Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 24-06-2009, 14:29
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (*Ulrica* @ 24-06-2009, 12:04) *
          Han galer i ett kör hela tiden, typ en gång i minuten periodvis! Brukar tuppar göra det?

Det är olika. Min svarttupp gal typ några gånger varje dag. Min åsbotupp gol oavbrutet, han kunde ibland gala i flera timmar på nätterna. blink.gif
          Vad roligt för din son med en alldeles egen tupp!! Hur många hönor var det du hade? Om du ska ha två tuppar är det nog bra med minst 10 hönor så de kan dela upp dem. Är Bengt-Åke könsmogen än? Jag hade en tupp och en ungtupp (och tre hönor) en hel vinter, det gick hur bra som helst. Sen på våren på bara några dagar vände det. Den gamle jagade den lille hela tiden och hade slagit ihjäl honom om jag inte hade gett bort den ene.

CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2009, 13:15) *
          Men är det däremot en ras som jag tycker synd om är det de fjäderlösa hönsen som man avlar i Israel. Det är direkt djurplågeri. Hönsen blir mer mottagliga för insekter som mygg och blir lätt solsvedda.
          Dessutom får problem med tempraturhållning.

sick.gif !!! Men fy! Det hade jag inte hört talas om. Stackars hönor. Nakenhalsade kanske är okej i varmare klimat (fast då blir de väl solbrända?) eller när de bara är inomhus, men hur ska man kunna ha dem ute på vintern?

Redigerat av Myosotis: 24-06-2009, 14:30

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 25-06-2009, 07:45
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Myosotis @ 24-06-2009, 15:29) *
          Det är olika. Min svarttupp gal typ några gånger varje dag. Min åsbotupp gol oavbrutet, han kunde ibland gala i flera timmar på nätterna. blink.gif
          Vad roligt för din son med en alldeles egen tupp!! Hur många hönor var det du hade? Om du ska ha två tuppar är det nog bra med minst 10 hönor så de kan dela upp dem. Är Bengt-Åke könsmogen än?
          Ja, min son är jätteglad för sin tupp! När jag klagar lite på hans galande så säger Simon mycket bestämt: -Men vi ska INTE ta bort honom! Nä, nä men nu fattar jag varför vi fick honom gratis... giggle.gif

Än så länge har vi bara 5 hönor men vi har plats för många till. Bengt-Åke är bara 4 månader så könsmogen borde han väl inte vara ännu. Vi får se till hösten, antingen skaffar vi fler hönor eller så får vi ge bort honom. Tjatte lär vi få behålla... rolleyes.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-06-2009, 08:01
          Länk hit: #263

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

såg ett trevligt trädgårdsprogram igår, det var en dansk kille som byggde ett gulligt hönshus :-) Jag har hönshus som inte är riktigt klart och det blir nog inga pullor förrän till våren -cry-.gif Grannen har en tupp som gal dygnet runt i högan sky så jag får väl nöja mig med det smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 26-06-2009, 07:24
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Som jag skrev tidigare. Det är ingen som har bild på sina hönshus eller liknande?
          Jag är väldigt nyfiken på att se utformning och så. Jag vill bli inspirerad biggrin.gif

Eller har ni dem alla lösa? Vilket iof är trevligare biggrin.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-07-2009, 10:37
          Länk hit: #265

Medlem

Passar en bekants höns och katter medan han är bortrest. Svarthöns (tupp och tre hönor) samt 4 stora brahmakycklingar. Den ena hönan har suttit på ägg länge, trodde inte det skulle bli något där heller, men i morse! Så var där ett litet svart under! wub.gif Visst är det otroligt! Ett ägg till hade en spricka.

Jag lånade den lille en stund för att ta kort. Det var mamman väldigt upprörd över, hon bet mig ilsket i handen hela tiden när jag la tillbaka den. Jag är bra sugen på att sno den. Bara säga till husse att det inte blev några... innocent.gif Men jag har redan ringt honom och berättat.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 01-07-2009, 15:51
          Länk hit: #266

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Åååååh wub.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-07-2009, 12:15
          Länk hit: #267

Medlem

I morse var där en till, alldeles nykläckt... wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 02-07-2009, 16:14
          Länk hit: #268

Gäster

Men så sött!!! wub.gif

Citera
          messermark
          Inlägg 03-07-2009, 00:13
          Länk hit: #269

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 277

Måste visa mina små jag hämtade idag.
          Sex dagar gamla Dvärgkochinkycklingar. wub.gif Sju stycken till antalet men det kommer fler om ett tag.
          Bifogad fil  IMG_3666.JPG ( 166.37k ) Antal nedladdningar: 63

--------------------
          Messermark
          zon 5-6

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

Citera
          Chamomille
          Inlägg 03-07-2009, 07:13
          Länk hit: #270

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Myosotis @ 17-08-2008, 10:12) *
          Här kan man se hur liten hon är.

Den stora hönan (blandras, grönvärpare) är sex år gammal nu, men värper fortfarande för fullt. Hon är störst och äldst och en väldigt bestämd dam. Det är hon som är chef på det här stället.

Och jag lovar att hon kan läsa. När jag sitter och läser ställer hon sig alltid bredvid mig och tittar i boken.

Nämen.. oj så gulliga wub.gif

CITAT (messermark @ 03-07-2009, 01:13) *
          Måste visa mina små jag hämtade idag.
          Sex dagar gamla Dvärgkochinkycklingar. wub.gif Sju stycken till antalet men det kommer fler om ett tag.
          Bifogad fil  IMG_3666.JPG ( 166.37k ) Antal nedladdningar: 63

Jössenamen wub.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-07-2009, 11:46
          Länk hit: #271

Medlem

Så söta dvärgkochinkycklingar! wub.gif

Hönsen jag passar har nu fått tre barn, nu blir det nog inte fler. Hoppas den siste klarar sig, den kläcktes i natt och låg i ett hörn i morse istället för under mamman. Den var alldeles kall men rörde sig och pep. Jag värmde den i handen och satte den under mamman som verkade värma och ta hand om den nu. Håll tummarna!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 03-07-2009, 13:02
          Länk hit: #272

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Myosotis @ 03-07-2009, 12:46) *

Hönsen jag passar har nu fått tre barn, nu blir det nog inte fler. Hoppas den siste klarar sig, den kläcktes i natt och låg i ett hörn i morse istället för under mamman. Den var alldeles kall men rörde sig och pep. Jag värmde den i handen och satte den under mamman som verkade värma och ta hand om den nu. Håll tummarna!

wub.gif Håller hårt!

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 04-07-2009, 09:31
          Länk hit: #273

Gäster

CITAT (Myosotis @ 03-07-2009, 12:46) *

Oh ja, håller tummarna!!! Hur mår den lille idag?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-07-2009, 09:46
          Länk hit: #274

Medlem

Jag vet faktiskt inte, husse kom hem igår kväll så nu sköter han dem själv. Hoppas den mår bra. Jag kanske passar dem igen nästa vecka.

Min höna som skulle blivit mamma började förresten värpa igen igår. Men jag tycker det är lite sent för ett nytt försök även om någon skulle känna för att ruva nu. Den stora svarta har redan börjat rugga, har ingen stjärt och ser som vanligt ut som en trasig kudde. När ruggar era höns? Mina andra ruggar så sent på hösten tycker jag.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 04-07-2009, 09:55
          Länk hit: #275

Gäster

CITAT (Myosotis @ 04-07-2009, 10:46) *
          Jag vet faktiskt inte, husse kom hem igår kväll så nu sköter han dem själv. Hoppas den mår bra. Jag kanske passar dem igen nästa vecka.

Min höna som skulle blivit mamma började förresten värpa igen igår. Men jag tycker det är lite sent för ett nytt försök även om någon skulle känna för att ruva nu. Den stora svarta har redan börjat rugga, har ingen stjärt och ser som vanligt ut som en trasig kudde. När ruggar era höns? Mina andra ruggar så sent på hösten tycker jag.

Mina hönor ruggade vid jul, då det är kallt (även här). Detta tycker jag är ett märkligt beteende av naturen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-07-2009, 09:59
          Länk hit: #276

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 04-07-2009, 10:55) *
          Mina hönor ruggade vid jul, då det är kallt (även här). Detta tycker jag är ett märkligt beteende av naturen.

Ja, det är verkligen märkligt. Nu kommer ju hönsen från djungeln där det inte blir vinter så att arten inte har hunnit anpassa sig till vårt klimat kanske inte är så konstigt. Men varför ruggar de så olika? Man har hönsutställningar på hösten så att alla ska vara nyruggade och fina. Vid den tiden ruggar mina. dunno.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 04-07-2009, 21:58
          Länk hit: #277

Gäster

CITAT (Myosotis @ 04-07-2009, 10:59) *
          Ja, det är verkligen märkligt. Nu kommer ju hönsen från djungeln där det inte blir vinter så att arten inte har hunnit anpassa sig till vårt klimat kanske inte är så konstigt. Men varför ruggar de så olika? Man har hönsutställningar på hösten så att alla ska vara nyruggade och fina. Vid den tiden ruggar mina. dunno.gif

Ja man kan verkligen undra ibland...

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-07-2009, 08:53
          Länk hit: #278

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Som jag skrev i min tupp-tråd så letar vi efter lite höns igen. Efter jag läst i tråden igår gick jag in på lite olika fjäderfäföreningssidor och läste annonser. På http://www.knallebygdensfjaderfa.com/ hittade jag dels en man i Stenungsund som säljer Bohusdals svarthöns och Blommehöns och i Nödinge (nära mej) är det en kvinna som säljer 6 veckors kycklingar av stora Faverolle och stora Brahma.

De stora Faverolle är en tupp och en höna men jag vet inte om jag vågar köpa en till tupp till efter Tjatte-äventyret även om den här bara är 6 veckor.

Vad tycker ni? Några 6 veckors Brahma-hönor eller de båda 6 veckors Faverolle?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-07-2009, 13:32
          Länk hit: #279

Medlem

Kan väl räcka med tuppäventyr kanske... Faverolle vet jag inget om.
          Brahma blir jättestora! ohmy.gif Kommer du att kunna hantera dem när du måste smörja in fötterna på dem mot kvalster?! Jag skulle inte vilja ha en så stor ras, kan knappt hålla i min stora höna och drar mig lite för att smörja fötter, det blir en kraftmätning varje gång, för hon är otroligt stark och ska så klart sprattla allt hon kan fast hon är tam. Bara en fundering. Annars är de jättesöta, har ju just passat bl.a. 4 brahmakycklingar. wub.gif Har du långt till Stenungsund? Svarthöns är såå lugna och trevliga.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-07-2009, 16:09
          Länk hit: #280

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

På tal om sprattliga höns. Kan man inte hypnotisera dom? Jag har ju sett på TV att dom lägger hönan på rygg och där ligger den som om den vore död! unsure.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera

116 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 03:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon