Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Kryddan03
          Inlägg 22-08-2010, 20:23
          Länk hit: #741

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 21:13) *
          Detta är 2 x 1,5m som du skrev att den första buren var. Kanske lättare att få en uppfattning när man ser ytan med höna på så lilla sebrighten fick ställa upp på lite fotografering.

Dvärgwyandotte är vackra.

Åh, vad bra! Tack! Då får man ju genast lite mer proportion på det hela. Vad snällt av dig och vad snällt av lilla sebrighten att ställa upp som modell! smile.gif
          Är det ok om jag sparar ner den bilden för framtida planerande?

Vad söt hon är lilla sebrighten! wub.gif Hon ser ju inte ut att ha det trångt i sin ruta i alla fall. wink.gif
          Men, visst hade du en guld också? Eller hur var det?

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-08-2010, 20:42
          Länk hit: #742

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det var så lite och visst får du spara ner bilden. Hon promenerade därifrån sen giggle.gif Ja, jag har en guld också men hon är hispigare av sig, hon hade inte passat för det här uppdraget.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 22-08-2010, 20:50
          Länk hit: #743

Medlem

CITAT (Myosotis @ 22-08-2010, 21:42) *
          Det var så lite och visst får du spara ner bilden. Hon promenerade därifrån sen giggle.gif Ja, jag har en guld också men hon är hispigare av sig, hon hade inte passat för det här uppdraget.

Tack!
          Man får vara glad att hon var kvar så länge att du hann ta bilden i alla fall. giggle.gif

Vad tror du om mina tankar kring de andra burarna?
          (Jag hoppas att du säger ifrån om jag kommer med alltför många (och dumma?) frågor.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-08-2010, 11:10
          Länk hit: #744

Medlem

Finns det dumma frågor? Aldrig hört talas om. Fråga på bara, det är kul att kunna hjälpa till. kompiskram.gif
          Jag tycker nog att så stor bottenyta som möjligt är att föredra. En underlägsen höna som vill gå undan för en dominant springer nog mer rakt fram, gör sig liten, ställer sig i ett hörn eller bakom någonting, i nödfall fladdrar hon upp. Jag tror inte att hon normalt i den stressiga situationen tänker på att det finns en våning till som hon kan gå upp på, dessutom kan ju en dominant stå där och kontrollera uppgången. Men jag vet inte säkert, jag bara försöker tänka som en höna. Snart börjar jag väl kackla också eftersom jag bara umgås med höns.
          Mina är i ju olika storlekar och åldrar med en väldigt utpräglad rangordning, jag har en känsla av att syskon är snällare mot varandra, så du bör kanske satsa på systrar ur samma kull som har växt upp tillsammans, då blir det nog lugnare och mindre stressigt för dem på den lilla ytan.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Katie
          Inlägg 23-08-2010, 11:49
          Länk hit: #745

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Myosotis @ 19-08-2010, 22:23) *
          Lånta fjädrar:

I själva verket en hel lånad tupp. Han kom idag, av olika anledningar dröjde det längre än jag ville men nu är han här och ska befrukta lite ägg ifall min höna vill lägga sig en gång till. Alldeles för sent antagligen...

Det var en grann tupp du lånat in.
          Svarthöns har funnits här på gården i närmare 20 år.

Det är ju lite sent att avla nu men har hönan gått utan den andra tuppen i tre veckor så slipper du ju vänta på det och kan tuta & köra direkt. Det kommer säkert att gå finfint. smile.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-08-2010, 12:08
          Länk hit: #746

Medlem

Jaså har du också svarthöns bravo.gif vad kul! Anledningen att jag lånat honom är att min tupp verkar vara steril. Bara äggen blir befruktade spelar det ingen roll vem som är pappan, så nej, ingen väntetid. I fjor trodde jag att det inte var bra att försöka en gång till så sent på säsongen efter att första försöket misslyckats, men sen hörde jag att det inte var några problem. Vi får väl se, jag tror hon funderar på att börja rugga istället.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Katie
          Inlägg 23-08-2010, 12:20
          Länk hit: #747

Medlem

Just nu har jag bara en svarthöna kvar. Jag gjorde mig av med nästan alla djur för två år sedan inför en operation.

Jag visste att jag inte skulle orka med allt och ville lägga det på någon annan att ta hand om mina djur. Gamla Berta kunde jag däremot inte göra mig av med.

Min systers sambo har fastnat för rasen och fick en kvartett i födelsedagspresent av systeryster så nu finns det fler på gården igen. Berta ska lånas ut till honom till våren. Hon är större än hans djur så hennes blod behöver blandas in för att bättra på hans djur.

Tyvärr är det för mycket inavel i rasen och iom det så har djuren krympt i storlek.

Eftersom att det är lätt att se om djuren är inavlade så tar jag alltid tuppar så långt som möjligt ifrån. Förhoppningsvis har blodet blandats ut rejält så tuppen och hönsen inte är för nära i släkt.

Jag har börjat få lite mer ork nu så Svarthönsen är på intågande hit igen. Berta kommer att få utgöra grunden i mitt avelsarbete med rasen så jag får in bättre storlek på avkommor framigenom.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-08-2010, 12:45
          Länk hit: #748

Medlem

Intressant! Är det bara på storleken man ser att de är inavlade? En bekant till mig har en svarthöna med röd kam (som kommer från en genbanksbesättning, så hon är renrasig. För övrigt är det nog en syster/halvsyster till tuppen på bilden), tyder det på hur stor grad av inavel det är? Bör man avla på en sån?
          Detta med sterilitet kan väl också bero på inavel?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Katie
          Inlägg 23-08-2010, 13:10
          Länk hit: #749

Medlem

CITAT (Myosotis @ 23-08-2010, 13:45) *
          Intressant! Är det bara på storleken man ser att de är inavlade? En bekant till mig har en svarthöna med röd kam (som kommer från en genbanksbesättning, så hon är renrasig. För övrigt är det nog en syster/halvsyster till tuppen på bilden), tyder det på hur stor grad av inavel det är? Bör man avla på en sån?
          Detta med sterilitet kan väl också bero på inavel?

Nej, storleken ser du det bara på om du vet hur stora de egentligen ska vara. Jag tittar på vingpennorna. Jag ska ta kort på några av djuren så ska du få se där. Det är lättare att förklara och förstå när man får se det.

Genbank ger jag inte så mycket för. Där avlas det på djur som inte är helt rastypiska och röda kammar kan t.o.m tillåtas ibland.
          Jag är stenhård med vad jag avlar på. De ska vara svarta på kroppen, benen, kam & slör. När de slaktas ska även köttet vara mörkt.
          En tupp som har svart kam Kan ibland på våren/försommaren bli en aning mörkt purpurfärgad i kan och slör. Detta är naturligt. Tittar man på ett djur med röd kam så der man när vårkänslorna trillar ner att de blir mycket rödare.

Avla inte på djur som inte är helt svarta.

Får jag avkommor som inte är korrekta så får de gå på tillväxt för att sen hamna i frysen. Jag säljer inte några sådana djur.
          Första och andra kläckningarna på våren (detta gäller svarthönsen) har jag djuren gående en & en under den vecka som jag samlar ägg. De läggs också separat i kläckarna. Detta för att jag ska ha koll på om nån höna ger ifrån sig röda kammar. Detta gör jag bara när det handlar om nya avelsindivider. De gamla går tillsammans.

Du kan avla med den tuppen och hönan men bör skaffa in en ny tupp inför nästa vår.

Sterilitet kan påverkas av inavel ja, om den är inavlad i generationer men det är inte säkert att det är orsaken till varför din tupp inte funkar.
          Har din höna haft kycklingar tidigare? Hur gammal är din tupp? Den på bilden är ca 2 år?

Djur i det vilda har sällan inavel. De lever på ett annat sätt än vad våra domesticerade djur gör. Hos oss har de inget val.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 23-08-2010, 20:20
          Länk hit: #750

Medlem

CITAT (Myosotis @ 23-08-2010, 12:10) *
          Finns det dumma frågor? Aldrig hört talas om. Fråga på bara, det är kul att kunna hjälpa till. kompiskram.gif
          Jag tycker nog att så stor bottenyta som möjligt är att föredra. En underlägsen höna som vill gå undan för en dominant springer nog mer rakt fram, gör sig liten, ställer sig i ett hörn eller bakom någonting, i nödfall fladdrar hon upp. Jag tror inte att hon normalt i den stressiga situationen tänker på att det finns en våning till som hon kan gå upp på, dessutom kan ju en dominant stå där och kontrollera uppgången. Men jag vet inte säkert, jag bara försöker tänka som en höna. Snart börjar jag väl kackla också eftersom jag bara umgås med höns.
          Mina är i ju olika storlekar och åldrar med en väldigt utpräglad rangordning, jag har en känsla av att syskon är snällare mot varandra, så du bör kanske satsa på systrar ur samma kull som har växt upp tillsammans, då blir det nog lugnare och mindre stressigt för dem på den lilla ytan.

Du får gärna börja kackla massor för min del. Det är ju precis dina "hönstankar" man är ute efter när man inte har haft höns på över trettio år och då bara på somrarna. biggrin.gif
          Jättebra tips och "hönstankar" - de läggs till anteckningarna. smile.gif

En undran - även om jag går händelserna lite i förväg:
          Hur vet man att det verkligen är hönor man får? En tupp kan/får/vill jag inte ha. För man behöver väl egentligen inte en tupp i det läget som jag är i? Köper man dem vid en speciell ålder för att vara säker och kan det i så fall innebära svårigheter att hitta hönor? Jag lever nog i ett slags vanföreställning att man köper kycklingar som växer upp till höns, men jag kanske - hoppas att jag - har fel? Eller kan man se redan när de är små?

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-08-2010, 09:45
          Länk hit: #751

Medlem

CITAT (Katie @ 23-08-2010, 14:10) *
          ... Jag tittar på vingpennorna. Jag ska ta kort på några av djuren så ska du få se där...

tummenupp.gif Ska bli mycket intressant!
          Använder du äggkläckningsmaskin? Jag trodde att lantraser fick ruva naturligt.
          Den lånade tuppen är nog 2, min är 3. Jag har inte genbanksintyg och jag avlar inte ens på svarthönsen, min enda svarthöna var det något fel på, förutom första året värpte hon bara ett ägg utan kalkskal någon gång ibland, och jag fick ta bort henne i våras. Den lånade tuppens husse har inte heller genbanksbesättning så hans höna med röd kam gör ingen skada för rasen, han säljer inga djur. Jag har ju olika raser och det är så jag vill ha det. Att jag försöker göra kycklingar nu beror på att en annan bekant vill ha några grönvärpare av mig. Min tama favorithöna är grönvärpare, jag vill dessutom behålla 1-2 hönor och kanske en tupp efter henne. Hon har aldrig blivit mamma förut och är nu 6 år gammal. I fjor var det en död trekvartsstor kyckling och 5 obefruktade ägg, i år var det 7 obefrukade ägg. Det fins säkert de som tycker det är förkastligt att para en renrasig lantrastupp med en blandrashöna, men någon ska ju bli pappa och jag gillar svarthöns och deras lugna sätt. Så länge man inte blandar avkomman med svarthöns eller låtsas att de är renrasiga ser jag inget fel i det. Annars håller jag naturligtvis med dig, avlar man på svarthöns ska bara de bästa vara med. Samtidigt är det väl inte utseendet man brukar fokusera på när det gäller lantraser, men du får berätta mer om det här med storlek och vingpennor, jag känner inte till det. Smart att hålla hönorna en och en så man vet vem som är mamma till kycklingarna, det är något jag har undrat över att folk inte gör. För att minska inaveln måste det väl vara bra att känna till härstamningen. Jag har ju den förmånen att mina höns lägger så olika ägg, ljusgröna och mörkgröna, vita och olika stora, så jag vet precis vem som har värpt vilket ägg. På så sätt var det dumt att skaffa en sebright till, men jag har faktiskt hittat ett sätt att skilja deras ägg åt ganska säkert.
          Det är inte aktuellt att skaffa någon ny tupp, han är min kompis och får vara hur steril han vill, han ska gå kvar här. Möjligen vill jag som sagt behålla en tupp efter min älsklingshöna, om det nu blir några kycklingar någon gång. Jag vill ju skaffa några hönor till, det kanske blir så många så det skulle funka med två tuppar. Sen kommer jag nog inte att vilja ha kycklingar fler gånger.
          Förresten, du som kan det här med svarthöns. Det finns ju en utställningsvariant vid sidan av lantrasen nu. På en utställning i höstas såg jag några sådana. Den tvåårige tuppen hade inga sporrar alls! Min har jättestora, det hade han redan som tvåårig och nu är de så stora att de skaver mot varandra. Är det normalt med tuppar utan sporrar? Vad beror det på? Borde den inte diskvalificerats? De hönsen var förresten rätt stora, annars vet jag inte vad som skiljer dem åt mer än att utställningsvarianten väl avlas efter utseende.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-08-2010, 09:59
          Länk hit: #752

Medlem

CITAT (Kryddan03 @ 23-08-2010, 21:20) *
          ...Hur vet man att det verkligen är hönor man får? En tupp kan/får/vill jag inte ha. För man behöver väl egentligen inte en tupp i det läget som jag är i? Köper man dem vid en speciell ålder för att vara säker och kan det i så fall innebära svårigheter att hitta hönor? Jag lever nog i ett slags vanföreställning att man köper kycklingar som växer upp till höns, men jag kanske - hoppas att jag - har fel? Eller kan man se redan när de är små?

Nej, det är nog inte riktigt läge för en tupp. Det går bra utan också. Av någon anledning blir det snarare fler tuppar än hönor, så om du köper tre små kycklingar på måfå blir det säkert tre tuppar. Det brukar synas på dem när de blir lite äldre, du kan ju ta kontakt med uppfödare redan nu och fråga vid vilken ålder de säljer osv, du kanske kan åka och titta på olika raser.
          Det finns en del raser som är könsvisande, dvs hön- och tuppkycklingar ser olika ut.
          Om man är riktig expert kan man se deras kön med stor säkerhet när man tittar på kloaken, det krävs nog utbildning och flera års erfarenhet för detta, jag har aldrig försökt. Det enklaste är helt enkelt att vänta tills de är tillräckligt stora. Vill du skaffa naturruvade ska de ju ändå gå med sin mamma när de är små.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 24-08-2010, 20:10
          Länk hit: #753

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 10:59) *
          Nej, det är nog inte riktigt läge för en tupp. Det går bra utan också. Av någon anledning blir det snarare fler tuppar än hönor, så om du köper tre små kycklingar på måfå blir det säkert tre tuppar. Det brukar synas på dem när de blir lite äldre, du kan ju ta kontakt med uppfödare redan nu och fråga vid vilken ålder de säljer osv, du kanske kan åka och titta på olika raser.
          Det finns en del raser som är könsvisande, dvs hön- och tuppkycklingar ser olika ut.
          Om man är riktig expert kan man se deras kön med stor säkerhet när man tittar på kloaken, det krävs nog utbildning och flera års erfarenhet för detta, jag har aldrig försökt. Det enklaste är helt enkelt att vänta tills de är tillräckligt stora. Vill du skaffa naturruvade ska de ju ändå gå med sin mamma när de är små.

Har ju ingen brådska så jag får kolla runt lite. Sedan gör det naturligtvis inte något om de är lite större när man får dem. Hellre veta att det verkligen är hönor och att de fått en lugn och trygg uppväxt. Om man någon gång i framtiden skulle vilja ta hand om smått kan man kanske låna en tupp för parning som du gjorde nu.

Fastnar mer och mer för dvärgwyandotterna. De ser ut som små tehuvor och finns i så många olika vackra färger. Verkar vara lugna, trevliga, sociala och tåliga också. Jag funderar på om man kanske skulle ha tre i olika färger.

Utan tupp får det bli. Skönt att det funkar utan. Fast det är klart om jag hade bott så till hade det varit roligt med en grann tupp förstås. smile.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-08-2010, 20:49
          Länk hit: #754

Medlem

Hihi, tehuvor wub.gif

CITAT (Kryddan03 @ 24-08-2010, 21:10) *
          ...Om man någon gång i framtiden skulle vilja ta hand om smått kan man kanske låna en tupp för parning som du gjorde nu...

Eller så kan du bara köpa befruktade ägg och lägga under någon av dina hönor. Det finns dock raser som inte är ruvvilliga, vet inte hur det är med dvärgwyandotte.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 24-08-2010, 21:17
          Länk hit: #755

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 21:49) *
          Hihi, tehuvor wub.gif
          Eller så kan du bara köpa befruktade ägg och lägga under någon av dina hönor. Det finns dock raser som inte är ruvvilliga, vet inte hur det är med dvärgwyandotte.

Ett par tehuvor i mina trakter:

Så sööööta! wub.gif (Hoppas att ägaren - Kennel Mimmtrix - inte har något emot att jag lånar bilderna på deras vackra hönor)

Det med att köpa befruktade ägg låter ju jättekul! Av det lilla jag hittills har läst så kan de ha lite problem med själva fertiliteten men är ruvvilliga och goda mödrar. Så då är det ju en toppenidé att köpa ägg som är befruktade och - antar jag - genomlysta. smile.gif

Edit: Kolla gärna in deras vackra hönor. Så fina och välskötta! smile.gif

Redigerat av Kryddan03: 24-08-2010, 21:22

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-09-2010, 10:25
          Länk hit: #756

Medlem

De var verkligen söta! Nu blev jag sugen själv...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-09-2010, 10:30
          Länk hit: #757

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

å vad avis jag blir, jag har ett hönsahus på gång men sambon har ingen inspiration och själv har jag tummen mitt i hand för att färdigställa -cry-.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Katie
          Inlägg 10-09-2010, 13:50
          Länk hit: #758

Medlem

CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 10:45) *
          tummenupp.gif Ska bli mycket intressant!
          Använder du äggkläckningsmaskin? Jag trodde att lantraser fick ruva naturligt.
          Det fins säkert de som tycker det är förkastligt att para en renrasig lantrastupp med en blandrashöna, men någon ska ju bli pappa och jag gillar svarthöns och deras lugna sätt. Så länge man inte blandar avkomman med svarthöns eller låtsas att de är renrasiga ser jag inget fel i det. Annars håller jag naturligtvis med dig, avlar man på svarthöns ska bara de bästa vara med. Samtidigt är det väl inte utseendet man brukar fokusera på när det gäller lantraser, men du får berätta mer om det här med storlek och vingpennor, jag känner inte till det.

Du ska inte tro att jag kommit ihåg att ta kort på några vingar inte... Hade inte min skalle suttit fast så hade jag glömt den med. flirting.gif
          Ska såga till min syster att hon får hjälpa mig att hålla höns så kanske det blir gjort. Ska ta på olika raser.

Jag använder både kläckare och ruvhöns. Vill någon lägga sig så får de det, bara jag hunnit få ihop en viss mängd ägg. Jag vill vara med och styra lite.

Svarthönan är ju även godkänd av SRF (tack & lov). Där är det mer noggrant med aveln på hur svarthönan ser ut.
          När rasen skulle godkännas av SRF gick de ut med en förfrågan till oss som hållt på med svarthöns i så många år. De ville veta hur den skulle se ut i kam, slör, ben, kött, äggfärg, fjäderdräkt (skimmra i vilken färg etc), temperament, äggmängd/år, mm mm.
          De sammanställde all information och såg att det som de fick iin stämde nästa exakt från svar till svar. Ett par saker undrade de över och kontaktade då och fick svar igen.

Går man till tex Nordens Ark och tittar på deras Svarthöns blir man som uppfödare till rasen lite ledsen. Där går det djur med röda kammar som det avlas på. De har även ett år haft en tupp med alldeles för ljusa ben.
          Även deras simfåglar är av sämre kvalitet. Vi hade funderingar att förlägga ett årsmöte på Nordens Ark med Simfågelföreningen men efter att vi sett djuren ville vi inte vara där. De var inga bra rasrepresentanter.

Inom lantrasföreningen så är det inte lika noga med utseendet på raserna. Visst ska det vara rastypiskt men på många av dem är det svårt att sätta en viss standard eftersom de kan se så olika ut både i färg, fjäderlag och storlek.

Att avla med en lantrastupp på andra höns så man får fram blandraser är inte fel det heller. Så länge man inte säljer dem som rasrent om man lyckas få dem att likna nån av sina föräldrar.
          Jag har själv haft en vit leghorntupp på en svarthöna och en gökfärgad maran i år.
          Tupparna som blir hamnar i frysen och hönsen får gå som 'äggahöns'.
          Jag tar fram brunvärpare enbart för att alla djuren ska kunna gå ihop just nu när jag bara avlar på en av raserna.
          Det är lätt att samla in vita ägg till kläckning då bara leghornen i flocken lägger sådana.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 10-09-2010, 18:23
          Länk hit: #759

Medlem

CITAT (Myosotis @ 10-09-2010, 11:25) *
          De var verkligen söta! Nu blev jag sugen själv...

Visst är de?
          Är också jättesugen! Såg Alternativ.nu att det var en tjej här i trakten som hade två unghönor (en guld/blå- och en guld/svarkantad) till salu. Det är himla synd att man inte kan ha dem som jag hundarna och katterna d v s rumsrena i lägenheten med fri tillgång till terrassen. Då hade jag åkt iväg på stört! laugh.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-09-2010, 09:27
          Länk hit: #760

Medlem

CITAT (Katie @ 10-09-2010, 14:50) *
          Du ska inte tro att jag kommit ihåg att ta kort på några vingar inte... Hade inte min skalle suttit fast så hade jag glömt den med. flirting.gif

biggrin.gif Låter som jag, jag är så tankspridd så jag kan t.o.m. missa dörröppningen och gå in i dörrkarmen eller hyvla mig i handen med osthyvel.

Intressanta lantrasfunderingar du har. Jag kan inte bedöma om det alltid är fel att avla på svarthöns med röd kam t.ex., rasen är ju samtidigt väldigt inavlad.

CITAT (Kryddan03 @ 10-09-2010, 19:23) *
          Såg Alternativ.nu att det var en tjej här i trakten som hade två unghönor (en guld/blå- och en guld/svarkantad) till salu. Det är himla synd att man inte kan ha dem som jag hundarna och katterna d v s rumsrena i lägenheten med fri tillgång till terrassen. Då hade jag åkt iväg på stört! laugh.gif

Kan du inte slå till bara och ha dem på terrassen med improviserat nät runt så länge?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon