|
|
  |
Utförsäkrad! PANIK!, Försäkringskassan |
|
|
|
11-10-2009, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
Fast vad är det för mening att vara med i facket om facket bara har kontor i Stockholm och inga lokala representanter, samt så är man arbetslös i grunden? Även när jag arbetade fick jag sköta mina egna förhandlingar bäst jag kunde.
Är i alla fall glad jag stannade kvar i A-kassan med tanke på de nya regler som talats om här.
Redigerat av Rose: 11-10-2009, 21:35
--------------------
|
|
|
|
|
11-10-2009, 21:59
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 22:09)  Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan... du snyltar på betalande fackmedlemmar. Jag har alltid sedan jag var 16 år och började arbeta varit med i facket. Säg inte till mig att jag snyltar! Varför jag undrar är för att sedan jag gick ur (då jagvarit borta från arbetslivet i mer än 5 år) antar jag att jag, då jag ej har ett arbete, kanske inte kan få hjälp från facket. Av solidaritetsskäl kan jag vara med, men som min man idag betalar över 500:- för fack och a.kassa, och jag då kanske hamnar på liknande summa, över 1000 kr är mycket pengar i månaden. När man redan är på väg att förlora halva familjens inkomst, då gör 100kr skillnad. CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 22:05)  Som varande ombudsman (IF Metall) tycker jag ju naturligtvis att du skall gå med i facket också. I varje fall vi, hjälper till med överklagande och andra frågor gentemot försäkringskassan, a-kassan, arbetsförmedlingen mm mm. (Även rådgivning...Hihihihihi) skämt åsido, det är väl egentligen a-kasseavgiften som är dyrast.... Kram Min man är med i metall.
|
|
|
|
|
11-10-2009, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 22:05)  Som varande ombudsman (IF Metall) tycker jag ju naturligtvis att du skall gå med i facket också. I varje fall vi, hjälper till med överklagande och andra frågor gentemot försäkringskassan, a-kassan, arbetsförmedlingen mm mm. (Även rådgivning...Hihihihihi) skämt åsido, det är väl egentligen a-kasseavgiften som är dyrast....
........Eller hur att den är... jag betalar 1,7% av min lön i fackavgift...och sedan a-kasseavgift på det, så om jag jobbar mer, så skall facket ha mer.. betalar ungefär 600 till facket varje månad, a-kasseavgiften ligger på 250 tror jag det var sist jag kollade.
Kram
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
11-10-2009, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Hjälp nu har jag läst hela tråden, det var tungt. Först, stor  på er som drabbas. Jag var själv långtidssjuksriven när de nya reglerna kom, tur jag inte fattade vad det var frågan om för då hade jag nog fått sådan panik att jag inte tillfrisknat. Allvarligt talat alltså. Jag var sjukskriven för utmattningsdepression (utbränd) och det behövdes inte mycket för att åka ner i trötthetsträsket igen, det vet alla ni som mår så. Visst vore det fint om det fanns jobb man klarade av där man fick jobba i sin egen takt och allt det där - men när inte ens "friska" orkar med arbetstakten som är på många ställen i dag, hm!! Se till att sjuka klarar sig ekonomiskt förs, prata ev. rehabilitering sedan, mår man inte bra i själen och oroar sig blir inte kroppen friskare den heller. Jag har inget vettigt att tillägga, men att lätta sitt hjärta angående en så här viktig sak som angår många fler än man kanske tänker på tycker inte heller jag är fel!  En styrkekram!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
Hej igen
|
12-10-2009, 06:34
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 22:59)  Jag har alltid sedan jag var 16 år och började arbeta varit med i facket. Säg inte till mig att jag snyltar! Varför jag undrar är för att sedan jag gick ur (då jagvarit borta från arbetslivet i mer än 5 år) antar jag att jag, då jag ej har ett arbete, kanske inte kan få hjälp från facket. Av solidaritetsskäl kan jag vara med, men som min man idag betalar över 500:- för fack och a.kassa, och jag då kanske hamnar på liknande summa, över 1000 kr är mycket pengar i månaden. När man redan är på väg att förlora halva familjens inkomst, då gör 100kr skillnad. Min man är med i metall.  Nej nej ...jag menade inte att du som varit borta från arbetslivet så många år och inte kommer att kunna börja arbeta .... ska vara med i facket. Menade allmänt ... det är väldigt många som är med i bara A-kassan ... såna som jobbar alltså, och tillfälligt arbetslösa.
|
|
|
|
|
12-10-2009, 11:18
|
Medlem

|
CITAT (Rose @ 12-10-2009, 10:18)  Såg det här men jag förstår inte. Jag är med i A-kassan (AEA) redan. Ska jag ändå göra detta och varför? Jag förstår inte. http://resurs.ning.com/forum/topics/viktig...ag-kommit-oeverOm du är med i A-kassan kan du andas ut en stund.
|
|
|
|
|
12-10-2009, 11:24
|
Medlem

|
Min man har fått brev från försäkringskassan om vad förslaget som ligger går ut på. Anne-li, jag antar att du fått den infon också, om inte så PMa mig. Orkar inte skriva allt här, men det går ut på att utförsäkrade ska i tre månader max utredas (rehabiliteras) om de kan slussas ut i vanlig arbetslöshet i arbetsörmedlingen. Under den tiden får man aktivitetsstöd som motsvarar a-kassa. är man ej berättigad till a-kassa får man 223kr per erstättningsdag (antar att det menas 22 dagar i månaden vilket blir 4906:-/mån före skatt.
De som inte bedöms friska nog för ett arbete efter denna tid står inget om. Inget alls.
|
|
|
|
|
12-10-2009, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Jag tycker att regeringens förslag är dåligt,det kommer att ge dyrare A-kassa= pengarna kommer inte att finnas hos dom små A-kassorna, sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan, nej regeringen skall inte vara inne i våra A-kassor och ändra regler hela tiden, tänk om regeringen hadde rört och förändrat i villa/hemförsäkringar och ändrat spelreglerna pga politiska beslut.
Ang långtidsjuka så tycker jag det är ett system fel att F-kassan har hand om dom, det borde ligga på arbetsgivarens ansvar. dom kortids sjuka därimot borde F-kassan handha=nästan alla långtidsjuka har varit kortidssjuka och där borde det läggas mera resurser dvs sjukintyg ganska tidigt och på det rehab ansvar, så att ej folk går in i långtidssjukskrivningar.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
12-10-2009, 19:56
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 12-10-2009, 17:07)  Jag tycker att regeringens förslag är dåligt,det kommer att ge dyrare A-kassa= pengarna kommer inte att finnas hos dom små A-kassorna, sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan, nej regeringen skall inte vara inne i våra A-kassor och ändra regler hela tiden, tänk om regeringen hadde rört och förändrat i villa/hemförsäkringar och ändrat spelreglerna pga politiska beslut.
Ang långtidsjuka så tycker jag det är ett system fel att F-kassan har hand om dom, det borde ligga på arbetsgivarens ansvar. dom kortids sjuka därimot borde F-kassan handha=nästan alla långtidsjuka har varit kortidssjuka och där borde det läggas mera resurser dvs sjukintyg ganska tidigt och på det rehab ansvar, så att ej folk går in i långtidssjukskrivningar. Visst är det systemfel (inte nödvändigtvis på det sättet du tycker dock), men vad sjutton menar du med "sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan"
Förklara, tack.
|
|
|
|
|
12-10-2009, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag har haft förmånen att få vara frisk i hela mitt liv och har heller aldrig varit arbetslös. Hoppas att trenden håller i sig så att man slipper detta helvete som många av er går igenom! Till er som inte har varit så lyckligt lottade vill jag ge massor med styrkekramar med en förhoppning om att det löser sig till det bästa för er! Trots att jag har en låg lön hade jag gärna avstått från skattesänkningarna så att ni som är sjuka får en tryggad tillvaro. En vacker dag tillhör man kanske själv gruppen som behöver hjälp.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
12-10-2009, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Biggan_ @ 12-10-2009, 23:00)  Jag har haft förmånen att få vara frisk i hela mitt liv och har heller aldrig varit arbetslös. Hoppas att trenden håller i sig så att man slipper detta helvete som många av er går igenom! Till er som inte har varit så lyckligt lottade vill jag ge massor med styrkekramar med en förhoppning om att det löser sig till det bästa för er! Trots att jag har en låg lön hade jag gärna avstått från skattesänkningarna så att ni som är sjuka får en tryggad tillvaro. En vacker dag tillhör man kanske själv gruppen som behöver hjälp.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
13-10-2009, 03:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Anma @ 12-10-2009, 20:56)  Visst är det systemfel (inte nödvändigtvis på det sättet du tycker dock), men vad sjutton menar du med "sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan"
Förklara, tack. Förklaringen är följande, idag så skall folk ha varit med 1år för att tillgodo se sig A-kassan fullt ut, med det nya systemet så blir det 3mån det betyder att pengarna i dom små A-kassorna kommer inte att räcka till och det är att plocka russin ur kakan, vad händer när pengarna är slut jo avgiften till A-kassan kommer att höjas och pga folk som inte har varit med hela tiden. Nya förslaget om A-kassan
Redigerat av andersen: 13-10-2009, 03:41
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
13-10-2009, 05:47
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Först en jättekram till Biggan, som har förmågan att sätta sig in i andra människors situation, trots att du själv drabbats hårt i livet, även om du haft förmånen att vara frisk.  Sen till Andersen: Den tillfälliga möjligheten gäller (om jag förstått det rätt) oss, som varit tvugna att lämna A-kassan för att reglerna ändrades. Den tillgodoräkningsbara tiden ändrades från 7 till 5 år. Trots att vi varit medlemmar i A-kassan i hela vårt yrkesverksamma liv, skulle vi alltså inte kunna tillgodoräkna oss arbetad tid längre tillbaka än 5 år. Nu har den tillgodoräkningsbara tiden höjts till 10 år. Själv gick jag ur A-kassan när jag varit sjuk i fem år. Det fanns ju inte någon anledning att betala för en försäkring, som inte längre gällde. Skulle du själv betala hemförsäkring om villkoren plötsligt ändrades så att du aldrig skulle kunna få någon ersättning? Nu när tiden för arbetsvillkoret är höjd till 10 år ger man oss en möjlighet att under 3 månader återinträda med en förkortad tillgodoräkningstid. Jag skäms inte ett ögonblick för att utnyttja den möjligheten. Har betalat min avgift i alla yrkesverksamma år och dessutom är jag fortfarande medlem i facket. Jag håller med dig om att det är fel av vår nuvarande regering att låta A-kassan betala det som egentligen borde betalas av någon form av rehab-penning, men en stor del av pengarna i A-kassan kommer ju från våra gemensamma skattemedel. Den bygger inte enbart på medlemsintäkter. Det är också därför, som det är staten/regeringen, som dikterar villkoren för A-kassan. Sen tror jag inte att du behöver oroa dig för att vi som är sjuka ska ligga A-kassan till last någon längre tid. Så fort Af konstaterat att vi inte duger som arbetskraft inom något på arbetsmarknaden förekommande arbete, kommer vi inte heller att vara berättigade till A-kassa. Då får vi snällt ställa oss med mössan i handen på socialkontoret. Var tog din solidaritet vägen????
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
13-10-2009, 09:32
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 13-10-2009, 04:11)  Förklaringen är följande, idag så skall folk ha varit med 1år för att tillgodo se sig A-kassan fullt ut, med det nya systemet så blir det 3mån det betyder att pengarna i dom små A-kassorna kommer inte att räcka till och det är att plocka russin ur kakan, vad händer när pengarna är slut jo avgiften till A-kassan kommer att höjas och pga folk som inte har varit med hela tiden. Nya förslaget om A-kassanHar du läs vilka som får tillgodogöra sig 3 mån medlemskap på ett år?? Har du fattat varför tex jag inte varit med? Eller menar du allvar med att vi som varit sjuka och borta från arbetslivet i över 5 år ska klara oss på alfakassan, 223kr/dag, bara och endast för att denna regegring bestämt att sjuka ska istället för sjukpenning ha akassa? Jag gick ur efter 5 års sjukfrånvaro då jag sedan inte hade någon nytta av a-kassa då jag inte längre var berättigad. Tycker du att vi med sjukpension skulle fortsatt vara med för att vi skulle ha gissat oss till att detta kunde hända som händer nu?
Redigerat av Anma: 13-10-2009, 09:33
|
|
|
|
|
13-10-2009, 09:37
|
Medlem

|
Jag tycker att det är helt fel att en sjuk ska vara i a-kassa. Men att kalla det att vi plockar russinen ur kakan, ja, jag vet inte vad!! Det är inte MITT val att vara sjuk, inte heller MITT val att regeringen gör så här! Så när de nu försöker rädda en megamiss som de gjort med människor som annars hamnar till att gå på soc, kallar du det för att vi pockar russinen ur kakan.
Jag borde inte gå in och läsa mer här.
|
|
|
|
|
13-10-2009, 09:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (andersen @ 13-10-2009, 04:11)  Förklaringen är följande, idag så skall folk ha varit med 1år för att tillgodo se sig A-kassan fullt ut, med det nya systemet så blir det 3mån det betyder att pengarna i dom små A-kassorna kommer inte att räcka till och det är att plocka russin ur kakan, vad händer när pengarna är slut jo avgiften till A-kassan kommer att höjas och pga folk som inte har varit med hela tiden. Nya förslaget om A-kassanKanske hade varit bättre om du försökt sova istället för att skriva inlägg mitt i natten
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
13-10-2009, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 9 307

|
Någon skriv i forat vem skall betala för väntjänsten? Nyligen så fördes det en debatt i Aftonbladet om medborgarlön, skribenten var Tommy Olsson. Alla kan göra något för andra människor i ex en kommun. Eller att man försöker jobba med de förutsättningar som man själv har. I kommunerna har vi haft både väntjänster och frivilligkrafter sedan länge inom funktionshinder och äldreomsorgen mm. Kritiken från facket är ofta att de tar jobb från de övriga anställda. Därmed så har vi en grupp som säkerligen mår enormt dåligt pga utanförskapet. De som är utförsäkrade får ofta sin försörjning via ekonomisk försörjningsstöd. Är medborgalön fel? http://www.aftonbladet.se/debatt/article346576.ab[/url]
Redigerat av gladepetter: 13-10-2009, 12:14
|
|
|
|
|
13-10-2009, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Medborgarlön tror jag på - alla pengar skulle tas från samma kassa. Inget krångel. Alla människor skulle ha möjlighet att känna sig trygga. Har inte läst den artikel du länkar till. Miljöpartiet hade det åtminstone för några år sedan som förslag.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
13-10-2009, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 9 307

|
Artikeln har några år på nacken men debatten är levande i media. Vi försökte i min tidigare kommun få ut människor som enbart levde på ekonomiskt bistånd i arbete, som försök. Men det var så mycket hinder från konservativa grupper som kände hotet från dem. Vi måste våga tänka i nya banor eller våga försöka. Även om jag är lika trög som ett tåg så skulle jag ändå vilja pröva detta. Utanförskapet är till ondo! Oavsett vilken grupp du tillhör!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|