Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

50 sidor V  « < 43 44 45 46 47 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chili-tråden 2010, Tråden om 2010-års chiliodlingar!
          Chili-tråden 2010
          Vad tycker ni om tråden?
          Bara bra, mycket bra läsning om chiliodling! :) [ 65 ] ** [89.04%]
          Så där, inte riktigt som jag vill ha den. (Skriv gärna varför i tråden!) [ 6 ] ** [8.22%]
          Inte bra alls! (Skriv gärna varför i tråden också!) [ 2 ] ** [2.74%]
          Totalt antal röster: 72
          Gäster kan inte rösta 
          officinalis
          Inlägg 11-09-2010, 11:17
          Länk hit: #881

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

tummelstachili: Fint med shop, men se till att ordna svenskan på sidan. Den ser ju förfärlig ut! Köper du fröer från grossist eller fröodlar du själv. I sådant fall. Hur garanterar du att fröerna är sortäkta?

Min chilepepparodling har haft varierande resultat i år. Tror jag förväxlat frön. Fick av den anledningen aldrig fram någon jamaican bell. Istället har jag två plantor översållade med små zimbabwe bird-frukter. Har en vacker tuscan arizona, som knappt verkar ge frukt alls. De blir små runda knoppar på den. Vissa har börjat mogna. Dock så har plantan börjat bli drabbad av gråmögel. Har haft två plantor i en 19L-kruka. Jag tror inte det har fungerat särskilt bra. De behöver växa luftigare.

Till vänster i bilden syns den högre tuscan arizona och den lägre zimbabwe bird. Vet faktiskt inte varför zimbabwe bird har hållt sig så låg. Enligt specifikationerna ska den bli betydligt större.
          Bilden är tagen i Juli.

Redigerat av officinalis: 11-09-2010, 11:17
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  01_chilepeppar_tomat.jpg ( 800.88k ) Antal nedladdningar: 54

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          tummelstachili
          Inlägg 11-09-2010, 17:59
          Länk hit: #882

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 33 379

CITAT (officinalis @ 11-09-2010, 12:17) *
          tummelstachili: Fint med shop, men se till att ordna svenskan på sidan. Den ser ju förfärlig ut! Köper du fröer från grossist eller fröodlar du själv. I sådant fall. Hur garanterar du att fröerna är sortäkta?
          Min chilepepparodling har haft varierande resultat i år. Tror jag förväxlat frön. Fick av den anledningen aldrig fram någon jamaican bell. Istället har jag två plantor översållade med små zimbabwe bird-frukter. Har en vacker tuscan arizona, som knappt verkar ge frukt alls. De blir små runda knoppar på den. Vissa har börjat mogna. Dock så har plantan börjat bli drabbad av gråmögel. Har haft två plantor i en 19L-kruka. Jag tror inte det har fungerat särskilt bra. De behöver växa luftigare.

Till vänster i bilden syns den högre tuscan arizona och den lägre zimbabwe bird. Vet faktiskt inte varför zimbabwe bird har hållt sig så låg. Enligt specifikationerna ska den bli betydligt större.
          Bilden är tagen i Juli.

Tycker svenskan är som den ska vara på sidan. Nått spec du tänkte på så får du gärna peka ut det så rättar vi till det.

Ang att garantera att en sort är äkta eller ej är helt omöjligt. Vi isolerar våra blommor som vi tar fröna av.
          Sen är det ju även så att även en sort kan vara äkta men dåligt kultiverad vi säljer mestadels sånt som vi själva odlat upp för just kunna ge kunden det han/hon efterfrågar.

Senast i år köpte jag personligen lite nya roliga sorter från fatalii´s sida. Och kan säga av 20 sorter så var 4 sorter HELT fel. Och det är ingen rolig överraskning alls efter allt slit. Te.x sådde dom 5 fröna från den så kallade 1042 sorten. Men det blev istället 2st av en uppåt pekande chili ganska liten. Och en Naga jolokia Purple (tror det är den ser ut som en och smakar lika).
          Och Aji peru vart 2st bolivian rainbow.

Förstår varför frågan kommer upp för dom flesta som säljer frön tar ju bara frön från chili frukter och säljer. Hade vi gjort så hade vi kunnat erbjuda mycket bättre priser och även fler sorter. Men kvalite framför kvantitet.

Hoppas det dög som svar, nu ska jag torka lite av dagens skörd om jag orkar rensa dvs smile.gif

mvh /TummelstaChili

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-09-2010, 18:07
          Länk hit: #883

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns en del särskrivningar ex. korspollinering är ett ord + en del stavfel det stavas ex. inte ettikett utan etikett, det heter även vadderad inte vaderad, ordet Tillskilland antar jag ska vara till skillnad.

Det jag mest lägger märke till är att det bara finns e-mail till firman inget organisationsnummer och liknande, enligt konsumentverkets hemsida avråder de från att handla hos webbfirmor som enbart uppger e-mail speciellt då det handlar om att man ska betala innan man får varorna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          officinalis
          Inlägg 11-09-2010, 18:29
          Länk hit: #884

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (tummelstachili @ 11-09-2010, 18:59) *
          Tycker svenskan är som den ska vara på sidan. Nått spec du tänkte på så får du gärna peka ut det så rättar vi till det.

Ang att garantera att en sort är äkta eller ej är helt omöjligt. Vi isolerar våra blommor som vi tar fröna av.
          Sen är det ju även så att även en sort kan vara äkta men dåligt kultiverad vi säljer mestadels sånt som vi själva odlat upp för just kunna ge kunden det han/hon efterfrågar.

Senast i år köpte jag personligen lite nya roliga sorter från fatalii´s sida. Och kan säga av 20 sorter så var 4 sorter HELT fel. Och det är ingen rolig överraskning alls efter allt slit. Te.x sådde dom 5 fröna från den så kallade 1042 sorten. Men det blev istället 2st av en uppåt pekande chili ganska liten. Och en Naga jolokia Purple (tror det är den ser ut som en och smakar lika).
          Och Aji peru vart 2st bolivian rainbow.

Förstår varför frågan kommer upp för dom flesta som säljer frön tar ju bara frön från chili frukter och säljer. Hade vi gjort så hade vi kunnat erbjuda mycket bättre priser och även fler sorter. Men kvalite framför kvantitet.

Hoppas det dög som svar, nu ska jag torka lite av dagens skörd om jag orkar rensa dvs smile.gif

mvh /TummelstaChili

I hobbyodling är det förstås inte helt lätt. Men det finns helt klart en del fingervisningar för att få fram bra frön. Till exempel att inte fröodla på för få individer och att isolera sorterna så att det inte finns någon korspollineringsrisk.
          Angående språket så fanns det en del. Åsa tog upp lite av det.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          tummelstachili
          Inlägg 11-09-2010, 19:24
          Länk hit: #885

Medlem

Tur att vi inte säljer rättstavnings böcker! Hur hade det sätt ut.
          Tack så mycket ska genast rätta till det. Ändå har vi haft ett antal personer som läst igenom sidan.

Vad gäller org nummer osv, så är det på gång. Antingen om vi kör på gårdens befintliga eller lägger det på ett eget.

Vi har haft en del kunder redan som gett positiv respons, vilket glädjer oss.

Som sagt hade vi nte isolerat varje blomma så hade vi haft 1000x mer frön och 100x mer sorter att kunna erbjuda.

Vi gör även slupmade tester på att fröna gror. Lägger cirka 100 frön i en ziplock påse med fuktat papper. Och efter 3 veckor cirka så räknar vi groddarna. Och ser till att ligga över 80%. Vilket gör att vi får färre frön att sälja. Men som sagt kvalite framför kvantitet.

Ha en trevlig lördags kväll.

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 12-09-2010, 08:34
          Länk hit: #886

Gäster

CITAT (Bock @ 09-09-2010, 12:32) *
          Ska göra ett test i år och vinterförvara alla mina chili i växthuset ! Ska ha ca 5 till 10 plusgrader och har satt upp belysning !

Om man nu klipper ner chilin och formar till typ mindre träd eller buskar så borde man få en bra start inför nästa vår / sommar ?

Ska lägga upp lite bilder på hur jag menar...

Spændende om det lykkes for dig! 5-10 grader er jo ret koldt for chili og peber...

Jeg har læst, at man kan klippe dem ret meget ned og overvintre ved ca. 15 grader, så hvis det lykkes for dig ved så lav temperatur, er vi vist mange, der skal prøve at gøre det samme!

Bifogad fil  jalapenos3.jpg ( 70.39k ) Antal nedladdningar: 46

Citera
          anders96
          Inlägg 19-09-2010, 13:42
          Länk hit: #887

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 33 369

Undrar vad detta skulle kunna vara för chilisort

Redigerat av anders96: 20-09-2010, 10:37
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  1.jpg ( 226.1k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  2.jpg ( 169.65k ) Antal nedladdningar: 62
          Bifogad fil  3.jpg ( 193.74k ) Antal nedladdningar: 59
          Bifogad fil  4.jpg ( 113.73k ) Antal nedladdningar: 28

Citera
          Pata
          Inlägg 23-09-2010, 16:29
          Länk hit: #888

Medlem
          Antal inlägg: 222
          Medlem nr: 9 751

Hej!

Passar på att göra lite reklam för chilepepparutställningen på Bergianska i höst. Där kommer man bla kunna se flera av sorterna som jag odlat i år:)

Hoppas ni vill komma på denna utställning som Svenska Chilepeppar Föreningen har annordnat med Bergianska trädgården.

Aci Siviri, capsicum annuum, och den mycket ovanliga lila bärpepparen (capsicum baccatum) Pimenta Barra Do Riberio är några sorterna som kommer att ställas ut.

Vi ses!

--------------------

Citera
          tummelstachili
          Inlägg 03-10-2010, 23:18
          Länk hit: #889

Medlem

Det är ju svårt att säga, men skulle gissa på någon black pearl "strain".

Googla på det och visa bilder. Oftast är det svartare blad och svart frukt som omogen, tar en evig tid att mogna med. Men den är säkert kultiverad.

Citera
          Laura
          Inlägg 11-10-2010, 09:24
          Länk hit: #890

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Hur länge klarar chilisarna i mitt kallväxthus? Än så länge ser de glada ut och fortsätter att växa, förutom en Hungarian Hot Wax vars blad börjar hänga, fast det är troligtvis pga lite mögel långt ned på stammen.

Vi har haft lite frost här i Vallda för ett par veckor sedan och det var nog nere kring noll i natt.

Jag har ganska många frukter på plantorna och undrar om jag kanske borde skörda dem ganska snart trots att de inte är mogna ännu...

Vad tycker ni?

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera
          urbangarden
          Inlägg 11-10-2010, 10:41
          Länk hit: #891

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

om du riskerar frost nu i dagarna så skulle jag välja att skörda. plantor kan klara sig ett par dagar med frost om man har tur, men allmänt kan man säga att ingen chili tål frost, inte ens c. pubescens tål frost.

om du sen tar in frukterna och låter dom ligga i fönstret så kan de mogna och byta färg,

Redigerat av urbangarden: 11-10-2010, 10:50

--------------------
          Urban Garden

Citera
          Laura
          Inlägg 11-10-2010, 11:01
          Länk hit: #892

Medlem

CITAT (urbangarden @ 11-10-2010, 11:41) *
          om du sen tar in frukterna och låter dom ligga i fönstret så kan de mogna och byta färg,

tack för svaret. det är nog stor risk för frost de kommande dagarna. och även om de är lite skyddade i växthuset tror jag inte de gillar läget sad.gif men det är svårt att döda en levande planta...

jag läste någonstans att man kan lägga en mogen banan i en låda med omogna tomater och att de mogna fortare. funkar det för chilisarna också tror? blush.gif

--------------------

Citera
          urbangarden
          Inlägg 11-10-2010, 14:21
          Länk hit: #893

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 26 579

CITAT (Laura @ 11-10-2010, 12:01) *
          tack för svaret. det är nog stor risk för frost de kommande dagarna. och även om de är lite skyddade i växthuset tror jag inte de gillar läget sad.gif men det är svårt att döda en levande planta...

jag läste någonstans att man kan lägga en mogen banan i en låda med omogna tomater och att de mogna fortare. funkar det för chilisarna också tror? blush.gif

jepp smile.gif

--------------------
          Urban Garden

Citera
          Johan_81
          Inlägg 17-10-2010, 19:21
          Länk hit: #894

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 20 240

Då var årets plantor slaktade och slängda...
          Slutresultatet blev 309 (!) frukter från fish peppern som det finns bild på tidigare i trånden. Den okända gav lite över 100. Ganska bra drag i dessa. Fortfarande ingen som vet vad det kan vara för sort? Ska nog så ett par frön från denna nästa år och hoppas det blir ett liknande litet träd igen.

Fick även nåt 100-tal hungarian yellow wax och några nävar små tabasco, och 30-40 rocoto manzano.

Redigerat av Johan_81: 17-10-2010, 19:21

Citera
          Nman
          Inlägg 15-11-2010, 22:27
          Länk hit: #895

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 28 247

Min chili säsong är nog över nu med. Det nu är så pass kallt på min inglasade balkong nu så där finns inget liv kvar hehe. Min mest framgångsfulla planta var överlägset "hot Lemon". Den producerade rikligt och visade sig vara hyfsat resistent mot den ohyra som slot ganska hårt mot mina andra plantor sad.gif Tror det var spindelkvalster som terroriserade mina andra plantor och om ja bara börjat bekämpa dem i tid så hade de nog varit mindre problem men men man lever för att lära, nästa säsong kommer ja vaka över mina plantor bättre!

Har redan beställt och fått hem mina fröer för kommande säsong 2011! beställde från Thehippyseedcompany i Australien och det blev följande :

Peruvian White Habanero
          Fatali
          Tabasco
          Omnicolor
          Tepin

Och så klart blir det även mina egna älskade Hot Lemon nästa säsong med !

Tänkte fråga om när ni lite mer erfarna chiliodlare brukar sätta era fröer?
          säsongens fröer satte jag den 11e januari och det blev ganska lagom, fast hade nästan kunnat tänka mig att sätta dem lite tidigare så de är stora och fina när de ska ut på balkongen, för i år så var de som finast och bar mest frukt nu när de börjar bli kallt ! Har även hört att plantor av "Habanero-släktet" är lite segare att driva upp och därför kanske ska sättas i god tid ? det är första gången jag försöker mig på denna typ av chili !

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 16-11-2010, 14:54
          Länk hit: #896

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Sitter och funderar jag med på när man ska till och börja så dom sega, tror att det kanske blir snart. Men dom som är snabbare blir nog i januari. Dags att rensa upp hyllan och hänga upp lysröret igen. HÄRLIGT!!!!
          Tog in 3 chilisar för övervintring får se hur det kommer att gå. Nu vart jag sugen på att så igen, blir nog habanero och mananzo bla som ska sås bland dom 1:a är det några mer som borde ner nu??

Vilka är segast?

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Nman
          Inlägg 01-12-2010, 15:22
          Länk hit: #897

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 28 247

Sådär ja ! Nu är det 1a December och de första fröerna är i jorden, kalla mig tidig om ni vill men orkade inte vänta längre wink.gif Satte de 3 sorterna av C.chinense släktet som ja tänkte prova på kommande säsong, det blev "Fatali", "Peruvian white habanero" och "Caribbean red habanero". Förra säsongen sådde jag alla mina fröer den 11e januari och de var ganska lagom men där fanns inga av typen C.chinense. så tänkte ja börjar i tid med dem i år smile.gif

Citera
          Laura
          Inlägg 04-12-2010, 10:49
          Länk hit: #898

Medlem

Jag sådde 2 congo black, 2 serrano och 2 bhut jolokia den 23 november blush.gif kunde inte låta bli när fröerna droppade ned i bredlådan... och 2 stycken har redan tittat upp biggrin.gif

Bifogad fil  Bild036b.jpg ( 258.28k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 05-12-2010, 11:59
          Länk hit: #899

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Nu har även jag satt mina paprika och chili fröer yahoo.gif
          Förra året satte jag sent... i februari och dom började ge frukt då kylan kom på hösten sad.gif
          så i år vill jag vara tidig smile.gif
          Bifogad fil  paprika_chili_s_dd.JPG ( 123.45k ) Antal nedladdningar: 33

Nu var det ju 60 celler i "plugglådan" så jag var ju "tvungen" att sätt i alla crazy.gif
          22 sorters paprika och 27 sorters chili... jag kunde inte välja bort någon!! jag satte av alla sorter jag hade hemma innocent.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-12-2010, 12:09
          Länk hit: #900

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

giggle.gif Oj vilka mängder Blomkronan men det ser fint och spännande ut! Jag själv skulle ju försöka att övervintra mina fina svarta men nu verkar en vara döende, bladen bara rasar av den! crying.gif

--------------------

Citera

50 sidor V  « < 43 44 45 46 47 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 07:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon