| |
|
  |
När det värsta har hänt, finns det hopp, kan man hälpa |
|
|
|
|
16-11-2009, 20:32
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Monaxe @ 16-11-2009, 18:21)  Så Ralf, Gita och Netaave, jag hoppas att inte mina vänner och bekanta tänker som er om olyckan skulle drabba mej eller min familj. För mig är det en oerhört stor skillnad på vänner och ytliga bekanta. Och hur man skall agerar på bästa sätt beror helt och hållet på hur nära man står de drabbade. Om någon jag normalt inte har kontakt med dök i en stor sorg skulle jag nog närmast känna mig kränkt. Gita CITAT (netaave @ 16-11-2009, 18:49)  Mitt råd är fortf (inte direkt till aquakul nu då) ligg lågt, vänta ett tag. Men om ni tar kontakt så håll i den under lång tid. Det finns en tid då "alla tycker" att nu är det över, men i själva verket är det kanske då det börjar. Precis så känner jag också Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 16-11-2009, 20:29)  För mig är det en oerhört stor skillnad på vänner och ytliga bekanta. Och hur man skall agerar på bästa sätt beror helt och hållet på hur nära man står de drabbade. Om någon jag normalt inte har kontakt med dök i en stor sorg skulle jag nog närmast känna mig kränkt. Gita Ibland befinner man sig väl någonstans emellan nära vänner och ytliga bekanta. I det här fallet kände jag att de nog inte har så många nära vänner och vi delade faktisk parhus i många år. min magkänsla sa att det vore rätt att göra ett besök. Är man en någorlunda klok och vettig person, så tror jag att man ska lita på sin intuition.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:41
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2009, 20:35)  Ibland befinner man sig väl någonstans emellan nära vänner och ytliga bekanta. I det här fallet kände jag att de nog inte har så många nära vänner och vi delade faktisk parhus i många år. min magkänsla sa att det vore rätt att göra ett besök. Är man en någorlunda klok och vettig person, så tror jag att man ska lita på sin intuition. Du/ni gjorde troligen alldeles rätt och magkänslan skall man lita på Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
Nu är ju tråden nästan överspelad i och med att du har varit där och det gick ju bra och det gläder mig. Dock ska man komma ihåg att människor är så olika. Själv hade jag inte alls velat ha besök av människor jag inte pratat med på länge om jag befunnit mig i en sån här situation. Ett brev med en hälsning att man kan höra av sig om man vill hade uppskattats, då ligger bollen hos mig. Så alla människor är inte likadana. Sen ska man också fråga sig varför man vill besöka. Ibland är det nog kanske för att lindra sin egen sorg och chock mer än för att lindra den andres. Återigen, i det här fallet verkar det ha varit det rätta att besöka, men det kan vara bra att tänka igenom varje situation då den är unik och människor kan reagera olika. Bara för att man själv skulle reagera på ett sätt behöver inte andra göra det också.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 20:55
|

Medlem

|
CITAT (Rose @ 16-11-2009, 20:51)  Nu är ju tråden nästan överspelad i och med att du har varit där och det gick ju bra och det gläder mig. Dock ska man komma ihåg att människor är så olika. Själv hade jag inte alls velat ha besök av människor jag inte pratat med på länge om jag befunnit mig i en sån här situation. Ett brev med en hälsning att man kan höra av sig om man vill hade uppskattats, då ligger bollen hos mig. Så alla människor är inte likadana. Sen ska man också fråga sig varför man vill besöka. Ibland är det nog kanske för att lindra sin egen sorg och chock mer än för att lindra den andres. Återigen, i det här fallet verkar det ha varit det rätta att besöka, men det kan vara bra att tänka igenom varje situation då den är unik och människor kan reagera olika. Bara för att man själv skulle reagera på ett sätt behöver inte andra göra det också. Visst har du rätt att det lika mycket handlar om att lindra sin egen sorg och chock. Men om det resulterar i ett bra möte så må det vara hänt....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2009, 19:23)  Åter från vår utflykt:
Som jag gruvade mig innan och när Neta och Ralf började tänka i andra banor så blev det jättejobbigt.
Det blev faktiskt ett riktigt bra besök - vi fikade och pratade både om ledsamt och om annat. Det var som vi misstänkte att det bara var farföräldrar, mormor och morbror som kommit på besök. Vårt besök var uppskattat och vi kommer att fortsätta att hålla kontakten. Får säga att man ska lita på sin känsla och måste säga att du/ni är en mycket godhjärtade mäniskor Det är min erfarenhet av mäniskor i sorg, att ett okonstlat besök, där man bara är, på den sörjandes villkor, aldrig är av ondo
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Ja det är väldigt lätt att tycka om saker när man inte själv varit i situationen. Alla är vi olika, och tur är väl det. Glad iaf för aquakul skull att magkänslan var rätt i detta fall.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:41
|

Medlem

|
Tack för allt stöd!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:46
|
Medlem

|
CITAT (Monaxe @ 16-11-2009, 19:47)  Vad skönt att det gick bra Aq! Ett bra val var det som ni gjorde också, ert besök har säkert gett dem lite mer kraft att orka med morgondagen. Säger som Anma, försök fortsätt håll kontakt, det behöver de säkerligen.
Jag undrar så varför vi är så rädda för att tränga oss på och störa andra när någon har sorg.
Om man själv tänker efter, iaf jag, i en svår situation som denna, skulle det värma mig mycket om människor tog sig tid med att höra efter hur just jag mådde, tog sig tid att sitta ner och fika tillsammans med mig och, om så behövdes, kunde gråta tillsammans med mig. Tror att det är just gråten som skrämmer många. Att känslorna är så starka. Rädslan för att någon "ska bryta ihop" framför ögonen på en. Jag tycker att undvikandet av hänsyn för den sörjande är farligare, än närmandet. Dom kan krasst uttryckt bara be en fara och flyga, men man har ialla fall försökt. mer kan man inte göra och jag vet ingen i sorg som gjort det när någon närmat sig av omtanke. Damen som skrevs om i ett tidigare inlägg hör tack ock lov till undantagen, där besökaren ställer till oredan.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:46
|

Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 20 189

|
Bra gjort av er Aqvakul. Familjen uppskattar det alldeles säkert, att veta att folk runtomkring bryr sig. En sån här sak berör ju alla, inte bara familjen. Även om det är dom det handlar om i första taget så mår man bättre själv också efteråt. Vi hade ett dödsfall i grannhuset härom året där pappan i familjen hastigt avled i unga år.. Vi hade bara umgåtts på fester och pratat på gatan, men vi gick över med blommor och godispåsar till barnen. Sa också att det bara var att ringa om det var nåt. Även om vi inte kände varann så blev jag jätteledsen när jag fick reda på det, tänkte på barnen och frun..  till er!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
16-11-2009, 22:50
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 16-11-2009, 20:55)  Visst har du rätt att det lika mycket handlar om att lindra sin egen sorg och chock. Men om det resulterar i ett bra möte så må det vara hänt.... Det är väl egentligen det som är poängen med personliga besök. Att visa att man delar deras sorg och att orka lyssna på deras tankar och ord...VARFÖR??? Vid suicid alltså
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2009, 07:30
|

Medlem

|
Sov väldigt dåligt i natt - mkt som snurrade i huvudet efter gårdagens möte - känner ändå att jag gjorde det jag måste och om jag inte gjort det så hade jag känt mig som en liten lort...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
17-11-2009, 09:14
|
Gäster

|
Jag tycker också att ni gjorde helt rätt Aqua som åkte dit. När man har varit med om någonting så hemskt behöver man ofta bekräftelse på att man inte är helt ensam. Om det onda bara maler och maler inom familjen eller en annan väldigt sluten krets så är det ofta svårt att komma vidare och det hela blir lätt väldigt destruktivt. Att själv, som drabbad, ta steget att gå och knacka på hos någon utomstående för att man behöver någon att dela sorgen med...det skulle inte jag våga/klara av i en liknande situation om jag inte hade fått veta av den personen att det var ok att komma och gråta på deras tröskel... Därför tycker jag att det är väldigt glädjande att höra att det finns varmhjärtade personer som du och din fru som vågar ta detta första steg. Som visar att ni finns där. Bra gjort!!! ...och visst, vem sover inte dåligt ibland när man gått igenom något svårt. I natt sover du förhoppningsvis bättre!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2009, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Så skönt att besöket gick så bra och att det känns bra för er så här efteråt. Jag är säker att ert besök betydde väldigt mycket för de drabbade. Ja sen kommer nya tankar det förstår jag och så blir det svårt att sova när allt mal fram och tillbaka. Men ni har gjort en välgärning som era vänner kommer att minnas. En  till dig och din fru.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2009, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2009, 07:30)  Sov väldigt dåligt i natt - mkt som snurrade i huvudet efter gårdagens möte - känner ändå att jag gjorde det jag måste och om jag inte gjort det så hade jag känt mig som en liten lort... Jättefint gjort av dig och din fru
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2009, 12:55
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2009, 07:30)  Sov väldigt dåligt i natt - mkt som snurrade i huvudet efter gårdagens möte - känner ändå att jag gjorde det jag måste och om jag inte gjort det så hade jag känt mig som en liten lort... Du gjorde helt rätt. Läser en del hemsidor där personer förlorat sina anhöriga och alla säger sama sak. Vardagen och tystnaden från vänner är värst. "Ring om det är nått" får dom ofta höra och det är just det den som sörjer inte kan. Ringa och be om hjälp. Vardagen är svårast med allt praktiskt, så att handla hem saker är en oerhörd god hjälp och att komma med fika/mat är alltid uppskattat då många glömmer att äta. Vem tänker på att, toapappret tar slut när man sörjer?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-11-2009, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2009, 07:30)  Sov väldigt dåligt i natt - mkt som snurrade i huvudet efter gårdagens möte - känner ändå att jag gjorde det jag måste och om jag inte gjort det så hade jag känt mig som en liten lort... Jag tror nog det var skönt för er alla att träffas och prata. Det är ju lättare så här, än om man senare skulle mötas helt apropå och få skuldkänslor för att man inte hört av sig.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2009, 10:29
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Jag är inte här så ofta nu, så jag har inte läst detta innan, men jag vill bara säga att det värmer mitt hjärta att ni följde er magkänsla aqua  . Jag tror ni gjorde en god gärning. De drabbade föräldrarna har förmodligen ett jättestort behov av att få prata ( och gråta ). Tänk om alla vorit tysta?? Har då aldrig deras dotter funnits?? Jag tror inte det finns nåt värre än tystnad. Sen har det inte nån betydelse när vi senast hade kontakt tycker jag. Kanske var vi bästisar i ett 20-tal år innan vi gick skilda vägar, kanske passade vi våra barn åt varandra i ett 10-tals år, kanske var det.......nåt annat..................spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi minns
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-11-2009, 10:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (Aqvakul @ 17-11-2009, 07:30)  Sov väldigt dåligt i natt - mkt som snurrade i huvudet efter gårdagens möte - känner ändå att jag gjorde det jag måste och om jag inte gjort det så hade jag känt mig som en liten lort... Jag tycker det var jättegulligt av dig. Att bry sig kan väl inte vara fel. Och känns det fel för tillfället så kan de som mår dåligt kanske reflektera annorlunda senare. Alla har inte ett jättenätverk av vänner och släktingar och då kan det nog kännas jättebra att nån bryr sig
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|