Queen Silvia är så vackra! Grattis till dina nya höns!
Jag har begränsad erfarenhet av det där med avelsägg. Mina första kycklingar kläcktes ur ägg från en ung höna som precis hade börjat värpa. Så fort hon la sig, fick hon ägg och det gick bra. Jag hade ingen aning då att äggen "bör" ha en viss storlek, dessutom var det blandras så då vet man ändå inte hur stora de "ska" vara.
Jag läser mycket på ett tyskt hönsforum, där liksom i vissa böcker läggs stor vikt på det där med minimivikten. Men jag har en kompis med stor och mångårig erfarenhet av att kläcka, sälja och skicka avelsägg. När hon säljer väljer hon inte de minsta äggen just för att folk kanske förväntar sig en viss storlek. Hon har bl.a. isbar, också en silveruddsras, där finns det inga uppgifter om minsta äggvikt för avelsägg och jag antar att det är samma med Queen Silvia. De ägg som är små (därför att hönorna som värpt dem är unga) lägger hon i sin egen kläckare. Hon försöker delvis leva på det här med fjäderfä, eller alltså man blir inte rik på det men de ska betala för sitt eget foder etc. så hon tänker mycket på att det ska löna sig, har bara raser som värper bra etc. Hade det varit någon som helst nackdel med att kläcka unghöneägg hade hon inte gjort det. Kycklingarna som kläcks ur dessa är enligt hennes erfarenhet lika friska, växer lika bra och blir precis likadana höns som de som kläcks ur stora ägg.
Så jag vågar påstå att det inte är några problem alls om du kläcker de ägg du har. Jag har kommit fram till att det även i hönsaveln finns många "sanningar" som ingen vågar ifrågasätta. Ofta är det kulturella skillnader. I Sverige är det ibland helt andra saker som man "måste" eller absolut inte "får" göra än i Tyskland. Bara det visar ju att man får använda sitt sunda förnuft.
Om man vill få upp äggstorleken på en viss ras, som kompisen jobbar på med isbarerna t.ex., kan man selektera genom att bara ta de största äggen, för äggstorlek är också genetiskt betingad. Men unghöns värper små ägg för att de är unga, inte för att deras gener säger det, så detta kan man ju bara bedöma på äldre hönor.
När det gäller motsatsen, nämligen gamla hönor, har jag hört att deras ägg inte är befruktade. Genom att kläcka fram kycklingar efter min 9-åring i fjor har jag visat att det inte är sant. Däremot kan det ju hända att det statisktiskt sett kläcks färre kycklingar eller att risken för missbildningar ökar, det kan jag inte bedöma. Kanske hade jag bara tur. Kul att du också har lika gamla höns