          Tänkte ha mina lösa på tomten, men någon form av kväll/"närviinteärhemma" bur. Hur stor har ni? Nät även på taket då?

Bor i Zon 1. Hur stort behöver huset vara? Tänkte mig en 4-6 hönor.

Hjälp och tips om allt ni kan tack!
          Har ni bra hemsidor eller bilder/bloggar så skicka gärna de med!

TACK!

--------------------
          *Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-06-2011, 15:52
          Länk hit: #1168

Medlem

CITAT (Moule @ 17-06-2011, 10:32) *
          ...Vi har en hundrastgård som står och skräpar som jag tänkte var bra för att hålla dem inne när vi inte är hemma, men frågan är om den håller typ illrar ute, eller om vi ska ha kycklingnät också? Hur har ni tänkt?

Jag är så fäst vid mina höns så jag riskerar ingenting. Risken att höken ska komma kanske inte är så stor, men om den kommer så går det fort. Du måste fråga dig själv om du kan acceptera det. När den väl har lärt sig att det finns mat där kan den komma tillbaka. Hundgården håller inte mården borta heller. Hur bor du? Risken för hök och mård minskar med avståndet till skogen.

CITAT (Moule @ 17-06-2011, 10:32) *
          Vad smart med timer på luckan, exakt hur fungerar det rent tekniskt, dvs hur har de byggt ihop det? Hade man kanske kunnat lära pullorna att använda en kattlucka? Så det inte blir drag menar jag..

Jag vet inte hur det funkar mer än att det sitter en liten motor som drar upp luckan i ett snöre, luckan glider alltså i två "skenor". De har köpt den på Claes Olsson tror jag de sa.
          Kattlucka är nog för tungt, men jag har sett gummiremsor som hänger för öppningen, ganska stela/stabila och breda, det kan de lära sig att gå igenom och det håller nog det värsta draget borta.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-06-2011, 16:21
          Länk hit: #1169

Medlem

CITAT (Annana @ 17-06-2011, 13:22) *
          Hej!

Kastar mig in här jag med då jag ser att detta är rätt ställe! smile.gif
          Har planerat bygga hönshus länge nu, och så fort jag får klarhet i hur ett hönshus ska se ut så börjar jag!
          Alla tips och idéer tack! Har ni gjort era hus själv? Hur isolerade är de för vintern? Öppnignar på framsidan eller i taket?

Går era hönor fritt eller i inhängnad.
          Tänkte ha mina lösa på tomten, men någon form av kväll/"närviinteärhemma" bur. Hur stor har ni? Nät även på taket då?
          Bor i Zon 1. Hur stort behöver huset vara? Tänkte mig en 4-6 hönor.

Hjälp och tips om allt ni kan tack!
          Har ni bra hemsidor eller bilder/bloggar så skicka gärna de med!

TACK!

Hej smile.gif
          Rätt ställe vet jag inte, jag är ju inte någon jätteexpert men jag hjälper till så gott jag kan och hoppas att jag smittar många med min hönskärlek. Här finns experterna. Här finns en underbar blogg.
          Jag kan rekommendera boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman, kolla på biblioteket om du inte vill köpa den.
          Några bra länkar när du ska välja ras:
          FeatherSite
          Lantraser
          hönsraser
          dvärghönsraser
          Raser
          Rasfakta
          Hönsraser
          Hønsesafari

Jag har en stoor inhägnad med nättak. Nätet är nergrävt och utåtvikt med stora stenar på. Om dina ska gå lösa behöver ju inte inhägnaden vara så stor. Annars är det bra om den är så stor att det växer gräs, det blir lite tråkigt för dem annars när allt är bortkrafsat.
          I hönshuset ska det vara max. 2-3 stora eller 4-5 dvärghöns/m2. Större är bättre. I zon 1 är det ingen fara med kylan på vintern, annars klarar hönsen lättare av att värma upp ett mindre hönshus. Stora fönster är bra, samma sak där att du behöver inte vara rädd att det ska bli för kallt. Det får inte bli för tätt, då blir det fuktig, dålig luft och du riskerar mögel. Isolering behövs väl inte egentligen, men dragfritt ska det vara. Mitt är isolerat men det är jätteviktigt att det inte finns springor så att eventuella kvalster inte kan komma in i isoleringen!!! Insidan ska vara ren, slät och lätt att göra rent.

Planera in ett tak ute där de kan sandbada i torr jord även om det regnar eller när det ligger snö! Det kanske finns ett stall eller en lada där de kan gå in vid dåligt väder?

Börja med att skaffa en bra bok, läs på. Kanske du kan hälsa på hos någon som har höns och få inspiration, tips och idéer.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 17-06-2011, 20:19
          Länk hit: #1170

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 31 692

Har skaffat boken "börja med Höns" (Anette Sievers) Men det är så mycekt som skiljer i boken och i verklig livet, så jag tänkte blanda det som står i boken med erfaranheter härifrån! smile.gif

Då har jag nog kommit fram till att jag inte ska isolera huset. Tänkte bygga ett i stil med detta http://tradgardssnickarenikil.se/
          fast inte så avancerat. Men principen är detsamma med upphöjt hus, så de kan sprätta i jorden undertill även när det regnar eller är snö. Hönsen ska få gå lösa i trädgården (1500 kvm) och sedan i buren de dagar vi inte är hemma eller liknande.

Hur finmaskiga nät har ni? Tänkte med risken för iller/mård osv?

--------------------
          *Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-06-2011, 07:41
          Länk hit: #1171

Medlem

Det var ett fint hus, verkar genomtänkt!
          Ska jag behöva gå ut och mäta maskor nu *mutter* wink.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-06-2011, 07:50
          Länk hit: #1172

Medlem

CITAT (Myosotis @ 18-06-2011, 08:41) *
          Ska jag behöva gå ut och mäta maskor nu *mutter* wink.gif

Det var bra för nu hittade jag tomatgödselpinnarna när jag tog fram tumstocken, och dessutom fick myskankorna mat, de höll på att svälta ihjäl påstod de.
          25mm var det. Småvessla lär kunna ta sig igenom ändå. Det finns olika tjocklekar på tråden också, man kan välja lite tjockare om man är rädd att räven eller mården ska bita sönder nätet. (Ja, jag är nojjig.)

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-06-2011, 12:33
          Länk hit: #1173

Medlem

Ilsken hedemora. Hon vill också ruva, och hon morrar, fräser och spottar åt alla som kommer i närheten. rolleyes.gif Hon skulle bli en jättebra mamma, jag ska ha henne i åtanke nästa gång.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 19-06-2011, 12:43
          Länk hit: #1174

Medlem

En vecka kvar.

Hon ser ut som en arg berguv när hon går av äggen.

Törstig! Bråttom att sandbada, dricka och äta när hon tar paus.
          Idag flög dessutom araucanan på henne och skulle utmana hennes ledarposition, men då fick araucanan stryk.

Snabbt tillbaka till boet!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 19-06-2011, 15:06
          Länk hit: #1175

Gäster

Vilka underbara bilder Myo! wub.gif Blev livrädd när jag såg näst sista bilden, det såg ut som om ett ägg var sprucket, men när man tittar närmare så är det ett strå som ligger framför. sweatingbullets.gif
          Bilden på den arga hönan är verkligen toppen! ohmy.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-06-2011, 13:03
          Länk hit: #1176

Medlem

CITAT (Annana @ 17-06-2011, 13:22) *
          bra hemsidor

Här är förresten en länk till: Hönskalkulator Där kan man korsa olika färger med varandra för att se hur avkomman blir. Det är inte helt lätt med färggenetik så det här är ett bra sätt att lära sig mer!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 20-06-2011, 14:12
          Länk hit: #1177

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Vill bara presentera.... Axel!

Bifogad fil  IMG_1459.JPG ( 745.49k ) Antal nedladdningar: 47

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-06-2011, 14:38
          Länk hit: #1178

Medlem

Åh vad söt!! Axel, är det han som brukar sitta på axeln? wub.gif

CITAT (Saltajag @ 11-06-2011, 14:27) *
          På måndag är det 21 dagar sen första hönan la sig på ägg...

Hur gick det? Blev det några kycklingar?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 20-06-2011, 19:23
          Länk hit: #1179

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Japp det är min närgångne vän. Här en bild av ett syskon, ännu ej namngiven.

Bifogad fil  IMG_1460.JPG ( 803.67k ) Antal nedladdningar: 37

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-06-2011, 19:33
          Länk hit: #1180

Medlem

Också en tupp va? Också söt men jag gillar Axels blick på den första bilden.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V  « < 57 58 59 60 61 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon