CITAT (*Ulrica* @ 24-06-2009, 12:04)

Han galer i ett kör hela tiden, typ en gång i minuten periodvis! Brukar tuppar göra det?
Det är olika. Min svarttupp gal typ några gånger varje dag. Min åsbotupp gol oavbrutet, han kunde ibland gala i flera timmar på nätterna.
Vad roligt för din son med en alldeles egen tupp!! Hur många hönor var det du hade? Om du ska ha två tuppar är det nog bra med minst 10 hönor så de kan dela upp dem. Är Bengt-Åke könsmogen än? Jag hade en tupp och en ungtupp (och tre hönor) en hel vinter, det gick hur bra som helst. Sen på våren på bara några dagar vände det. Den gamle jagade den lille hela tiden och hade slagit ihjäl honom om jag inte hade gett bort den ene.
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2009, 13:15)

Men är det däremot en ras som jag tycker synd om är det de fjäderlösa hönsen som man avlar i Israel. Det är direkt djurplågeri. Hönsen blir mer mottagliga för insekter som mygg och blir lätt solsvedda.
Dessutom får problem med tempraturhållning.

!!! Men fy! Det hade jag inte hört talas om. Stackars hönor. Nakenhalsade kanske är okej i varmare klimat (fast då blir de väl solbrända?) eller när de bara är inomhus, men hur ska man kunna ha dem ute på vintern?
Redigerat av Myosotis: 24-06-2009, 14:30