Hm.. dvärg maraner. jag vet inte faktiskt. har aldrig sett någon som har det i sverige, så om du får tag i någon får du nog vara glad för det minsta lilla. Men man tycker ju att ju mindre ägget är desstomindre färg behöver det gå åt=mörkare ägg. kasnke?

Ibland kan man ju hitta små mini ägg från sina hönor, har gjort det engång från mina hönor som la beiga elelr vita ägg och det lilla mini ägget var som mörkt brunt tillskillnad från de vanliga äggen. dock inte så mörkt som ett maran ägg. men poängen är den att det gick ju inte åt lika mycket färg till det lilla ägget, så att det blev mörkare....?
Tror det finns sådana korsningar, äggen blir en mörkt militärgröna... tror jag ??? jag vet inte haha

men något mitt emellan grönt och brunt antar jag. araucanor ska ju egentligen lägga blåa ägg, har jag för mig. men vi har avlat bort de, eller nått sånt.
Haha, ja, men önska att jag hade allt

Men få av mina djur är vuxna ännu. Mina nya höns jag köpte in (från skåne dessutom!!!) blev tagna av räven i slutet på augusti. så fick börja om på nytt. så mina plymouth rock ink. mina maraner är rätt små. Så kan inte väga mina maraner ägg heller eftersom det är ett par månader kvar. men skulle tippa på en ca 70 gram. för de var väldigt stora faktiskt. Min blåa maran har mycket mera befjädring än mina svarta.. av någon anledning. kanske kommer mera sen. Men eftersom båda raser är rätt luna och trevliga av sig så skulle jag nog tro att de känns ungefär likadant att hålle i de två raserna. Dock väger plymouth rocken ca 0,5 kg mer än vad en maran tupp gör. så maraner är till och med mindre än ´vad plymouth rock är. Kan nog hålla med redan nu, för mina plymouthsar växer fortare än vad jag läser

kanske itne så bra jämförelse
Redigerat av Fredrikslund: 16-11-2009, 13:04