|
Är det rimligt att få betala 10 000 för en blandras mellan Yorksher terrier och Chiwawa ?(troligen inte rätt stavat)Man kan ju få en renrasig för det !
Bengalow
01-07-2010, 22:10
En väninnatill min fru har försökt att sälja en renrasig Chihuahua till oss, som har en pudel, vilket räcker. 6000,- kostar den...
Sussie F-Flower
01-07-2010, 22:14
Ja, Herregud, jag tror folk är tokig nu för tiden! Dom har inget begrepp om pengar!
Men så länge folk köper så kan dom ju höja ribban, även på blandisar.. En del resonerar nog att en hund är en hund, oavsett ras.
Min systerdtr säljer renrasiga jakthundar för 4 t. Kanske beror på vart man bor...?
Ja blandisar har blivit mer och mer populärt och korsning mellan Yorkshire och Chihuahua (fick googla stavningen  , snacka om svårstavat) kommer nog bli en ganska liten hund och småhundar är ju väldigt populärt men 10 000 är i saftigaste laget tycker jag allt. Vi betalade 3500 för våran blandis som är en Jackborder (Jack Russel och Border Terrier) vilket jag tycker är ganska skäligt för en blandras. Inte för att en blandras e mindre hund eller mindre värd i mina ögon. Självklart är en renrasig mer värd pengamässigt men bortsett från det ekonomiska värdet så.
Kullatorpet
02-07-2010, 06:28
Hutlöst mycké pengar ! Tänk om du får intresse av att vilja ta din hund på utställning.
malcolm
02-07-2010, 07:53
Numera finns det utställningar för blandrashundar också om man är intresserad av det. 10.000 låter fruktansvärt mycket, på 60-talet kunde man få en valp för 50 spänn. Som jag har hört så brukar blandraser vara lugnare i humöret men jag vet inte om detta stämmer.
blomkronan
02-07-2010, 08:34
10.000.- är mycket men det är nog efterfrågan på små hundar som gör att priserna går upp. En renrasig Chihuahua kan kosta 17.000.- har jag sett. Min blandras gav jag 4500:- han är lugn men det beror nog inte på att han just är blandras utan vilka föräldrarna är. Denna "Uppfödare" valde pappan just för att den var så lugn och mamman har samma egenskaper, hans syfte var att få fram en lugn hund själv att ha som sällskap till mamman då han var tvungen att byta jobb och inte längre kunde ta med mamman på jobbet.
Nu valde jag blandras för jag ville inte ha en massa sjukdomar som renrasiga har... men det har ju visat sig att det inte är någon garanti! Shaggys pappa måste ha burit på en gen för Shaggy har fått klotappning.
Det är trågigt att man inte ska kunna ha hund som vanligt folk längre... jag menar alla uppfödare bara tänker utställning och att man ska få fram finaste "exemplaret" Hundar har blivit en "produkt" Man tänker inte på kvaliten längre snart kommer vi inte ha några friska hundar kvar! hur många procent av alla hundägare är intresserade av utställningar och avel???? Vi måste ju vara flest som bara vill ha en hund till sällskap.
Nu är både Yorkshire och Chihuahua populära hundraser så dom håller väll på att ta fram en ny för dom andra är sönderavlade... så det kanske inte är en blandras om några år, då sätter väll dom in den som en ras i registret.
Annie-72
02-07-2010, 09:09
Jag tillhör skaran som är intresserad av BÅDE utställning och avel. Vi har jakthundar och dessa måste ställas ut som ett led i meriteringen. Utställning är mkt värt för att veta att det är rastypiska hundar... Så nästa helg drar jag till Varberg för en internationell utställning där vi hoppas få det andra CERTET på hunden. Då han har en jaktprovs etta, så kan han efter tre CERT bli utställningschampion...  Jag betalade 13.000 för den ena hunden...
Bengalow
02-07-2010, 09:23
"Rastypiska" hundar är ett bra uttryck, i st.f. "renrasiga". Det senare ordet får mig att tänka på rasbiologerna, som det pratats en del om förra året.
Att sätta ett högt pris på en rastypisk hund, kan kanske motiveras med, att köparen senare kan tjäna pengar på avel. Blandrashundar är inte så väl sedda i kennelklubben, och man får inte samma status vid "vinst" i sin klass på utställningar. Sedan kan man ju tycka vad man vill om "de höga herrarna(och damerna) i SKK.
3-5000 torde vara ett mer adekvat pris, men vad vet jag...
Malin_MeL
02-07-2010, 09:25
eg betalar man inte så väldigt mycket för just hunden, man betalar för saker runtomkring. Det är ju skillnad på uppfödaren. Ska man betala 10 tusen så ska där vara allt som man får på en kennel, det ska inte vara vara en "hoppsan, hon är visst dräktig" valp.
Föräldraparet ska vara genomtänkt (vid rasuppfödning brukar hanen ta ett arvode på 1000-2000 kr per valp) och så ska det ingå bla veterinärbesiktning (med avseende på tex ögon höfter mm), vaccinationer, ett köpekontrakt där det ingår "dålda fel"(visste ni att man har rätt att lämna tillbaka en hund i tre år efter man köpt den om man upptäcker något galet, nu vill man ju såklart inte göra det, men kenneln kan istället få stå för kostnaderna)
10 tusen är ju inte så mycket pengar om man tänker på vad vad det kostar att ha en hund i hela dess liv, men man ska ju abolut få något för sina pengar!
*Stintan*
02-07-2010, 11:17
Min blandis är ovärderlig.  trots att jag inte ens betalat hälften av 10.000 för henne. Tyvärr verkar det som om folk betalar vad som helst så fort det är en gnutta chihuahua i hunden. Dessutom kan det vara smuggelhundar. Å andra sidan tycker jag inte att blandraserna får vara för billiga heller så att dom blir någon slags slit-o slängvara hos okunniga ägare.
ingrid fuxwall
02-07-2010, 21:28
Min renrasiga hund som har en uppfödare som verkligen anstränger sig för att få fram bra hundar tog 10 000 för lite drygt två år sedan, alltså ett skamligt pris - min åsikt
zaaritha
03-07-2010, 00:08
Man kan köpa en häst för ca 6000! Så en hund är alltså dyrare!
Anki på Öland
03-07-2010, 08:24
CITAT (blomkronan @ 02-07-2010, 09:34)  .............. jag menar alla uppfödare bara tänker utställning och att man ska få fram finaste "exemplaret" Hundar har blivit en "produkt" Man tänker inte på kvaliten längre snart kommer vi inte ha några friska hundar kvar! hur många procent av alla hundägare är intresserade av utställningar och avel???? Vi måste ju vara flest som bara vill ha en hund till sällskap............ Tråkigt när du generaliserar alla hunduppfödare........ Jag har fött upp samma ras - renrasig alltså - i nästan 30 år och har aldrig - och då menar jag aldrig - haft utställning i tankarna när jag tagit en kull. Hälsa och temperament står som nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7........ Sen skall den naturligtvis se ut som den ras den är också! Jätteroligt om någon vill ställa ut, men ingenting jag på något sätt försöker övertala eller tvinga någon valpköpare till! Jag vet att det är fler än jag som tänker så, många fler så ring runt till uppfödare och ställ frågor om den ras du är intresserad av - du kommer att hitta många som älskar sin ras och har häsla och temprament som absolut viktigaste grundsten i aveln. Anki ps tog också 10.000 för min sista kull förra året. En kull där jag vet det mesta om hälsan på hundarna i massor av generationer och har koll på lika många generationers höfter och ögon genom regelbundna veterinärkontroller på både avelshundarna och deras syskon - det är något du knappast kan få svar på från blandrasproducenterna!
Myosotis
03-07-2010, 09:31
CITAT (Anki på Öland @ 03-07-2010, 09:24)  ... Jag har fött upp samma ras - renrasig alltså - i nästan 30 år och har aldrig - och då menar jag aldrig - haft utställning i tankarna när jag tagit en kull. Hälsa och temperament står som nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...  Önskar att alla uppfödare tänkte som du!
CITAT (zaaritha @ 03-07-2010, 01:08)  Man kan köpa en häst för ca 6000! Så en hund är alltså dyrare! Beror nog på vilken hund/häst det gäller, min häst kostade 45000:-, mina hundar 16000:- så dom var billigare...
Jag har inte svar på din fråga Motti men vet ju hur dyra renrasiga småhundar är, speciellt chihuahua.
Vi köpte vår dvärgpudel för 4½ år sedan och betalade då 10.000:-. Tror uppfödaren tar 12.000:- nu om inte priset gått upp ytterligare.
CITAT (zissi @ 03-07-2010, 20:24)  Jag har inte svar på din fråga Motti men vet ju hur dyra renrasiga småhundar är, speciellt chihuahua.
Vi köpte vår dvärgpudel för 4½ år sedan och betalade då 10.000:-. Tror uppfödaren tar 12.000:- nu om inte priset gått upp ytterligare. Jag har två dvärgpudlar betalade 16000 för dom  styck alltså...
zaaritha
03-07-2010, 21:59
Beror ju på ras även med hästar! Arab? Engelskt fullblod?
Bengalow
03-07-2010, 23:43
Ja, herredumilde! Att betala 16 papp för en dvärgpudel! Det verkar som om folk med pengar gör vad som helst med dessa, t.o.m. sitta och skräppa på ett Odlaforum, om hur man kan strö pengar omkring sig! Tror fan att uppfödarna kan ta betalt hur mycket som helst, när det finns sådana kunder!
*Stintan*
04-07-2010, 00:22
CITAT (Bengalow @ 04-07-2010, 00:43)  Ja, herredumilde! Att betala 16 papp för en dvärgpudel! Det verkar som om folk med pengar gör vad som helst med dessa, t.o.m. sitta och skräppa på ett Odlaforum, om hur man kan strö pengar omkring sig! Tror fan att uppfödarna kan ta betalt hur mycket som helst, när det finns sådana kunder! Den svenska avundsjukan i ett nötskal! Det är väl inte så särskilt märkvärdigt mycket pengar att lägga på en hobby man har. Är man intresserad att tävla med sin hund så vill man så klart ha det bästa tänkbara materialet för ändamålet. Förmodligen kommer dessa hundar från en mycket seriös uppfödare. Tro inte att bara för att en renrasig valp är dyr så är det inte säkert att uppfödaren ens går + på en kull. Vad kostar det inte att spela golf t.ex. eller åka utomlands på semesterresor. Sånt som man kanske avstår för att man prioriterar hundarna. När däremot blandrashundarna kommer upp i dom siffrorna då har det gått långt överstyr för då är det enbart fråga om pengahunger eftersom dessa blandrasuppfödare knappt har några kostnader alls för sin avel.
Jakthundar som valpar är mycket billigare att köpa av hävd hanar är alltid billigare än tik tex och så har det alltid varit,vi har haft både Drever och Beaglar ,att jakthundar är billigare beror ju på att åtgången är större,många blir ihjälkörda av tåg och bilar,sista Beaglen vi hade blev 10 år !de andra blev ihjälkörda under jakt av bilar och tåg innan de var fyra år, ett riskmoment att ha jakthundar alltså mer än sällskapshundar.Men 10 000 för en blandras ja det är bara ocker och pengaprofit.5-6 000 är väl rimligt för en blandras men inte fan ska de ligga på samma priser som en renrasig !långt ifrån ska det vara.Konsigt va !det sitter massor av omplaceringshundar nu för tiden på hundhem,ett 2000 års fenomen !fanns inte ens på 90-talet ju !Samma med katter !finns 100-000 hemlösa katter i Sverige i dag och det annses vara ett mörkertal,alltså finns det fler .Ska de bli samma med hundar ?Köp och släng mentalitet för levande varelser.
Frida Sandman
04-07-2010, 01:44
Blandraser följer samma genetiska regler som renrasiga - man får det man avlar på. Allt annat är bara myter. Förstår inte vad det är som är svårt att förstå med det?
Avlar du på friska hundar får du oftast hälsosamma valpar. Idag finns många sätt att ta reda på vad föräldradjuren bär på för gener, men få väljer att göra det. Det är så man blir mörkrädd när man vet hur enkelt det är att ex. höftledsröntga, kolla patella eller ögonlysa - men "seriösa" uppfödare låter bli.
Att en renrasig hund kostar mer tycker jag är helt befogat, i alla fall då uppfödaren varit noggrann i val av avelsdjur och hälsostatus på föräldrarna.
herkules
04-07-2010, 08:18
nä, 10 000 för en blandis är för mycket, 10 000 för en renrasig hund är också i mesta laget, jag har betalat som mest 6000 kr/st för mina renrasiga hundar. tror "min" ras kostar 9000 kr nu.
*Stintan*
04-07-2010, 10:35
CITAT (Frida Sandman @ 04-07-2010, 02:44)  Blandraser följer samma genetiska regler som renrasiga - man får det man avlar på. Allt annat är bara myter. Förstår inte vad det är som är svårt att förstå med det?
Avlar du på friska hundar får du oftast hälsosamma valpar. Idag finns många sätt att ta reda på vad föräldradjuren bär på för gener, men få väljer att göra det. Det är så man blir mörkrädd när man vet hur enkelt det är att ex. höftledsröntga, kolla patella eller ögonlysa - men "seriösa" uppfödare låter bli.
Att en renrasig hund kostar mer tycker jag är helt befogat, i alla fall då uppfödaren varit noggrann i val av avelsdjur och hälsostatus på föräldrarna. En sanning med modifikation att man får det man avlar på om man avlar blandraser bl.a. beroende på heterosiseffekten. Någon myt är det alltså inte att blandrashundar i första generationen oftast är t.ex. friskare än renrasen. Detta fenomen är välkänt och används flitigt inom husdjursavel(korsningsavel) och växtodling t.ex. För övrigt kan man aldrig veta vilka gener avkomman får från respektive föräldradjur när man blandar hej vilt med flera raser. Det kan man däremot veta när det gäller renrasaveln.
blomkronan
04-07-2010, 23:09
CITAT (Anki på Öland @ 03-07-2010, 09:24)  Tråkigt när du generaliserar alla hunduppfödare........ Jag har fött upp samma ras - renrasig alltså - i nästan 30 år och har aldrig - och då menar jag aldrig - haft utställning i tankarna när jag tagit en kull. Hälsa och temperament står som nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7........ Sen skall den naturligtvis se ut som den ras den är också! Jätteroligt om någon vill ställa ut, men ingenting jag på något sätt försöker övertala eller tvinga någon valpköpare till! Jag vet att det är fler än jag som tänker så, många fler så ring runt till uppfödare och ställ frågor om den ras du är intresserad av - du kommer att hitta många som älskar sin ras och har häsla och temprament som absolut viktigaste grundsten i aveln. Anki ps tog också 10.000 för min sista kull förra året. En kull där jag vet det mesta om hälsan på hundarna i massor av generationer och har koll på lika många generationers höfter och ögon genom regelbundna veterinärkontroller på både avelshundarna och deras syskon - det är något du knappast kan få svar på från blandrasproducenterna! Ibland när man skriver blir det inte som man tänker... Det var dumt att skriva alla uppfödare, Självklart ska man inte "dra alla över en gräns" Jag får ändra mitt uttalande till.... flera uppfödare, och tyvärr är det ju så!! Hade dom dåliga uppfödarna inte funnits... hade vi inte haft så mycket sjukdomar i raserna!
Den här blandisen av yorkhire och chiwawha som en av mina vänninor har har ett helt underbart psyke och temprament,jag vet att hon är förlöst med Kejsarsnitt också,min vännina har också en renrasig Yorkshire hane som har samma fryntliga härliga tempramnet,men att ta 10,000 för en korsning det kan jag inte acceptera alls,det måste finnas en diff mellan renrasigt och blandras absolut.Själva har vi alltid haft jakthundar rensasiga sådana,bla Drever och Beagels som vi även ställt ut.Jakthundar är inte lika dyra att köpa beroende på åtgången tex bilolyckor påkörda av tåg osv stor omsättning på jakthundar alltså.Nu var det så att vår dotter med fam var intresserade av en valp från samma uppfödare och samma tik hanne som var föräldrar till vänninans lille hund så jag ringde och fråga om priset på en valp Yorkshire- Cihwawha 10,000 inte acceptabelt.
Sussie F-Flower
05-07-2010, 23:48
CITAT (Motti @ 01-07-2010, 23:08)  Är det rimligt att få betala 10 000 för en blandras mellan Yorksher terrier och Chiwawa ?(troligen inte rätt stavat)Man kan ju få en renrasig för det ! År du spekulant på någon sådan valp. Motti?
*Stintan*
06-07-2010, 08:11
CITAT (Motti @ 05-07-2010, 23:36)  .Själva har vi alltid haft jakthundar rensasiga sådana,bla Drever och Beagels som vi även ställt ut.Jakthundar är inte lika dyra att köpa beroende på åtgången tex bilolyckor påkörda av tåg osv stor omsättning på jakthundar alltså.Nu var det så att vår dotter med fam var intresserade av en valp från samma uppfödare och samma tik hanne som var föräldrar till vänninans lille hund så jag ringde och fråga om priset på en valp Yorkshire- Cihwawha 10,000 inte acceptabelt. Försök inbilla någon annan att jakthundar är så billiga för att så många dör i bilolyckor och påkörda av tåg. Det finns helt enkelt ingen efterfrågan om det inte är en jakthund av bra linjer och välmeriterade föräldrar och en sådan kan kosta multum. En bekant fick vänta i drygt 2 år på att få en sådan valp eftersom det var kö till valpar efter en specifik kombination av just såna föräldradjur. Den var inte billig kan jag tala om. Chihuahuablandisen kostar väl det folk är villiga att betala och 10.000 låter ovanligt lite. Jag har sett priser så man baxnar på liknande blandisar. Vore inte småhundar så trendigt så skulle dom vara mycket billigare. Tycker man det är för dyrt så är det ju bara att avstå. Pengahungriga oseriösa uppfödare lär nog finnas så länge det finns folk som är villiga att betala tyvärr.
herkules
06-07-2010, 08:18
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2010, 09:11)  Försök inbilla någon annan att jakthundar är så billiga för att så många dör i bilolyckor och påkörda av tåg. ot visserligen men varför försöker inte jägarkåren få ner antalet dödsolyckor med sina hundar? lätt gjort att jaga i lina tänker jag, då springer inte hundarna ut på tågspår och vägar.
Aqvakul
06-07-2010, 08:22
Jag hade aldrig betalt 10 000 för en blandis. Däremot är det nog vad en seriös hunduppfödare bör ta ut för en välstammad renrasig hund, om man ska täcka sina kotnader. Vad sen ev. köpare är beredda att betala, är en helt annan fråga. Utbud och efterfrågan styr, som i det mesta annat...
Inga från Närke
06-07-2010, 21:12
CITAT (Bengalow @ 04-07-2010, 00:43)  Ja, herredumilde! Att betala 16 papp för en dvärgpudel! Det verkar som om folk med pengar gör vad som helst med dessa, t.o.m. sitta och skräppa på ett Odlaforum, om hur man kan strö pengar omkring sig! Tror fan att uppfödarna kan ta betalt hur mycket som helst, när det finns sådana kunder! Håller helt med. Vi betalade 4500,00 för vår Nemo blandis mellan dvärgpudel och puli. Privat uppfödning.
CITAT (Bengalow @ 04-07-2010, 00:43)  Ja, herredumilde! Att betala 16 papp för en dvärgpudel! Det verkar som om folk med pengar gör vad som helst med dessa, t.o.m. sitta och skräppa på ett Odlaforum, om hur man kan strö pengar omkring sig! Tror fan att uppfödarna kan ta betalt hur mycket som helst, när det finns sådana kunder! Nämen nu får du ta mig tusan ta och kamma dig en stund,..... du har ju ta mig tusan ingen ANING om vad jag offrar saker för att köpa min hund, nu ska du bara veta att min sista hund och det är nog min sista pga att jag kommit upp ålder och ska inga mer hundar ha , men min sista hund den pudeln köpte fick alltså bara två valpar en tik och en hane uppföderen som verkligen är seriös alla känner henne i pudelkretsen vet att hon har jäkla bra hundar tiken fick TVÅ!!!!!!! valpar en tik och en hane varav jag fick köpa hanen och hon behöll tiken så jäklar vilken enorm vinst hon gjorden på den kullen, bengalow du vet inte ett jäkla smack vad du pratar om, och läs alla Stintans inlässgg så kanske du kan få ett hum om hur det går till för hon har koll på läget, det har faktiskt inte du och som hon sa du vet ju för 17 inte vad jag försakar för hundarna ändå går du ut och har åsikter om att jag betalat en del för hundarna,, yes det har jag, men det är idag ta mig tusan inget överpris.....
Bengalow
06-07-2010, 22:13
Bettis! Det enda jag vet är, att 16 papp för en dvärgpudel är 5-10 lakan för mycket. Inte undra på att uppfödarna kan trissa upp priset, när det finns köpare som betalar vad som helst "jag vill ha den till vilket pris som helst!". Har den någon kattfot- och karatstämpel? Jag struntar fullständigt i hur många valpar som kom. Djuruppfödning är ett vinst- eller förlustbringande företag, men du bl.a.har sett till att det sistnämnda inte blir fallet. Jag kontrar med, att du inte vet ett smack om mina kunskaper i ärendet, så din aggresiva kritikt faller tillbaka på dig själv.
Sussie F !nä det var dottern med familj som var intresserade men backade ur för priset :(jag förstår dom faktiskt.Dom har träffat den här lilla gobiten flera gånger och set vilken härlig hund hon är:)hon skyr inte ens nyårsmällare ett sådant härligt psyke har hon :)lillhunden !
*Stintan*
06-07-2010, 23:24
CITAT (Bengalow @ 06-07-2010, 23:13)  Bettis! Det enda jag vet är, att 16 papp för en dvärgpudel är 5-10 lakan för mycket. Inte undra på att uppfödarna kan trissa upp priset, när det finns köpare som betalar vad som helst "jag vill ha den till vilket pris som helst!". Har den någon kattfot- och karatstämpel? Jag struntar fullständigt i hur många valpar som kom. Djuruppfödning är ett vinst- eller förlustbringande företag, men du bl.a.har sett till att det sistnämnda inte blir fallet. Jag kontrar med, att du inte vet ett smack om mina kunskaper i ärendet, så din aggresiva kritikt faller tillbaka på dig själv. Men vad vet du om vilka kostnader dvärgpudeluppfödaren haft för att få dessa två valpar? Små hundar får oftast små kullar och därmed är det inga vinstmaskiner pengamässigt. Vet du varför det är viktigt för en del hundmänniskor att köpa den bästa hunden dom kan få tag på? Tror du verkligen att uppfödaren gick med vinst med bara en valp i kullen som såldes så är du inte ett smack kunnig på det området. Är intresset och har man ambitioner att tävla med hunden så vill man självklart ha det bästa materialet och då får det kosta. Karatstämpeln kanske sitter i stamtavlan, vem vet. Eller man kanske behöver en bra framtida avelshund då kostar det också. Ska man bara ha en hund som sällskap och soffhund så är det självklart onödigt dyrt att köpa en hund i den prisklassen. Att du går på Bettis som du gör är oförskämt eftersom du inte har en aning om hennes ambitioner och målsättning med sina hundar.
Kryddan03
07-07-2010, 00:21
CITAT (*Stintan* @ 07-07-2010, 00:24)  Men vad vet du om vilka kostnader dvärgpudeluppfödaren haft för att få dessa två valpar? Små hundar får oftast små kullar och därmed är det inga vinstmaskiner pengamässigt. Vet du varför det är viktigt för en del hundmänniskor att köpa den bästa hunden dom kan få tag på? Tror du verkligen att uppfödaren gick med vinst med bara en valp i kullen som såldes så är du inte ett smack kunnig på det området. Är intresset och har man ambitioner att tävla med hunden så vill man självklart ha det bästa materialet och då får det kosta. Karatstämpeln kanske sitter i stamtavlan, vem vet. Eller man kanske behöver en bra framtida avelshund då kostar det också. Ska man bara ha en hund som sällskap och soffhund så är det självklart onödigt dyrt att köpa en hund i den prisklassen.
Att du går på Bettis som du gör är oförskämt eftersom du inte har en aning om hennes ambitioner och målsättning med sina hundar. Precis! Det kan ju t ex vara en import av en avelstik eller -hane med linjer som är ovanliga i Sverige. Det medför oftast stora kostnader förutom inköpspriset. Att en uppfödare vill få tillbaka åtminstone en del av de kostnaderna och inte bjussa på det åt de som är intresserad av linjerna tycker jag är ganska självklart. Blir det då dessutom få valpar är det lika självklart -i mina ögon - att eftertraktade linjer betingar ett högre pris. Men, oftast är kostnaden för den valpen lägre än vad det skulle kosta att själv importera. De flesta rashundar kostar väl idag någonstans mellan 8000 och 12 000 kronor, så att betala 16 000 kronor för en speciell valp med speciella egenskaper låter inte orimligt, tycker jag.
Meriona
07-07-2010, 09:30
Jag förstår inte varför folk behöver ha aspekter överhuvudtaget på hur mycket någon ANNAN lägger ner på sin hund. Jo tycka kan man, man kan säga vad man tycker också, men vara spydig - vad vinner man på det?
Jag åker 80 mil för att hämta mina gerbiler hos en speciell uppfödare, de lever 2-3 år. Om man omvandlar den kostnaden till en hunds levnadstid så är inte 16000 ett dugg konstigt i mina ögon.
Malin_MeL
07-07-2010, 10:26
lustigt vad vissa folk reagerar på priset på inköp av en hund....vi kanske skulle visa upp veterinärräkningar, maträkningar tillbehörsräkningar mm så skulle väl folks hår aldrig lägga sig ner igen efter chocken  man väljer väl själv vad man lägger sina pengar på, vissa köper bilar, båtar, golfgrejjer, teknikprylar...och jag kan lova att alla betalar överpris på såna saker! jag känner en del som driver kennel och de är glada om de hamnar på nollförlust i slutändan. Det är nog mer ett intresse än en företagside för de flesta. sen förstod jag inte reaktionen mot att det skulle vara en vinstaffär...vad är det för fel på att tjäna pengar på det man är bra på? jag har ett jobb och jag får en lön för att jag utför ett arbete...hade jag inte fått en lön så hade jag inte gått till mitt jobb.
Chamomille
07-07-2010, 10:56
CITAT (Malin_MeL @ 07-07-2010, 11:26)  lustigt vad vissa folk reagerar på priset på inköp av en hund....vi kanske skulle visa upp veterinärräkningar, maträkningar tillbehörsräkningar mm så skulle väl folks hår aldrig lägga sig ner igen efter chocken  man väljer väl själv vad man lägger sina pengar på, vissa köper bilar, båtar, golfgrejjer, teknikprylar...och jag kan lova att alla betalar överpris på såna saker! jag känner en del som driver kennel och de är glada om de hamnar på nollförlust i slutändan. Det är nog mer ett intresse än en företagside för de flesta. sen förstod jag inte reaktionen mot att det skulle vara en vinstaffär...vad är det för fel på att tjäna pengar på det man är bra på? jag har ett jobb och jag får en lön för att jag utför ett arbete...hade jag inte fått en lön så hade jag inte gått till mitt jobb. Tummenupp helt enkelt.
*Stintan*
07-07-2010, 12:47
CITAT (Malin_MeL @ 07-07-2010, 11:26)  lustigt vad vissa folk reagerar på priset på inköp av en hund....vi kanske skulle visa upp veterinärräkningar, maträkningar tillbehörsräkningar mm så skulle väl folks hår aldrig lägga sig ner igen efter chocken man väljer väl själv vad man lägger sina pengar på, vissa köper bilar, båtar, golfgrejjer, teknikprylar...och jag kan lova att alla betalar överpris på såna saker! jag känner en del som driver kennel och de är glada om de hamnar på nollförlust i slutändan. Det är nog mer ett intresse än en företagside för de flesta. sen förstod jag inte reaktionen mot att det skulle vara en vinstaffär...vad är det för fel på att tjäna pengar på det man är bra på? jag har ett jobb och jag får en lön för att jag utför ett arbete...hade jag inte fått en lön så hade jag inte gått till mitt jobb.
Bengalow
07-07-2010, 20:28
En del av er läser Bibeln som fan läser den, och vrider och vänder fakta, lägger till antaganden som inte finns, och förutsätter saker som aldrig förekommit i duskussionen. Frågan var hur mycket en blandrasvalp borde kosta, om 10 lakan är för mycket...
Eftersom dessa inte kan komma ifråga för utställning eller rasavel, så kan alla argument om "renlinjiga rasvalpar" strykas, Stintan, så dina kostnadskalkyler är ovederhäftiga. Hela ditt inlägg kan du flytta till en annan tråd. Eftersom du är "part i målet" så blundar jag för dina inlägg...
Någon skrev att det EVENTUELLT kunde vara import av avelstik. Nu ÄR det inte det, som det är frågan om, så påståendet faller som en fura.
Ökenråttor har vi aldrig talat om i detta inlägget, om du så skulle åka jorden runt för att få fatt i dom. Meriona, så kan jag inte se samband i ditt inlägg om blandrasvalpars värde.
Aquakul skrev, att tillgång och efterfrågan styr, precis som i mycket annat. Jag skulle vilja tillägga att folk, som inte har vett, d.v.s. undersökt marknaden för valpar, bedåras lätt av deras charm, och betalar vad som helst för att få den med sig hem. Snacka om mentalt övertag, speciellt om familjens barn är med.
Vinstgivande arbete har jag inte ett dugg emot. Dom får tjäna hur mycket som helst, jag bryr mig inte om det, men min åsikt om valppriser är klar. I många fall är det ocker.
Någon skrev om veterinärkostnader, försäkring, mat, medicin, och föreslog att jag borde dra åt h-e, för jag vet ingenting om sådant. Jag sitter här med en räkning från djursjukhuset på nästan 9 lakan, ett medicinkvitto på 500 spänn, en försäkring på 1900 kronor. Men eftersom jag inte har en aning om vad djurhållning kostar, så jag borde nog följa era råd, och inte diskutera med vidaregångna. Kastas inte sten i glashus, messerschmittar!
Kryddan03
07-07-2010, 22:30
Ångrade mig. Har ingen lust och ork.
*Stintan*
08-07-2010, 07:39
CITAT (Bengalow @ 07-07-2010, 21:28)  En del av er läser Bibeln som fan läser den, och vrider och vänder fakta, lägger till antaganden som inte finns, och förutsätter saker som aldrig förekommit i duskussionen.
Frågan var hur mycket en blandrasvalp borde kosta, om 10 lakan är för mycket...
Eftersom dessa inte kan komma ifråga för utställning eller rasavel, så kan alla argument om "renlinjiga rasvalpar" strykas, Stintan, så dina kostnadskalkyler är ovederhäftiga. Hela ditt inlägg kan du flytta till en annan tråd. Eftersom du är "part i målet" så blundar jag för dina inlägg...
Någon skrev att det EVENTUELLT kunde vara import av avelstik. Nu ÄR det inte det, som det är frågan om, så påståendet faller som en fura.
Ökenråttor har vi aldrig talat om i detta inlägget, om du så skulle åka jorden runt för att få fatt i dom. Meriona, så kan jag inte se samband i ditt inlägg om blandrasvalpars värde.
Aquakul skrev, att tillgång och efterfrågan styr, precis som i mycket annat. Jag skulle vilja tillägga att folk, som inte har vett, d.v.s. undersökt marknaden för valpar, bedåras lätt av deras charm, och betalar vad som helst för att få den med sig hem. Snacka om mentalt övertag, speciellt om familjens barn är med.
Vinstgivande arbete har jag inte ett dugg emot. Dom får tjäna hur mycket som helst, jag bryr mig inte om det, men min åsikt om valppriser är klar. I många fall är det ocker.
Någon skrev om veterinärkostnader, försäkring, mat, medicin, och föreslog att jag borde dra åt h-e, för jag vet ingenting om sådant. Jag sitter här med en räkning från djursjukhuset på nästan 9 lakan, ett medicinkvitto på 500 spänn, en försäkring på 1900 kronor. Men eftersom jag inte har en aning om vad djurhållning kostar, så jag borde nog följa era råd, och inte diskutera med vidaregångna. Kastas inte sten i glashus, messerschmittar! Det din hund råkat ut för är för jävligt och fruktansvärt tråkigt men det har väl inte heller något att göra med vad en blandrasvalp får kosta om vi nu ska vara konsekventa och hålla oss till ämnet. Eller hur var det nu med att kasta sten i glashus? Att man jämför priser på blandrasvalpar med renrasvalpar är väl däremot inte ett dugg konstigt i en sådan här diskussion och det var ju faktiskt du som gick i taket för priset Bettis betalat för sin renrasiga dvärgpudel. Konstigt att du får diskutera priser på renrasvalpar i denna tråd när inte vi andra får göra det enligt dig. På vilket sätt är jag part i målet det skulle jag bra gärna vilja veta? För övrigt hoppas jag verkligen att du får ersättning för dina kostnader av den attackerande hundens ägare.
Meriona
08-07-2010, 09:03
Bengalow mitt svar var en kommentar till hundpriser uppemot 16.000 kronor vilket var det tråden utvecklats till att handla om just då.
Tycker det spårar ur här i diskutionen,en sådan lite hund som en korsning mellan Yorshireterrier och Chiuwawa får väl högst fyra valpar a 10 000 st det blir 40 000 inte kan det kosta det att föda upp fyra valpar tills de är 8 veckor ?Men jag vet att i vissa fall får de förlösas med kejsarsnitt men har du din hund försäkrad så är inte heller det så dyrt inga astronomiska siffror i alla fall och en risk man får räkna med om man föder upp vissa raser eller blandraser.men om jag födde upp hundvalpar så ville jag nog också ha en förtjänst på dom,säljer man blandrashundar i ministorlek för 10 000 st då måste det bli en lite förtjänst på det.
CITAT (Bengalow @ 04-07-2010, 00:43)  Ja, herredumilde! Att betala 16 papp för en dvärgpudel! Det verkar som om folk med pengar gör vad som helst med dessa, t.o.m. sitta och skräppa på ett Odlaforum, om hur man kan strö pengar omkring sig! Tror fan att uppfödarna kan ta betalt hur mycket som helst, när det finns sådana kunder! Ja herregud, en del lägger sina pengar på dyra bilar andra köper brännvin för dem, en del lägger sina pengar på resor eller dyra kläder, en del köper konst och så finns det dem som sätter en hund som prio ett. Tycker du att det är konstigt på något sätt? Var och en må väl göra sina egna prioriteringar. Gita
Saffrans
30-07-2010, 20:17
CITAT (Motti @ 01-07-2010, 23:08)  Är det rimligt att få betala 10 000 för en blandras mellan Yorksher terrier och Chiwawa ?(troligen inte rätt stavat)Man kan ju få en renrasig för det ! Jag köpte min rasrena Chihuahua för 6000:- reggad i SKK. Min chihuahua nr 2 fick jag gratis, han var/är 2 år, var undernärd då han kom nästintill så musklerna började förtvina *oreggad o räknas som blandras*. Chihuahua är en modehund därav priserna trissas upp på renras så och på blandisar med chihuahua i. Tror dock det är på väg ner.. Att denna ras vart modehund kan man tacka Paris Hilton för *usch*.
Jo jag vet ! och just nu ät hundsmugglingen större än någonsin i sverige på just småhundar hörde jag på TV.Vet i fan om jag inte hellre skaffar en katt till fast gubben vill ha en Grishund(till Vildsvinsjakt)  kan man inte få katter att jaga Vildsvin tro
*Stintan*
31-07-2010, 12:17
CITAT (Gita @ 30-07-2010, 20:51)  Ja herregud, en del lägger sina pengar på dyra bilar andra köper brännvin för dem, en del lägger sina pengar på resor eller dyra kläder, en del köper konst och så finns det dem som sätter en hund som prio ett. Tycker du att det är konstigt på något sätt? Var och en må väl göra sina egna prioriteringar. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|