| |
|
  |
Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar! |
|
|
|
|
01-02-2010, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Ah ok, som jag trodde då. Har testat att rota sticklingar i sådant material, men trivs bättre med vatten eller jord. Det har fungerat bra hittils.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 09:09
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
CITAT (tommot123 @ 01-02-2010, 22:15)  Det är rockwoolkuber! Funkar finfint! Använd bara inte gullfiber för det är mögelbehandlat! rotadkub02.JPG DSC02320.JPG Hydroodling.JPG Min Hydroodling! Mycket experimenterande med detta! Hoppas att det lyckas! Vad härligt det ser ut, lycka till med rockwoolen. Kan man förgro i rockwool och sedan odla i jord?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 09:51
|
Medlem
Antal inlägg: 236
Medlem nr: 27 171

|
Håller på nu och sticklar black congo, fatalii, hot paper lantern i rockwool och lecakulor! De ser ut att trivas bra så de tar sig nog!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 09:59
|
Medlem

|
Ja det går utmärkt att så i rockwool eller annat sterilt medium och sedan sätta i jord! Det är första året som jag odlar så här! Man slipper problemen med övervattning och uttorkning! (Funkar fint med chinense) Jag värmer upp rockwoolen i ugn (150 grader) och tar sedan så varmt kranvatten som möjligt när jag blöter när kuberna och häller sedan bort överskottet!Sår sedan när de svalnat till 30 grader! Låt bara plantorna bli ordentligt rotade innan man sätter dem i jord, hydro eller leca!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 13:22
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Någon som testat Chili i Lavasten? Jag har rotat Hoyor med mycket bra resultat i det, vet andra som använder det istället för jord. Lavastenen innehåller en del näring och har bra egenskaper mot tex. sjukdommar.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 13:36
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
chili_10.JPG ( 95.01k )
Antal nedladdningar: 33Så här ser min chiliodling ut nu. Längtar tills jag kan plantera om dom var för sig.  Härlig odling du har där tommot123
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 15:18
|
Medlem

|
Ser bra ut! Håller på och testar nya saker i min odling! Har lite fel på ph-värdet just nu! Jord återställer phvärdet till en del så jag tänkte kombinera hydro och odla i jord och utvärdera detta sedan.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 19:38
|
Medlem

|
CITAT (Crazy4Flowers @ 02-02-2010, 13:22)  Någon som testat Chili i Lavasten? Jag har rotat Hoyor med mycket bra resultat i det, vet andra som använder det istället för jord. Lavastenen innehåller en del näring och har bra egenskaper mot tex. sjukdommar. På Weibulls City i Stockholm sa det att lavasten är bra för krukväxter men inte för grönsaker. Men det är allt jag hört. Patrik CITAT (sqrulan @ 02-02-2010, 13:36) 
chili_10.JPG ( 95.01k )
Antal nedladdningar: 33Så här ser min chiliodling ut nu. Längtar tills jag kan plantera om dom var för sig.  Härlig odling du har där tommot123 ser bra ut!! härligt! Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 20:04
|
Medlem

|
Är inte rockwool gjort av lavasten! Man värmer upp lava och slungar den så det blir långa trådar har jag hört!
|
|
|
|
|
|
|
|
02-02-2010, 22:13
|

Medlem

|
Kika på denna länk http://www.crazy4flowers.se/vulkansten.php jag rotade ett gäng Hoyor i Vulkansten (heter det ju) dom trivdes otroligt bra med det, tror nästan att jag ska göra en hydro med vulkansten och stoppa ner ett par Chiliplantor så får man se vad som händer. Kul o testa lite.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2010, 01:33
|

Medlem
Antal inlägg: 332
Medlem nr: 26 912

|
annuum - Hot Lemon annuum - Chiluacle negro annuum - Apache annuum - Anaheim annuum - Lombardo annuum - Cayenne long slim annuum - Jalapeno Hercules annuum - Piment d'Espelette annuum - Röd snabbköp 1 annuum - Röd snabbköp 2 annuum - Grön snabbköp annuum - Filius blue annuum - Pequin annuum - Pequin black annuum - Prik Khee New annuum - Cayenne golden annuum - Piri piri aviculare - Tuscon Arizona baccatum - Jamaican bell baccatum - Ear bob baccatum - Inca berry baccatum - Red tip baccatum - Speed ball chacoense - Chacoense chinense - Nepalese bells chinense - Bhut jolokia chinense - Habanero red savina chinense - Habanero röd chinense - Habanero orange chinense - Habanero gul chinense - Bih jolokia chinense - Scotch bonnet chocolate chinense - Scotch bonnet fatali chinense - Habanero red savina chinense - Red caribian chinense - Habanero Lemon frutescens - Tabasco
Har fler på gång, men tror det är en bra start på årets odling.
Någon som vet någonting om någon av sorterna?
Är Bih Jolokia & Bhut Jolokia samma växt eller samma typ?
Fler i dag; annuum - Fresno annuum - Jalapeno baccatum - Cascabel annuum - Orient Annuum - Thai chinense - Scotch bonnet annuum - Dutch.
Finns det någon art som klarar sig bra ute året om i skyddat läge? Kanske någon frutescens.
Redigerat av Mentha-Arvensis: 04-02-2010, 02:02
--------------------
"Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2010, 01:59
|
Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 7 561

|
Vad jag förstår av lite fakta jag hitta på en chilisida så ska det vara samma växt.
This landrace chile originates from the northeast of India, particularly Assam, Nagaland and Manipur. It belongs to the Capsicum Chinense family and is known by many names in the different Indian provinces. The most common names include Bhut Jolokia, Bih jolokia, Nagahari, Raja Mircha, Raja chilli or Borbih Jolokia. For example Bih jolokia translates to 'poison chilli' in Assamese. Bhut Jolokia translates to 'Ghost chilli' probably due to its ghostly bite. Raja Mircha means 'King of Chillies'.
--------------------
Samlare av Pelargoner , Chili , tomat och liljor, akleja och nävor.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2010, 12:35
|
Medlem

|
Vad får man tag i lavasten? Får nog testa det!
Har odlat många de sorterna! Bla
annuum - Hot Lemon! Odlingsvärd ger mkt annuum - Chiluacle negro! Odlingsvärd, fin att torka ger mkt annuum - Apache Kul och Odlingsvärd annuum - Piment d'Espelette! Mkt Odlingsvärda annuum - Pequin = Rolig ger mkt annuum - Cayenne golden Odlingsvärd ger mkt annuum - Piri piri Odlingsvärd ger mkt aviculare - Tuscon Arizona Vacker men smakar sådär baccatum - Jamaican bell = Odlingsvärd(Tycker Patricia är bättre! Godare och större men ngt starkare!) chinense - Habanero röd Mkt Odlingsvärda chinense - Habanero orange Mkt Odlingsvärda chinense - Habanero gul Mkt Odlingsvärda chinense - Bih joloki a= chinense - Bhut jolokia! Mkt Odlingsvärda
Gillar habanero mkt så jag kanske inte är riktigt konsekvent så att säga!!!! Några favoriter är också Bla czeck black, Goat horn, Fatalii, Peru yellow, kongo black, Elisabeth, Padron, Omnicolor, Aji Panca som är mkt odlingsvärda! Köpte en röd spansk på snabbköpet som är en riktig höjdare Växer snabbt, ger mkt och är mycket god! Gav två skördesäsonger i fjol!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2010, 13:01
|

Medlem

|
Jag har köpt mina säckar hos våran lokala trädgårdshandlare, men det finns nog på de flesta välsorterade växtbutiker, skulle tro att det finns på Plantagen, Bauhaus osv....
Blandar det i jorden istället för leca numera. Rötterna verkar älska vulkansten i vart fall hos Hoyor men jag tror inte att de är de enda. Den håller fukt rätt bra också.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2010, 06:31
|

Medlem
Antal inlägg: 229
Medlem nr: 15 963

|
Det där med vulkansten verkar intressant... Jag gjorde så här i fjol: Jag har en tunna som jag delar på mitten och sen gör jag hål en bit upp och sätter fast markduk och sen fyller jag med lecakulor så att det täcker hålen så att överflödigt vatten kan rinna ut! Och ovanpå fyller jag på med jord! Det blir ca 30% lecakulor och 60% jord.
Dr_neringsh_l_P__Tunna.JPG ( 156.67k )
Antal nedladdningar: 28Om man nu skulle använda sig av vulkansten behöver man byta år från år när man odlat färdigt eller räcker det med att ta upp växten ur vulkansten ? Och hur går det om man ska övervintra chili i vulkansten ? Kostnaden för vulkansten ? Om man nu som jag använder 30% lecakullor ( engångskostnad ) jord som man får köpa nytt varje år ! Då kanske det lönar sig att köpa vulkansten om man nu inte behöver byta varje år eftersom en tunna ligger på runt 30L och jag har ca 50st i växthuset + ett gäng med 10L hinkar.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2010, 08:03
|

Medlem

|
Bra fråga, men vulkanstenen verkar inte sprängas sönder som leca gör av kylan. Vulkanstenen innehåller viss näring som tar slut efter typ ett år, men det går att fortsätta använda den ändå, kör man hydro så tillför man den näring dom behöver hela tiden. Ingen aning hur det skulle gå att övervintra med bara vulkansten men stänger man igen och förvarar svalt så håller den nog fukten riktigt bra. Ska göra lite tester när mina ska planteras om. Återkommer senare i vår/sommar med resultaten.
Vad jag har märkt så blir rot tillväxen helt enorm med vulkansten. Iaf när man rotar sticklingar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2010, 10:21
|
Medlem

|
CITAT (Mentha-Arvensis @ 03-02-2010, 01:33)  annuum - Hot Lemon annuum - Chiluacle negro annuum - Apache annuum - Anaheim annuum - Lombardo annuum - Cayenne long slim annuum - Jalapeno Hercules annuum - Piment d'Espelette annuum - Röd snabbköp 1 annuum - Röd snabbköp 2 annuum - Grön snabbköp annuum - Filius blue annuum - Pequin annuum - Pequin black annuum - Prik Khee New annuum - Cayenne golden annuum - Piri piri aviculare - Tuscon Arizona baccatum - Jamaican bell baccatum - Ear bob baccatum - Inca berry baccatum - Red tip baccatum - Speed ball chacoense - Chacoense chinense - Nepalese bells chinense - Bhut jolokia chinense - Habanero red savina chinense - Habanero röd chinense - Habanero orange chinense - Habanero gul chinense - Bih jolokia chinense - Scotch bonnet chocolate chinense - Scotch bonnet fatali chinense - Habanero red savina chinense - Red caribian chinense - Habanero Lemon frutescens - Tabasco
Har fler på gång, men tror det är en bra start på årets odling.
Någon som vet någonting om någon av sorterna?
Är Bih Jolokia & Bhut Jolokia samma växt eller samma typ?
Fler i dag; annuum - Fresno annuum - Jalapeno baccatum - Cascabel annuum - Orient Annuum - Thai chinense - Scotch bonnet annuum - Dutch. Finns det någon art som klarar sig bra ute året om i skyddat läge? Kanske någon frutescens. HEJ! Vilken underbar lista. Bhut Jolokia är troligtvis samma sort, men det är inte helt säkert. Dvs om du köpt en Bih Jolokia så forstätt kalla den så osv Här finns en undersökning/jämförelse av Bih Jolokia/Bhut Jolokia/Naga Morich http://www.fiery-foods.com/chile-pepper-ga...okia-comparisonfrutescens är värmeälskande och växer i tropikerna och ogillar temperaturer under 15 grader. Tyvärr finns ingen chilepeppar som skulle vara nära att klara sig ute en svensk vinter, vissa kan klara några frostnätter - sen dör de. I italien lyckas de ibland övervintra chilepeppar utomhus. Lycka till med odlingen.
Redigerat av Pata: 04-02-2010, 10:26
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2010, 12:14
|
Medlem

|
CITAT (sqrulan @ 04-02-2010, 11:59)  Mina Bih Jolokia och Omnicolor (capsicum bacatum) vägrar att gro fastän jag sådde allt nästan samtidigt. Dom står med riktigt ordentlig undervärme i en plastpåse. Vilka mängder ni sår? Det här är så intressant så jag önskar att jag kunde spola fram tiden lite till april!  När sådde du? Ibland tar det tid - upp till en månad. Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|