Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 81 82 83 84 85 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Annana
          Inlägg 10-02-2012, 16:07
          Länk hit: #1641

Medlem
          Antal inlägg: 183
          Medlem nr: 31 692

A.jpg

B.jpg

C.jpg

D.jpg

Här kommer bilder på hönsens hus! Vi har de frigående i trädgården hela dagarna, det är bara om vi är borta över helgen eller så som de är instängda i buren. Men de har sin mat och vatten där så de gillar att gå där och picka på dagarna!

(blev väldigt stora bilder, men visste inte hur mycket jag skulle komprimera dem)

--------------------
          *Trädgårdsland * Växthus * Höns *- livet på landet leker!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-02-2012, 16:14
          Länk hit: #1642

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vad roligt att se ditt fina hönshus! Verkar praktiskt. Och så vackra höns! Gillar dina också att stå under hönshuset?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 10-02-2012, 18:44
          Länk hit: #1643

Medlem

CITAT (Myosotis @ 10-02-2012, 16:14) *
          Vad roligt att se ditt fina hönshus! Verkar praktiskt. Och så vackra höns! Gillar dina också att stå under hönshuset?

De gillar att vara där när det är varmt, där är sand så de sandbadar och gömmer sig i skuggan. Nu på vintern sandbadar de i rabatterna i stället, men det är bra att marken undet huset inte fryser så den är ju alltid mjuk.
          Lite trixigt att få dit nätet ner fast i marken men det blev bra!

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 10-02-2012, 21:22
          Länk hit: #1644

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Oj så fina höns ni har Nostalgia o Annana! Kul att det kommit fler hönsbilder i tråden!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-02-2012, 22:46
          Länk hit: #1645

Medlem

CITAT (Annana @ 10-02-2012, 18:44) *
          De gillar att vara där när det är varmt, där är sand så de sandbadar och gömmer sig i skuggan.

Mina gillar alltid att stå där.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-02-2012, 18:58
          Länk hit: #1646

Medlem

Ny tabell med hönsraser, inte så många raser men lite kul.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 11-02-2012, 20:24
          Länk hit: #1647

Medlem

Har ett par funderingar, lite dumma frågor men ni vet nog.

Det här med ruvning. Nu lägger en av hönorna ägg varannan dag. Hur funkar det om den börjar ruva? Då blir kycklingarna ju klara med flera dagars mellanrum? Eller? Värper de fast de ruvar samtidigt? Fråga nummer två, om de börjar ruva på typ två ägg, kan jag då lägga till två ägg som värpts en vecka innan som legat i kylen så de utvecklas med? Eller hur fungerar hönsevolutionen!? smile.gif

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-02-2012, 17:05
          Länk hit: #1648

Medlem

Finns inga dumma frågor wink.gif Hur ska man lära sig om man inte frågar?

Ruvningen är hormonstyrd. Hönan ändrar beteende och slutar värpa när hon ska ruva. De börjar normalt inte ruva förrän de fått ihop en hel kull, men det kan hända att andra hönor smyger dit och lägger sina ägg, därför är det bra att märka ruväggen så man vet vilka det är. Man kan bara rita ett kryss eller skriva datum med blyertspenna eller så. Det finns andra fågelarter, t.ex. ugglor, som börjar ruva från första ägget, ungarna kläcks då med långa mellanrum och är olika stora. Är det ont om mat dör de minsta så de större kan klara sig. Hönan är dock borymmare så det skulle inte funka, kycklingarna behöver mat och kan inte vänta på några småsyskon (mer än att de ska torka lite och så, de har ”matsäck” med sig i form av den indragna gulan och behöver inte äta första dagen).
          Det naturliga är ju att fågelmamman själv har koll på hur många ägg hon ska ha och när hon ska börja ruva dem. ”Naturliga” höns, typ lantrashöns, fungerar väl ungefär som talgoxar de med, sköter allting själva. Hos högproducerande värpraser har man avlat bort ruvlusten, de skulle inte ens bli sugna om de såg ett rede fullt med ägg. Andra raser blir lätt ruvgalna, de kan ruva i ett tomt rede tills de svälter ihjäl. Tror inte Sussex är så extrem, men en sån höna skulle alltså kunna lägga sig på 1 eller 2 ägg. Och visst kan du stoppa dit fler! Man kan spara ruvägg i ca. 2 veckor. Bästa sättet att förvara äggen i väntan på ruvning är i 8-15°, dvs kylskåpet är lite för kallt egentligen men jag vet folk som lyckas med kylskåpsägg ändå. Luftfuktigheten ska vara hög, typ 75%. Om du har en sval och fuktig källare så är det perfekt. Äggen ska stå med trubbiga änden uppåt och luta i 45° vinkel, sen ska man vända dem (vinkla åt andra hållet) 2-3 ggr varje dag. I naturen ligger ju äggen så jag har testat att lägga dem istället, det funkade bra, jag rullade dem ett halvt varv när jag skulle vända. Ett bra tips är att köpa eller tillverka några gipsägg som du kan lägga i redet, så kan du kontrollera att hönan verkligen sitter kvar på dem innan du byter ut dem mot riktiga ägg, på så sätt slipper man slösa med riktiga ägg. När du lägger äggen under hönan ska de kanske inte vara iskalla utan får gärna ligga i rumstemperatur något dygn innan det är dags.

Fråga mer om jag har glömt nåt! kompiskram.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-02-2012, 17:12
          Länk hit: #1649

Medlem

Bli inte rädd om du ser en sån här höna, Bifogad fil  skrock.jpg ( 42.32k ) Antal nedladdningar: 6
          de blåser upp sig och går omkring och skrockar när de ruvar rolleyes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 12-02-2012, 18:08
          Länk hit: #1650

Medlem

Oj, det är ju en hel vetenskap! smile.gif men ska äggen ligga i rumstemp ngt dygn innan, de blir inte dåliga då? Men de äggen som hönan lägger nu har ju legat ett tag i huset, och nu är där ju nollgradigt, kan man ändå spara de äggen eller fryser de ihjäl? Eller hur snabbt måste man ta dom efter värpning! De äggen som man annars äter, de utvecklas väl inte i kylen även om man väntar med att äta dem? Förstår ni vad jag menar?

Så jag kan inte uppmuntra hönan att ruva utan den väljer själv när den vill? Våra är ju rasrena sussex, står lite om att de är medelgoda ruvar om jag förstått rätt.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-02-2012, 18:29
          Länk hit: #1651

Medlem

Om du förvarar äggen i 8° tar det ju några timmar innan de blir hönsmagevänligtvarma, är de 15° från början är de ju inte så farligt kalla. Fosterutvecklingen börjar när det är över 20°, de ska ju inte börja utvecklas utan bara bli lite lagom uppvärmda. Det som måste undvikas är att fosterutvecklingen börjar och äggen sedan kallnar helt, då dör fostrena. Men i början är de inte så känsliga och hönan vet själv hur länge hon kan lämna dem för att äta, dricka, sandbada och bajsa.

Plockar du in iskalla ägg som har legat en hel dag i ett svinkallt hönshus så är de nog dödare än om de hade förvarats i kylen, men det kan ju gå, jag vet bara att man brukar säga inte under 8°. En kort stund gör förstås inget, det tar ju tid innan hela ägget blir kallt. Förmodligen blir hönsen ändå inte intresserade av att ruva förrän det blir lite varmare. Var bor du?

Jo du kan ju som sagt uppmuntra dem att ruva genom att fylla ett rede med gipsägg. Men jag skulle nog vänta lite om jag var du. Det tar 3 veckor, tänk på hur vädret är om 3 veckor, kommer de att kunna springa i gräset i solen och äta insekter då?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-02-2012, 18:36
          Länk hit: #1652

Medlem

Förresten blir de nog mer ruvvilliga om de gillar redet också. Mörkt och mysigt och en massa hö, dina ser bra ut men man vet inte hur de tänker ibland. Min silversebright ville aldrig ruva, jag har haft henne i drygt 6 år nu. De brukar inte ruva så jag funderade aldrig på det, men sedan de flyttade in i det nya hönshuset har båda sebrightarna ruvat fram kycklingar! I ett litet rede högt upp som för övrigt är väldigt populärt hos de flesta andra också. Så hon var inte ruvovillig utan tyckte bara inte om det gamla redet!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 12-02-2012, 19:43
          Länk hit: #1653

Medlem

Jag tänkte nog vänta ett tag, så inte än, men jag tänkte mer så jag är beredd om hönan börjar! wink.gif bor i Skåne, lundatrakten.

Nu värper hönan inte i redet utan i hörnan under sittpinnarna. Sonen har tre leksaksägg i plast (naturlig storlek) som jag lagt i vardera värpredet (tre krypin) men hönan lägger ändå äggen i hörnan under sittpinnarna. Så nu har jag i stället lagt en hög med hö där som hon kan värpa i. Tänkte se om några veckor om hon vill värpa i redena, annars får vi flytta om där inne så den får sin hörna i fred. Har hon nu valt favoritplats att värpa så! wink.gif

Tror ni de störs om man möblerar om där nu? Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Har en kall matkällare i källaren, får lägga ner en termometer och kolla om det är bra äggtemp så vet jag!

Föresten! Vi har nu tre tuppar och två hönor. Tupparna fightas inte mkt alls, ngn puff ibland men däremot blir de stackars hönorna betäckta stup i kvarten. De är inte luggade eller så de heller, men man ser flera gånger om dagen hur alla tupparna utövar sin sexualitet på dem wink.gif

Tycker ni vi ska banta ner flocken till endast en tupp? Nu verkar de som sagt fungera väl ihop men jag tänker lite framöver...
          Födda 1/7 2011 samtliga.

Jag tänkte nog vänta ett tag, så inte än, men jag tänkte mer så jag är beredd om hönan börjar! wink.gif bor i Skåne, lundatrakten.

Nu värper hönan inte i redet utan i hörnan under sittpinnarna. Sonen har tre leksaksägg i plast (naturlig storlek) som jag lagt i vardera värpredet (tre krypin) men hönan lägger ändå äggen i hörnan under sittpinnarna. Så nu har jag i stället lagt en hög med hö där som hon kan värpa i. Tänkte se om några veckor om hon vill värpa i redena, annars får vi flytta om där inne så den får sin hörna i fred. Har hon nu valt favoritplats att värpa så! wink.gif

Tror ni de störs om man möblerar om där nu? Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Har en kall matkällare i källaren, får lägga ner en termometer och kolla om det är bra äggtemp så vet jag!

Föresten! Vi har nu tre tuppar och två hönor. Tupparna fightas inte mkt alls, ngn puff ibland men däremot blir de stackars hönorna betäckta stup i kvarten. De är inte luggade eller så de heller, men man ser flera gånger om dagen hur alla tupparna utövar sin sexualitet på dem wink.gif

Tycker ni vi ska banta ner flocken till endast en tupp? Nu verkar de som sagt fungera väl ihop men jag tänker lite framöver...
          Födda 1/7 2011 samtliga.

Förra inlägget blev knasigt dubbelt... Men det blir så från telefonen ibland.

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-02-2012, 13:02
          Länk hit: #1654

Medlem

CITAT (Annana @ 12-02-2012, 19:43) *
          Tror ni de störs om man möblerar om där nu?

Nej, det tror jag inte. Mina brukar vara nyfikna och gillar när man möblera om.

CITAT (Annana @ 12-02-2012, 19:43) *
          Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Precis det jag menade. Knepiga höns. Klart du kan ställa redet under pinnarna, då blir redenas tak samtidigt bajsbräda - lätt att göra rent, bara skrapa ner nattens bajs i en hink varje morgon så hamnar det inte i ströet. Redena hamnar då mitt emot fönstret och blir ljusare, det "ska" de inte gilla men är det nu där de vill värpa så... Tupparna visar var hönsen kan värpa så jag upplever att det ofta är tuppens fel om hönorna värper på golvet. Omöjligt att säga var hon kommer att värpa efter ommöbleringen. Är de tama? Om de inte blir stressade av att du hanterar dem skulle du kunna ta henne där hon sitter på golvet och stoppa in henne i ett rede, ibland har de bara inte fattat liksom.

Om det är lugnt i flocken kan du väl ha tre tuppar tills vidare, men var beredd på att det kan slå om snabbt. Går de på en liten yta där de underlägsna inte kan komma undan om det blir bråk på allvar så kan det gå illa.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Annana
          Inlägg 13-02-2012, 21:35
          Länk hit: #1655

Medlem

CITAT (Myosotis @ 13-02-2012, 13:02) *
          Nej, det tror jag inte. Mina brukar vara nyfikna och gillar när man möblera om.
          Precis det jag menade. Knepiga höns. Klart du kan ställa redet under pinnarna, då blir redenas tak samtidigt bajsbräda - lätt att göra rent, bara skrapa ner nattens bajs i en hink varje morgon så hamnar det inte i ströet. Redena hamnar då mitt emot fönstret och blir ljusare, det "ska" de inte gilla men är det nu där de vill värpa så... Tupparna visar var hönsen kan värpa så jag upplever att det ofta är tuppens fel om hönorna värper på golvet. Omöjligt att säga var hon kommer att värpa efter ommöbleringen. Är de tama? Om de inte blir stressade av att du hanterar dem skulle du kunna ta henne där hon sitter på golvet och stoppa in henne i ett rede, ibland har de bara inte fattat liksom.

Om det är lugnt i flocken kan du väl ha tre tuppar tills vidare, men var beredd på att det kan slå om snabbt. Går de på en liten yta där de underlägsna inte kan komma undan om det blir bråk på allvar så kan det gå illa.

De är såpass tama at de äter ur handen, men försöker man ta upp en flaxar de iväg. På kvällarna när de gått in för kvällen däremot så kan man ta de, då är de hur lugna som helst, men så sitter ju alla på pinnarna.

De har ju stor yta att röra sig på, går hela dagarna i trädgården fritt (1500 kvm) sen går de in själv på kvällen. Men då avvaktar vi att banta flocken då.

Möblerar om i morgon! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Flemming
          Inlägg 13-02-2012, 22:50
          Länk hit: #1656

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Annana: Blev lite nyfiken på dom nerfällbara väggarna,skall dom användas av hönsen/tupparna eller är det för det skall
          vara lättare att rengöra ?

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          Annana
          Inlägg 14-02-2012, 10:55
          Länk hit: #1657

Medlem

CITAT (Flemming @ 13-02-2012, 22:50) *
          Annana: Blev lite nyfiken på dom nerfällbara väggarna,skall dom användas av hönsen/tupparna eller är det för det skall
          vara lättare att rengöra ?

Det är för rengöringens skull! Den stora väggen är när vi städar där, så vi inte behöver knyckla in oss via den vanliga ingången hönsen går igenom (den lilla luckan på framsidan). Den nedfällbara kortsidan är till för att komma åt baksidan på värpredena lättast, för att hämta ägg snabbt och enkelt! Värpredets baksida är en skiva som man lyfter upp i de två hålen som jag tror syns på bilden, som ett jalusiskåp, så kan man öppna väggen, dra upp värdredesluckan och hämta äggen! Katching!

Hm, två funderigen igen!
          Hur länge brukar ni anse att äggen håller sig i kyl, för matbruk alltså?
          Ni som slaktar djuren, har ni hängt dem efter slakten? Läste ngnstans att de skulle hänga till sig innan man tillagade dem, men är inte risken att det växer bakterier och de härsknar om de hänger för länge? Eller hur gör ni?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-02-2012, 15:31
          Länk hit: #1658

Medlem

CITAT (Annana @ 14-02-2012, 10:55) *
          Hur länge brukar ni anse att äggen håller sig i kyl, för matbruk alltså?

Länge länge! Flera veckor i kylen är inga problem alls, har själv testat upp till 2 månader men har läst om 4-6 månader.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Flemming
          Inlägg 15-02-2012, 19:16
          Länk hit: #1659

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Annana: Smart ide´och till sommar kan hönsen/tuppar ha väggarna som soldäck... giggle.gif

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 17-02-2012, 09:57
          Länk hit: #1660

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 27 243

Hej alla! Idag är det en glädjens dag för mig för jag har fått min första egen kläckta kyckling och nr 2 är på väg ut rolleyes.gif . Rasen är Dvärgkochin och de blir mina första av den rasen. I övrigt så har jag 2 faveroller, 1 blommehöna, 3 grönvärparkorsningar samt 6 hedemoror. Ska även kläcka fram stora Orpington samt försöka få tag på de vackra Millefleur hönsen i år. Sen finns det ju väldigt många andra fina raser som jag är intresserad av men hur får man plats med allt???

Redigerat av RonjaRövardotter: 17-02-2012, 09:58

Citera

116 sidor V  « < 81 82 83 84 85 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon