CITAT (officinalis @ 11-09-2010, 12:17)

tummelstachili: Fint med shop, men se till att ordna svenskan på sidan. Den ser ju förfärlig ut! Köper du fröer från grossist eller fröodlar du själv. I sådant fall. Hur garanterar du att fröerna är sortäkta?
Min chilepepparodling har haft varierande resultat i år. Tror jag förväxlat frön. Fick av den anledningen aldrig fram någon jamaican bell. Istället har jag två plantor översållade med små zimbabwe bird-frukter. Har en vacker tuscan arizona, som knappt verkar ge frukt alls. De blir små runda knoppar på den. Vissa har börjat mogna. Dock så har plantan börjat bli drabbad av gråmögel. Har haft två plantor i en 19L-kruka. Jag tror inte det har fungerat särskilt bra. De behöver växa luftigare.
Till vänster i bilden syns den högre tuscan arizona och den lägre zimbabwe bird. Vet faktiskt inte varför zimbabwe bird har hållt sig så låg. Enligt specifikationerna ska den bli betydligt större.
Bilden är tagen i Juli.
Tycker svenskan är som den ska vara på sidan. Nått spec du tänkte på så får du gärna peka ut det så rättar vi till det.
Ang att garantera att en sort är äkta eller ej är helt omöjligt. Vi isolerar våra blommor som vi tar fröna av.
Sen är det ju även så att även en sort kan vara äkta men dåligt kultiverad vi säljer mestadels sånt som vi själva odlat upp för just kunna ge kunden det han/hon efterfrågar.
Senast i år köpte jag personligen lite nya roliga sorter från fatalii´s sida. Och kan säga av 20 sorter så var 4 sorter HELT fel. Och det är ingen rolig överraskning alls efter allt slit. Te.x sådde dom 5 fröna från den så kallade 1042 sorten. Men det blev istället 2st av en uppåt pekande chili ganska liten. Och en Naga jolokia Purple (tror det är den ser ut som en och smakar lika).
Och Aji peru vart 2st bolivian rainbow.
Förstår varför frågan kommer upp för dom flesta som säljer frön tar ju bara frön från chili frukter och säljer. Hade vi gjort så hade vi kunnat erbjuda mycket bättre priser och även fler sorter. Men kvalite framför kvantitet.
Hoppas det dög som svar, nu ska jag torka lite av dagens skörd om jag orkar rensa dvs

mvh /TummelstaChili