|
Farbror Blå
08-07-2010, 08:44
CITAT (herkules @ 08-07-2010, 09:18)  jävla trams, det är inte olagligt att röka så gnäll inte. och vad det gäller allergier så är det precis lika jobbigt med folk som kommer fullt ridklädda på bussar och till affärer, människor har hund/katt/kaninhår på sina kläder. personligen tycker jag att hästar/stall luktar skit, det stör mig mycket mer än rök från en cigarett. för att inte tala om de som dränker sig i parfym - man kan ju få astma för mindre! eller migrän. skaka en matta över balkongen - jaaaa, har man inget annat att gnälla över så visst ... Herr Kules, det ligger en hel del i det du säger! Jag tycker fortfarande att jag ska slippa bli inpyrd av tobaksrök, det är skitjobbigt. Men dina observationer om andra lukter är ju på pricken, för mycket parfym, svett eller djurlukt är ju lika illa. Många tycks tro att det bara "irriterar" med starka lukter, men jag känner flera som blir handikappade av det. En god vän fick sluta åka tåg pga sin allergi. Trots att hon alltid reste rökfritt, så satt där ju rökare, som uppsökte rökavdelningen för att ta några bloss å sen kom tillbaka å stank. Nu är alla tåg rökfria, men det hjälper henne inte, eftersom rökarna då stiger av på perrongen och kommer in med röken sedan. Tror heller inte att alla rökare/parfymare faktiskt fattar HUR mycket det luktar!
Meriona
08-07-2010, 09:24
CITAT (herkules @ 08-07-2010, 09:18)  jävla trams, det är inte olagligt att röka så gnäll inte. och vad det gäller allergier så är det precis lika jobbigt med folk som kommer fullt ridklädda på bussar och till affärer, människor har hund/katt/kaninhår på sina kläder. personligen tycker jag att hästar/stall luktar skit, det stör mig mycket mer än rök från en cigarett. för att inte tala om de som dränker sig i parfym - man kan ju få astma för mindre! eller migrän. skaka en matta över balkongen - jaaaa, har man inget annat att gnälla över så visst ... Just ang mattan: Det hade jag blivit tokarg på, jag vill inte ha nån annans skit nerskakat på min balkong.
skogstroll
08-07-2010, 11:54
...nä en del människor är rätt icke-omtänksamma om sin omgivning. Stinkande parfym på bussen är ju vidrigt, hur mycket måste man ha på sig liksom? .... är det nån form av raggardusch eller har de helt tappat luktsinnet? Nåt jag definitivt retar mig på är alla som ska gapskrika i mobilen hela tiden... men det luktar ju inte apa i alla fall
bergvallmo
08-07-2010, 12:16
Tänk så tiderna förändras. När jag var liten satt mammorna vid köksbordet och ammade och rökte. Det röktes i bilar med barn i och inte ens ett fönster öppet. När jag började jobba på sjukhuset fick man röka på sköterskeexpeditionen och det röktes i skolornas lärarrum...
Nu har vågen verkligen svängt åt andra hållet
skogstroll
08-07-2010, 12:18
ja.... för kanske 15 år sen på jobbet så satt alla o puffade, sen fick bara cheferna puffa, sen fick de puffa med luftrenare på rummen och nu får ingen puffa  Skönt för det blev rätt sunkigt...
herkules
08-07-2010, 12:37
CITAT (Farbror Blå @ 08-07-2010, 09:44)  Herr Kules, det ligger en hel del i det du säger! Jag tycker fortfarande att jag ska slippa bli inpyrd av tobaksrök, det är skitjobbigt. Men dina observationer om andra lukter är ju på pricken, för mycket parfym, svett eller djurlukt är ju lika illa. Många tycks tro att det bara "irriterar" med starka lukter, men jag känner flera som blir handikappade av det. En god vän fick sluta åka tåg pga sin allergi. Trots att hon alltid reste rökfritt, så satt där ju rökare, som uppsökte rökavdelningen för att ta några bloss å sen kom tillbaka å stank. Nu är alla tåg rökfria, men det hjälper henne inte, eftersom rökarna då stiger av på perrongen och kommer in med röken sedan. Tror heller inte att alla rökare/parfymare faktiskt fattar HUR mycket det luktar! själv har jag varit tvungen att stiga av bussen X antal gånger för att ridklädda personer envisas med att åka från stallet med kommunala medel! och alla gånger jag varit tvungen att gå hem från jobbet med migränanfallet från helvetet ska vi bara inte tala om. detta tack vare kärringar som duschar sig i tunga parfymer! tuggummi, alla som slänger sina tuggade tuggummin på marken borde fan få fängelse!
*Stintan*
08-07-2010, 12:40
När jag låg på BB fanns det rökrum och dom var alltid fullsatta av både patienter och personal. Fanns ingen som gnällde på att småbarnsmammor rökte medan ungarna satt i knät eller att man rökte i bilen. Inte fanns det några ickerökare som klagade heller. Allergiker fanns det knappast några och man kan ju fråga sig vad det beror på att var och varannan idag säger sig vara allergiska.
Meriona
08-07-2010, 13:41
CITAT (herkules @ 08-07-2010, 13:37)  själv har jag varit tvungen att stiga av bussen X antal gånger för att ridklädda personer envisas med att åka från stallet med kommunala medel! och alla gånger jag varit tvungen att gå hem från jobbet med migränanfallet från helvetet ska vi bara inte tala om. detta tack vare kärringar som duschar sig i tunga parfymer! tuggummi, alla som slänger sina tuggade tuggummin på marken borde fan få fängelse! Men alla har inte bil och kan ta sig till och från hästen utan att åka buss. Dusch finns det ju sällan, men visst kan man byta kläder på de flesta ställen. Är man däremot bara skötare måste man ofta ändå släpa med sig stallkläderna hem i påse, och då är det ju lika illa.
skogstroll
08-07-2010, 14:25
det finns ju nån skylt att om man har djur eller så ska man sitta längst bak i bussen, det kanske man ska tänka på om man har djur eller tunga blä-parfymer på sig....  det står att allergiker ska sitta långt fram i bussen, men att parfymälskare ska sitta långt bak står det inte vad jag sett...
Meriona
08-07-2010, 14:30
Det har inte jag heller sett. Tyvärr sitter det oftast skräniga ungdomar och fyllon längst bak, så det är inte så mysigt att förpassa folk dit bara för att de varit i stallet eller luktar illa av parfym. Man kanske borde ha varannan buss stinkarnas och varannan vanligt folks?  Undrar var man själv passar in, tur att man har bil.
skogstroll
08-07-2010, 14:37
hm... ja synd det inte går så mycke bussar hos'en + att inte ha bil.... fast värst av allt tycker jag är svinhettan på bussarna så man nästan smäller av... kan man inte anmäla dem för nåt miljöbrott eller nåt?
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2010, 13:40)  När jag låg på BB fanns det rökrum och dom var alltid fullsatta av både patienter och personal. Fanns ingen som gnällde på att småbarnsmammor rökte medan ungarna satt i knät eller att man rökte i bilen. Inte fanns det några ickerökare som klagade heller. Allergiker fanns det knappast några och man kan ju fråga sig vad det beror på att var och varannan idag säger sig vara allergiska.
Margith
08-07-2010, 14:39
CITAT (Meriona @ 08-07-2010, 15:30)  Det har inte jag heller sett. Tyvärr sitter det oftast skräniga ungdomar och fyllon längst bak, så det är inte så mysigt att förpassa folk dit bara för att de varit i stallet eller luktar illa av parfym. Man kanske borde ha varannan buss stinkarnas och varannan vanligt folks?  Undrar var man själv passar in, tur att man har bil. 
Meriona
08-07-2010, 14:42
CITAT (skogstroll @ 08-07-2010, 15:37)  hm... ja synd det inte går så mycke bussar hos'en + att inte ha bil.... fast värst av allt tycker jag är svinhettan på bussarna så man nästan smäller av... kan man inte anmäla dem för nåt miljöbrott eller nåt?  Ja kanske, om chauffören stinker svett så kan det kanske vara förargelseväckande beteende.
Chamomille
08-07-2010, 15:16
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2010, 13:40)  När jag låg på BB fanns det rökrum och dom var alltid fullsatta av både patienter och personal. Fanns ingen som gnällde på att småbarnsmammor rökte medan ungarna satt i knät eller att man rökte i bilen. Inte fanns det några ickerökare som klagade heller. Allergiker fanns det knappast några och man kan ju fråga sig vad det beror på att var och varannan idag säger sig vara allergiska. Visst är det märkligt...?
skogstroll
08-07-2010, 15:22
.... men är inte folk mycket mer allergiska nuförtiden, till och med jag som tålt allt från barnsben av marsvin, kaniner, katter, hamstrar, möss, fåglar, pollen, dammråttor, 80-tals-heltäckningsmattor mm har gått o blivit allergisk på "äldre" dar... jag trodde aldrig det skulle hända mig. Tror det blivit för mycket av allt.... plus parfymtanter på bussen...
På jobbet hade vi mögel ett tag, sen kom några konsulter eller nåt och sa att till slut "rinner bägaren över", allergibägaren och stressbägaren antar jag. Just precis så känns det - att det blivit för mycket skräp.
Huggorm
08-07-2010, 15:23
Att det finns fler allergier idag sägs ju bero på att vi har det för rent runt oss så vi inte utvecklar motståndskraft på rätt sätt. Men det tycker jag inte är någon anledning att utsätt barn för rök, för det tror jag inte dom blir friskare av.
Meriona
08-07-2010, 15:30
Jo visst är det så, jag har blivit allergisk efterhand i vuxen ålder. Först var det råttor, sen marsvin, sen katter och nu pollen (måttligt förvisso). Och RENT det är ju ett relativt begrepp. Men visst har vi inte så skitigt som på 1800-talet.
Huggorm
08-07-2010, 15:35
CITAT (Meriona @ 08-07-2010, 16:30)  Jo visst är det så, jag har blivit allergisk efterhand i vuxen ålder. Först var det råttor, sen marsvin, sen katter och nu pollen (måttligt förvisso). Och RENT det är ju ett relativt begrepp. Men visst har vi inte så skitigt som på 1800-talet. Tyvärr består dagens skit inte av naturens smuts, utan av allehanda kemikalier. Att det inte är sunt är uppenbart
CITAT (Huggorm @ 08-07-2010, 16:35)  Tyvärr består dagens skit inte av naturens smuts, utan av allehanda kemikalier. Att det inte är sunt är uppenbart  ja inte behöver man vc-ankan för att ta bort bromsspår i toalettstolen. Den renaste doften för mig är när hederlig såpa har används vid städning.
Meriona
08-07-2010, 15:39
CITAT (Huggorm @ 08-07-2010, 16:35)  Tyvärr består dagens skit inte av naturens smuts, utan av allehanda kemikalier. Att det inte är sunt är uppenbart  Håller med!
skogstroll
08-07-2010, 15:41
samma här, kör med såpa  luktar gott gör det också
andersen
08-07-2010, 15:58
Städtips är nog lite OT, i den här tråden.
Har haft uppe frågan på fika rasten, och många rökare röker tydligen inte inne utan går ut på balkongen eller ställer sig utan för porten, varför då frågar jag mej, jo dom vill inte ha gula tapeter,märkligt sätt att tänka på, tapeterna är dom rädda om men inte hur dom själva eller andra blir drabbade av rökning.
Huggorm
08-07-2010, 16:02
CITAT (andersen @ 08-07-2010, 16:58)  Städtips är nog lite OT, i den här tråden.
Har haft uppe frågan på fika rasten, och många rökare röker tydligen inte inne utan går ut på balkongen eller ställer sig utan för porten, varför då frågar jag mej, jo dom vill inte ha gula tapeter,märkligt sätt att tänka på, tapeterna är dom rädda om men inte hur dom själva eller andra blir drabbade av rökning. Insidan av deras lungor lär ju vara ännu gulare, om det inte går mot den bruna färgen
Chamomille
08-07-2010, 16:35
Som sagt, "vi" har det för rent i hemmen. Alla dessa anticeptiska diskmedel mm är ju hysteriskt. Inte undra på att folk blir allergiska. Själv använder jag såpa på golven och möjligtvis ajax på andra ställen. Här hemma finns det både dammtussar och annat skit och vi mår bra ändå OT... igen
vitavargen
08-07-2010, 17:42
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 09:26)  Ett inlägg?? ...... Varför tror du att dina exkrementer kan räknas som ett inlägg. Väx upp och använd huvét, men bara för att tänka !
Chamomille
08-07-2010, 17:44
CITAT (vitavargen @ 08-07-2010, 18:42)  Varför tror du att dina exkrementer kan räknas som ett inlägg. Väx upp och använd huvét, men bara för att tänka !  Tack det samma. Du kanske kan försöka lära dig läsa ordentligt?
Margith
08-07-2010, 17:57
Jag vet inte om jag vill lägga mig i den här diskussionen, rökare som jag är Men jag kan ju berätta att i slutet av 70-talet flyttade jag till min första egna lägenhet. Tanten som hade balkongen ovanför min hade en liten hund, den rastade hon på balkongen hela vintern. Till våren skottade hon ren den  Jag höll tyst och skottade min balkong också  . Men sen tillbringade hon hela somrarna med att damma mattor från balkongen (företrädesvis kl 07,00 på morgonen). Gissa hur mycket damm och hundhår jag fick i mitt morgonfil? Jag kan ärligt säga att jag hade varit glad om hon bara hade rökt på balkongen  . Nu har jag bott i eget hus i snart 30 år. Nuvarande tomten är på ca 2500 kvm, gränsar till skog på 3 sidor och till en stor sjö på den 4:e. MEN det går en allmän väg tvärsöver tomten. Denna allmänna väg används av diverse motionärer. Jag lovar, jag hinner bara ut med askkopp, vinglas och en bra deckare, så kommer det nån förbi på gatan som säger "usschhh vad det luktar rök". Det kommer inte att dröja länge innan jag reser mig från stolen och frågar om det räcker att jag släcker cigaretten eller om jag måste ta in hunden också för att de inte ska få en astma/allergiattack bara för att de vill promenera förbi "min" gata. Hur skulle det vara om vi alla kunde ta lite hänsyn till varandra?
Chamomille
08-07-2010, 18:06
CITAT (Margith @ 08-07-2010, 18:57)  Hur skulle det vara om vi alla kunde ta lite hänsyn till varandra? Ja, det vore på sin plats
herkules
08-07-2010, 23:12
nä, tror inte på det där med för rent, så skitigt som folk har det hemma nu för tiden skulle iaf den äldre generationen skämmas ögonen ur sig om de hade haft. många kan inte ens städa nu för tiden, att skura golven 1 ggr/månad är inte att ha det rent.
men för att återgå till det där med rökande grannar - så länge som det inte är förbjudet i det hus man bor så finns det väl inte så himla mycket man kan göra mer än att be grannen ta hänsyn. tror att de flesta rökare skulle göra det. till skillnad mot bussåkande stinkade ridfolk alltså, de tar ingen hänsyn alls.
Ja det finns andra odörer att klaga på !jag var på torget här i dag och ärmsvetslukten där var fruktansvärd man fick hålla andan imellanåt ,förstår inte att folk inte känner hur de fullkomlig stinker ärmsvett  gammal sur armsvett luktar gammalt kiss ! färsk armsvet luktar inte men gammal intorkad usch  Tycker faktiskt det är värre än röklukt !
Ickerökarna säger att röken och rökaren luktar förjäkligt. Och rökaren blir förbannad och hävdar sin rätt att fortsätta röka och lukta just så.
Tror ni som röker att vi som inte röker hittar på att röken luktar förjäkligt? Har ni som röker verkligen känt hur rök luktar?
Aqvakul
09-07-2010, 05:58
herkules
09-07-2010, 07:53
CITAT (Berith @ 09-07-2010, 06:26)  Ickerökarna säger att röken och rökaren luktar förjäkligt. Och rökaren blir förbannad och hävdar sin rätt att fortsätta röka och lukta just så.
Tror ni som röker att vi som inte röker hittar på att röken luktar förjäkligt? Har ni som röker verkligen känt hur rök luktar? är ganska övertygad om att de som röker vet precis hur det luktar. sen är det ju upp till var och en att ha åsikter om vad som luktar illa, det finns ickerökare som tycker det luktar gott också.
skogstroll
09-07-2010, 07:55
i morse på bussen satt jag bakom en parfymtant i en halvtimme fy sjutton alltså...  hon hade nog badat i mysk eller nåt
Huggorm
09-07-2010, 08:05
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 08:53)  är ganska övertygad om att de som röker vet precis hur det luktar. sen är det ju upp till var och en att ha åsikter om vad som luktar illa, det finns ickerökare som tycker det luktar gott också. Men antalet ickerökare som tycker rökning luktar gott kan inte vara många... Okay då, jag tycker cigarrök i måttlig mängd luktar gott. Men bara röken, personen luktar äckligt en bra stund efteråt.
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 08:53)  är ganska övertygad om att de som röker vet precis hur det luktar. sen är det ju upp till var och en att ha åsikter om vad som luktar illa, det finns ickerökare som tycker det luktar gott också. Oj! Nån här?
herkules
09-07-2010, 08:18
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 08:55)  i morse på bussen satt jag bakom en parfymtant i en halvtimme fy sjutton alltså...  hon hade nog badat i mysk eller nåt haha, en av mina absolut värsta migränparfymer är poison eller vad den heter, känner jag minsta gnutta av den så får jag vänta på nästa buss, gå ut ur affären, eller vad jag nu hade tänkt mig att göra. helt handikappande! CITAT (Berith @ 09-07-2010, 09:05)  Oj! Nån här? ja CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 09:05)  Men antalet ickerökare som tycker rökning luktar gott kan inte vara många... Okay då, jag tycker cigarrök i måttlig mängd luktar gott. Men bara röken, personen luktar äckligt en bra stund efteråt. jag tycker cigarettrök luktar gott men inte cigarr, piprök luktar också gott.
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 09:18)  ja Skulle det funka att tända en cigarett då, när migränanfallet sätter in? Vore ju jättefiffigt.
skogstroll
09-07-2010, 08:29
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 09:18)  haha, en av mina absolut värsta migränparfymer är poison eller vad den heter, känner jag minsta gnutta av den så får jag vänta på nästa buss, gå ut ur affären, eller vad jag nu hade tänkt mig att göra. helt handikappande! exakt den är fasansfull...  finns en herrdoft också, nån Björn Borg tror jag. Om nån på tunnelbanan har den på sig måste jag byta vagn
herkules
09-07-2010, 09:56
CITAT (Berith @ 09-07-2010, 09:25)  Skulle det funka att tända en cigarett då, när migränanfallet sätter in? Vore ju jättefiffigt. jag är inte känslig mot cigarettrök
Chamomille
09-07-2010, 09:57
CITAT (Berith @ 09-07-2010, 06:26)  Ickerökarna säger att röken och rökaren luktar förjäkligt. Och rökaren blir förbannad och hävdar sin rätt att fortsätta röka och lukta just så.
Tror ni som röker att vi som inte röker hittar på att röken luktar förjäkligt? Har ni som röker verkligen känt hur rök luktar? Jag kan svara en gång till. Svaret är ja.
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 10:56)  jag är inte känslig mot cigarettrök Nej det var det jag menade, att cigarettröken kanske tog bort parfymlukten. Och röken kanske skrämmer bort parfymbäraren också. Som sagt - fiffigt!
herkules
09-07-2010, 10:35
CITAT (Berith @ 09-07-2010, 11:04)  Nej det var det jag menade, att cigarettröken kanske tog bort parfymlukten. Och röken kanske skrämmer bort parfymbäraren också. Som sagt - fiffigt!  det tror jag inte, det finns ingen lukt som kan skrämma bort poisontanterna!
CITAT (herkules @ 09-07-2010, 11:35)  det tror jag inte, det finns ingen lukt som kan skrämma bort poisontanterna! Men kan det inte vara så att dom är rökare och försöker dölja rökstanken? Det kanske är dom som är fiffiga?
skogstroll
09-07-2010, 11:10
om man ska välja mellan pest eller kolera så föredrar jag rök... parfym är för vidrigt i stora mängder - man kvävs ju
Huggorm
09-07-2010, 11:37
CITAT (skogstroll @ 09-07-2010, 12:10)  om man ska välja mellan pest eller kolera så föredrar jag rök... parfym är för vidrigt i stora mängder - man kvävs ju Det gör man av rök också. På ett ställe där jag jobbade åt vi lunch i en 40-fotscontainer som var inredd med bord och stolar. Där rökte några av gubbarna, och när dom satte igång i det trånga utrymmet så tog det inte lång stund innan det blev svårt att urskilja taket. Man fick koncentrera sig för att lyckas andas. Lyckligtvis tror jag det är förbjudet att röka i lunchrummen nu för tiden.
sqrulan
09-07-2010, 12:54
Att röka innomhus borde total förbjudas för man förstör ju hela huset/lägenheten. Men ute anser jag att man får röka hur mycket man vill, kanske inte på torg o tunnelbanor o sånna ställen. Rökare är väl inga idioter så nog vet väl dom vad som passar och inte, kanske inte alla då Men jag håller med om att parfym indränkta kvinnor är äckligt, svettiga personer som inte sköter sin hygien och folk med äcklig andedräkt/ruttnande tänder! Jag tycker som före detta rökare att cigarettrök luktar gott utomhus på vintern men inte då rökarna kommer in och stinker! Parfym blandat med rök får mej att nästan kräkas! Ja det var mina tankar!
Detta verkar ha blivit helt och hållet en diskussion angånde lukter, det tycker jag är ganska befängt. Ungefär samma sak som att diskutera utseendet på narkomaner istället för att diskutera hur farligt det är med narkotika. Det är inte lukten av rök som besvärar mig, det är att det svider i ögonen och irriterar luftvägarna, men framför allt att det är LIVSFARLIGT! Jag har haft hand om KOL-patienter som inte ens har rökt en enda cigg själva utan bara haft rökare i sin omgivning.
Chamomille
09-07-2010, 13:36
Då ska jag svara igen. Vissa rökare ÄR idioter. Somliga kastar fimpar på vår infart. Samma människor fattar inte att vi inte röker inomhus. Jag blir galen av så nonchalanta människor. Och det spelar ingen roll hur många gånger jag säger åt dom att vi inte röker inne HÅLL CIGGEN UNDER FLÄKTEN! Näe.. De viftar i hela köket med sina cigg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|