|
men för böveln !10,000 för en blandis !skräp er.Och om ni inte gör det så undrar man?hunden eller pengar!jag tänker Profiten och skit i hundens välbefinande! vad jag vill säga är att pengarna går föra hundens väl och ve
zaaritha
01-08-2010, 00:40
Jag vill absolut inte reta upp nå´n! Men; våra hundar har vart blandraser--o den vi har nu; Kelly--är underbar! Så var Tessi--före henne! Men: jag skulle inte betala 10000 för en blandning!
*Stintan*
01-08-2010, 19:54
CITAT (Motti @ 01-08-2010, 01:14)  men för böveln !10,000 för en blandis !skräp er.Och om ni inte gör det så undrar man?hunden eller pengar!jag tänker Profiten och skit i hundens välbefinande! vad jag vill säga är att pengarna går föra hundens väl och ve  Vem är du att döma vad andra väljer att lägga sina pengar på? Nu har jag inte betalat några 10.000 för min blandrashund men för mig är hon då värd betydligt mer än det. Hunden mår väl knappast dåligt av att någon tycker den är värd att betala 10.000 för. Men du kanske tycker det är bättre att dom hamnar hos nån pundare eller nån som behöver en penisförlängare för en tusenlapp. Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla!
bergvallmo
01-08-2010, 20:04
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 20:54)  Vem är du att döma vad andra väljer att lägga sina pengar på? Nu har jag inte betalat några 10.000 för min blandrashund men för mig är hon då värd betydligt mer än det. Hunden mår väl knappast dåligt av att någon tycker den är värd att betala 10.000 för. Men du kanske tycker det är bättre att dom hamnar hos nån pundare eller nån som behöver en penisförlängare för en tusenlapp.
Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla! Japp, tycker också det är bra att de kostar, då tänker sig nog de minder seriösa sig för. Tycker det är tragiskt att katter ges bort gratis som en slit och slängvara...
Whiskuchi
01-08-2010, 20:27
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 20:54)  Vem är du att döma vad andra väljer att lägga sina pengar på? Nu har jag inte betalat några 10.000 för min blandrashund men för mig är hon då värd betydligt mer än det. Hunden mår väl knappast dåligt av att någon tycker den är värd att betala 10.000 för. Men du kanske tycker det är bättre att dom hamnar hos nån pundare eller nån som behöver en penisförlängare för en tusenlapp.
Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla! Jag är kluven. Å ena sidan: BRA att djuren kostar! Djur SKA kosta pengar så köparen tänker efter ordentligt före, och är rädd om sitt djur. Å andra sidan: så mycket pengar för en blandras, hur seriös är "uppfödaren" egentligen? Hur många sjukdomar är föräldradjuren t.ex. testade för? Rasrena valpar och kattungar är dyra för att det är dyrt att föda upp på ett seriöst sätt, det kostar att köpa in avelsdjur, meritera dem, hålla dem i toppform, testa för rasbundna sjukdomar etc. Betala dyrt till seriös rasuppfödare = ge personen tillbaka något av h*ns utgifter, det är en dyr hobby och de flesta går rejält minus. Betala dyrt till blandrasuppfödare = få en backyard breeder att skratta hela vägen till banken?
Anki på Öland
01-08-2010, 20:34
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 21:27)  Jag är kluven. Å ena sidan: BRA att djuren kostar! Djur SKA kosta pengar så köparen tänker efter ordentligt före, och är rädd om sitt djur. Å andra sidan: så mycket pengar för en blandras, hur seriös är "uppfödaren" egentligen? Hur många sjukdomar är föräldradjuren t.ex. testade för? Rasrena valpar och kattungar är dyra för att det är dyrt att föda upp på ett seriöst sätt, det kostar att köpa in avelsdjur, meritera dem, hålla dem i toppform, testa för rasbundna sjukdomar etc. Betala dyrt till seriös rasuppfödare = ge personen tillbaka något av h*ns utgifter, det är en dyr hobby och de flesta går rejält minus. Betala dyrt till blandrasuppfödare = få en backyard breeder att skratta hela vägen till banken?  Precis!! Håller helt med dig! Anki
Saffrans
01-08-2010, 20:48
CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2010, 21:34)   Precis!! Håller helt med dig! Anki Så de få seriösa blandras uppfödarna som verkligen kollar föräldradjuren, vaccinerar föräldrardjur samt valpar, veterinärbesiktar valparna innan de säljs, etc de ska enligt många då skänka bort valparna eller vara glad om de får 1000:-/valp.. Ge även blandraser ett värde. Lika ge en bondkatt ett värde genom att ta betalt för bondisen..
Whiskuchi
01-08-2010, 20:56
CITAT (Saffrans @ 01-08-2010, 21:48)  Så de få seriösa blandras uppfödarna som verkligen kollar föräldradjuren, vaccinerar föräldrardjur samt valpar, veterinärbesiktar valparna innan de säljs, etc de ska enligt många då skänka bort valparna eller vara glad om de får 1000:-/valp.. Ge även blandraser ett värde. Lika ge en bondkatt ett värde genom att ta betalt för bondisen.. 1. Det är viss skillnad på en tusenlapp och 10 000 kr. Tycker du inte? 2: Jag har aldrig hört talas om en blandrasuppfödare som gör allt sånt. Jag tycker det är ok att ta ett pris som täcker ens egna utgifter. Backyard breeders har inga utgifter.
Saffrans
01-08-2010, 21:00
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 21:56)  1. Det är viss skillnad på en tusenlapp och 10 000 kr. Tycker du inte? 2: Jag har aldrig hört talas om en blandrasuppfödare som gör allt sånt.
Jag tycker det är ok att ta ett pris som täcker ens egna utgifter. Backyard breeders har inga utgifter. Konstigt då att jag hade utgifter då jag fick en blandras kull.. vet besiktade valparna, vaccinerade dem, kollade upp föräldra djuren mot: hd/ad/patella samt PRA. Gav kvalitetsfoder, gav valpköparna ett startkit.. Det finns många oseriösa men även ett fåtal seriösa. Finns oseriösa bland renrasuppfödarna tänk på det..
Whiskuchi
01-08-2010, 21:33
CITAT (Saffrans @ 01-08-2010, 22:00)  Konstigt då att jag hade utgifter då jag fick en blandras kull.. vet besiktade valparna, vaccinerade dem, kollade upp föräldra djuren mot: hd/ad/patella samt PRA. Gav kvalitetsfoder, gav valpköparna ett startkit.. Det finns många oseriösa men även ett fåtal seriösa. Finns oseriösa bland renrasuppfödarna tänk på det.. Varför tog du en blandraskull istället för en renraskull då?
Inga från Närke
01-08-2010, 21:40
Tycker fortfarande det är dyrt för en blandrashund men en renrasig bör ju kosta lite mera p.g.a. av allt jobb en seriös uppfödare gör för att hålla hunden frisk och inte avla på sjuka gener m.m
Kan vara bra att det kostar lite för som ni skriver så tänker man till lite extra innan man köper, så det inte blir bara ett köp för att skaffa hundvalp och sedan tröttna.
En fråga som jag undrar över är denna. Är det verkligen en seriös uppfödare när den föder upp blandraser? Trodde det var en olyckshändelse eller bara privata som vill "tjäna sig en liten hacka". För uppfödare har väl rasrena hundar som de tar hutlöst mycket pengar för därför att de är rasrena och har alla papper iordning eller?
Vi som "bara" vill ha hund för sällskap och kärlek, behöver inte en för utställning m.m. behöver inte ha alla dessa egenskaper som en renrasig hund äger (gör inget med ett snett öra eller krokig svans eller vad det kan vara, frisk ska den ju vara förståss) utan vi vill ha en gosig hund som vi älskar och som älskar oss och håller oss friska p.g.a. av det jobb det innebär att ha hund. Då borde valpen bli lite billigare.
Saffrans
01-08-2010, 21:44
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 22:33)  Varför tog du en blandraskull istället för en renraskull då? Det vart en tjuvparning, sådant existerar även hos renrasuppfödarna, där kan de få en tjuvparning mor o son, syster o bror, far o dotter har de mer än en ras så kan även de få tjuvparning mellan dem.. Renrasuppfödare är inga helgon eller inget "dumt" sker.. Blandras avel kommer alltid finnas liksom avel på bondkatter kommer finnas..
Whiskuchi
01-08-2010, 21:58
CITAT (Saffrans @ 01-08-2010, 22:44)  Det vart en tjuvparning, sådant existerar även hos renrasuppfödarna, där kan de få en tjuvparning mor o son, syster o bror, far o dotter har de mer än en ras så kan även de få tjuvparning mellan dem.. Renrasuppfödare är inga helgon eller inget "dumt" sker..
Blandras avel kommer alltid finnas liksom avel på bondkatter kommer finnas.. Men var det ingen planerad kull - varför tar du åt dig när jag skriver om backyard breeders?
Anki på Öland
01-08-2010, 22:06
CITAT (Inga från Närke @ 01-08-2010, 22:40)  .........bara privata som vill "tjäna sig en liten hacka"..............
Vi som "bara" vill ha hund för sällskap och kärlek, behöver inte en för utställning m.m. behöver inte ha alla dessa egenskaper som en renrasig hund äger (gör inget med ett snett öra eller krokig svans eller vad det kan vara, frisk ska den ju vara förståss).................. Det första där måste jag fråga vad du menar..... privata?? Vi som föder upp renrasiga vad är vi?? Inte är vi statliga eller kommunala eller något sånt, vi är också så privata man kan bli - hunduppfödning är i 99 fall av 100 en väldigt dyr hobby. Du som "bara" vill ha en hund till sällskap, säger du, behöver inte de egenskaper en renrasig hund har. Samma sak där 99 uppfödare av 100 föder upp sällskapshundar (nu menar jag inte att exempelvis bruks- och jakthundar föds upp som sällskapshundar men som motsats till, som många tycks tro, utställningshundar) - om någon sedan vill ställa ut hunden är det jättekul men jag kan gissa att av dom hundar jag fött upp under snart 30 år kanske 5 är utställda (utom dom jag själv ställt ut) Den stora "utmaningen" och det allra viktigaste är att föda upp friska, sunda hundar av den ras man valt och föra detta vidare i generationer. Vare sig man ställer ut eller föder upp eller jagar eller "bara" har en sällskapshund skall du ju leva med hunden 365 dagar om året i helst uppemot 15 år - då vill man förståss inte föda upp sjuka eller psykiskt dåliga hundar. Jag vet vad mina hundar har för ev. sjukdomar och skavanker i 8-10 generationer bakåt - hur mycket tror du din uppfödare vet om sina hundar? Anki
Saffrans
01-08-2010, 22:09
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 22:58)  Men var det ingen planerad kull - varför tar du åt dig när jag skriver om backyard breeders?  Tar ej åt mig vill bara säga det finns även de som är seriösa som tar blandras kull men de är FÅ.. I era inlägg låter det som ni drar alla över en enda kam..
*Stintan*
01-08-2010, 22:13
CITAT (Whiskuchi @ 01-08-2010, 21:27)  Jag är kluven. Å ena sidan: BRA att djuren kostar! Djur SKA kosta pengar så köparen tänker efter ordentligt före, och är rädd om sitt djur. Å andra sidan: så mycket pengar för en blandras, hur seriös är "uppfödaren" egentligen? Hur många sjukdomar är föräldradjuren t.ex. testade för? Rasrena valpar och kattungar är dyra för att det är dyrt att föda upp på ett seriöst sätt, det kostar att köpa in avelsdjur, meritera dem, hålla dem i toppform, testa för rasbundna sjukdomar etc. Betala dyrt till seriös rasuppfödare = ge personen tillbaka något av h*ns utgifter, det är en dyr hobby och de flesta går rejält minus. Betala dyrt till blandrasuppfödare = få en backyard breeder att skratta hela vägen till banken? Jag tycker inte att blandrashundarna behöver kosta lika mycket som renraserna men kosta ska dom tycker jag av de skäl jag nämnde. Sen finns det faktiskt oseriösa renrasuppfödare som inte gör allt det där du räknar upp liksom det finns seriösa blandrasuppfödare som gör mer än de behöver även om det är en minoritet. Sjuka hundar finns det av båda sorter. Jag tycker att det skulle införas uppfödarlicenser så kanske vi skulle kunna bli av med den värsta busklaveln och folk skulle kanske inte kunna para sin "söta" chihuahua med grannens "trevliga" mops.
Anki på Öland
01-08-2010, 22:40
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 23:13)  ......................införas uppfödarlicenser så kanske vi skulle kunna bli av med den värsta busklaveln och folk skulle kanske inte kunna para sin "söta" chihuahua med grannens "trevliga" mops. Sådana uppfödare är väl inte dom värsta - det är väl mera den som parar sin rottweile/amstaff med grannens bordercollie/shäfer/setter/bullmastiff (som exempel) och annonserar ut som gulliga sällskapshundar....... Anki
*Stintan*
01-08-2010, 22:44
CITAT (Inga från Närke @ 01-08-2010, 22:40)  Tycker fortfarande det är dyrt för en blandrashund men en renrasig bör ju kosta lite mera p.g.a. av allt jobb en seriös uppfödare gör för att hålla hunden frisk och inte avla på sjuka gener m.m
Kan vara bra att det kostar lite för som ni skriver så tänker man till lite extra innan man köper, så det inte blir bara ett köp för att skaffa hundvalp och sedan tröttna.
En fråga som jag undrar över är denna. Är det verkligen en seriös uppfödare när den föder upp blandraser? Trodde det var en olyckshändelse eller bara privata som vill "tjäna sig en liten hacka". För uppfödare har väl rasrena hundar som de tar hutlöst mycket pengar för därför att de är rasrena och har alla papper iordning eller?
Vi som "bara" vill ha hund för sällskap och kärlek, behöver inte en för utställning m.m. behöver inte ha alla dessa egenskaper som en renrasig hund äger (gör inget med ett snett öra eller krokig svans eller vad det kan vara, frisk ska den ju vara förståss) utan vi vill ha en gosig hund som vi älskar och som älskar oss och håller oss friska p.g.a. av det jobb det innebär att ha hund. Då borde valpen bli lite billigare. "Bara" vill ha en hund för sällskap..... tja nu är det ju så att skaffar du en blandras så vet du ju inte vilka egenskaper den får. Och nog sjutton är egenskaperna viktiga så att man vet hur man ska kunna tillfredsställa hundens behov. Ofta är det dessutom inte bara två raser i blandraserna. Det kan ju faktiskt bli lite vad som helst av hunden. Allt det där du vill ha ut av din hund kan du få av en renrasig sällskapshund. Någon friskhetsgaranti brukar mig veterligt inte lämnas med vad man än köper. Men som Anki säger så har ju renrasuppfödare en helt annan koll bakåt i leden på vad som eventuellt kan finnas. Blandrasuppfödarna har ingen aning. Att min 8:e hund blev en blandras är bara en slump och var inte alls planerat eftersom jag hade bestämt att jag inte skulle ha någon mer efter den gamla. Det är absolut inget jag ångrar men hade det varit planerat så hade det inte blivit en blandis utan en renrasig precis som mina tidigare 7 hundar varit. CITAT (Anki på Öland @ 01-08-2010, 23:40)  Sådana uppfödare är väl inte dom värsta - det är väl mera den som parar sin rottweile/amstaff med grannens bordercollie/shäfer/setter/bullmastiff (som exempel) och annonserar ut som gulliga sällskapshundar....... Anki Absolut  orkade bara inte skriva. Tyckte dom kunde rymmas inom buskaveln.
Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla! Så tänker även jag att det är bara bra att blandisar kostar en hel del,så att det inte blir "slit och släng" med dessa hundar. Min Molly är en blandis:Japansk Spets-Pappilon.
Chamomille
02-08-2010, 09:27
Låt blandisarna kosta så kanske folk tänker efter innan dom köper hunden istället för att dom har den som slit och släng och omplacerar för att dom inte insett vad hundägande innebär. Annars blir det snart som i kattvärlden. Vi är på god väg redan. Hundstallarna är överfulla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|