Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          Laura
          Inlägg 25-03-2010, 08:31
          Länk hit: #601

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

CITAT (Kotte42 @ 24-03-2010, 22:26) *
          Liten uppdatering av mina chiliplantor. So far so good. Blommor har börjat komma på de jag satte 20/1.

Till vänster (planterade ca 20/1) omplanterade i 2 L krukor.
          "Cayenne long slim" (två st)
          "Jalapeno Hercules" (två st)

Till höger (planterade ca 22/2 utom habaneron som planterades ca 20/1):
          "Jamaican Bell" (en st)
          "Apache" (en st)
          "Hot Lemon" (två st)
          "Caribbean Red Habanero" (en st)

[attachment=48352:chili2010_f.jpg]

Oj! Vad gröna, stabila och fina dina plantor ser ut. bravo.gif Mina är mycket mera ljusgrön och lite rangligare (de flesta av dem i alla fall) trots att jag planterade dem nästan samtidigt som du men det beror väl på att jag inte har de bästa ljusförhållanden kanske. sad.gif Inte mycket att göra åt det heller, bara hoppas de överlever och ge några frukter... biggrin.gif

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          Kotte42
          Inlägg 25-03-2010, 21:25
          Länk hit: #602

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 27 492

CITAT (officinalis @ 24-03-2010, 22:56) *
          Fint. Jag sådde 28/1 och plantorna har inte kommit i närheten så långt.
          Under vilka förutsättningar odlar du och i vilken jord?

Jag tror den goda tillväxten till största delen beror på belysningen. Det har hela tiden stått dikt under 4 st 60 cm växtlysrör (5-10 cm avstånd, hyllan med lysrörsarmaturerna är borttagen på fotot), med 16 h lyse per dygn. Växtlysrören är en en blandning av diverse olika, 1xFlora-Glo 2xGro-lux 1xOsram Fluora.

I och med att min lägenhet är ganska mörk (inget söderfönster) räknar jag med att de får ha artificiellt ljus under största delen av sin uppväxt. Smakar det så kostar det. Sedan tycker jag det är roligt att hålla på och bygga saker, så jag testade lite olika lysvarianter, med bl.a LE-lampor, innan det slutade med denna setup.

Alla har fått börja sina liv i torvbriketter innan de hamnade i 10 cm-krukor. Vanlig standard krukväxtjord från först ICA. Sedan vid andra omplanteringen till 17 cm-kruka (2 L), så blev det Änglamark "Blomjord med leca" från Coop. Så inga konstigheter där med andra ord.

edit:Glömde tillägga att jag också har en 12 cm datorfläkt som hela tiden blåser på dem. Samt en luftfuktare i rummet, för de torraste dagarna i vinter.

Redigerat av Kotte42: 25-03-2010, 21:28

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-03-2010, 08:55
          Länk hit: #603

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja jag måste faktiskt säga att jag tycker torvbriketter är rätt praktiskt. En smula dyrt dock om man inte hittar nån billig storpack. Men det är lätt och snabbt att så och sen plantera i ny kruka. Jag slipper gärna lite jord-dräll... det blir det så mycket senare ändå biggrin.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Kotte42
          Inlägg 26-03-2010, 20:31
          Länk hit: #604

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 27 492

För en småodlare som en annan svider 1-2 kr per brikett inte sådär jättemycket i lädret.

Läste i en annan tråd här på forumet om för och nackdelar med torvbriketter och det verkar vara ganska varierande hur folk tycker om dem. För mig gick det dock bra. Lämnade t.o.m ett par plantor kvar i briketterna för att jag ändå inte hade plats för dem under lyset efter omplantering. De överlevde bra ändå. Nu har jag planterat om dem ändå och satt dem att dö av för lite ljus i fönstret istället smile.gif

Citera
          urbangarden
          Inlägg 27-03-2010, 08:40
          Länk hit: #605

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

CITAT (tommot123 @ 24-03-2010, 12:31) *
          Tittade närmare på min fatalii och black kongo, såg att de redan börjat bilda frukter! Smakade på en och det var redan styrka i den!
          Fatalii96.JPG

BCongo95.JPG
          Auroran ska nu få blomma och bilda frukter!

Aurora599.JPG

ser riktigt fint ut, nice att de redan bildat frukt! smile.gif

Redigerat av urbangarden: 27-03-2010, 08:40

--------------------
          Urban Garden

Citera
          evachris
          Inlägg 27-03-2010, 21:26
          Länk hit: #606

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 26 826

hur stora är dina chilliplantor nu?

mina är ca 7 cm men har inte vuxit så mycket den senaste tiden

mvh
          Eva-Christin

Citera
          tommot123
          Inlägg 28-03-2010, 05:02
          Länk hit: #607

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (urbangarden @ 27-03-2010, 08:40) *
          ser riktigt fint ut, nice att de redan bildat frukt! smile.gif

Såg att jag skrev väldigt fel! Det var inte i september jag sådde de första chilina utan i november!

det är i för sig mina övervintrade men såg att även min frösådda shishito för den här säsongen bildar nu frukt också! sådde den 11 November som kanske är en bidragande orsak!
          tommy

CITAT (evachris @ 27-03-2010, 21:26) *
          hur stora är dina chilliplantor nu?

mina är ca 7 cm men har inte vuxit så mycket den senaste tiden

mvh
          Eva-Christin

chili växer ju olika fort! av de frösådda är nog bland annat blondie nu 3-4 dmhög! vissa kanske högre?
          tommy

Redigerat av tommot123: 28-03-2010, 12:51

Citera
          tommot123
          Inlägg 30-03-2010, 11:14
          Länk hit: #608

Medlem

Lite olika storlek på mina Vita Habanero och shishito! Den lilla chilin är vit habanero! De är sådda samtidigt!
          ShishitoVitHab.JPG
          Min shishiti som börjar bilda frukt! En del andra börjar också men de är för små än så de knipsar jag av!

ShishitoMfrukt.JPG
          Blommande aurora!

Aurora0 (1).JPG
          Kanske bättre bild!

Aurora0 (2).JPG
          Märkt att vissa chili inte trivs så bra i Hydro utan verkar trivas bättre med jord!
          Tommy!

Citera
          tommot123
          Inlägg 30-03-2010, 12:08
          Länk hit: #609

Medlem

Hur går de för er andra med era chili?
          tommy!

Citera
          Ginflyer
          Inlägg 30-03-2010, 12:16
          Länk hit: #610

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 6 032

CITAT (tommot123 @ 30-03-2010, 13:08) *
          Hur går de för er andra med era chili?
          tommy!

Det går bra, men har inte kommit så långt som du. Har nog lyckats lite för bra, då nästan alla frön tog sig. Platsen börjar tryta och jag måste nog göra mig av med några (aj aj).

Titta gärna in på min blog där jag försöker dokumentera försöken.

--------------------
          6 sorters Vitlök och ca 50 sorters Chili i jorden, och jag som inte har särskilt bra tålamod.
          Söderslätt, Sydkusten, Zon 1 med växthus.
          http://ginflyer.chilipeppar.com/

Citera
          tommot123
          Inlägg 30-03-2010, 17:28
          Länk hit: #611

Medlem

Trevlig blogg du har Ginflyer! Använde faktiskt plastpåsar och tidningar som krukor i fjol! Snurrade runt en tidning och häftade ihop den med häftklammer! Bara ett problem var att mördarsniglarna fick ett bra ställe att krypa in i! Så är det inte så snyggt!
          tommy

Citera
          zippoo
          Inlägg 30-03-2010, 20:27
          Länk hit: #612

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 22 615

Hej.

Jag tänkte bryta mig in här med en liten fråga.
          Är det en dödssynd att plantera om direkt ifrån ca 12-15cm kruka till 10-12liter? Om det inte är det, gör det någon skillnad om jag byter till 10 eller 12L? Jag har ingen lust att köpa en massa dyra mellankrukor men självklart så vill jag att det ska fungera, så om det blir helt värdelöst om man gör så så får jag väl försöka hitta några "mellankrukor"...

Citera
          Ginflyer
          Inlägg 30-03-2010, 21:01
          Länk hit: #613

Medlem

@Zippoo

Jag var och handlade 100 st 14 cm svarta plastkrukor på Öspab och frågade pris på nästa storlek mellan dessa 14cm's och 10 liters slutförvaring. Killen i butiken sa att det inte behövdes om man såg till att rötterna var mycket väl utvecklade vid omplantering direkt till 10 liters. Man skulle också vara noga med att behålla så mycket som möjligt av klumpen och inte skaka av någon jord. Mao skulle rotsystemet vara ganska torrt vid tillfället för omplanteringen.

Jag vill gärna tro honom då han lika gärna hade kunnat tjäna mer pengar på att sälja ytterligare 100 krukor till mig. För övrigt tycker jag att han verkade veta vad han talade om efter vårt samtal om chiliodling i största allmänhet. Nu är jag förstås en novis inom chiliodling, så jag kan varken råda till det ena eller det andra, jag bara beskriver min känsla och kommer själv att följa hans råd (om ingen expert här inne bestämt avråder naturligtvis wink.gif )

Vad jag förstår så skulle det nog räcka med mindre krukor än 10 liters också. Skillnaden är nog mest att ju mindre kruka man har, desto oftare måste man vattna. Blandar man i lite (ca10%) Perlite, så hjälper det att dämpa svängningarna (för torrt och för blött).

Redigerat av Ginflyer: 30-03-2010, 21:06

--------------------
          6 sorters Vitlök och ca 50 sorters Chili i jorden, och jag som inte har särskilt bra tålamod.

Citera
          tommot123
          Inlägg 30-03-2010, 21:07
          Länk hit: #614

Medlem

CITAT (zippoo @ 30-03-2010, 21:27) *
          Hej.

Jag tänkte bryta mig in här med en liten fråga.
          Är det en dödssynd att plantera om direkt ifrån ca 12-15cm kruka till 10-12liter? Om det inte är det, gör det någon skillnad om jag byter till 10 eller 12L? Jag har ingen lust att köpa en massa dyra mellankrukor men självklart så vill jag att det ska fungera, så om det blir helt värdelöst om man gör så så får jag väl försöka hitta några "mellankrukor"...

Du kan ju plantera bara i halva krukan eller en 1/4-1/3 del! Beror ju lite på hur stor chilin kommer att bli! Jag planterade ifjol bara en liten del av krukan och fyllde då bara på mer jord vid behov! Eller ha flera chili i en större kruka! För stor kruka gynnar inte rotsystemet bra! Blir ostabilt och är lätt att vattna för mycket!
          Tommy!

Citera
          zippoo
          Inlägg 30-03-2010, 21:18
          Länk hit: #615

Medlem

CITAT (tommot123 @ 30-03-2010, 21:07) *
          Du kan ju plantera bara i halva krukan eller en 1/4-1/3 del! Beror ju lite på hur stor chilin kommer att bli! Jag planterade ifjol bara en liten del av krukan och fyllde då bara på mer jord vid behov! Eller ha flera chili i en större kruka! För stor kruka gynnar inte rotsystemet bra! Blir ostabilt och är lätt att vattna för mycket!
          Tommy!

Jag tänkte på det ganska precis efter att jag postade min fråga, det måste ju fungera utmärkt smile.gif

Citera
          zippoo
          Inlägg 30-03-2010, 21:25
          Länk hit: #616

Medlem

CITAT (Ginflyer @ 30-03-2010, 21:01) *
          @Zippoo

Jag var och handlade 100 st 14 cm svarta plastkrukor på Öspab och frågade pris på nästa storlek mellan dessa 14cm's och 10 liters slutförvaring. Killen i butiken sa att det inte behövdes om man såg till att rötterna var mycket väl utvecklade vid omplantering direkt till 10 liters. Man skulle också vara noga med att behålla så mycket som möjligt av klumpen och inte skaka av någon jord. Mao skulle rotsystemet vara ganska torrt vid tillfället för omplanteringen.

