|
|
  |
Utförsäkrad! PANIK!, Försäkringskassan |
|
|
|
11-10-2009, 16:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 16:55)  Han är som tur är med i A-kassan, men det är så fel att en sjuk ska ha akassa! Borgeliga blocket anklagade förra regeringen för att dölja arbetslösheten i sjukförsäkringen. Själva gör det PRECIS samma sak! Fast tvärt om!! Nu ska sjuka döljas i arbetslösheten??!?!?! Vari liger logigen? På vilket sätt skulle det vara bättre?
Dessutom finns oron för framitden kvar. A-kassedagar tar slut! Och i min mans fall kommer han för det första aldrig klara av en arbetsinterjuv, inte heller ett möte med flera deltagare på arb. förmedlingen. Jo, om jag är med kan det gå. Jag är hans säkerhetslina. Sen kan ju A- kassan som jag förstår säga nej, " du är för sjuk för att arbeta, tyvärr!!"
Fy vad jag lämnar ut mig, men jag har inte ett smack att dölja. Detta är för viktigt för att tänka på intrigiteten. Kanske är forumet fel, men var ska jag annars vända mig? Detta är det enda forum jag är aktiv i. Jamen ut med det bara!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
11-10-2009, 16:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 16:55)  ......
Fy vad jag lämnar ut mig, men jag har inte ett smack att dölja. Detta är för viktigt för att tänka på intrigiteten. Kanske är forumet fel, men var ska jag annars vända mig? Detta är det enda forum jag är aktiv i. Jag tycker att det är bra att du vänder dig hit. Här finns många människor som kan ge dig stöd. Det är också viktigt att folk får reda på hur verkligheten är - dessutom hjälper din tråd andra människor. Myclet bra att du startade denna tråd
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
11-10-2009, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Anma! Jag tycker inte alls att du lämnar ut dig. Du måste ju ta vägen någonstans med all din ilska och bitterhet. Det är nyttigt att bara vräka ur sig. Det lättar på trycket. CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 16:40)  Jag hade också tänkt att inte skriva så mycket mer i denna tråden, men jag känner att jag måste, måste försöka att hålla modet uppe i ämnet,,,,,Det är hemskt som det är! Du kan få A-Kassa! Det som är vad som är planerat, ersättning från sjukförsäkringen skall bytas mot ersättning från A-Kassan...... Jag tycker inte heller det är rätt, men vad fasen. det är det som är planerat, och Arbetsförmedlingen har pengar så det räcker och blir över, jag lovar! Varför det är bättre med A-Kassa än sjukersättning vet jag inte, men ta den möjligheten du har, allt är bättre än socialen,,,,,,, Nu är det inte akut för din del, men din man MÅSTE anmäla sig på a-f första dagen utan ersättning, första "arbetsdagen" i januari...... Och om han gått ur A-Kassan så kan han gå in igen nu under oktober, och tjäna in ett års medlemskap på tre månader..... Ge inte upp! Snälla, häng i!!!! Jag förstår inte riktigt det här. Kommer reglerna för utbetalning att ändras? Som det är nu måste man ju kunna arbeta minst tre timmar per dag, vara beredd att ta det arbete som erbjuds och dessutom uppfylla arbetsvillkoret. Så här står det ju i grundreglerna: "För att du ska kunna få arbetslöshetsersättning måste du vara arbetsför och oförhindrad att arbeta minst 3 timmar per arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan. Du måste även vara anmäld till Arbetsförmedlingen och vara beredd att anta erbjudet lämpligt arbete samt aktivt söka sådant arbete."När det gäller arbetsvillkoret står det så här: "Det arbete som ligger till grund för att uppfylla ett arbetsvillkor måste vara utfört inom en ramtid av tolv månader.
Arbetsvillkoret kan uppfyllas på två olika sätt:
* genom att förvärvsarbete utförts i minst 6 månader med minst 80 timmars arbete per kalendermånad. * genom att förvärvsarbete utförts i minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader och arbetet utförts under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.
Som förvärvsarbete räknas också
* semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön (inte ledighet på grund av sjukdom) uppburen föräldrapenning och fullgjord totalförsvarsplikt, dock tillsammans högst två månader. * anställning med lönebidrag, anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare, tid med avgångsvederlag. * anställning som finansierats med anställningsstöd"Kommer allt detta att ändras?
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
11-10-2009, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Jag kan inte recitera reglerna ännu, det jag skriver om är förslag som ligger i proppen, skall fattas beslut om troligen den 16 december, att gälla från o med 1 oktober.... Det blir skillnad i villkoren för A-Kassa för DEM SOM ÄR UTFÖRSÄKRADE FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN! T Ex 10 års överhoppningsbar tid för att hitta 12 månader arbetad id. Såpass kan vi nog slå fast... men resten är väldigt tveksamt! Dock vill jag rekommendera alla som gått ur a-kassan de senaste åren eftersom man haft sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning, att redan nu under oktober söka inträde igen i a-kassan.-..... 3 månaders medlemskap nu motsvarar för denna grupp ett år...... Eftersom ingen vet riktigt vad som händer är det ändå bättre att ta det säkra före det osäkra.....
|
|
|
|
|
11-10-2009, 18:08
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:01)  Jag kan inte recitera reglerna ännu, det jag skriver om är förslag som ligger i proppen, skall fattas beslut om troligen den 16 december, att gälla från o med 1 oktober.... Det blir skillnad i villkoren för A-Kassa för DEM SOM ÄR UTFÖRSÄKRADE FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN! T Ex 10 års överhoppningsbar tid för att hitta 12 månader arbetad id. Såpass kan vi nog slå fast... men resten är väldigt tveksamt! Dock vill jag rekommendera alla som gått ur a-kassan de senaste åren eftersom man haft sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning, att redan nu under oktober söka inträde igen i a-kassan.-..... 3 månaders medlemskap nu motsvarar för denna grupp ett år...... Eftersom ingen vet riktigt vad som händer är det ändå bättre att ta det säkra före det osäkra..... Förstår inte detta att 3 mån motsvarar 1 år, eller ordagrant förstår jag. Men i praktiken. Det betyder ju att jag varit då medlem i ett år, alltså från oktober 2008. Men jag gick ur akassan i januari 2008. Det blir ett glapp på 10 månader. Då är ja ändå inte berättigad då, för jag har ju ett glapp i min akassa??
|
|
|
|
|
11-10-2009, 18:14
|

Medlem

|
Om du som riskerar utförsäkring från F-Kassan, går in i A-Kassan igen nu oktober 2009, så uppfyller du ett medlemsvillkor (12 mån) på tre månader. Sedan är den överhoppningsbara tiden 10 år, så då kan man gå bakåt och hitta 12 månaders arbete 10 år från nu....Och då har du A-kassevillkor uppfyllda. Sedan finns det ytterligare en hint i systemet, (som verkar vara på gång, fast det vet vi inte förrän i december) det är att du kan få tillbaka din SGI- inplacering, vilket innebär att du har samma sjukpenninggrundande inkomst som före sjukersättningstiden, vilket är en fördel om du jobbar in sjuk-penninggrunande tid, och typ blir förkyld... - men detta är överkurs, det tar vi om det kommer....... Kram
|
|
|
|
|
11-10-2009, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Tack snälla Anne-Li! Nu vet jag. Skönt att ha någon som lever ute i verkligheten att fråga.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
11-10-2009, 18:36
|
Medlem

|
Tack Anne-li säger jag också. Nu förstår jag.
|
|
|
|
Hej igen
|
11-10-2009, 19:57
|
Gäster

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:14)  Om du som riskerar utförsäkring från F-Kassan, går in i A-Kassan igen nu oktober 2009, så uppfyller du ett medlemsvillkor (12 mån) på tre månader. Sedan är den överhoppningsbara tiden 10 år, så då kan man gå bakåt och hitta 12 månaders arbete 10 år från nu....Och då har du A-kassevillkor uppfyllda. Sedan finns det ytterligare en hint i systemet, (som verkar vara på gång, fast det vet vi inte förrän i december) det är att du kan få tillbaka din SGI- inplacering, vilket innebär att du har samma sjukpenninggrundande inkomst som före sjukersättningstiden, vilket är en fördel om du jobbar in sjuk-penninggrunande tid, och typ blir förkyld... - men detta är överkurs, det tar vi om det kommer....... Kram Denna info borde ju tidningarna gå ut med. Tänk så många som missar och blir utan ersättning. Tackar också dig för att du delar med dig av doin kunskap i området.
|
|
|
|
|
11-10-2009, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (gladepetter @ 11-10-2009, 12:48)  Okej, då förstår jag. Det innebär 2 vägar som kassan kommer att ta:
1. Försäkringskassan anser att du inte kan gå tillbaka till ordinarie arbete men kan finna annat arbete på reguljär arbetsmarknad. I detta fall blir du utförsäkrad enligt socialförsäkringlagen och arbetsgivaren gör en omplaceringsutredning och finner man inget arbete så blir man uppsagd pga personliga skäl.
2. Du är så sjuk att du får en varaktig sjukersättning av kassan. Här får de som är nära döden oftast ett sådant beslut och här är nålsögat mycket mycket smalt.
De flesta hamnar på 1 och jag har inte fått uppleva någon av våra anställda få 2. Ursäkta det sena svaret, men jag missade ditt inlägg!Det du skriver är inte helt korrekt. i fall 1, är det inte alls säkert att du blir uppsagd på grund av personliga skäl, facket kan förhandla dig till en arbetsbrist på grund av sjukdom. Det som då händer är att du har chans att få A-Kassa, annars aktivitetsstöd om 232:-- per dag. I fall2. varaktig sjukersättning, där är det inte alls "nödvändigt" att vara döende. Det är om man bedöms att aldrig kunna arbeta på ett reguljärt arbete på arbetsmarknaden. Fallen med de personer som är så svårt sjuka att dom behöver vård i hemmet eller på sjukhus, kan få förlängd sjukskrivning även efter den 550:e dagen. Likaså om man har en godkänd arbetsskada, då kan man få beviljat arbetsskadesjukpenning som ej är tidsbegränsad till 550 dagar eller så.
|
|
|
|
|
11-10-2009, 20:29
|

Medlem

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:14)  Om du som riskerar utförsäkring från F-Kassan, går in i A-Kassan igen nu oktober 2009, så uppfyller du ett medlemsvillkor (12 mån) på tre månader. Sedan är den överhoppningsbara tiden 10 år, så då kan man gå bakåt och hitta 12 månaders arbete 10 år från nu....Och då har du A-kassevillkor uppfyllda. Sedan finns det ytterligare en hint i systemet, (som verkar vara på gång, fast det vet vi inte förrän i december) det är att du kan få tillbaka din SGI- inplacering, vilket innebär att du har samma sjukpenninggrundande inkomst som före sjukersättningstiden, vilket är en fördel om du jobbar in sjuk-penninggrunande tid, och typ blir förkyld... - men detta är överkurs, det tar vi om det kommer....... Kram Om man går med i a-kassan i oktober ska man sedan fortsätta att vara med där tillsvidare om man har sjukersättning och riskerar att bli utförsäkrad i slutet av nästa år?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
11-10-2009, 20:42
|

Medlem

|
Som vi tror idag -Ja! Vi vet ju inte vad man beslutar i december i riksdagen, men ta det säkra före det osäkra och var med..... Blir det inte som beskrivet, ja ok, några hundringar är borta, men om det blir så, så är det väl värda pengar,,,,,,
|
|
|
|
|
11-10-2009, 20:44
|

Medlem

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 21:42)  Som vi tror idag -Ja! Vi vet ju inte vad man beslutar i december i riksdagen, men ta det säkra före det osäkra och var med..... Blir det inte som beskrivet, ja ok, några hundringar är borta, men om det blir så, så är det väl värda pengar,,,,,, Tack Anne-li - du är en klippa
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
11-10-2009, 20:59
|
Medlem

|
Oj vilken frågesport... en till då.
Räcker det att gå me i a-kassan eller ska man även gå med i facket? Jag var med i Sif, det är väl de som bytt namn till unionen?
|
|
|
|
|
11-10-2009, 21:05
|

Medlem

|
Som varande ombudsman (IF Metall) tycker jag ju naturligtvis att du skall gå med i facket också. I varje fall vi, hjälper till med överklagande och andra frågor gentemot försäkringskassan, a-kassan, arbetsförmedlingen mm mm. (Även rådgivning...Hihihihihi) skämt åsido, det är väl egentligen a-kasseavgiften som är dyrast.... Kram
Redigerat av anne-li i olofstorp: 11-10-2009, 21:05
|
|
|
|
Hej igen
|
11-10-2009, 21:09
|
Gäster

|
Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan... du snyltar på betalande fackmedlemmar.
|
|
|
|
|
11-10-2009, 21:13
|

Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 22:09)  Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan... du snyltar på betalande fackmedlemmar. Men anma är ju inte arbetsför!
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
11-10-2009, 21:13
|

Medlem

|
CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 22:09)  Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan... du snyltar på betalande fackmedlemmar. Tack! Fast det sista året har varit tungt, mest uppsägningar och elände, så även nu med alla dessa människor som kommer att bli utförsäkrade runt årsskiftet och de närmaste två åren. Men för det mesta är det givande möten med människor...... Och nytta ja, det gör vi!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|