| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
28-10-2011, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Vilken favör att få vara inne i värmen när man fryser! Du är mån om de dina du Myo! Jag kom att tänka på HÖNAN AGDA när jag såg bilderna! Edit ändrade bara ett stavfel!
Redigerat av Biggan_: 28-10-2011, 11:22
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-10-2011, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Åh! Om jag föds till höna nästa liv, får jag komma och bo hos dig då Myo?
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2011, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Har, idag, varit på hönsutställning på Strömma lantbruksskola. Jösses !! Det var ett förskräckligt galande, men i olika styrka och tonhöjd. De minsta var Svensk och Holländsk dvärg, 500 gr (där fanns även en norsk höna, Järhöna, som såg liten, tuff och sprättig ut). De största, Kochin, låg på 4,5 kg !! Vilka jättar !! Såg även många andra sorter, bl a Indisk Stridshöna (mycket vacker, ögonkontaktsökande, såg inte ut som en "stridis" direkt) och några sorter med "plymer" på huvudet (som mest verkade vara i vägen), tror de hette Spetshätta, eller ngt likn. Det fanns även ankor i olika format. De absolut vackraste var Vit Mignon ! Trots denna noggranna granskning, håller jag mig nog till små, lätta hönor, OM jag skaffar mig några. Annars får det bli Mignon !
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
30-10-2011, 20:55
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 28-10-2011, 16:13)  Du är välkommen  Jag skulle inte ens slakta dig om du slutade värpa.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
31-10-2011, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Vad roligt med hönsutställning omk! Blir lite avundsjuk. CITAT (omk @ 30-10-2011, 18:15)  Det var ett förskräckligt galande, men i olika styrka och tonhöjd.  Visst är dvärgtuppar värst? De har så gälla röster. Järhöns verkar trevliga, skulle kunna tänka mig en sån. De finns som dvärg också. Håller med, Indisk Stridshöna liksom andra stridshöns är väldigt vackra. Fast egentligen är de kanske fula snarare, men det är något med dem som gör att jag inte kan sluta titta på dem. De där raserna med tofs har jag just lärt mig att de kan ha deformerade skallar med hjärnskador som följd så det är inget som jag skulle vilja ha. Typiskt människan att bara avla på utseendet.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 02:36
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 13:09)  Järhöns verkar trevliga, skulle kunna tänka mig en sån. De finns som dvärg också. Ja, det var dvärg-norsk-järhöns som fanns där. Såg VÄLDIGT intressanta ut ! Pigga och tuffa. Jag ska ju, OM (eller NÄR ...) jag skaffar mig höns, "bara" ha dem som några trevliga, krafsande "trädgårdsarbetare", liksom. Bryr mig inte så mkt om ev ägg eller perfekt rastillhörighet, eller vad det kallas. Men de får inte vara FÖR stora och ändå ska de kunna hålla en nyfiken katt stången. Dessutom kunna gå fritt och helst inte flaxa iväg FÖR långa sträckor. Myo, dina bilder på den ruggande hönan, ser ut som ett pass på "Friskis-och-Svettis" ! Böja halsen nedåt; böj, böj. Sträcka benen; sträck, sträck. Och sen dricka lite vatten ...  Edit; hon ser bedrövlig ut, men ändå SÅ söt !
Redigerat av omk: 01-11-2011, 02:43
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
01-11-2011, 13:05
|
Gäster

|
Jösses vad brett!  Men så söt bild på tvätthönan!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-2011, 16:50
|

Medlem

|
Det är minsann inte alla som har en innehöna! Men tror du hon vill vara ute sedan när du skämt bort henne? För du sitter väl och myser med henne mest hela tiden!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-11-2011, 22:46
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 01-11-2011, 11:28)  Ännu mer avundsjuk, jag vill också se dvärgjärhöns. Du tog inga bilder? Hur stora är de? Verkade de lugna eller hispiga? Är det en ras du funderar på? De var ungefär som dvärghönorna (svensk o holländsk) i storlek, något större kanske, men definitivt under kilot. Brunmelerade, liksom viltfärgade, som en fasanhöna ungefär. Inga fjädrar på benen / fötterna. Sprätte ganska bra, men verkade både lugna och tuffa. Reagerade inte nämnvärt när det sprang (och hoppade) förbi mänskobarn på bara ½ meters håll. Jag har ingen aning om de kan näpsa en katt. Jag skulle verkligen kunna tänka mig denna sort. Isf skulle de gå fritt och göra lite "trädgårdsarbete" men enl infon på buren, så flyger de bra ... Jag vet inte, det KAN ju vara bra (om de bara flyger högt för att komma undan katt, räv osv), men jag vill verkligen inte behöva oroa mig även för dem, om de flyger långt och inte kommer hem på kvällen. (Det räcker bra med sonen och katterna ...) Edit; kameran hade maken med till Danmark ... (Tog han några bilder, då ? NÄ, inga ALLS !!) Edit 2; lilla "Dottie", SÅ söt och verkar varm om lilla magen ....
Redigerat av omk: 02-11-2011, 22:49
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-11-2011, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 30 078

|
Lite nya bilder tagna i dag. Hönsen älskar att vara ute trots 6-7 minusgrader på morgonen.
IMG_2034.JPG ( 388.39k )
Antal nedladdningar: 29Gullan tyckte att HON skulle vara med på bild. Linslus!
IMG_2035.JPG ( 464.03k )
Antal nedladdningar: 35Vackre Axel håller på att vara en stor pojke nu. Tur att han inte envisas med att sitta på min axel längre. Däremot myser han gärna i knät nån stund. Ha en riktigt fin helg!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|