Om man ska frilandsodla chilepeppar bör man plantera ut plantorna i juni, när frostrisken är över. Dvs efter järnätterna (som ofta kommer i början av juni i stockholmstrakten). Om man inte har ett speciellt utrymme för avhärdning så brukar ju en vecka räcka för avhärdning.
Lycka till med frilandsoldingen
" Din Sangria ser jätterolig ut! Men behöver inte den något stöd? " Jo visst men jag har slarvat i år nästan ingen av mona plantor har stöd. Dvs det är så passa starka att blompinne inte behövs men det skulle utan tveckan vara bättre både för stöd och för att gynna fruktsättningen framöver.
"Jag skulle gärna vilja testa en Bhut Jolokia om du skulle ha några frö över till vintern Går det att äta över huvud taget eller måste man ta bort fröerna och sedan steka den för att ens kunna använda? Alltså hur lagar du den i maten? " Jag älskar torkad bhut jolokia = använd bara lite åt gången. Tycker faktiskt att det är lättare att kontrollera hetta med bhut jolokia när jag lagar mat en med många andra pulver där jag är mer osäcker på hettan - man börjar med en knivsudd. Smaken är fantastisk, prova att lägga lite på tex chockladkola så får du känna på den fantastiska smaken. Färsk Bhut Jolokia tenderar man att använda för mycket:) Vilket blir hett, men testa detta: mycket finhackad bhut jolokia på en ostmacka - mums. Börja med lite och prova dig fram.
"Och när brukar man kunna ställa ut plantorna 'heltid'? Jag har ingen värme i växthuset... " Svårt - jag har också sedan förra året ett kallväxthus. Hur klarar sig växthuset mot järnnätterna, tveksamt. Det som gäller om man vill ställa ut plantorna tidigare. Är att ha en värmefläkt i växthuset antar jag. Annars kan man lägga på en duk över växthuet vid kalla klara nätter på så sätt förhindrar man utstrålningen (som gör att plantor kan frysa redan vid ett par plusgrader).
Egentilgen gillar ju inte chilepeppar, tomater och pelargoner natttemperaturer under 8-10 grader. Men en och annan natt kan ju fungera.
Bhut Jolokia-plantan planterades den 1 januari 2010.

Bhut Jolokiaplantan, får ta en paus i solen.
Patrik
Redigerat av Pata: 13-05-2010, 09:50