Jag vill gärna tro honom då han lika gärna hade kunnat tjäna mer pengar på att sälja ytterligare 100 krukor till mig. För övrigt tycker jag att han verkade veta vad han talade om efter vårt samtal om chiliodling i största allmänhet. Nu är jag förstås en novis inom chiliodling, så jag kan varken råda till det ena eller det andra, jag bara beskriver min känsla och kommer själv att följa hans råd (om ingen expert här inne bestämt avråder naturligtvis wink.gif )

Vad jag förstår så skulle det nog räcka med mindre krukor än 10 liters också. Skillnaden är nog mest att ju mindre kruka man har, desto oftare måste man vattna. Blandar man i lite (ca10%) Perlite, så hjälper det att dämpa svängningarna (för torrt och för blött).

visserligen så tror jag inte att killen i butiken tjänar mer pengar för att du köper mer krukor (så länge han inte är ägaren då) men jag tror inte att han står och ljuger för det, så det fungerar nog bra smile.gif. Men jag tror jag gör så att jag planterar i halva krukan eller något till att börja med som tommot123 föreslog biggrin.gif

Citera
          Ginflyer
          Inlägg 30-03-2010, 21:51
          Länk hit: #617

Medlem

Det är ingen dum idé, men hur gör man då rent praktiskt? Fyller halva höjden t.ex., sen lyfter upp hela klumpen efter ett tag och fyller på med jord längst ner och sätter tillbaka den, eller avgränsar man krukan på bredden på något sätt redan från början och sedan tar bort avgränsaren och fyller på med mer jord runt omkring? Oj vad det blev obegripligt wink.gif

Redigerat av Ginflyer: 30-03-2010, 21:51

--------------------

Citera
          zippoo
          Inlägg 30-03-2010, 22:03
          Länk hit: #618

Medlem

Min plan är iaf att fylla halva, sedan lyfta klumpen och fylla på mer. Sålänge det inte är någon som tycker att man ska göra på något annat sätt.
          Det kanske låter lite jobbigt, men det är ju egentligen ingen skillnad mot en vanlig omplantering i större kruka.

Citera
          Bock
          Inlägg 31-03-2010, 06:17
          Länk hit: #619

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

Hej zippoo!

Jag har gjort så här : tog en 10L hink ( typ ÖB eller coop ect ) och gjorde 4st hål som jag sedan satte för med markduk! La leckakulor i botten och sen fyllde upp med billig jord ( 6st för 100:- Coop ) och i med plantorna...Eftersom chilin vill ha näring så lägger jag inte så stor vikt vid jorden eftersom man ger dem av det hela tiden....

här har du lite bilder och se på

Hålet

Bifogad fil  10_L_Hink_H_l.JPG ( 97.98k ) Antal nedladdningar: 59

Leca

Bifogad fil  10_L_Hink_Leca.JPG ( 208.6k ) Antal nedladdningar: 37

Färdiga Resultatet

Bifogad fil  Hinkar_10L_Chiliodling_2010.JPG ( 661.85k ) Antal nedladdningar: 37

hoppas att det kunde va till någon hjälp

Citera
          Bock
          Inlägg 31-03-2010, 06:25
          Länk hit: #620

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

här är det lite bilder på mina chilisar

Bifogad fil  Diverse_hinkar_Under_Uppdrivning_2010.JPG ( 719k ) Antal nedladdningar: 43

Hepp nu väntar sängen ( Jobbat Natt ) kanske kommer med lite mera bilder

Ha det!

Citera

50 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 12:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon