Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planering chili
          Preussen
          Inlägg 14-03-2009, 22:25
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (AromaJohanna @ 14-03-2009, 22:22) *
          Jag har läst att chili är fleråriga och kan leva i upp till tio år om man sköter den väl...
          Så jag trodde att alla sorter då är fleråriga...? Eller menar du att det bara är vissa sorter som är det...?

C.chinense och C.pubescens är de som jag får lättast att övervintra. Sorter av C.annum har jag lyckats sporadiskt med. ämnet har diskuterats tidigare på odla så bakom sökfunktionen döljer sig mycket information om ämnet.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Nauti
          Inlägg 14-03-2009, 22:29
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Alla sorter går nog bra att övervintra och ha i flera år. Men de borde väl ge mindre och mindre skörd efter några år.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 14-03-2009, 22:54
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

Tack för svaren / tipsen! smile.gif
          Tyvärr har jag inte tillgång till någon sval plats att övervintra mina chilis... :-/
          Höstarna brukar vara rätt så långa och varma här i Göteborg som tur är och jag planerar att fixa något slags skydd åt mina chilis när de är på balkongen, antingen någon plast att fästa i hyllplanen som jag planerar att sätta dit eller små miniväxthus, såg att ÖB hade sådant juat nu... En större och en mindre sort men ändå stor nog att ställa krukor i alltså... Jag försöker att skaffa kolonilott just nu men har inte fått napp ännu men får jag en så löser det en del problem åtminstone tills höstkylan kommer...
          Jag bor i hyreslägenhet och det är visst för varmt för dem att övervintra inne i lägenheten men jag kommer nog att försöka ändå... Undrar om man kanske kan göra något åt problemet med för torr luft, det borde väl gå att lösa tänker jag men värmen kan jag inte göra så mycket åt är jag rädd och glasar jag in balkongen så kommer det att bli för kallt därute ändå är jag rädd...

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          Preussen
          Inlägg 14-03-2009, 23:22
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Nauti @ 14-03-2009, 22:29) *
          Alla sorter går nog bra att övervintra och ha i flera år. Men de borde väl ge mindre och mindre skörd efter några år.

hade en red savina (c.chinense) som jag övervintrade 4 vintrar och hade i 5 säsonger. skillnaden var inte jättestor i minskad skörd men visst minskade skörden efterhand

CITAT (AromaJohanna @ 14-03-2009, 22:54) *
          Tack för svaren / tipsen! smile.gif
          Tyvärr har jag inte tillgång till någon sval plats att övervintra mina chilis... :-/
          Höstarna brukar vara rätt så långa och varma här i Göteborg som tur är och jag planerar att fixa något slags skydd åt mina chilis när de är på balkongen, antingen någon plast att fästa i hyllplanen som jag planerar att sätta dit eller små miniväxthus, såg att ÖB hade sådant juat nu... En större och en mindre sort men ändå stor nog att ställa krukor i alltså... Jag försöker att skaffa kolonilott just nu men har inte fått napp ännu men får jag en så löser det en del problem åtminstone tills höstkylan kommer...
          Jag bor i hyreslägenhet och det är visst för varmt för dem att övervintra inne i lägenheten men jag kommer nog att försöka ändå... Undrar om man kanske kan göra något åt problemet med för torr luft, det borde väl gå att lösa tänker jag men värmen kan jag inte göra så mycket åt är jag rädd och glasar jag in balkongen så kommer det att bli för kallt därute ändå är jag rädd...

har övervintrat i en lägenhet. funkar fint. se upp med bladlöss och annat skit.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          blomkronan
          Inlägg 14-03-2009, 23:47
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Preussen @ 14-03-2009, 23:22) *
          hade en red savina (c.chinense) som jag övervintrade 4 vintrar och hade i 5 säsonger. skillnaden var inte jättestor i minskad skörd men visst minskade skörden efterhand
          har övervintrat i en lägenhet. funkar fint. se upp med bladlöss och annat skit.

Jag har övervintrat mina denna vinter i rumsvärme (tre små) Nu ser dom mycket trista ut... men dom lever... Dom har fått ljus 14 timmar om dygnet. Om dina växer sig stora så du inte får plats med dom inne i vinter kan du ta skott av dom planter som du vill spara på smile.gif

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 15-03-2009, 00:14
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

Nedklippning då, och växtbelysning?
          Så det kan fungera med övervintring i lägenhet då alltså, med viss risk, förstår jag...
          Man ska tydligen klippa ner dem också under övervintringen, det har jag läst någonstanns iaf... Gör man det i början av vintern eller sparar men det till våren...?
          Nedklippta blir de ju inte så stora iaf och jag har inte så hemskt mycket krukväxter just nu men ganska gott om fönster... Tror de ligger i västligt läge, jag har iaf solen gassande rakt in i ALLA mina fönster, först snett in under eftermiddagen sen rakt in under kvällen till solen går ner så det blir hemskt varmt inne på sommaren om man inte har fläktar och vädrar mycket... Puh... smile.gif
          Balkongen har samma läge.
          Sen undrar jag var man får tag i växtbelysning för att ge sina plantor de extraljus de behöver både de späda plantorna under början av vårvintern - våren och de plantor man försöker sig på att övervintra...?
          Har försökt att söka på nätet men har inte hittat... Vill också ha tips om förvaring typ hyllor, amplar osv till balkoingen... Ska ha lite ampeltomater och lite annat med... tongue.gif

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          blomkronan
          Inlägg 15-03-2009, 00:30
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag har haft mina i norr-fönster, ingen sol alls på hela dan. Köpte min belysning på IKEA spot-light och lågenergilampor. Som jag har riktade från sidan.

Tänk på att solen kan värma som sjutton... ställ dom inte i fönstret om du vill få dom att överleva!! det blir för varmt. Ställ dom då hellre inne i rummet med extra belysning.

Citera
          Vevsan
          Inlägg 16-03-2009, 20:24
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 21 475

Jag är alldeles novis på chili men kompisarna är eld och lågor så jag tänkte prova några sorter i år .. har köpt fröer från Örtagården, de har ju ett enormt sortiment (och är oerhört entusiastiska, katalogen är underhållande läsning).

Groddar mina i papper och sätter över dem till såjord allteftersom de grott, så slipper jag all denna väntan.

Sorter jag provar:
          Stor spansk paprika (som jag tror är en chili.. grodde illa kvickt gjorde den och växer fort)
          Sweet Banana (grodde på några dagar. Lattjo plantor, lila stam och ljusgula blad! tänker de fortsätta se ut så?)
          Aji Blanco Cristal (de tog över en vecka på sig att gro och växer rätt långsamt)

Citera
          DragonLady
          Inlägg 22-03-2009, 18:13
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Igår såg jag att jalapenon har satt frukt, 3 stycken frukter på ca: 3cm blink.gif det är till och ha bråttom minsann giggle.gif
          Måste bygga mitt lilla bubbelplastväxthus denna veckan (läs min man måste bygga happy.gif ) för det växer så det knakar och de får inte plats i solrummet så jag måste göra ett större solrum ute på balkongen coolgleam.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          DragonLady
          Inlägg 10-04-2009, 10:05
          Länk hit: #90

Medlem

Mina chili blommar o sätter frukt med rasande fart... blir nog mycket tidig skörd i år.
          De står alla i bubbel huset i uterummet nu, fast jag skulle ju gjort det mycket större.. kommer ju knappt åt att vattna sweatingbullets.gif
          Förhoppningsvis så kommer värmen nu så man även kan ha dem utanför..
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Chili090409.jpg ( 128.4k ) Antal nedladdningar: 55

--------------------

Citera
          Johan_81
          Inlägg 10-04-2009, 19:42
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 20 240

Mina habanero har förgrenat sig och växt mycket, men mest på bredden, de är fortfarande bara 10 cm höga. Nu i veckan har de plötsligt tappat den gröna färgen på de största bladen. Det ser nästan ut som om man har sprayat guldfärg på dom.

Någon som vet vad detta kan bero på? De har stått utan vatten i 4-5 dagar, men de hängde inget..?

Citera
          DragonLady
          Inlägg 10-04-2009, 19:50
          Länk hit: #92

Medlem

Kan det vara näringsbrist?

--------------------

Citera
          Johan_81
          Inlägg 10-04-2009, 20:18
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (DragonLady @ 10-04-2009, 20:50) *
          Kan det vara näringsbrist?

Borde inte vara det, de är precis omplanterade i större krukor och ny jord.

Citera
          DragonLady
          Inlägg 11-04-2009, 00:23
          Länk hit: #94

Medlem

g.gif någon som äter på dem.. under el. över jord confused.gif

--------------------

Citera
          Johan_81
          Inlägg 13-04-2009, 09:46
          Länk hit: #95

Medlem

Jag kan inte se någon ohyra alls, vare sig på bladen eller i jorden. Alla nya blad är gröna och fina, det är de stora gamla som tappar färgen, och nu har de börjat trilla av lite då och då.

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 13-04-2009, 10:25
          Länk hit: #96

Gäster

Har de stått för svalt? Fast då borde det väl vara de nya bladen som är känsligast.

Citera
          officinalis
          Inlägg 14-04-2009, 08:49
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Johan_81,
          jag tycker det låter som näringsbrist. Testa att börja näringsvattna 1gång/vecka med en halv dosering vanlig vattenlöslig näring (typ biobact, flytande blåkorn eller liknande)

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Vero
          Inlägg 27-04-2009, 09:38
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 21 973

Ojdå, vi sådde chili i mars, är man jätte sent ute då?

Och inte har de grott på 3 veckor heller, allt annat har kommit upp (tomater, gurka, basilika osv) men inte chilin. Ska man ge upp eller gror de långsamt?

För sent att sätta nya fröer nu va?

--------------------
          Zon 3-4

Citera
          Österläge
          Inlägg 27-04-2009, 20:29
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Hmm, chili brukar gro snabbt för mig iaf.. g.gif men avvakta lite, du får säkert fler svar här. Nu finns ju (eller iaf snart) chiliplantor att köpa, det är nog för sent för att så nu och få frukt i år.

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          DragonLady
          Inlägg 28-04-2009, 09:24
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Vero @ 27-04-2009, 10:38) *
          Ojdå, vi sådde chili i mars, är man jätte sent ute då?

Och inte har de grott på 3 veckor heller, allt annat har kommit upp (tomater, gurka, basilika osv) men inte chilin. Ska man ge upp eller gror de långsamt?

För sent att sätta nya fröer nu va?

Har du dem på undervärme? de vill gärna ha det varmt om fötterna för att gro..

--------------------

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 22:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon