Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          mattias__o
          Inlägg 09-08-2010, 20:45
          Länk hit: #841

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Det där ser inte kul ut. Jag lider med dig.

--------------------

Citera
          swix13
          Inlägg 10-08-2010, 10:17
          Länk hit: #842

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 32 909

Oj, uff! Vad stora hagelkorn! Stackars dig och dina plantor...

Det är kanske en av de få fördelarna med att bara ha inneodling, inge hagel och inga översvämningar! Dock fasar jag en aning inför nästa år. Jag är nybörjare på chili men har precis lagt in en fröbeställning från Finland och kommer nästa år utöka från tre till 11 sorters chili här hemma :D Blir trångt i fönstren!

För närvarande har jag tre plantor (en årsplanta och två sen förra året) Jamaican Yellow (Habanero) som ger underbart goda frukter, jag kan stå länge och bara lukta på chilipulvret jag gjort på dem, riktigt smakrika men rätt så starka också :) Sen har jag en planta röda avlånga chilisar av okänd sort (köpte torkad chili i Mexico och stoppa några frön i krukor) och en piri piri som jag tagit från en chilifrukt jag köpte i fruktdisken på Ica. Denna är dock sparsam med frukterna tyvärr...

Nästa år blir det även:

Black scorpion tongue
          Habanero Carribean Red
          PI 281429
          Duke Pequin
          Aji Cristal
          Bolivian Rainbow
          Habanero Brown large
          Turbo Pube

Jag hoppas jag lyckas ta upp dessa sorter också. Någon som har erfarenhet av dessa nya som vet om de är lätta att ta upp eller inte? Vet ni om man måste polinera dem själv eller om de får frukter ändå (som min Jamaican Yellow)? Jag är som sagt väldans nybörjare så tips och råd och överseende med dumma frågor uppskattas :)

Citera
          tommot123
          Inlägg 10-08-2010, 15:55
          Länk hit: #843

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

aji crystal och boliwian rainbow är rätt lätta tycker jag nog! Chinensesorterna är lite petiga i början och utvecklas långsamt men ger såååååå mycket tillbaka!
          Har lite svårt för smaken på en del baccatum(bl.a Blondie, jamaican bell) men även där finns många tacksamma att odla! Dessa ger ofta stora skördar! Bra sorter är aji panca, omnicolor, cap 455, peru yellow, patricia(kan bli 2-3 meter lätt första året) som jag odlat! Dessa smakar dessutom bra tycker jag!

Citera
          padde
          Inlägg 10-08-2010, 16:23
          Länk hit: #844

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 8 896

Jag har sått chili från ICA - Röd, grön och habanero- och de har alla kommit upp fint. Bara habaneron som inte gett frukt än, den växer mycket långsammare än de andra.

Testade en grön chili igår och den var TOKstark! Mycket starkare än frukten som fröna kom ifrån. Vad avgör egentligen styrkan? Det måste vara mer än genetiskt?

--------------------
          Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.

Citera
          mattias__o
          Inlägg 10-08-2010, 19:09
          Länk hit: #845

Medlem

CITAT (padde @ 10-08-2010, 17:23) *
          Jag har sått chili från ICA - Röd, grön och habanero- och de har alla kommit upp fint. Bara habaneron som inte gett frukt än, den växer mycket långsammare än de andra.

Testade en grön chili igår och den var TOKstark! Mycket starkare än frukten som fröna kom ifrån. Vad avgör egentligen styrkan? Det måste vara mer än genetiskt?

Enligt The Complete Chilipepper Book är styrkan till 50% genetisk och 50% beroende på miljö. En planta som utsätts för stress ger starkare frukter. Frukter som mognar i högre temperatur blir också starkare än frukter som mognar under lägre temperatur.

--------------------

Citera
          Peppen
          Inlägg 13-08-2010, 08:48
          Länk hit: #846

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 29 175

Jag vill dra en lans för den välsmakande och pangstarka caribian red. Den är som habanerons elaka storebror.

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 13-08-2010, 08:58
          Länk hit: #847

Gäster

Jeg har lavet en lille film fra mit drivhus, så man kan se, hvor mange planter, der er plads til på 21 m2:

http://www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnk

mvh
          Anja

Citera
          Peppen
          Inlägg 13-08-2010, 10:17
          Länk hit: #848

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 29 175

Imponerande! biggrin.gif

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 13-08-2010, 10:44
          Länk hit: #849

Gäster

Tak - jeg er også meget glad for det og bruger alt for meget tid derude.....

Citera
          Johan_81
          Inlägg 13-08-2010, 21:10
          Länk hit: #850

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 20 240

Plockade av 15 till från min okända sort (bilder i tidigare inlägg). Inte så starka, men fullt tillräckligt. Nästan lite habanero-doft på dessa, och det kände jag även på mina hungarian hot wax. Kan det verkligen stämma?

Hur lång tid tar Rocoto Manzano på sig att mogna? De verkar ha nåt full storlek för minst 7-8 veckor sen, men är fortfarande gröna.
          Väldigt stor buske, bara växer mer och mer när jag försöker klippa ner denpga platsbrist. Men det är nog bara runt 30 frukter på.

Citera
          Molngrabb
          Inlägg 16-08-2010, 15:20
          Länk hit: #851

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 17 416

Jag har för frösta gången odlat chili och det är kanonkul att se hur de utvecklas från liten grodd, till planta som blommar och får frukt. happy.gif
          Den sort som jag har odlat är Razzamatazz, som säljs här på Odla. Jag har endast fått begynnande frukter, dvs små pluppar, men de kommer ju att växa.
          Nu har jag inte lusläst tråden men kan man byta/köpa frön av andra chiliodlare i just denna tråd?

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 16-08-2010, 18:06
          Länk hit: #852

Gäster

Du kommer nok til selv at læse den igennem.... Jeg tror ikke, at nogen af os kan huske, hvad der har været i tråden undervejs!

Citera
          Pata
          Inlägg 16-08-2010, 20:50
          Länk hit: #853

Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem nr: 9 751

Kul att kika in här ibland, oj vilken översvämning och hagelskur...tufft värre tommot123. hoppas du kunde rädda något.

Vilken fin video Anja, du har lyckats bra! Grattis! (Jag vill också ha ett sådant växthus!)

Manzano, 30 frukter är riktigt bra. De lär nog mogna inom ett par veckor om de varit fullstora i sju - åtta veckor. Grattis!

Patrik

--------------------

Citera
          mattias__o
          Inlägg 17-08-2010, 21:22
          Länk hit: #854

Medlem

Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver?

--------------------

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 18-08-2010, 11:08
          Länk hit: #855

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Jag gjorde något bra av min första omgång Jalapenos, jag lade in dem. Det går att läsa mer på Husihelvete

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          eNChili
          Inlägg 18-08-2010, 19:14
          Länk hit: #856

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 957

CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 22:22) *
          Är det någon som har recept på chilisås som jag kan göra på mina Habaneros? Ser ut som om jag kommer få mycket frukt i år så jag tänkte göra sås på dem. Kan man torka och mala Habaneros till pulver?

Habanero går utmärkt att torka och mala till pulver. Tar lite längre tid bara. Jag brukar torka dem i ugnen på 50 grader, tar några timmar. Låter dem sedan torka i soligt fönster tills de är helt torra. Har inga problem att de möglar då har jag märkt. Gjorde en blandning förra året som blev helt suverän men vanliga heta oranga habanero och blandade det med den stora skörd av numex suave orange.

/Niklas

Citera
          eNChili
          Inlägg 18-08-2010, 19:38
          Länk hit: #857

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 21 957

Detta år har det blivit lite konstiga saker i växthuset med chili och paprikor. Har en övervintrad lila paprika som är väldigt god och väldigt läcker. Förra året skördade jag många goda paprikor som barnen älskade. I år däremot ger samma planta superheta lika stora paprikor. Inte någon favorit hos barnen längre. Jag fattar inte hur plantan kan göra så. Någon som har en förklaring. Jag hade förstått om jag tagit frön och den blivit korsbefruktad men detta är samma planta.

Odlingarna går bra år, har fått några nya favoriter i år

Bifogad fil  Chinese_five_colors_100717.JPG ( 251.64k ) Antal nedladdningar: 58

Chinese five colors, väldigt läcker och väldigt god
          Bifogad fil  Masquerade_100806.JPG ( 219.96k ) Antal nedladdningar: 60

Masquerade, trodde inte de skulle vara så heta men de är mycket heta
          Bifogad fil  Black_scorpion_tongue_100717.JPG ( 181.53k ) Antal nedladdningar: 43

Black scorpion tongue, syns det att jag snöat in mig på lila, svarta sorter i år
          Bifogad fil  Orange_bhut_jolokia_100802.JPG ( 149.48k ) Antal nedladdningar: 46

Orange bhut jolokia, blev inte lika skrynklig som övriga jolokias men lika het
          Bifogad fil  Pimenta_da_neyde_100806_2.JPG ( 171.32k ) Antal nedladdningar: 24

Pimenta de neyde, otroligt läcker

/Niklas

Citera
          Mentha-Arvensis
          Inlägg 18-08-2010, 20:28
          Länk hit: #858

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 26 912

CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 21:22) *

prova:

http://mentha-arvensis.blogspot.com/2010/0...bbchilisas.html

har recept på en tårta med. wink.gif

en annan kul grej man kan göra,
          är att köra frukten i juicecentrifug.
          Stark juice. Använd hanskar, munskydd och skyddsglasögon annars blir det jobbigt.
          Det torra som blir kvar går att torka till ett lite mildare pulver.

--------------------
          "Så som ört är vuxen, sådan står den, så den smakar."

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 18-08-2010, 20:29
          Länk hit: #859

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Busiga och lite oförutsägbara är de, de små rackarna! Är det inte därför man charmas?

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          tommot123
          Inlägg 19-08-2010, 11:55
          Länk hit: #860

Medlem
          Antal inlägg: 236
          Medlem nr: 27 171

CITAT (Anja Danmark @ 13-08-2010, 09:58) *
          Jeg har lavet en lille film fra mit drivhus, så man kan se, hvor mange planter, der er plads til på 21 m2:

http://www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnk

mvh
          Anja

Trevlig video!!!!!!!!!!

CITAT (Molngrabb @ 16-08-2010, 16:20) *
          Jag har för frösta gången odlat chili och det är kanonkul att se hur de utvecklas från liten grodd, till planta som blommar och får frukt. happy.gif
          Den sort som jag har odlat är Razzamatazz, som säljs här på Odla. Jag har endast fått begynnande frukter, dvs små pluppar, men de kommer ju att växa.
          Nu har jag inte lusläst tråden men kan man byta/köpa frön av andra chiliodlare i just denna tråd?

Går alldeles utmärkt, får nog en 40-50 nya sorter nu i höst! Har även skördat så frön har jag gott om en del sorter!!
          Om någon är intresserad av byte så är det bara att höra av sig eller starta en kedja!
          Tommy!

CITAT (mattias__o @ 17-08-2010, 22:22) *

Jonas borsen har bra recept på inläggningar. Gjorde egen tabascosås i höstas men hittar inte receptet! Ska leta efter det så lägger jag uppet här om jag hittar det!
          Tommy!

Redigerat av tommot123: 19-08-2010, 11:57

Citera

50 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 22:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon