Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          friberg76
          Inlägg 19-05-2010, 11:04
          Länk hit: #741

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 29 655

En liten fråga om gödning.

Vilket NPK värde rekommenderar ni till chiliplantor som börjat blomma och vilken produkt motsvarar detta bäst ute i handeln?

Jag har läst runt lite på nätet och sett en hel del olika experiment med diverse vanliga och ovanliga ämnen men jag är denna gången endast ute efter en vanlig produkt som du hittar hos de flesta plantskolor/blomsterhandlare. Jag ger mina växter lite Bio Bact för tillfället men fosforhalten är i mina ögon ganska låg, framför allt om man jämför med andra produkter. Jag har absolut noll kunskap om vad plantorna egentligen behöver för mängd näring så alla tips är välkomna! blink.gif

--------------------

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 19-05-2010, 12:21
          Länk hit: #742

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Vore toppen med svar på din fråga, jag ger också Bio-Bact lite då och då just nu.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          zippoo
          Inlägg 19-05-2010, 19:31
          Länk hit: #743

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 22 615

Jag kör också med bio bact lite då och då så det skulle ju vara roligt att veta om det finns något bättre inte allt för dyrt alternativ, men mina sätter frukt som fan nu iallafall så jag är ganska nöjd med bio bacten hittills smile.gif

Redigerat av zippoo: 19-05-2010, 19:32

Citera
          Peppen
          Inlägg 19-05-2010, 20:09
          Länk hit: #744

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 29 175

Jag är rudis på ämnet men jag ställde frågan på Örtagårdens plantskola i Vinslöv och dom kör med fast tomatnäring som slammas upp i vatten, duger det för dom som livnär sig på fröproduktion duger det också för mig tänker jag. Jag körde med vanlig blomsternäring (halv dos) från ica förra året och det gav riklig skörd. I år har jag fått några gula blad på ett par plantor men det tror jag snarare beror på att jag kört med lite torvrikare jord i år.

Citera
          nybörjar1
          Inlägg 19-05-2010, 21:34
          Länk hit: #745

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 30 033

Någon som har några bhut jolokia frön till salu? Blev så himla nyfiken på denna starka chili!

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 19-05-2010, 22:01
          Länk hit: #746

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Jag kör med I LOVE ECO gödning under innesäsongen och sen i växthuset blir det nässelvatten
          täcker även jorden med några cm gräsklipp under sommaren

Citera
          Bock
          Inlägg 20-05-2010, 05:46
          Länk hit: #747

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

Jag kör med nässelvatten under säsongen när man kan få tag på nässlor ( har gjort iordning 2st 10L hinkar ) sen så fyller jag på en blå tunna ( ca 65L ) och sen gör jag nässelvatten hela tiden under sommaren...nackdelen är att det luktar kobajs samma dag som man har vattnat sweatingbullets.gif . Dosering: --> Då tar jag en halv liter nässelvatten till 10L vattenkanna vid varje gång som jag vattnar.

Redigerat av Bock: 20-05-2010, 05:46

Citera
          Platinum
          Inlägg 20-05-2010, 05:53
          Länk hit: #748

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Grässklipp och nässelvatten har funkat bra till mina frilandsodlingar.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          ebbasiglite
          Inlägg 20-05-2010, 12:36
          Länk hit: #749

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 30 103

Ja!

För någon dag sen trillade det ner frön från inte mindre än 29 chilisorter i brevlådan!!! Igår satte jag mig med dem och planterade för vad jag hade plats med; det vart dock lite mer än vad jag faktiskt har plats med. (som alltid).

Jag har sått 22 st olika sorters chili bara igår. Sedan innan har jag 3 olika sorter.

Lista för den nyfikne;

Chilhuacle Negro
          Fatalii
          Bolivian rainbow
          Satans kiss
          Razzamatazz
          CAP 455
          Black pearl
          Black congo
          AJI Benito
          Numex twilight
          Dorset Naga
          Jalapeno
          Aurora
          Cherry pepper
          Yellow thai
          Cayenne golden
          Bih Jolohia
          AJI panca
          Fiesta
          Omnicolor
          Pretty purple
          Piri piri

Tack snälla Tommy! blomma.gif

Dem satte jag igår (fönstret är fullt)

Sen tidigare har jag; okänd chili (lång röd frukt), jamaican bell och penis pepper.

Sicken tur att jag har en god granne som kommer och vattnar allt när jag är borta på militärövningar i tre veckor framöver. När jag kommer hem hopps jag på att dem är klara för omplantering. Hoppas kan man alltid göra!

Citera
          Kotte42
          Inlägg 20-05-2010, 19:52
          Länk hit: #750

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 27 492

Liten uppdatering sedan sist. Nu när sommarvärmen kommit till Stockholm, har jag börjat sätta ut plantorna på balkongen för lite friskluft och kvällssol. Vet någon varför bladen börjar sloka så smått när de står ute? Det är i princip samma temp ute och inne nu, men ute blåser det ju lite grann. Är det chocken av miljöombytet (sol, vind?)? De repar sig när de kommer in under lysröret igen.

För övrigt tycker jag att Apache nog måste vara bland de bästa nybörjar-chilisarna. Den buskar sig omedelbart, sätter miljoner blommor och nästan lika många frukter.

Jalapeno 'Hercules' F1
          Bifogad fil  chili2010_jalapeno2.jpg ( 216.96k ) Antal nedladdningar: 72

Cayenne Long Slim
          Bifogad fil  chili2010_cayenne2.jpg ( 230.38k ) Antal nedladdningar: 81

Apache
          Bifogad fil  chili2010_apache3.jpg ( 212.04k ) Antal nedladdningar: 45

Citera
          wotan
          Inlägg 20-05-2010, 21:40
          Länk hit: #751

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 21 896

tjena.

Jag har en fin samling plantor hemma som växer och växer. Men har ett par plantor "birds eye" med lite problem. har läst att namn som innehåller bird ska tydligen vara arter som växer vilt. Birds eye växer väl i afrika. och går under samlingsnamnet pirri pirri. ursäkta min stavning.

Problemet med mina plantor är att de växer rakt upp. är jätte taniga och rangliga. den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra?

Redigerat av wotan: 20-05-2010, 21:41

Citera
          tommot123
          Inlägg 21-05-2010, 08:38
          Länk hit: #752

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (nybörjar1 @ 19-05-2010, 22:34) *
          Någon som har några bhut jolokia frön till salu? Blev så himla nyfiken på denna starka chili!

har sådana och även andra starka men det är för sent att få frukt denna säsongen(kanske om man har tur) men övervintrar du dem så blir de fina nästa år! jag byter mot något annat spännande!
          Hör av dig i så fall/Tommy!

CITAT (wotan @ 20-05-2010, 22:40) *
          tjena.

Jag har en fin samling plantor hemma som växer och växer. Men har ett par plantor "birds eye" med lite problem. har läst att namn som innehåller bird ska tydligen vara arter som växer vilt. Birds eye växer väl i afrika. och går under samlingsnamnet pirri pirri. ursäkta min stavning.

Problemet med mina plantor är att de växer rakt upp. är jätte taniga och rangliga. den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra?

Låter som de har för lite ljus? i så fall ge dem lite extra ljus! En del sorter blir väldigt höga! Mina som sticker iväg toppar jag!
          Tommy!

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 21-05-2010, 08:41
          Länk hit: #753

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (wotan @ 20-05-2010, 22:40) *
          tjena.

Om det är Tepin Peppar du har, tror de kallas birds eye, så har jag oxå två. den ena är tunn och hög, den andra toppade jag och den buskar nu till sig. forfarande väldigt vek dock. det ser ut som även den otoppade kommer att sätta grenar i varje bladveck, men att det tar lite längre tid.
          Detta ska bli en stor buske om jag förstått rätt så eg kanske det är bättre för mig att ha den hög än vid för jag har platsbrist.

Citera
          wotan
          Inlägg 21-05-2010, 14:48
          Länk hit: #754

Medlem

CITAT (tommot123 @ 21-05-2010, 09:38) *
          har sådana och även andra starka men det är för sent att få frukt denna säsongen(kanske om man har tur) men övervintrar du dem så blir de fina nästa år! jag byter mot något annat spännande!
          Hör av dig i så fall/Tommy!
          Låter som de har för lite ljus? i så fall ge dem lite extra ljus! En del sorter blir väldigt höga! Mina som sticker iväg toppar jag!
          Tommy!

för lite ljus har den inte. då alla andra plantor växer som bara den. det är ca 15 plantor som delar på 4x58 watt dagsljus rör.

men jag ska prova att toppa en av dem, så får vi se vad som händer.

Citera
          wotan
          Inlägg 21-05-2010, 23:52
          Länk hit: #755

Medlem

CITAT (wotan @ 21-05-2010, 15:48) *
          för lite ljus har den inte. då alla andra plantor växer som bara den. det är ca 15 plantor som delar på 4x58 watt dagsljus rör.

men jag ska prova att toppa en av dem, så får vi se vad som händer.

här kommer en bild på min fina habanero. den får inte för lite ljus. har börjat sätta frukt nu.

Habanero

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 22-05-2010, 21:20
          Länk hit: #756

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

CITAT (wotan @ 20-05-2010, 21:40) *
          ...den största är väl närmare 50 cm. har fått binda upp den en hel del för att den inte ska gå av. den fortsätter att växa uppåt och jag undrar om jag kan toppa den för att bli mer buskig. eller hur ska jag göra?

Ställ en fläkt framför den några timmar varje dag så kommer den bli stabil efter ett tag.

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Peppen
          Inlägg 23-05-2010, 17:29
          Länk hit: #757

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 29 175

CITAT (wotan @ 22-05-2010, 00:52) *
          här kommer en bild på min fina habanero. den får inte för lite ljus. har börjat sätta frukt nu.
          ...klipp...
          Habanero

Härligt att se, så såg min planta ut för 40 dagar sedan nu har den mogen frukt. smile.gif

Citera
          orrevs
          Inlägg 23-05-2010, 23:41
          Länk hit: #758

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 25 889

Nu är det härliga tider, med nästan all chili ute i växthuset och några få kvar i sina hydrosytem under en 600w HPS.

Så har jag tyvärr råkat ut för en minst sagt tråkig överraskning.

Dom flesta fröna jag satt är köpta från fatalii. Ganska många sorter kanske en 40st.

Min Aji Peru som är en C.Bacc är en C.Annumm (lila blommor) och Aji cristali fröna går ej att gro (är ej ensam om detta fler som köpt därifrån har samma problem med just aji cristal). Och sen CAP 1047 som ska ha en lila kant på blomman. har satt 4st av denna. Och 3 är helt vita och en är helt lila (blommorna). Brukar inte vara så mycket för o köpa av "hobby" odlare just pga korsnings risken. Men fatalii verka ju vara en seriös sådan.

Fast sådant var ju inte fallet tyvärr. (och jag har inte märkt fel). Några andra som råkat ut för samma sak?
          Skriver inte det här för o smutskasta nån, men jävla tråkigt när man lägger ner sin skäl i o dra upp lite plantor så blir dom nått helt annat.

Änn kan det bli mer överraskningar tyvärr alla har inte riktigt fått frukt och blommat än.

wink.gif

Citera
          tommot123
          Inlägg 24-05-2010, 11:57
          Länk hit: #759

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (orrevs @ 24-05-2010, 00:41) *
          Nu är det härliga tider, med nästan all chili ute i växthuset och några få kvar i sina hydrosytem under en 600w HPS.

Så har jag tyvärr råkat ut för en minst sagt tråkig överraskning.

Dom flesta fröna jag satt är köpta från fatalii. Ganska många sorter kanske en 40st.

Min Aji Peru som är en C.Bacc är en C.Annumm (lila blommor) och Aji cristali fröna går ej att gro (är ej ensam om detta fler som köpt därifrån har samma problem med just aji cristal). Och sen CAP 1047 som ska ha en lila kant på blomman. har satt 4st av denna. Och 3 är helt vita och en är helt lila (blommorna). Brukar inte vara så mycket för o köpa av "hobby" odlare just pga korsnings risken. Men fatalii verka ju vara en seriös sådan.

Fast sådant var ju inte fallet tyvärr. (och jag har inte märkt fel). Några andra som råkat ut för samma sak?
          Skriver inte det här för o smutskasta nån, men jävla tråkigt när man lägger ner sin skäl i o dra upp lite plantor så blir dom nått helt annat.

Änn kan det bli mer överraskningar tyvärr alla har inte riktigt fått frukt och blommat än.

wink.gif

Har köpt fröpåsar och fått totalt helt fel frön! Det har blivit helt något annat! Men från urban garden och enchili har det stämt rätt bra! Lillstumpa på tradera har bra ordning på sina frön tycker jag! Dessa rekommenderar jag! Urban Garden är allra bäst! Får man göra reklam här?
          Köpte i fjol från två andra hobbyodlare där det blev hur mycket fel som helst

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 24-05-2010, 13:32
          Länk hit: #760

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Tradewindfruits har stämt rätt bra.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera

50 sidor V  « < 36 37 38 39 40 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 15:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon