Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 12-11-2009, 13:47
          Länk hit: #461

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Här finns lite bilder.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Azola
          Inlägg 12-11-2009, 15:46
          Länk hit: #462

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Spännande! De är ju helt underbara wub.gif

Citera
          ystadhelen
          Inlägg 12-11-2009, 17:09
          Länk hit: #463

Medlem
          Antal inlägg: 118
          Medlem nr: 8 597

Vilka fina bilder och vilken mysig tråd. smile.gif
          Jag skulle också vilja ha höns men det går ju inte inom statsplanerat område.
          / Helen

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-11-2009, 21:20
          Länk hit: #464

Gäster

Vilka vackra bilder Myo! Jag förstår att det blev en guld, det glänser i fjädrarna så att man nästan får ont i ögonen! wub.gif
          Men jag tycker inte att citronen var så gul som jag tänkt mig... unsure.gif

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 13-11-2009, 10:13
          Länk hit: #465

Gäster

åh så fina dina nya bebisar är Myosotis!
          (de du hade innan också förstås ; så sött när de sitter och trängs allihop på sittpinnen wub.gif )

CITAT (Meriona @ 12-11-2009, 21:20) *
          Vilka vackra bilder Myo! Jag förstår att det blev en guld, det glänser i fjädrarna så att man nästan får ont i ögonen! wub.gif
          ...

giggle.gif ...så att man får ont i ögonen.

Mina har ruggat nu och jag ska försöka lägga in bilder snart.
          Så att ni får se dem nu , utan kala fläckar överallt som de ju hade när de kom från fabriken.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-11-2009, 14:07
          Länk hit: #466

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 13-11-2009, 10:13) *
          ...Så att ni får se dem nu , utan kala fläckar överallt som de ju hade när de kom från fabriken.

Jaa! bravo.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 14-11-2009, 12:16
          Länk hit: #467

Gäster

CITAT (Myosotis @ 13-11-2009, 14:07) *
          Jaa! bravo.gif

Det kommer! Jag lovar.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 15-11-2009, 18:17
          Länk hit: #468

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 25 070

Hej alihoppa! biggrin.gif har itne varit här på ett tag så läste igenom allt jag har missat. tråkigt med din höna Myosotis sad.gif Jag blå och svarta kopparmarner. om du är intresserad av ägg så skickar jag gärna nästa år (de är fortfarande på uppväxt) smile.gif Har lite blder på min blåa koppar maran höna på min hemsida under "foto album/maran" www.fredrikslundshonsgard.webs.com

Den där nya äggkläckningsmaskinen var min kompis skylldig till ;D är själv väldigt sugen på att testa sen rolleyes.gif Har skaffat ankor och vaktlar sen jag var här sist. gud vad roligt det är med fåglar! tänkte även inskaffa fasaner när jag åker ner till skåne till våren. såå roligt!!

Förresteb, ingen är ju sådär jätte insatt här. Men om någon skulel vilja skaffa hybrider som lägger ägg nästa året runt så skickar jag gärna ägg på posten som ni kan kläcka upp sedan. ingen som har anmält intresse på någon vecka, kan ju vara är att det är så kallt whistling.gif . tycker nämligen det är sååå kul att packa ägg också skicka iväg. biggrin.gif

En silkes höna på bilden. dock lite gammal rose.gif

Bifogad fil  IMG_4523.JPG ( 112.36k ) Antal nedladdningar: 62

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 19:08
          Länk hit: #469

Medlem

Hej, ja det var länge sen! Trodde jag hade skrämt bort dig. Så söt silkeshöna! Får se om jag får tag på färdiga maranhönor någonstans, annars återkommer jag gärna. smile.gif

Berätta gärna mer om dina vaktlar också.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 15-11-2009, 20:26
          Länk hit: #470

Medlem

Lite skrämde du mig blush.gif haha, nä. har bara glömt bort sidan lite smile.gif men låter bra det, hoppas du hittar några hönor biggrin.gif blåa tycker jag dock är snyggast, men svårare att få tag i happy.gif Har några röda små silkes också, så mjuka och söta kiss.gif

Tja, de är så himla gulliga! inte så sällskapliga. men har någon favorit man kan hålla och gosa med biggrin.gif av våra 7 hönor vi har just nu får jag mellan 5-7 ägg om dagen (lägger ca 300 ägg/år). ibland ligger de i och ibland så går det ner. Äggen är bara fööör söta, älskar att plocka in deras miniatyr ägg som kan få lite olika färger av blått och grönt ibland också. vi slaktade och åt några vaktlar i helgen, guuud så gott det var. ett måste! hmm.. ja. vet inte vad jag ska säga mer än då just nu rolleyes.gif

Vaktelägg

Bifogad fil  IMG_4613.JPG ( 164.89k ) Antal nedladdningar: 74

Vaktelhöna, viltfärgad (om någon undrar tongue.gif)

Bifogad fil  IMG_4512.JPG ( 133.32k ) Antal nedladdningar: 60

Redigerat av Fredrikslund: 15-11-2009, 20:27

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 23:20
          Länk hit: #471

Medlem

Ååå wub.gif jag vill också ha vaktlar!

Maranfärg har jag inte tänkt så mycket på, gökfärgad skulle vara fint. Huvudsaken är att äggen är så mörka som möjligt!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 16-11-2009, 08:14
          Länk hit: #472

Medlem

Ja, det är tillåtet att skaffa. de tar inte så mycket plats. om man inte vill ge dom just mycket plats förstårs, men dom värper tydligen bättre ju mindre det är... logiskt confused.gif

Gökfärgad är ju den vanligaste, men även den ras/färg som lägger de blekaste äggen. kan vara blekare än när vanliga brunväprnade höns lägger sina ägg, tyvärr. Så om man ska satsa på en annan men hyffsat vanlig färg på maran är det kopparsvart du ska leta efter. de ska lägga de absolut märkaste äggen har jag hört biggrin.gif

Kopparmaran ägg brevid ett köpägg (från affären). Ägget är lite mrkare än på bilden.. (haha jag gillar att lägga ut bilder på ägg biggrin.gif)

Bifogad fil  IMG_4503.JPG ( 89.01k ) Antal nedladdningar: 57

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-11-2009, 10:40
          Länk hit: #473

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 16-11-2009, 08:14) *
          Gökfärgad är ju den vanligaste, men även den ras/färg som lägger de blekaste äggen. kan vara blekare än när vanliga brunväprnade höns lägger sina ägg, tyvärr. Så om man ska satsa på en annan men hyffsat vanlig färg på maran är det kopparsvart du ska leta efter. de ska lägga de absolut märkaste äggen har jag hört...

Jättebra info, tack!! Vilken bra ursäkt att skaffa en tvärrandig Plymouth rock också... whist.gif Är det någon skillnad på äggfärg hos olika dvärgmaranfärger också? Ditt ägg är ju jättefint och mörkt! Kul med äggbilder. Det ser stort ut, vad väger det? Undrar vad som händer om man korsar maran med araucana... g.gif Är det någon som har testat? Finns det bild på sådana ägg?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-11-2009, 11:43
          Länk hit: #474

Medlem

Nu var jag inne på din hemsida igen, du har ju Plymouth rock också! Så vackra de är! Håller du med om att de känns lika stora som maran att hålla i? Har dina maran befjädrade fötter?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 16-11-2009, 13:03
          Länk hit: #475

Medlem

Hm.. dvärg maraner. jag vet inte faktiskt. har aldrig sett någon som har det i sverige, så om du får tag i någon får du nog vara glad för det minsta lilla. Men man tycker ju att ju mindre ägget är desstomindre färg behöver det gå åt=mörkare ägg. kasnke? tongue.gif Ibland kan man ju hitta små mini ägg från sina hönor, har gjort det engång från mina hönor som la beiga elelr vita ägg och det lilla mini ägget var som mörkt brunt tillskillnad från de vanliga äggen. dock inte så mörkt som ett maran ägg. men poängen är den att det gick ju inte åt lika mycket färg till det lilla ägget, så att det blev mörkare....?

Tror det finns sådana korsningar, äggen blir en mörkt militärgröna... tror jag ??? jag vet inte haha tongue.gif men något mitt emellan grönt och brunt antar jag. araucanor ska ju egentligen lägga blåa ägg, har jag för mig. men vi har avlat bort de, eller nått sånt.

Haha, ja, men önska att jag hade allt rolleyes.gif Men få av mina djur är vuxna ännu. Mina nya höns jag köpte in (från skåne dessutom!!!) blev tagna av räven i slutet på augusti. så fick börja om på nytt. så mina plymouth rock ink. mina maraner är rätt små. Så kan inte väga mina maraner ägg heller eftersom det är ett par månader kvar. men skulle tippa på en ca 70 gram. för de var väldigt stora faktiskt. Min blåa maran har mycket mera befjädring än mina svarta.. av någon anledning. kanske kommer mera sen. Men eftersom båda raser är rätt luna och trevliga av sig så skulle jag nog tro att de känns ungefär likadant att hålle i de två raserna. Dock väger plymouth rocken ca 0,5 kg mer än vad en maran tupp gör. så maraner är till och med mindre än ´vad plymouth rock är. Kan nog hålla med redan nu, för mina plymouthsar växer fortare än vad jag läser ohmy.gif kanske itne så bra jämförelse tongue.gif

Redigerat av Fredrikslund: 16-11-2009, 13:04

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-11-2009, 13:17
          Länk hit: #476

Medlem

trostar.gif Vad jobbigt med räv. crying.gif

När det gäller dvärgmaran har jag hört att deras ägg aldrig är lika mörka som de storas. Inte så konstigt kanske med tanke på att dvärgvarianten är framavlad ur den stora genom inkorsning av andra raser.
          Det blir intressant att se vad det är för färg på min dväraraucanas ägg. Den stora svarta hönan som dog nu la mer olivgröna ägg, det blir så har jag förstått när de har anlag för gröna och bruna ägg. Därav funderingen om korsning mellan grönvärpare och maran, det skulle ju kunna bli riktigt mörkgröna ägg kanske.
          Blåa ägg, jag vet inte, det kanske är en definitionsfråga. Min tama höna värper turkosa ägg men jag kallar dem för gröna, det finns kanske de som tycker att de är blå. Det finns bilder på äggen någonstans i tråden om du inte har sett dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-11-2009, 13:57
          Länk hit: #477

Medlem

Nu har jag letat lite och hittat det här på den här siten:

Araucanatupp och maranhöna ger avkomma som värper ägg med färg som mjölkkaffe.

Marantupp och Araucanahöna ger avkomma som värper khakifärgade ägg.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 16-11-2009, 19:45
          Länk hit: #478

Medlem

Är så van att jag inte tar det så hårt längre. eller inte van vid just räv, men vi har haft det mesta. Höken är en klassiker wink.gif Så därför ska det byggas om ordentligt nästa år och med ordentliga gårdar!

Jasså, ja, då hade du på sättovis redan svaret wink.gif Så skulle satsa på stora då, om du inte klarar av dom kan du ju alltid sälja av dom istället smile.gif

Min kompis som köpte in ägg från england, hennes dvärg araucanor kläcktes från turkosa ägg. Men är kul med alla olika färger. Tror jag kommer ihåg den bilden, har för mig att de var mer åt det gröna hållet..

skickar med en bild på hur äggen från england brukar se ut;

Bifogad fil  araucana_egg_1_of_1.jpg ( 51.12k ) Antal nedladdningar: 68

Hmm.. har den sidan i favoriter. men har aldrig hittat något om hur ägg ser ut som är korsade med maraner. men har ju inte läst så noga heller biggrin.gif men är alltid kul attkorsa olika raser, oavsett äggfärg så är det ännu roligare och se hur korsningen själv kommer se ut. tycke jag happy.gif

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 21-11-2009, 09:54
          Länk hit: #479

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Här kommer jag med en liten fråga.
          Vad är den korrekta benämningen för de hudflikar som hönsfåglar har?
          Jag funderar på wattles, men vad betyder det mer korrekt på svenska?
          Hos tppen är det kam och?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-11-2009, 23:33
          Länk hit: #480

Medlem

slör

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 11:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon