| |
|
  |
Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar! |
|
|
|
|
07-01-2010, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 16 090

|
Trevligt att du hittat hit UrbanGarden. Blir bra när det är ännu fler osm kan hjälpas åt att svara på frågor som dyker upp eftersom här i tråden!
--------------------
//Fuel aka Oscar Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2010, 21:49
|

Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 26 579

|
CITAT (Fuel @ 07-01-2010, 21:39)  Trevligt att du hittat hit UrbanGarden. Blir bra när det är ännu fler osm kan hjälpas åt att svara på frågor som dyker upp eftersom här i tråden!  tack. jepp, blir kul om tråden får sitt eget liv och rullar på som en gemensam growlog för säsong 2010
--------------------
Urban Garden
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2010, 22:03
|

Medlem

|
Det börjar ju bli lite folk som läser denna tråd stadigt, och ännu bättre folk som skriver en hel del i tråden. Det är ju alltid lite tråkigt när man får sitta o nöta en tråd hel själv utan någon respons, men det verkar ju som att den börjar få liv o rulla på. Sen blir det ju naturligtvis roligare när alla fröer grott och allt börjar växa då man kan visa bilder på odlingarna osv. Då blir det ju förmodligen ännu mer frågor från alla hörn som vi tillsammans får hjälpa till att lösa!
//Oscar
--------------------
//Fuel aka Oscar Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2010, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 222
Medlem nr: 9 751

|
http://www.chileseeds.co.uk/yellow_bhut_jo...epper_seeds.htmVar stället jag såg chilepepparen, gäller Trinidad Douglah så grodde inte mina frön förra året - jag odlar den igen i år. Även /-pod Brown odlade jag förra året. Övervintrar en planta. Tyvärr är det ofta så med det mycket ovanliga sorterna. De är svåra att få tag i eftesom riktigt seriösa fröfirmor vill veta att sorten är helt stabil innan de släpper den på marknaden. Jag måste dock erkänna att av chilepeppar jag odlad är några av de bästa ej sortäkta hybrider. Bla denna hybrid av Giant White Habanero.  Hybrid of Giant White Habanero Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
07-01-2010, 22:48
|
Gäster

|
Her går det i hvert fald fint - næsten alle frø er spiret, så nu må det gerne snart blive forår...
DSC_0418.jpg ( 239.79k )
Antal nedladdningar: 35
DSC_0451.jpg ( 215.47k )
Antal nedladdningar: 38mvh Anja
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2010, 23:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
VA sjutton... jag som inte skulle fröså chili  men det blev lite plats kvar efter att jag sått alla paprikor. Jag valde jalapeno till en arbetskamrat som älskar jalapeno, Aurora för dom fina lila blommornas skull och Mini Bonnet för dom fina frukternas skull
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2010, 23:14
|

Medlem

|
CITAT (Pata @ 07-01-2010, 22:14)  http://www.chileseeds.co.uk/yellow_bhut_jo...epper_seeds.htmVar stället jag såg chilepepparen, gäller Trinidad Douglah så grodde inte mina frön förra året - jag odlar den igen i år. Även /-pod Brown odlade jag förra året. Övervintrar en planta. Tyvärr är det ofta så med det mycket ovanliga sorterna. De är svåra att få tag i eftesom riktigt seriösa fröfirmor vill veta att sorten är helt stabil innan de släpper den på marknaden. Jag måste dock erkänna att av chilepeppar jag odlad är några av de bästa ej sortäkta hybrider. Bla denna hybrid av Giant White Habanero. Precis som du skriver så vill de ju gärna ha en lång rad generationer av chilisorterna innan de säljs i de mest seriösa fröbutikerna. Detta är väl för att helt konstatera att de är sortäkta. Men jag tycker att det är skitroligt ändå att odla lite mer ovanliga sorter som inte alla har, det är ju liksom det allt går ut på när man har det som en liten hobby. Men frön hittar man ju nästan alltid om man bara lägger ned tid och letar, men då är det ju problemet igen att man ska ju hitta isolerad fröer osv. men det är ju iof ganska roligt & sitta vid datorn och leta efter de fröer man verkligen vill ha. Jag letade väl itne speciellt hårt efter Trinidad Douglah iår heller eftersom jag redan har en massa intressanta "strains" av andra sorter som ska få en chans iår. Men visst är det helt klart spännande när den är så himla sällsynt. Korspollinerat kan ju också vara intressant, men då har jag mer det på "leknivå" där man inte har speciellt höga förväntningar på utgången. Men det är ju häftigt om man lyckas få fram en sort som skiljer sig från alla andra sorter. Men då ska man ju experimentera mycket då de flesta korspollineringarna ju tyvärr gör att fröerna blir sterila. Vilket är synd, annars hade man ju enkelt kunnat göra riktigt spännade korsningar. CITAT (Anja Danmark @ 07-01-2010, 22:48)  Her går det i hvert fald fint - næsten alle frø er spiret, så nu må det gerne snart blive forår...
DSC_0418.jpg ( 239.79k )
Antal nedladdningar: 35
DSC_0451.jpg ( 215.47k )
Antal nedladdningar: 38mvh Anja Ser väldigt fint ut och roligt att nästan all fröerna har grott!
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 08:01
|

Medlem
Antal inlägg: 229
Medlem nr: 15 963

|
Hejsan!
Gött att det har kommit en tråd om chili...hoppas att den håller i sig...för idag bär det av till affären och införskaffa lite såjord!!
Ska sätt dessa!
Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Piment d'Espelette Rocoto Manzano Blondie Vit Habanero
Och lita paprika ( Vanlig som jag säger )
Sweet Banana Zlata Corno di Toro
Ha det så gott!
Ps Har någon sett om Örtagården's 2010 katalog är klar ?
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 08:36
|
Medlem

|
CITAT (Bock @ 08-01-2010, 08:01)  Hejsan!
Gött att det har kommit en tråd om chili...hoppas att den håller i sig...för idag bär det av till affären och införskaffa lite såjord!!
Ska sätt dessa!
Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Piment d'Espelette Rocoto Manzano Blondie Vit Habanero
Och lita paprika ( Vanlig som jag säger )
Sweet Banana Zlata Corno di Toro
Ha det så gott!
Ps Har någon sett om Örtagården's 2010 katalog är klar ? Vilket bra urval. Några av varje, många mycket goda, några riktigt heta. Och av de milda har du valt sorter som är mycket odlingsvärda, som ger bra skörd. Örtagården har släppt fröerna på hemsidan så katalogen lär väl vara på gång, den brukar komma första 2 veckorna i januari. Patrik
Redigerat av Pata: 08-01-2010, 08:38
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 10:44
|
Medlem

|
Anja! kul att så många kommit upp redan! Fuel, håller med det är en besvikelse när en sort visar sig inte vara äkta, men när sedan hybriderna blir bra kommer det som plåster på såren. Jag kan försöka isolera 7 pod Brown och Trinidad Douglah till nästa år. Här är en bild på Trinidad Douglah från min vän Christopher. Om man ser till den absurda mängden frövägg (placental tissue) så kan man förstå att denna chile är extremt stark.  Patrik
Redigerat av Pata: 08-01-2010, 19:28
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Vilka härliga bilder. jag har inte vågat att så mina ännu för det blev så kallt både ute och inne och dom vill ju gärna ha värme, men snart ska det ske.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 14:57
|

Medlem

|
Upptäckte idag till min stora glädje att även 7-pod har kommit upp ur jorden. Bilder kommer senare, inte mycket att visa just nu ändå!  sqrulan: Har du ingenstans som de kan stå då? Jag har t.ex. mina står på datorn och den lyckas hålla temperaturen på exakt 28 grader konstant vilket verkar fungera perfekt för fröerna. Men sedan fungerar ju inte allt för heta element och andra varma saker lika bra till att värma fröerna, golvvärme ska ju t.ex. vara bra för att hålla en lagom värme. Det är ju jättebra om man har undervärme också (alltså sådana som jag just sagt), men det fungerar självklart med t.ex. en lampa över också. Lycka till med odlingen!
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 18:13
|

Medlem

|
Nu kunde jag inte hålla mig längre, utan det blev en liten beställning även på 10st frö av Yellow Bhut Jolokia. Blir nog roligt att odla alla 3 färgerna iår. Sedan kan man ju göra lite tester och se vilken man tycker är starkast! Så det blir nog bra, ska få dom att gro bara när de dyker upp
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 19:36
|
Medlem

|
CITAT (Fuel @ 08-01-2010, 18:13)  Nu kunde jag inte hålla mig längre, utan det blev en liten beställning även på 10st frö av Yellow Bhut Jolokia. Blir nog roligt att odla alla 3 färgerna iår. Sedan kan man ju göra lite tester och se vilken man tycker är starkast! Så det blir nog bra, ska få dom att gro bara när de dyker upp  Hej Fuel! Grymt kul, är du intresserad av byta några frön kan jag fixa fram Trinidad Douglah/7pod Brown redan i år;) Bor du i närheten av Stockholm kanske vi kan byta några plantor senare....  Jag kan slänga in några plantor/isolerade frön av Pimenta Da Neyde - underbara capsicum chinense som är den enda chilepepparen som är svart även som mogen. Hur som helst du får hålla oss updaterad på denna gula sort. Den verkar superhäftig. Patrik
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 20:12
|

Medlem

|
Hejsan igen! Införskaffade 50L såjord på granngården idag och fick ner dessa i jorden... lite mera än vad jag tänkt!? Jamaican Bell Habanero Hot Lemon Cayenne Long Slim Piment d'Espelette Bih Jolokia Trinidad Seasoning Brazil Aji Blondie Vit Habanero Monkeyface Fish Pepper Birds Eye Sen blev det lite paprika oxå... Alexander California Wonder Golden Calwonder Corno di Toro Zlata Sweet Banana Mitt rum som jag har uppdrivningen
Uppdrivning_Av_Plantor_2010.JPG ( 674.67k )
Antal nedladdningar: 32Pluggboxarna
Pluggboxar_Chili___Paprika_20100108.JPG ( 250.24k )
Antal nedladdningar: 36
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 20:18
|

Medlem

|
En fråga bara?
Jag har fryst in en massa chili om man nu tinar dessa och plockar ur fröna går det att så dessa eller är de förstörda efter att ha legat i frysen? Bara en undran... Någon som testat att så sådana fröer??
Ha det!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 20:18
|

Medlem

|
Tjena Pata! Självklart så kan vi byta lite fröer  Den verkar onekligen väldigt intressant och ska odlas med största försiktighet och kärlek  Men är det isolerade frön av Trinidad Douglah också? Eller blir det lite "wildcard"?  Pimenta Da Neyde tänkte jag faktiskt köpa av Fatalii, men den var ju så himla dyr  Så då kan det ju passa bättre att byta med dig! Plantor låter också intressant, jag bor i Gävle så det är dock en bit ifrån. Men det kanske går att lösa längre fram ivår! //Oscar
Redigerat av Fuel: 08-01-2010, 20:21
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 20:30
|

Medlem

|
Bock: Jag har för mig att fröerna ska klara köldgrader, men då ska de väl helst vara typ 100% torra först. Om du frös in dem i chilifrukterna så var de ju förmodligen inte helt torra utan ganska fuktiga? Då är nog risken större att de kan ha frusit sönder. Men jag har inte 100 koll på detta så någon annan får gärna fylla i och bekräfta eller rätta mig  Sedan måste jag säga att du har ett perfekt litet rum för odlingen! Där måste det väl växa bra va? Du hade även valt ut bra sorter tycker jag, du hade ju lyckats med det som inte jag kan lyckas med. Alltså att blanda alla möjliga smaker och styrkor. Själv så ser min planering för chili ut såhär: Naga Morich - Kommit Upp 7-pod - Kom upp idag Bhut Chocolate (Choklad Bhut Jolokia) - Ligger o myser i jorden fort. Trinidad Scorpion, Morouga Blend - Fröna finns väl ute på något postkontor i världen  7-pod Jonah Strain - Samma öde som ovan Yellow Bhut Jolokia - Beställdes idag, kommer väl nästa vecka eller måndagen därpå Trinidad Douglah - Om Pata delar med sig Pimenta Da Neyde - Samma lika som ovan!  Så det är ju ganska stark här Men ska även peta ner Redskin Paprika för att jämna ut det lite iaf!
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 20:56
|

Medlem

|
Först frågan så har du rätt att de ligger kvar i frukterna men jag tog fröer av de som hade bäst anlag ( de största baljorna ). Om det finns någon som har testat att så med frysta fruktfröer så kan ni väl tala om hur det gick bara för skojs skull!!! För det andra så växer det alldeles kanon i rummet nästan för bra...jag hade nog på för mycket av växtbelysningen i fjol så resultatet blev detta:
082.JPG ( 498.32k )
Antal nedladdningar: 41Men inför i år så har jag fixat till detta rummet som du kan se Fuel och ska vara lite mera sparsam med belysningen i början iallafall! Sen har jag platsen för att plantera ut det i växthus senare i vår... Växthuset
V_xthuset_20090608.JPG ( 453.29k )
Antal nedladdningar: 47
|
|
|
|
|
|
|
|
08-01-2010, 21:15
|

Medlem

|
Ser ut att vara ett fint växthus det där! Som sagt så har jag aldrig provat att så fröer som har blivit frysta på det sättet, men det kanske säkert någon annan hjälpa dig med! Verkar ju som det växer så det knakar nästan hos dig  Själv så brukar jag köra kylmetoden på mina chiliplantor, alltså 15-16 grader kanske o ljust, då växer de ju lite långsammare och blir stadiga och fina enligt mina erfarenheter iaf. Sedan brukar ju tempen stiga längre fram, men då vill jag ju ha igång dem också så den takten som det händer i brukar vara alldeles perfekt för chilisarna. Tomater osv. som jag också odlar brukar få lite annan behandling, men det hör till någon annan tråd det!
--------------------
IN FLAMES WE TRUST
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|