Det är ju bara
min variant som fungerar bra för mina höns. Det finns andra lösningar. Han som jag fick mina första höns av gav bara hel vete eftersom hönsen fick så mycket matrester där. Så jag körde också bara på vete i början. Men här blir det sällan matrester och det kändes för ensidigt, jag fick för mig att de led av brist på ett eller annat så jag frågade på Lantmännen och sen dess har jag köpt värpfoder också, det är balanserat så man vet att de får i sig allt de behöver. Man ger ungefär drygt hälften vete, knappt hälften värpfoder. Det finns även färdigfoder som redan innehåller säd. En gång köpte jag hel korn för att variera men det var inte populärt. (Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel"

). Man kan även köpa krossat vete, vet inget om eventuella fördelar med det men förmodligen är hållbarheten sämre. Alla sorts matrester är bra. Inget mögligt naturligtvis. Kokt ris ska man blanda med olja eller nåt så det inte klibber igen krävan. Höns gillar nästan allt. Pannkaka, kött, ägg, ost, kvarg osv. är mycket gott. Man kan även ge frukt som många nog inte har tänkt på, t.ex. fallfrukt nu eller gamla mandariner efter jul, särskilt på vintern är de helt vilda efter allt grönt och frukt. På vintern brukar jag grodda vete så de får i sig vitaminer, man kan även så i krukor eller ge gammal sallad. Så länge det finns våtarv brukar jag plocka det till dem, de älskar det. Man får prova sig fram, höns är individer med olika favoritmaträtter. Mina äter inte morötter eller bananer. Den stora svarta älskar tomater. Tuppen äter blommor

. Den mörkbruna vägrar äta sallad. Dvärghönan är rätt ointresserad av korv som är det bästa de andra vet. Det är bara min tama höna som äter allt och vill ha allting för sig själv.

Hon är inte alls bortskämd.
Tipsa din kollega om boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den är bara så bra. Där står också hur man själv kan göra balanserad hönsmat. Han vet väl om att han måste ge dem kalk? Det räcker
inte att bara ge dem de egna äggskalen!!