Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 12-08-2009, 20:09
          Länk hit: #361

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hon bara fortsätter värpa konstiga ägg! Igår kom det ett normalstort men idag ett dvärgägg!!

105, 62 resp. 16 gramm! Visst är det häftigt!

Bredvis ett ägg från min dvärghöna (hennes ägg brukar väga 30-35g).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-08-2009, 21:20
          Länk hit: #362

Gäster

Mysko, kan de variera så i storlek alltså? wacko.gif Min arbetskamrat lovade att leverera ett sexpack från sina hönor han skaffat, ser verkligen fram emot det! wub.gif han har till och med låtit hunden stanna inne ett par timmar varje dag för att hönsen ska få full tillgång till trädgården, det är rätta takter! bravo.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-08-2009, 15:27
          Länk hit: #363

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Är sååå avundsjuk på er som kan ha höns, det är mysiga djur och kunna få färska ägg till frukost smile.gif men bor man som jag går det inte... en dag... kanske jag kan hitta en plats på landet (men jag får nog vänta många år på det) Så länge får jag nöja mig med hönsen i parkleken 5 minuters promenad från mig (Shaggy och jag går förbi nästan varje dag)

Tänkte visa lite bilder..

Tuppen
          Bifogad fil  DSC02606.JPG ( 148.45k ) Antal nedladdningar: 48

Hönsen är inte lika tuffa dom sprang när dom fick syn på Shaggy som bara satt snällt och titta på dom. (Dom har nog blivit skrämda av andra hundar)
          Bifogad fil  DSC02593.JPG ( 122.58k ) Antal nedladdningar: 51

Inne har dom inte så kul tycker jag...
          Bifogad fil  DSC02594.JPG ( 59.81k ) Antal nedladdningar: 49

Här ser ni hela huset och ute gården, dom har kaniner oxå så hela huset är inte till hönsen...
          Jag och shaggy är på väg därifrån eller rättare sagt jag! Shaggy stretar och vill tillbaka giggle.gif Han tycker om att titta på hönsen:)
          Bifogad fil  DSC02608.JPG ( 140.33k ) Antal nedladdningar: 48

Ölänska dvärghöns ska det visst vara.

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-08-2009, 18:55
          Länk hit: #364

Gäster

Hihi vad enveten han är, Shaggy. Först såg det ut som om du hade ett måttband utsträckt men nu ser jag att det är kopplet... laugh.gif

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 15-08-2009, 13:55
          Länk hit: #365

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 25 070

Lördagen den 29 Augusti kl 11:00 är ni välkomna ut till Alexandra i Vidja, söder om Stockholm.

Ta med era tuppar och hönor, kycklingar och ägg som ni vill sälja! (även växter, honung, svamp osv)

Alla som bor i Stockholms området, även längre om man vill det, palla er Till Vidja den 29/8!! yahoo.gif[color="#FF8C00"][/color]

Citera
          Myosotis
          Inlägg 18-08-2009, 05:56
          Länk hit: #366

Medlem

Dagen efter dvärgägget hittade jag ett pyttedvärgägg på golvet. Dvärghönan måste ha tänkt att det här kan jag bättre, så hon värpte ett ägg på ca. 8 gramm blink.gif blink.gif blink.gif Smittar det? När två hönor gör så konstiga saker direkt efter varandra börjar man ju undra om det är en sjukdom eller vad! Båda mår bra och har bara värpt vanliga ägg sen dess. Är det någon mer som har erfarenhet av detta?

Här bredvid ett av hennes vanliga ägg som alltså är ungefär hälften så stort som ett vanligt hönsägg. Dvärägget är mer som ett star- eller trastägg.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 21-08-2009, 13:57
          Länk hit: #367

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Vi har fått våra första ägg! yahoo.gif

Det började i tisdags då jag hittade tre ägg, två ute och ett inne. Sedan har vi hittat två om dagen så det måste vara minst två av hönorna som lägger ägg. Hittills har de varit förskräckligt små men idag var det ett som var lite större. Sussex är ju en ganska stor ras så jag antar att äggen kommer att vara åtminstone som köpeägg i storlek så småningom. Fin färg har de också:

Bifogad fil  firsteggs.jpg ( 21.2k ) Antal nedladdningar: 45

Redigerat av *Ulrica*: 21-08-2009, 13:58

Citera
          CillaM
          Inlägg 21-08-2009, 19:15
          Länk hit: #368

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Maggan H @ 17-07-2009, 16:25) *
          Fina hönor o tuppar! Och jädra hökar och rävar, jag känner igen dilemmat hemifrån mina föräldrar. De har nu ett annat stort problem; hönsen äter själva upp äggen! Vad beror detta beteende på, de får fullvärdigt foder och går lösa ute om dagarna? Mamma är förtvivlad och tänker nacka dem snart om de inte ändrar sig och köpa nya. De är ett? (lite osäker på det) år gamla och har gjort så här hela tiden.

Ägg är ju en viktig hormonkälla för allt slags liv, även höns. Försök att ge hönorna kokt ägg istället, som ni har hackat/delat, hönorna vet ju inte att det är ägg som är kokt och kanske ger sig på det istället. Sedan är ju kalken väldigt viktig och snäckskal går att köpa på samma ställe som man köper foder.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-08-2009, 14:22
          Länk hit: #369

Medlem

Det är något som inte stämmer här...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 27-08-2009, 16:01
          Länk hit: #370

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Myosotis @ 27-08-2009, 15:22) *

biggrin.gif wub.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-08-2009, 19:25
          Länk hit: #371

Gäster

Vad jobbigt hon kommer att få om några veckor! wacko.gif blink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-08-2009, 19:44
          Länk hit: #372

Gäster

Fråga från min arbetskamrat som blivit med hönor: Vad ger ni dem för stapelfoder? Pullfor?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 28-08-2009, 19:50
          Länk hit: #373

Medlem

Hel vete plus fenix värp.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-08-2009, 19:58
          Länk hit: #374

Gäster

Fenix värp? Låter som ett dåligt dataspel? Var köper man sånt? unsure.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-08-2009, 00:11
          Länk hit: #375

Medlem

laugh.gif På lantmännen!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-08-2009, 06:24
          Länk hit: #376

Gäster

Jaha, då ska jag tipsa honom om det. Tack! thanks.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-08-2009, 10:04
          Länk hit: #377

Medlem

Det är ju bara min variant som fungerar bra för mina höns. Det finns andra lösningar. Han som jag fick mina första höns av gav bara hel vete eftersom hönsen fick så mycket matrester där. Så jag körde också bara på vete i början. Men här blir det sällan matrester och det kändes för ensidigt, jag fick för mig att de led av brist på ett eller annat så jag frågade på Lantmännen och sen dess har jag köpt värpfoder också, det är balanserat så man vet att de får i sig allt de behöver. Man ger ungefär drygt hälften vete, knappt hälften värpfoder. Det finns även färdigfoder som redan innehåller säd. En gång köpte jag hel korn för att variera men det var inte populärt. (Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel" laugh.gif ). Man kan även köpa krossat vete, vet inget om eventuella fördelar med det men förmodligen är hållbarheten sämre. Alla sorts matrester är bra. Inget mögligt naturligtvis. Kokt ris ska man blanda med olja eller nåt så det inte klibber igen krävan. Höns gillar nästan allt. Pannkaka, kött, ägg, ost, kvarg osv. är mycket gott. Man kan även ge frukt som många nog inte har tänkt på, t.ex. fallfrukt nu eller gamla mandariner efter jul, särskilt på vintern är de helt vilda efter allt grönt och frukt. På vintern brukar jag grodda vete så de får i sig vitaminer, man kan även så i krukor eller ge gammal sallad. Så länge det finns våtarv brukar jag plocka det till dem, de älskar det. Man får prova sig fram, höns är individer med olika favoritmaträtter. Mina äter inte morötter eller bananer. Den stora svarta älskar tomater. Tuppen äter blommor rolleyes.gif . Den mörkbruna vägrar äta sallad. Dvärghönan är rätt ointresserad av korv som är det bästa de andra vet. Det är bara min tama höna som äter allt och vill ha allting för sig själv. laugh.gif Hon är inte alls bortskämd. whist.gif
          Tipsa din kollega om boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den är bara så bra. Där står också hur man själv kan göra balanserad hönsmat. Han vet väl om att han måste ge dem kalk? Det räcker inte att bara ge dem de egna äggskalen!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 29-08-2009, 10:57
          Länk hit: #378

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Myosotis @ 29-08-2009, 11:04) *
          Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel" laugh.gif ).

ja konstigt det där... det är som när man ska köpa grovspackel, då kan det plötsligt heta Spackel Grov istället giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-08-2009, 11:05
          Länk hit: #379

Medlem

fast grovspackel är väl ingen svordom? unsure.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-08-2009, 16:32
          Länk hit: #380

Gäster

Vilka allätare höns verkar vara! Oerhört praktiskt faktiskt! tummenupp.gif
          Jag tror att han och hans sambo läst på en hel del, så jag tror att de känner till att de ska ha kalk, men jag ska kolla för säkerhets skull. thanks.gif Nu håller de på att läsa på om getter och får, så man kan undra hur det ska sluta egentligen. Ett zoo kanske? Men de har ju gott om plats, så varför inte?! yes.gif Fast tuppen deras verkar lite aggressiv emot både folk och hönorna, är det vanligt att det är så?

Citera

116 sidor V  « < 17 18 19 20 21 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 07:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon