| |
|
  |
Odlahjälp till afrika?, Rent hypotetiskt det vill säga |
|
|
|
|
06-06-2010, 00:01
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Markus_H @ 06-06-2010, 01:00)  Potatis går väl hyfsat bra i torrt klimat. I anderna där potatisen har sitt ursprung är det ganska torrt eftersom det är ovanför regnskogsbältet. Men frågan är hur det fungerar i sahel?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 00:06
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Markus_H @ 05-06-2010, 23:38)  Ris är väl ingen vidare gröda att satsa på då den ger väldigt liten avkastning/ ha. FN hade ju häromåret "potatisens år" då potatis som basföda skulle motverka svält i många länder jorden över. Även under dåliga förhållanden ger potatis större skörd än ris/ ha. Det stämmer! Att folk inte odlat ris i nån stor skala i Afrika beror på att det inte ger en behövlig avkastning. Folk är inte duma i Afrika. Flera hundra års relationer med andra ( Europa, Kina, Indien etc) skulle ha resulterat i risodlig i stor skala.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 00:10
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 01:06)  Det stämmer!
Att folk inte odlat ris i nån stor skala i Afrika beror på att det inte ger en behövlig avkastning. Folk är inte duma i Afrika. Flera hundra års relationer med andra ( Europa, Kina, Indien etc) skulle ha resulterat i risodlig i stor skala. Du glömmer att dom inte hade någon potatis i Afrika som kunde ge dubbel avkastning. Är det någon som verkligen är överlevnadsexperter så är det asiaterna och dom lever på ris. Och åter igen är det inte i områden där det är möjligt att odla ris eller potatis som svälten är värst
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 07:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Svälten råder i områden där det inte går att odla, av många anledningar. En stor anledning är att folk tvingats fly, och då finns ju verkligen inga andra sätt än katastrofhjälp.
Afrika har så många klimatzoner att ingen gröda kan vara gemensam.
Potatis ger dålig avkastning i hett klimat, den växer bäst där det är svalt. När jag gjort försök med svenska frön i Gambia, har jag ibland på skoj önskat mig ett "omvänt växthus" som skulle ge kyla!! ;-) Men i samma stund konstaterat att man får nöja sig med växter som trivs i det klimatet.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 07:18
|

Medlem

|
Nu kom jag på en sak som det forskats om; Afrika har många vilda spannmål, grönsaker och frukter som skulle kunna odlas i stor skala. De skulle kunna ge näring åt undernärda. Jag har två av böckerna i serien "Lost crops of Africa. De finns till o med som pdf-filer på nätet! Forskare har tittat på vilka enorma näringsvärden som finns i dessa förlorade och glömda grödor. http://www.google.se/search?q=Lost+crops+o...lient=firefox-a(Oj, ordet firefox kom i sökresultatet) Ur bokpresentationen: "...Africa has more than 2,000 native grains and fruits--"lost" species due for rediscovery and exploitation. This volume focuses on native cereals, presenting information on where and how they are grown, harvested, and processed, their benefits and limitations as a food source, and the the futures of each grain..." Värdefull forskning och värdefulla resultat! Praxisen saknas bara. Här är fruktboken: http://www.amazon.com/Lost-Crops-Africa-Fr...l/dp/030910596X
Redigerat av RitRat: 06-06-2010, 07:22
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 08:18)  Nu kom jag på en sak som det forskats om; Afrika har många vilda spannmål, grönsaker och frukter som skulle kunna odlas i stor skala. De skulle kunna ge näring åt undernärda. Jag har två av böckerna i serien "Lost crops of Africa. De finns till o med som pdf-filer på nätet! Forskare har tittat på vilka enorma näringsvärden som finns i dessa förlorade och glömda grödor. Det var det här jag letade efter. Att man tar en gröda som som är perfekt för klimatet som är väl anpassad osv men där odling vart begränsad tidigare.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 08:18)  Nu kom jag på en sak som det forskats om; Afrika har många vilda spannmål, grönsaker och frukter som skulle kunna odlas i stor skala. De skulle kunna ge näring åt undernärda. Jag har två av böckerna i serien "Lost crops of Africa. De finns till o med som pdf-filer på nätet! Forskare har tittat på vilka enorma näringsvärden som finns i dessa förlorade och glömda grödor. http://www.google.se/search?q=Lost+crops+o...lient=firefox-a(Oj, ordet firefox kom i sökresultatet) Ur bokpresentationen: "...Africa has more than 2,000 native grains and fruits--"lost" species due for rediscovery and exploitation. This volume focuses on native cereals, presenting information on where and how they are grown, harvested, and processed, their benefits and limitations as a food source, and the the futures of each grain..." Värdefull forskning och värdefulla resultat! Praxisen saknas bara. Här är fruktboken: http://www.amazon.com/Lost-Crops-Africa-Fr...l/dp/030910596XDetta är jätteviktiga aspekter du tar upp här. Det gick en bra dokumentär om matförsörjning i Afrika på SVT härom veckan. De visade att med väldigt enkel teknik som att föröka plantor vegetativt i steril lab-miljö och sälja plantorna till odlarna kunde man sterilisera alla växtdelar som delades och eliminera sjukdomar som annars spreds i jorden när de delade plantor själva ute i fält. Att sortera bort sjuka plantor gjorde att skörden tiodubblades när de bara satte friska plantor! För de sorter som de av tradition odlar är annars bra när det gäller torktålighet och de trivs på den jordmån de har lokalt. De visade att några bönder hade gått över till gul sockermajs för den är mer efterfrågad på exportmarknaden men den växte sämre än den inhemska vita majsen som odlats i generationer. Så alla västerländska nya påfund blir inte automatiskt bra utan ofta tvärt om. Traditionell kunskap och ny teknik måste utvecklas hand i hand.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 15:39
|

Medlem

|
En sak är ju rena hungerkatastrofer som beror på yttre omständigheter som krig (flykt), ökenspridning o.s.v. En helt annan sak är undernäring p.g.a. okunskap. Jag är van det från Gambia (ursäkta mitt tjat om det landet). Det finns gott om mat, men folk har dåliga kunskaper om näringsvärden. Man äter mest vitt ris till varje mål, plus lite stuvning eller sås till, innehållande olja, tomatpuré och lite grönsaker och minimalt med fisk. 90 % av måltiden är ris. Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra.
Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva.
Ett tydligt tecken på näringsbrist på barn är att deras hår inte är svart utan brunt. Det ser jag varenda dag när jag är där. Folk vet inte att det är så. Jag gör mitt bästa, pratar om det, men tycks inte få fram budskapet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 16:39)  (ursäkta mitt tjat om det landet) Sluta be om ursäkt, dina inlägg är superintressanta!!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 17:48
|

Medlem

|
CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 16:39)  En sak är ju rena hungerkatastrofer som beror på yttre omständigheter som krig (flykt), ökenspridning o.s.v. En helt annan sak är undernäring p.g.a. okunskap. Jag är van det från Gambia (ursäkta mitt tjat om det landet). Det finns gott om mat, men folk har dåliga kunskaper om näringsvärden. Man äter mest vitt ris till varje mål, plus lite stuvning eller sås till, innehållande olja, tomatpuré och lite grönsaker och minimalt med fisk. 90 % av måltiden är ris. Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra.
Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva.
Ett tydligt tecken på näringsbrist på barn är att deras hår inte är svart utan brunt. Det ser jag varenda dag när jag är där. Folk vet inte att det är så. Jag gör mitt bästa, pratar om det, men tycks inte få fram budskapet. Det är väl iofs inte ovanligt. Många afrikanska länder har överbefolkning eller konflikter drivit landsortsbefolkningen till städer. Många ungar flyttar dessutom för de tror att de ska lyckas bättre att skapa sig en framtid i städerna. Sen försvinner mycket av den folklig kunskapen som har varit "nedärvd" då inga barn tar över familjejordbruken hemma utan lever i städer. Utbildning är ofta en nyckel till förändring.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2010, 18:21
|

Medlem

|
Myosotis; Tack! CITAT (RitRat @ 06-06-2010, 16:39)  ............ Många är undernärda trots att de äter sig mätta varje dag. De vet inte att de bör äta mycket mera frukt och grönsaker för att hålla sig friska, och för att barnen ska växa bra.... ...Vad kan man göra åt det? Utbildning, utbildning, utbildning! Tydligen lär inte skolorna ut sånt. Lärarna vet väl inte heller... de äter lika ohälsosamt själva. ..... Lägger till: Det går inte med broschyrer på vårdcentraler och barnavårdscentraler, eftersom hälften av den vuxna befolkningen är analfabeter. (Gäller Gambia.) Även de läskunniga är oftast inte vana läsare. Broschyrer existerar inte i något sammanhang. Invanda matvanor är extremt svåra att förändra. Det beror inte bara på flytten till städerna (som förstås förvärrar det hela). På landet äter de nästan lika näringsfattigt tyvärr. Kött o kyckling är tillgängligt, men dyrt. De är festmat. Man kan slakta någon av sina egna hönor till en festmåltid t.ex. Fisk är vanligt i det vattenrika landet. Men man köper lite. Många som har egna fruktträd på tomten, säljer frukterna för att få tillskott till kassan, hellre än äter dem. Hobbyodling existerar nästan inte. Mycket ovanligt. De som har odling som yrke, de odlar, andra köper deras produkter. Ska alla frukter o grönsaker köpas, känns det dyrt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Lite ot kanske, tråden handlar ju om odling egentligen, men det finns en annan sak som jag skulle vilja göra i min fantasi, det komer ju aldrig att bli av på riktigt.
Afrika är ju stort och det är säkert olika i olika länder men... I åtminstone några länder är det så att en person som jobbar ska försörja föräldrar, barn, syskon och syskonbarn. Om en person i storfamiljen har jobb så bryr sig de andra inte om att jobba. De tycker att i-länderna ska dela med sig av sitt överflöd, men kan inte förstå att de allra flesta vuxna jobbar här. I mina fantasier så skulle jag ha ett företag i Afrika och anställa flera syskon i samma familj. Då skulle de upptäcka hur de kan höja sin levnadsstandard när fler i familjen jobbar. De skulle kunna köpa fler saker och på det sättet skapa en efterfrågan som ger jobb åt fler människor. Fast detta inlägget handlade ju inte om odling förstås.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:46
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:29)  Lite ot kanske, tråden handlar ju om odling egentligen, men det finns en annan sak som jag skulle vilja göra i min fantasi, det komer ju aldrig att bli av på riktigt.
Afrika är ju stort och det är säkert olika i olika länder men... I åtminstone några länder är det så att en person som jobbar ska försörja föräldrar, barn, syskon och syskonbarn. Om en person i storfamiljen har jobb så bryr sig de andra inte om att jobba. De tycker att i-länderna ska dela med sig av sitt överflöd, men kan inte förstå att de allra flesta vuxna jobbar här. I mina fantasier så skulle jag ha ett företag i Afrika och anställa flera syskon i samma familj. Då skulle de upptäcka hur de kan höja sin levnadsstandard när fler i familjen jobbar. De skulle kunna köpa fler saker och på det sättet skapa en efterfrågan som ger jobb åt fler människor. Fast detta inlägget handlade ju inte om odling förstås. Det beror väl iofs på hur du definierar "jobba"? I många U-länder lönearbetar kanske bara mannen i familjen men kvinnor och barn gör oavlönat hemmaarbete som att hämta vatten (kan ta flera timmar varje dag), tvätta, laga mat, odla, mjölka getter, samla ved, väva, fiska, valla boskap, sy kläder mm mm. I många länder finns dessutom en "inofficiell sektor" där hemarbete och hantverk eller småskalig odling ger produkter som kvinnorna säljer direkt på gatumarknader och det redovisas aldrig några kvitton, löner eller skatter så officiellt lever de inte på något reguljärt arbete men försörjer ändå familjen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Visst stämmer det du skriver. Lite svårt att prata om Afrika egentligen, det är ju olika i olika länder, skillnad på stad och landsbygd. Jag tänkte främst på människor i städer där vet jag att det är så på vissa ställen.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|