Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          messermark
          Inlägg 27-07-2009, 23:59
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 277

Här är mina 14 nya dunbollar:
          Bifogad fil  kycklingar.JPG ( 301.35k ) Antal nedladdningar: 71

Så här ser mina tonåringar ut nu. De har fått namn men vi vet inte om det är tuppar eller hönor...

Bifogad fil  testkycklingar.jpg ( 146.12k ) Antal nedladdningar: 54

bilderna är tagna för ca en vecka sedan så mycket har hänt.

Redigerat av messermark: 28-07-2009, 00:00

--------------------
          Messermark
          zon 5-6

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-07-2009, 05:38
          Länk hit: #342

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

wub.gif så söta!! Det är orättvist att jag inte fick några kycklingar. -cry-.gif

CITAT (Meriona @ 27-07-2009, 20:36) *
          Det finns säkert bättre nät här oppe i götaland MYo, kom och köp....*lockelilock ta salladsbladet då* innocent.gif

giggle.gif Fast då får jag ta bilen...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-07-2009, 05:49
          Länk hit: #343

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 17:25) *
          Dom är ju en stor ras, tung. Så om du bara har dvärg blir det ju lite svårt.

Nej, jag har bara en dvärghöna. Det är pga min stora höna som jag vet att jag inte vill ha så stora höns, hon är för stark för mig, jag kan knappt hantera henne när jag t.ex. ska smörja fötter. Synd att inte dvärgäggen är lika mörka! Tack för länken!

CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 17:25) *
          Me varför är det så konstigt? alla hönsägare tycker det var helt nartuligt. du är den enda som har tyckt det motsatta laugh.gif av 18 ägg var ett befruktat och det kläcktes. Om du har tupp och en höna vad blir det då? jo en kyckling! kylan tror jag inte är ngra problem. 2-3 veckor i kylskåpet funkar ju, tycker mer att den ska klara resan och allt skakande. fast dom får ju vila i kylen sen och det funkar väl. Kan skicka ägget till dig, har sparat det haha! ICA blir ialla fall knall vit, oväntat tongue.gif Hur jag kom på det? tror dom flesta hönsägare har testat faktiskt. Om man är väldigt nyfiken av sig så testar man det. och jag var väldigt nyfiken på om det skulle bli en kyckling om jag la in det i kläckaren. samma sak som att man kanske undrar var det blir för smak om du blandar kola med mjölk. ren nyfikenhet biggrin.gif tror du fortfarande inte på mig? tongue.gif

Jodå, jag tror dig. Det är bara det att jag alltid utgår ifrån att det som står i kvällstidningar och skvallertidskrifter inte är sant, de är bara intresserade av att sälja, så det här lät som en sån historia när jag först läste om det. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att testa. Det är ju häftigt att det funkade!
          Du kanske har några tips angående förvaring av ägg? Du kan läsa tidigare i tråden om mitt försök att kläcka fram kycklingar, det gick inte så bra och jag tror att det var fel på förvaringen. Folk säger att källaren är bra men jag har ingen källare. Mitt kylskåp är för kallt, så jag förvarade dem väldigt omständligt mellan 8 och 15°. Luftfuktigheten ska vara 70%, jag mätte med tre olika mätare och alla visade olika, så det fick bli en chansning. Den blev nog högre för det mesta. 50-60% kan också räcka läste jag sedan. Men är för hög luftfuktighet skadlig och varför i så fall? Tuppen är det inget fel på, där var ju en död kyckling. Jag vill verkligen veta hur jag ska förvara dem så det blir bättre resultat nästa år.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 28-07-2009, 08:18
          Länk hit: #344

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

På alternativ.nu finns ju en del trådar om hur folk har fött upp "ica" kycklingar.
          jag tyckte att det var en stor mängd som faktiskt var befruktade. Mer än jag trodde iallafall.

Fredrikslund, du vet väl att du måste döpa icakycklingen till stig om det är en han? *fniss*

Jag har börjat kolla lite på vilka raser jag vill ha.. det står mellan hedemora eller en blandning av höns som lägger ägg i olika färger.
          Typ isbar, aracuana, maran och så nån som lägger rosa ägg!

Det jag ska ha mina hönor till är ägg och sen ev låta nån kull kycklingar växa upp och bli mat till hösten. ( usch va hemskt det låter.. )

Funderar.. Vad är det som styr äggfärgen?
          Ex om en isbar höna parar sig med en marantupp. Vilken färg blir det på äggen som kycklingarna sen lägger? ( ja när dom blivit hönor alltså )
          Eller försvinner "färggenen" när raserna blandas?

*fundelerar vidare*

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-07-2009, 08:36
          Länk hit: #345

Gäster

CITAT (Myosotis @ 28-07-2009, 06:38) *
          giggle.gif Fast då får jag ta bilen...

Jag skulle vilja se dig släpa en rulle hönsnät upp på tåget... rotfl.gif

Vilka supersöta kycklingar, man vill bara borra ner nosen i de där duniga små sakerna! wub.gif

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 28-07-2009, 09:26
          Länk hit: #346

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 25 070

Myosotis Det var ju tråkigt det där med maranerna. Mycket vackra är dom och även äggen då. Men man kan ju inte ha allt. Finns ju dvärgar i Sverige som lägger färgade ägg, tex dv. RIR dv. New Hampshire finns säkert dv. aracuana. Men somdagt, färgen blir nog lite blekare..

Haha, ja, allt dom säger är ju inte sant. Fast jag tror nog endå att dom flesta historier existerar, men dom har förstorat upp den så att det ska bli mer "spännande". Och med förvaring av ägg så skulle jag väl inte säga att jag har några super tips. Själv förvarar jag dom ju i källaren, men att det ska vara en viss fuktighet då hade jag faktiskt ingen aning om. Tror inte jag är så viktigt, det är ju under själva "ruvningen" och kläckningen som det är viktigt. Det ska helst ligga mellan min.10-max.15 grader. Innan jag tänkte p min källare la jag alltid äggen i garaget på det kallaste stället jag kunde hitta. Burkar ligga på 12 grader för det mesta. Kylskåpet funkar ju. Har kläckt ägg från kylskåpet. Men det är ju inte naturligt. Försök bara komma på ett ställe där det är som kallast, lagom. Och du vet hur du ska vända äggen antar jag? vissa vänder bokstavligen äggen. toppen ner och sen toppen upp. men det är inte så man ska göra, man ska vända hela paketet dom ligger i, i 45 grader. Man kan skriva morgon och kväll på var sida så att man håller reda på vilken sida som är vad.
          Men själv har jag ju bokstavligen vänt äggen också och det har ju funkat, så det är ju inte fel så.

Under kläckningen ska du dock ha 50-60 i fuktighet. och sen när det väl kommer till kritan, alltså 18 dygnet (då du inte heller ska vända mer), ska du höja det till ca 70. (fast tycker det kan räcka med 60%)Men det kanske var under kläckningen du menade? förstod inte riktigt blush.gif för om det blir förmycket drunknar kycklingen. Den dör alltså innan den kommer ut. Kanske var felet. Om du har fläkt ska tem. ligga på ca 37,5 och utan ca 38,5. kommer inte på ngot mer nu smile.gif några ungar som kläcks här ute nu, mina fina wyandotter coolgleam.gif Fast har haft lite problem den sista kläckningen. Det ser ut som att dom kommer ut för tidigt, förstår inte. det kommer MASSA med blod. Den drunknar i det, men fuktigheten är bra. Försökte rädda en igår natt, men han dog. vill ju inte dra ut han, inte bra plus att han såg helt ofärdig ut ohmy.gif

160kvm stort hus fint namn förrsten tongue.gif Får se om det blir en Stig då, smart smart wink.gif

Generna försvinner inte så länge som du parar en färg höna med en färg tupp. alltså äggläggare, då bör generna hålla i sig. men om du börjar para en hedemora med en isbar tex, då kommer färgen att börja blekna bort. Om du korsar en isbar men en maran har jag för mig att man får militär gröna ägg wink.gif

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 28-07-2009, 09:59
          Länk hit: #347

Medlem

Fredrikslund: Coolt, camoägg menar du då? giggle.gif giggle.gif
          Hoppas hon inte lägger dom i gräsmattan, då kanske man inte hittar äggen sen...

Tack tack ,hette 16 kvm stor balkong förut och tänkte att jag inte skulle ändra så mycket så ni kommer ihåg mig....

En fråga ( till ) om hönshuset. Det är på ca 7kvm, 3:40 i tak. Kommer minska i takhöjd men inte under 2:50 typ.

Golv: trä, isolering, innegolv.
          Tak: plåttak alt papp och sen tegel, isolering, innertak.
          Vägg: bräder, isolering, innervägg.
          2 fönster, ett mot väster och ett mot öster. ( och allt med fuktspärr och hela faderullan)

Men hur ska jag göra med ventilationen? Det finns en liten ventilation inbyggd. En sån här vanlig "hål-i-väggen-med-en-rund-platta-som-man-snurrar-på-vent. Räcker verkligen det eller ska man satsa på en sån där fläkt som startar när det blir för fuktigt? ( det går ju att ställa in själv vilken luftfuktighet man vill ha )

har tittat i hönsboken, men tycker att beskrivningarna är så röriga...

Hur har ni andra gjort?

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-07-2009, 17:07
          Länk hit: #348

Medlem

CITAT (160kvm stort hus @ 28-07-2009, 09:18) *
          ...Funderar.. Vad är det som styr äggfärgen?
          Ex om en isbar höna parar sig med en marantupp. Vilken färg blir det på äggen som kycklingarna sen lägger? ( ja när dom blivit hönor alltså )
          Eller försvinner "färggenen" när raserna blandas?

Min grönvärpande höna kläcktes ur ett brunt ägg, så i det fallet måste pappan haft genen och det räckte tydligen. Jag tror att det är ganska dominant och så kan man ju själv avla vidare på blandraserna som lägger ägg i önskad färg.

CITAT (160kvm stort hus @ 28-07-2009, 10:59) *
          Coolt, camoägg menar du då? giggle.gif giggle.gif

laugh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-07-2009, 17:15
          Länk hit: #349

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 10:26) *
          Det var ju tråkigt det där med maranerna. Mycket vackra är dom och även äggen då. Men man kan ju inte ha allt. Finns ju dvärgar i Sverige som lägger färgade ägg, tex dv. RIR dv. New Hampshire finns säkert dv. aracuana. Men somdagt, färgen blir nog lite blekare..

Ja, tråkigt. Jag är så sugen. Men det hindrar ju inte att jag vill ha dvärgmarans och dvärggrönvärpare (vad finns det för raser? Var hittar man dem?). Och så en guldfärgad sebright. Alternativet är väl att jag styrketränar och sen skaffar marans. Om du tittar på bilden av min stora svarta höna bredvid sebrighthönan, hur stor är hon jämfört med en marans? Brukar de få mycket kalkben?

Vad är det för färg på isbarägg? Bild, någon?

Vilken ras lägger rosa ägg?!

CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 10:26) *
          ...Men det kanske var under kläckningen du menade? förstod inte riktigt blush.gif ...

Nej, jag tycker inte om att maskinkläcka, det var en äkta höna som ruvade. Så jag menade under förvaringen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 28-07-2009, 18:28
          Länk hit: #350

Medlem

Här är några länkar....

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=51077.30

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=53973.0 ( pratas om rosa ägg, tror det är australops? )

Heter näshulta på den sidan ( om det är någon som är intresserad )

--------------------

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 28-07-2009, 20:59
          Länk hit: #351

Medlem

Jag har ventelerat genom att jag har en sån där vanlig som man kan öppna och stänga förhand, men tycker det är lite litet för vårat hönshus. började mögla inne, så fick stå och vädra. Men vi har rätt lågt i tak, ca 2 meter, men i erat kanske det funkar eftersom det inte är så stort. men tycker man ska ta två så att man inte råkar ut för samla problem som mig smile.gif

Jo, jag tror det kräver några generationer för att få bort färgen från äggen helt och hållet. Men om man vill behålla färgen så väl som möjligt får man nog hålla ihop färg äggläggare ihop.

Tycker inte heller om att maskin kläcka, men är ltie svårt om man inte har någon som vill ruva tongue.gif så skit i fuktigheten under vänding, det ska inte vara någe speciellt!

Som sagt, lycka till att hitta dv.maran, tror jag är rätt svårt tongue.gif men jag nämnde ju några, barnavelder lägger ju ocks färgade ägg, vet dock inte om det finns i dvärg. hm hm, komme inte på så mycket just nu.
          Guld sebright har jag wink.gif Tycker väl att dom är ungefär lika stora, och om dom får kalkben eller inte är ju mycket svårt att säga. har själv aldrig haft problem med det, men alla raser kan ju få kalk ben. vet ingen ras som ska få det mer än andra..

Maran. Tupp 3,5kg. Höna 2.7kg. Ägg ca 58g chockladbruna
          Australorp tupp, 3,5-3,8 kr. Höna. 2,7-2,9 kg 55 gram, bruna

Så skulle säga att dom är rätt gämn viktiga smile.gif

Och jag tycker nog inte att australorp lägger rosa ägg, har själv sådana ägg och dom lägegr ju ljusbruna. precis som faveroller gör.

Tror detta ska vara isbar ägg.lite grön blåa ägg lägger dom Bifogad fil  Grona_20egg_150pix.jpg ( 11.24k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  Grona_20egg_150pix.jpg ( 11.24k ) Antal nedladdningar: 19

HETER FREDRIKSLUND PÅ ALTERNATIV biggrin.gif

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 29-07-2009, 07:57
          Länk hit: #352

Medlem

Hi hi, jag misstänkte det när jag såg samma namn där som här... tongue.gif

Ok, ja det kanske inte är så dumt med två st hand-mojänger. Och kanske en fläkt som driver ut fukten. Mögel är ju inte roligt. Gjorde det stora misstaget förra året att stänga igen uterummet helt ( tänkte att det kanske skulle bli varmare där under vintern då)
          Efter ett par månader var allt täckt med små svarta prickar. Blä!!

Iofs ingen fara där, det var ju bara att skrubba av glaset och plåten. Men ändå. Huaaa *ryser av minnet*

Åh chokladfärgade ägg!!!

Tur att man har en bromsande sambo, annars hade man väl skaffat en av varje..

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-07-2009, 18:26
          Länk hit: #353

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 21:59) *
          Maran. Höna 2.7kg...

Har aldrig vägt min jättehöna, det skulle jag kanske göra. 2,7 låter väl inte så mycket.

Tack för ventilationstipsen också, det kommer till användning här så småningom.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-07-2009, 19:11
          Länk hit: #354

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 21:59) *
          ...så skit i fuktigheten under vänding, det ska inte vara någe speciellt!

Har du någon annan förklaring till att det inte blev några kycklingar då?

CITAT (160kvm stort hus @ 29-07-2009, 08:57) *
          Tur att man har en bromsande sambo, annars hade man väl skaffat en av varje..

Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje. yes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 29-07-2009, 20:02
          Länk hit: #355

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje. yes.gif
          [/quote]

En sambo och en höna då eller????

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 30-07-2009, 09:04
          Länk hit: #356

Medlem

Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje.
          [/quote]

En sambo och en höna då eller????

Ha ha ha ha!! Dagens skratt.

Både och kanske?

--------------------

Citera
          Piafia
          Inlägg 30-07-2009, 11:58
          Länk hit: #357

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 23 133

Hej alla hönsägare!
          Många roliga frågor!
          På problemet att hönorna värper lite varsomhelst: Jag köper några konstgjorda ägg.
          Det finns plastägg på Granngården. 19 kr styck.
          Hönorna vill ju gärna lägga äggen på samma plats som andra lägger.
          Lägg de knstgjorda i de reden du vill att de ska värpa.
          Det funkar hos mig.
          kompiskram.gif

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 31-07-2009, 18:32
          Länk hit: #358

Medlem

CITAT (Myosotis @ 29-07-2009, 19:26) *
          Har aldrig vägt min jättehöna, det skulle jag kanske göra. 2,7 låter väl inte så mycket.

Tack för ventilationstipsen också, det kommer till användning här så småningom.

Det låter ju aldrig mycket, men det känns ju ändå alltid så tungt! jag förstår inte tongue.gif

Om man har två manuella ventilationsgrejer så får man nog vara försiktigt så man inte sätter dom på så sätt att det blir drag. för det är höns och speciellt kycklingar väldigt känsliga emot! finns ju lite dyrare som är bättre och som "samlar" luften på något sätt, tror jag. sådana har vi hemma. vi har inte någon fläkt i vårat hus och om det funkar här borde det väl ändå inte behövas i hönshuset? om man inte vill ge dom extra lyx, men så mycket pengar skulle JAG aldrig lägga ut tongue.gif

Och det där med att dina kycklingar inte kläckted är ju svårt att veta om dom blev naturruvade. För vändningen har jag aldrig haft problem med, aldrig kollat fuktighet och har trots detta fått 100% ibland. kanske din höna gick av och hade sig, eller kanske hade några hamnat utanför så att dom dött. jätte svårt att veta faktiskt. hade du kläckt alla och kollat i dom? för då kan du ju se om det var en massa döda kycklingar i kanske dom var för svaga. men om det är något halvutvecklat kanske dom blivit kalla. haha, jag vet inte riktigt tongue.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _MG_2573.JPG ( 55.7k ) Antal nedladdningar: 61

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-08-2009, 21:29
          Länk hit: #359

Medlem

Idag värpte min stora svarta höna det här ägget. Jag visste inte ens att hon ansåg sig vara klar med ruggningen, så det kom lite oväntat. Hon har tidigare värpt två jätteägg på 90 resp. 98g och ett dvärgägg på 19g. Normalt brukar hennes ägg väga omkring 65g.
          Det här ägget vägde 105 gramm!!! blink.gif

Bredvid ett köpeägg:

Mellan ett sebrightägg och ett stort från den andra grönvärparen:

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-08-2009, 21:47
          Länk hit: #360

Gäster

Vi köpte ägg under vår segling på en handelsbod som fick ägg från en lokal bonde, och de var ENORMA! Säkert en halv gång större än vanliga köpeägg, de fick inte ens plats i kartongen! Men goda var de! wub.gif

Citera

116 sidor V  « < 16 17 18 19 20 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 06:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon