|
|
  |
"Världens lyckligaste folk", Om rasismen i Danmark |
|
|
|
03-01-2010, 23:49
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (dahla @ 03-01-2010, 23:16)  Vart vill du komma? Diskutera seriöst och använda fakta seriöst, är det för mycket begärt. Invandrardebatten är full av hörsägen och halvsanningar.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
04-01-2010, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 504
Medlem nr: 6 154

|
CITAT (Aqvakul @ 03-01-2010, 23:49)  Diskutera seriöst och använda fakta seriöst, är det för mycket begärt. Invandrardebatten är full av hörsägen och halvsanningar. Ja, och stämmer då inte det jag skrev? Enligt din fakta så stämmer det ju ganska bra... inget konstigt med det alltså.
|
|
|
|
|
04-01-2010, 07:24
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
läs den här bloggen. Här tas båda sidorna upp. Dels de fall där folk verkligen har starka skäl för att få asyl och del de fall där det är uppenbart att det rör sig om lycksökare som är ute efter att bli försörjda av vårt bidragssystem. Som denna bloggare brukar uttrycka sig. Det är inte svart eller vitt när det gäller asylerandet utan det är både svart och vitt. http://meritwager.wordpress.com/
|
|
|
|
|
04-01-2010, 08:15
|

Medlem

|
CITAT (dahla @ 04-01-2010, 00:06)  Ja, och stämmer då inte det jag skrev? Enligt din fakta så stämmer det ju ganska bra... inget konstigt med det alltså. Nej - det stämmer inte att bara 5 % är flyktingar i den bemärklese vi normalt lägger i begreppet. Genevekonventionern är oerhört njugg, många anhörigas flyktingstatus prövas aldrig mm. Nej - det stämmer inte att 85 % är anhöriginvandring, vilket du kan se på diagrammen. Dessutom så innefattar anhöriginvandring i statistilken en massa andra fall än just familjemedlemmar till flyktingar (vilka ju faktiskt kan vara flyktingar själva). En stor del är "kärleksinvandring", varav mycket få belastar samhället. Observera dessutom att arbetskraftsinvandringen från EU inte finns med i statistiken. Sorry om jag var lite brysk i går - men jag var allmänt trött och väldigt trött på att försöka tillbakavisa dunkla främlingsfientliga utsagor från en annan medlem... CITAT (narran @ 04-01-2010, 07:24)  Det är inte svart eller vitt när det gäller asylerandet utan det är både svart och vitt. Naturligtvis, som i alla andra sammanhang.
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
Så det finns en skriven lista över de som ska utrotas?
1. Invandrare och flyktingar 2. Arbetslösa 3. Sjukskrivna 4. Vargen 5. ...
|
|
|
|
|
04-01-2010, 16:47
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (vitavargen @ 04-01-2010, 16:15)  Så det finns en skriven lista över de som ska utrotas?
1. Invandrare och flyktingar 2. Arbetslösa 3. Sjukskrivna 4. Vargen 5. ... 5. Forumtroll
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
04-01-2010, 16:51
|

Medlem

|
Så Nazisternas ledare är också här med sin "Straight for ever" skylt?
Redigerat av vitavargen: 04-01-2010, 16:57
|
|
|
|
|
04-01-2010, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Jag tror mycket vore vunnet om det vore OK att tala om de problem som faktiskt finns med invandring också, för verkligheten är inte antingen svart eller vit. Kulturkrockar kan vara nog så svåra, det finns inslag (t,ex, hedersvåldet) i vissa kulturer som jag helt enkelt inte kan acceptera och det har inget som helst med rasism att göra. Självklkart skall vi i Sverige hjälpa där vi kan, men vi måste också se att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot. Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner. Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det? Gita
|
|
|
|
|
04-01-2010, 17:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det ligger väldigt mycket i det du skirver och framför allt det sista. Jag har hört det själv av invandrare jag umgåtts med.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
04-01-2010, 17:25
|

Medlem

|
Jo, vi lägger väldigt lite vikt vid vår kultur och vår historia.
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 18:03
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
Jo det är så man måste kunna diskutera flyktingpolitiken utan att bli kallad rasist. Bland de som kommer hit finns riktiga flyktingar som uppfylle konventionskraven. Det finns även folk som ex ljuger om att de kommer från ett av de länder där det är så svåra förhållanden så att nästan alla blir beviljade asyl, fast de egentligen kommer från ett grannland med hyfsade förhållanden. Det finns folk som sökt asyl redan i ett annat Dublinkonventionsland, men tar sig vidare till Sverige eftersom att vi har generösare regler än de flesta andra länder. De personerna ska inte vara här utan skickas tillbaka till första asylland. Det finns folk som ljuger om sin ålder eftersom att ensamkommande barn har lättare att få stanna. I finland ex var det ca 50% av de ensamkommande barnen som drog tillbaka sina ansökningar sedan myndigheterna började göra medicinska undersökningar för att fastställa ålder. Att vi inte gör det i sverige är helt befängt. Kulturkrockar blir det en sak är slöjorna självklart kan man inte jobba med täckt ansikte ex inom barnomsorgen. Muslimska kvinnor som inte kan tänka sig att arbeta tillsammans med män kan givetvis inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande och ska då inte heller ha rätt till a kassa och soc bidrag.
Nu ligger det ett förslag på att invandrare som deltar i praktikplatser ska få en såkallad flitpeng utöver bidragen. Något som svenska socialbidragstagare i sysselsättningsprogram eller svenska arbetslösa i Fas 3 inte har rätt till.
När sådant förekommer så är det inte konstigt att ett parti som SD får ökat stöd. Själv tippar jag på runt 10% i nästa val. Risken är dock stor att de etablerade partierna kommer att bedriva en ännu slappare migrationspolitik för att visa att de tar avstånd från SD och 2014 kommer detta parti att få minst 25% troligtvis ännu mer.
|
|
|
|
|
04-01-2010, 18:06
|

Medlem

|
CITAT (narran @ 04-01-2010, 18:03)  När sådant förekommer så är det inte konstigt att ett parti som SD får ökat stöd. Själv tippar jag på runt 10% i nästa val. Risken är dock stor att de etablerade partierna kommer att bedriva en ännu slappare migrationspolitik för att visa att de tar avstånd från SD och 2014 kommer detta parti att få minst 25% troligtvis ännu mer. Tippar eller hoppas? I min enfald trodde jag att tråden handlade om Sundströms bok. Har du läst den?
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 18:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (narran @ 04-01-2010, 18:03)  Jo det är så man måste kunna diskutera flyktingpolitiken utan att bli kallad rasist. Bland de som kommer hit finns riktiga flyktingar som uppfylle konventionskraven. Det finns även folk som ex ljuger om att de kommer från ett av de länder där det är så svåra förhållanden så att nästan alla blir beviljade asyl, fast de egentligen kommer från ett grannland med hyfsade förhållanden. Det finns folk som sökt asyl redan i ett annat Dublinkonventionsland, men tar sig vidare till Sverige eftersom att vi har generösare regler än de flesta andra länder. De personerna ska inte vara här utan skickas tillbaka till första asylland. Det finns folk som ljuger om sin ålder eftersom att ensamkommande barn har lättare att få stanna. I finland ex var det ca 50% av de ensamkommande barnen som drog tillbaka sina ansökningar sedan myndigheterna började göra medicinska undersökningar för att fastställa ålder. Att vi inte gör det i sverige är helt befängt. Kulturkrockar blir det en sak är slöjorna självklart kan man inte jobba med täckt ansikte ex inom barnomsorgen. Muslimska kvinnor som inte kan tänka sig att arbeta tillsammans med män kan givetvis inte anses stå till arbetsmarknadens förfogande och ska då inte heller ha rätt till a kassa och soc bidrag.
Nu ligger det ett förslag på att invandrare som deltar i praktikplatser ska få en såkallad flitpeng utöver bidragen. Något som svenska socialbidragstagare i sysselsättningsprogram eller svenska arbetslösa i Fas 3 inte har rätt till.
När sådant förekommer så är det inte konstigt att ett parti som SD får ökat stöd. Själv tippar jag på runt 10% i nästa val. Risken är dock stor att de etablerade partierna kommer att bedriva en ännu slappare migrationspolitik för att visa att de tar avstånd från SD och 2014 kommer detta parti att få minst 25% troligtvis ännu mer. Skulle SD få 10% i valet 2010 så får de nog 1% 2014. Har SD överhuvudtaget åstadkommit något i de kommuner där de sitter? SD har inga lösningar på något förutom att säga nej till allt.
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 18:34
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 04-01-2010, 17:07)  Jag tror mycket vore vunnet om det vore OK att tala om de problem som faktiskt finns med invandring också, för verkligheten är inte antingen svart eller vit. Kulturkrockar kan vara nog så svåra, det finns inslag (t,ex, hedersvåldet) i vissa kulturer som jag helt enkelt inte kan acceptera och det har inget som helst med rasism att göra. Självklkart skall vi i Sverige hjälpa där vi kan, men vi måste också se att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot. Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner. Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det? Gita SD tar upp problemen för att kunna rättfärdiga den politik de driver. Annars rättssystemet har inte blundat för de dåd som begås av "invandrare", nu om vi kan betrakta de som en homogen grupp. Bland "invandrare" finns lika många olika uppfattningar som bland svenskar. Det vore kul att veta vad är det som du betraktar som svenskt som inte existerar i andra länder? Vissa rörelser är starkare i Sverige jämfört med andra länder(några exempel är arbetarrörelsen, kvinnorörelsen etc).
|
|
|
|
|
04-01-2010, 20:01
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gita @ 04-01-2010, 17:07)  Ett mångkulturellt samhälle blir rikt och är något eftersträvansvärt tycker jag, men då måste vi också få lov att vara stolta över vår kultur och våra traditioner. Läste för några år sedan ett debattinlägg i SvD skrivet av två somaliska unga män, de hävdade att många invandrargrupper föraktade oss svenska för att vi av rädsla för att vara rasistiska inte vågade hävda vår kultur eller stå fast vid våra värderingar. Kanske ligger det något i det? Gita Skall vi ta ett citat från vår, förmodligen, näste statsminister? CITAT (Mona Sahlin) "Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, nånting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”
Redigerat av Huggorm: 04-01-2010, 20:03
|
|
|
|
|
04-01-2010, 21:28
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 20:01)  Skall vi ta ett citat från vår, förmodligen, näste statsminister? Midsommarafton är nog den svenska tradition jag skäms mest för och helst vill slippa förklara för släktingar i Amerika och turister  Jag har svårt att tänka mig att vikingarna eller allmogen på 1700-talet dansade små grodorna och fjanta runt. Midsommar måste ha haft ett mer seriöst ursprung innan den förvanskades?
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 21:35
|

Moderator

|
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 21:28)  Midsommarafton är nog den svenska tradition jag skäms mest för och helst vill slippa förklara för släktingar i Amerika och turister  Jag har svårt att tänka mig att vikingarna eller allmogen på 1700-talet dansade små grodorna och fjanta runt. Midsommar måste ha haft ett mer seriöst ursprung innan den förvanskades? Förbättrar det inte ens läget att midsommarstången som du dansar runt är en enorm, stiliserad fallos?
|
|
|
|
|
04-01-2010, 21:42
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 21:35)  Förbättrar det inte ens läget att midsommarstången som du dansar runt är en enorm, stiliserad fallos? Jag skäms banne mig inte för midsommarfirandet... fallos eller ej...
--------------------
|
|
|
|
|
04-01-2010, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 04-01-2010, 21:35)  Förbättrar det inte ens läget att midsommarstången som du dansar runt är en enorm, stiliserad fallos? Fallossymboler har varit dyrkade sedan det antika egyptens dagar och i asatron samt andra religioner. Att vuxna människor skuttar runt som grodor och kvackar utan att ha intagit hallucinogener eller slickat på grodor och fallit i trans tycker jag är obegripligt...
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2010, 06:23
|

Moderator

|
CITAT (Markus_H @ 04-01-2010, 22:51)  Fallossymboler har varit dyrkade sedan det antika egyptens dagar och i asatron samt andra religioner. Att vuxna människor skuttar runt som grodor och kvackar utan att ha intagit hallucinogener eller slickat på grodor och fallit i trans tycker jag är obegripligt... Räknas inte sprit som hallucinogen? Hur som helst tycker jag inte midsommar är ett dugg värre än andra högtider. Tvärtom är det högst motiverat att fira sommarens höjdpunkt. Skall man bojkotta någon högtid föreslår jag halloween, som går ut på att ungarna stryker omkring och tigger godis eller gör djävulskap på amerikanskt manér.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|