CITAT (*Ulrica* @ 02-05-2009, 22:38)

Hur långt bort går de när de går fritt? Vår gårdsplan är 50 meter från vägen och det är ganska öppet ned där... håller de sej på baksidan bland oss människor eller springer de omkring helt hejdlöst? Beror säkert på sort och så, men ändå... kan vara bra att veta
De är vanedjur. Min första flock gick över muren och försvann ut från trädgården så fort jag släppte ut dem. Ledarhönan hittade på det, alla hängde med och så blev det en vana. Sen kom räven och tog allihopa, det var fel håll, för nära skogen. Sen dess har ingen höna fått gå dit. Tillfälligt hönsnät i början samt varje gång jag skaffar en ny höna. Skulle någon ändå gå dit får man skrämma den rejält. Nu är det ingen som kommer på tanken att gå dit. Jag har också märkt att de inte vill gå över vattenslangar. Så ett tips är att lägga en vattenslang längs med vägen, en bit innanför. Vill de gå över den, rör på slangen som en orm, klappa i händerna etc. Då kanske de lär sig att vägen är farlig. Men sen beror det ju på, om du har tänkt att de ska gå ute själva hela dagarna utan uppsikt kan de gå långt och gå runt, flyga över eller lära sig att strunta i olika hinder. Mina får ju bara vara vara ute ur inhägnaden när jag är med. Räven var snabb, men duvhöken var ännu mycket snabbare; här finns även mård. Jämfört med det är nog inte bilar så farliga.