Kul att du vill stödja en lantras

Om de har foder- och vattenautomat klarar de sig själva i två dagar (fast jag vet inte om det är olagligt att lämna dem utan tillsyn), jag tycker att de bör kunna gå ut och in då, och då bör det ju vara en rovdjurssäker inhägnad med tak om du vill att de är kvar när du kommer hem. Räv och mård kan ta sig in i stallet på natten men även slå till mitt på dagen som räven gjorde här när den tog mina första höns. Tystnaden som mötte mig när jag kom hem var ohygglig. Jag hittade tuppen och två hönor ihjälbitna, resten var redan bortforslade. Efter det blev jag mer försiktig och släppte ut dem bara när jag var hemma, ändå tog höken min tama tupp när jag vände ryggen till. Det går väldigt fort och det är inte kul. Katterna tror jag inte ger sig på åsbohöns men skulle så klart se eventuella kycklingar som byten. Åsbohöns är väldigt duktiga på att klara sig själva med instinkterna i behåll, men du får ändå räkna med att de blir tagna av rovdjur.
Köttproduktion vet jag inte mycket om, men de är ju rätt så små och magra, ingen köttras precis. Äggen är något mindre än köpeägg. Min enda åsbohöna var väldigt produktiv och värpte nästan hela vintern vilket inte mina andra gör. De hittar mycket mat själva när de får vara ute så det är nog en relativt lönsam ras.
Torkad kirskål - ingen aning. Jag har bekanta som torkar och sparar gräsklipp till sina höns, det tänkte jag också börja med. Annars kan man på vintern ge gamla äpplen, gammal sallad, groddad vete, majskolvar osv.
Om du har tur kanske du kan hitta en begagnad lekstuga eller nåt på blocket eller sätt upp en lapp i affären. Om den sen ska stå i solen vågar jag inte säga. Det optimala hade väl varit ett lövfällande träd eller en buske som släpper fram solen på vintern och skuggar på sommaren. Mitt stall står i solen mest hela dagen, väster om ett hagtornsträd. Men så är det välisolerat också.
CITAT (Biggan_ @ 03-06-2010, 16:44)

Nu börjar det väl snart att dra ihop sej, som blivande mamman sa!
På fredag-lördag någongång skall väl äggen kläckas eller?
Nej, det är nog kört tror jag. Jag har ju aldrig vågat hoppas och mycket riktigt verkar det inte bli någonting i år heller. 20-21 dagar och jag la äggen fredag kväll för tre veckor sen, då är det väl dag 22 idag eller tänker jag fel?