|
andersen
06-07-2010, 16:30
Nu blir det väl ett ramaskrik här, för röktrådar är känsliga på odla, men jag tycker att rökning skall vara förbjuden över allt. balkong rökare kan vräkas
vitavargen
06-07-2010, 17:02
Jag är rökare, men dessa lagar besvärar inte mig. De som genomfördes tidigare år har jag följt och nästa lagar kommer jag också följa.
Red Top
06-07-2010, 17:13
Nu är det ju ingen lag det handlar om, utan bostadsbolag som bestämt sig för att bara bygga rökfria bostäder. Det är väl jättebra att ickerökare får egna områden att bo i, så vi rökare slipper höra allt gnäll.
Min närmsta granne bor 1,5 kilometer bort. Än har han inte klagat på röklukt.  Tur att man inte bor i lägehet.
herkules
06-07-2010, 17:55
jättebra att bostadsbolagen kan neka rökare som hyresgäster till sina nybyggda hus. sen förbjuds hundar, katter, undulater, sen kanske man inte får ha herrbesök efter klockan 21.00 heller. trist hus att bo i kan jag tycka :|
*Stintan*
06-07-2010, 17:59
CITAT (Red Top @ 06-07-2010, 18:13)  Nu är det ju ingen lag det handlar om, utan bostadsbolag som bestämt sig för att bara bygga rökfria bostäder. Det är väl jättebra att ickerökare får egna områden att bo i, så vi rökare slipper höra allt gnäll. 
Alexander-VG-zon3
06-07-2010, 18:05
jag tycker det är bra att dom kan införa förbjud mot rökare och jag hoppas dom inför det här där jag bor, jag har inget emot rökare alls. men där jag bor finns det en rökare på sidan och en ovanför, det händer ofta att det både kommer in rök och lukt och aska in på balkongen och på uteplatsen. där jag då sitter och försöker äta eller njuta av vädret.
just nu har det blivit lite bättre men innan, så fimpades askan rakt över uteplatsen och över balkongräckte (balkongräcket såg ut som en brändpanering) förutom det så regnade det varje dag ner fimpar i mängder. som ligger överallt bland växter på uteplatsen på balkongen.
en gång satt jag ute och åt frukost på uteplatsen, då står h'n på balkongen hänger ut med kroppen och fimpar askan rätt ner i min frukost. det är mycket irriterande!
så här vill jag inte bo! och när dom nu har fester så kommer lukten ända in i lägenheten. och istället för att regna så haglar det ner fimpar.
nu är väl inte alla rökare så här, men så som det har varit och är här så gnäller jag faktiskt.
Huggorm
06-07-2010, 20:06
CITAT (flaxss @ 06-07-2010, 19:05)  en gång satt jag ute och åt frukost på uteplatsen, då står h'n på balkongen hänger ut med kroppen och fimpar askan rätt ner i min frukost. det är mycket irriterande! Jag hade blivit helt vansinnig, det krävs mycket för att få mig ur balans men hade det där hänt hade jag skällt ut idioten ordentligt Jag hade också gärna bott i rökfritt hus, grannarna står ofta på balkongen och röker och så blåser röken in genom mitt öppna fönster. Jag får genast lite ont i halsen när jag andas in rök, och att man vet hur skadligt det är gör inte saken bättre
Givetvis skall man tänka på sina grannar om man sitter eller gör något på balkongen. Hade själv en granne som skakade mattor och hängde dom över balkongen. Till slut drog jag ner dom några gången så mattorna hamnade på marken. Fast idag verkar många balkonger mest hysa paraboler och får hyreshuset att se ut som forna stasit högkvarter.
Goda grannar har alltid överinseende. Tvärtom hittas alltid fel på det ena än det andra.
Snacka om hetsjakt på rökare !vilken grupp ska bli nästa att förfölja ?kaffedrickare kanske för de är ju också beroende av Koffein och snuskar ner med sina kaffemuggar och kaffesump överallt,de springer till ock med på stan offentligt med sina kaffe muggar !usch så äckligt ska vi inte börja jaga dom också  eller dom som äter på gatan !gud vad osmakligt eller dom som dricker massor av Cocakola som är mer eller mindre beroende av den smörjan som slänger Petflaskor överallt.Vad man gör på sitt privata område har ingen med att göra alls.
jag har sett rökarlägenheter där man i princip har fått göra total ytskiktsrenovering.... inte alls billigt.
Bengalow
06-07-2010, 21:59
Stackare! Hur skulle det vara om ni icke-rökare visade samma hänsyn mot rökare, som ni kräver av era antagonister. I stället gäller det att visa sin ovilja, gapa och skrika i högasn sky. Det låter som barn som protesterar mot vällingen dom inte vill ha. Jag tänker närmast på en reklamsnutt i TV för Kavli´s smörgåspålägg. Infantilitet! Att gå på sista aprilbålet och andas in giftiga rökgaser går an, likaså att sitta i bilkö med dess onyttigheter, för att inte tala om grillos med tändvätska. Ja, det gäller att välja rätt fiender. Och vi rökare är allmänt villebråd nuförtiden verkar det som. Kan man inte likabra förbjuda gnällspikar?
Ja hetsjakt är det på rökare bara "helt plötsligt"om man hyr lägenhet så betalat man ju för sitt privata liv för att bo där,finns dom som gör värre saker i lägenheter än att röka och dom lägenheterna får också saneras .Måste människor ha någon eller några att förfölja ?Märkligt !Ni Stockholmare kan sitta i köer timmar och andas in avgaser utan att det bekommer er eller att ni protesterar(och andra storstadsbor också för den delen) men om en stackare röker på sin balkong utomhus ja då ska han jäklar i mig "hängas".Vad jag lärt mig så är de värsta Antagonisterna dom som är "föredetta"rökare,de kan gå till yterligheter för att predika för omvärlden hur jäkla präktiga dom är eller har blivit.Jag har många sådana i min bekantskapskrets.
Aqvakul
06-07-2010, 22:18
Nu har det väl ändå gått för långt. Snart blir det väl fri jakt på rökare, vilken är nästa grupp som ska hamna i skottgluggen?
Bengalow
06-07-2010, 22:32
Snart får man väl inte ens fjärta i det fria - också en form för rökare, eller...?
Nja det vet i sjutton om man får  kan ju orsaka hemska konsekvenser att fjärta,man kan ju få sanera hela lägenheten då ju  om det är upprepande fjärtar  väggarna kan bli indränkta av fislukt.och då kan ju inte alla perfeckat människor bo i hyreshus
Det tycker jag är bara bra! Men å andra sidan är det trist med alla förbud hit och dit!
Inga från Närke
07-07-2010, 07:46
CITAT (Bengalow @ 06-07-2010, 23:32)  Snart får man väl inte ens fjärta i det fria - också en form för rökare, eller...?
Tror aldrig att det kan bli rökförbud i "vanliga" hyresbostäder. Att företag vill bygga rökfria hus, kanske inte är konstigare än att andra bygger 50+ hus.
Trots att jag numera är rökfri sen strax 9 år så skulle jag varken välja det ena eller andra att bo i.
Jag har rökande grannar men störs inte av dem ... likaså småbarnsfamiljer. Inte vill jag bo sterilt och tyst.
netaave
07-07-2010, 12:32
Hetsjakt på rökare - ja tack, ända tills dess en ickerökare aldrig mer behöver riskera att behöva inandas rök från grannebs balkong, vid busshållplatsen, på väg in på krogen och på andra allmänna platser. Tyvärr är det väl en dröm som aldrig blir sann och till dess får jag fortsätta ta min astmaspray så fort nån tänder en cigarett i närheten av mig.
Meriona
07-07-2010, 13:59
Min granne är rökare, men hon har ju balkongen bredvid mig så det stör inte alls. Ibland när det är storm så röker hon inne under fläkten, då måste jag själv starta fläkten för att det inte ska dra in hit, men det är så sällan att det gör mig ingenting. Däremot där exet bodde förut bodde det en kedjerökare under, så det gick inte att vara ute på balkongen utan att bli ihjälosad, och dessutom kom det in via köksfläkten där också, så det stank verkligen rök i hans kök. Så skulle jag inte palla att ha det. Hade jag bott där hade jag nog velat ha förbud. Men aldrig djurförbud som nån nämnde, hur skulle jag då kunna leva?
Alexander-VG-zon3
07-07-2010, 14:31
CITAT (Motti @ 06-07-2010, 22:49)  Snacka om hetsjakt på rökare !vilken grupp ska bli nästa att förfölja ?kaffedrickare kanske för de är ju också beroende av Koffein och snuskar ner med sina kaffemuggar och kaffesump överallt,de springer till ock med på stan offentligt med sina kaffe muggar !usch så äckligt ska vi inte börja jaga dom också  eller dom som äter på gatan !gud vad osmakligt eller dom som dricker massor av Cocakola som är mer eller mindre beroende av den smörjan som slänger Petflaskor överallt.Vad man gör på sitt privata område har ingen med att göra alls. fast det är väl ändå inte samma sak ? som att dricka kaffe eller läsk. det drabbar ju ingen annan. jag har inget emot rökare, men när det blir så påträngande där jag bor så gillar jag inte det. därför tycker jag det är bra att dom kan införa förbjud mot rökare för då borde sådana här problem minskas om det fanns rökförbjud där man bor. att ha rökande grannar drabbar (ibland) andra. när man dricker coca-cola, så finns där ju ingen restprodukt som det blir med rökning. sedan är det nog större risk att fimpar slängs här och var än att burkar slängs. eller åtminstone blir det större mängd. på en månad kan jag få nedslängt ca 2-3flaskor men fimpar kommer det flera stycken dagligen.
Meriona
07-07-2010, 14:33
Usch Flaxss, jag önskar verkligen att ni hittar någon annanstans att bo, så där kan ni inte ha det!
andersen
07-07-2010, 14:50
Djurförbud som några nämde i tråden,är ju inget orimligt för det finns ju redan idag om än i liten omfattning tex så har flera bostadsbolag förbud mot sk kamphundar, tror att det finns liknande förbud mot ormar.
Ang Rökning så tycker inte jag att det är upptill varje person att röka eller inte röka,efter som många oskyldiga drabbas av tex passivrökning, obehag av att bli utsatt för grannens giftiga rök.
Hetsjakt på rökare? varför skall det vara ok att utsätta sinna grannar för obehag eller fara? om det hadde handlat om folk som är fulla och för oväsen, då ringer många grannar störningsjouren och klagar, tycker inte att man skall vara passiv, man skall säja ifrån om man blir störd.
Om man vill ha det till att man blir störd av allt möjligt, tex barn, gammla människor som hör dåligt och har tvljudet högt mm, så är det inte sånt det handlar om, det får man nog tåla.
Sedan är det ju en ekonomisk fråga, varför skall icke rökarna betala för sanering av rökarnas bostad? det borde dom få betala själva.
Meriona
07-07-2010, 14:54
Det sistnämna är det många fastighetsbolag som redan faktiskt gör. Och det tycker jag är bra. Likväl som någon som om varit ovarsam mot inredningen på andra sätt så får man betala för att man förstört den med tjära.
Chamomille
07-07-2010, 15:11
CITAT (gnon49 @ 06-07-2010, 22:35)  Hade själv en granne som skakade mattor och hängde dom över balkongen. Till slut drog jag ner dom några gången så mattorna hamnade på marken.
malcolm
07-07-2010, 22:32
FY för rökare och snusare, de som super, de som kör för fort eller för sakta, de som skräpar ner, de som inte vänder streckkoden åt rätt håll i kassan, de som parkerar hur som helst, de som är sjukskrivna, de som inte kan stava, de som klagar på dem som inte kan stava, de som spelar hög musik, de som har skällande hundar, de som tar med skrikande barn till köpcentret, de som aldrig hjälper till när det är arbetsdag i bostadsområdet, de som inte betalar skatt som de skall, de som lämnar luddet kvar i torktumlaren i den gemensamma tvättstugan, de som inte blinkar när de skall svänga/byta fil, de som tror sig vara förmer än andra, de som verkar vara lyckligare än DU.
Detta är alltså ingen ironi utan så som verkligheten ser ut och jag har också retat mig på de fenomen som jag räknat upp så FY på mänskligheten.
Chamomille
07-07-2010, 22:39
Jaa. Det är bara att flytta till skogen. Eller? Där finns ju rådjur, älgar, sniglar...
malcolm
07-07-2010, 22:49
Jag bor numera under den tredje granen till höger tillsammans med två älgar, en hare och fyra sniglar.
Chamomille
07-07-2010, 22:57
Huu så hemskt. En gran också!!! Nä fyy.
malcolm
07-07-2010, 23:09
Snacka om gransämja.
Farbror Blå
07-07-2010, 23:10
Köper inte argument som hetsjakt/ förföljelser/mobbing
När ska rökare förstå att ingen försöker inkräkta på deras integritet, men att röklukten inkräktar på min?
Är det schysst att grannen röker på sin balkong så jag måste dra igen min balkongdörr i 30 graders värme, för att det ryker in till mej?
Det blir sandlådedebatt om rökare eller rökmotståndare ser sej personligen angripna
Vi måste acceptera att rökare vill röka, men det måste ske på sätt som inte påverkar de som inte vill ha röklukten.
Chamomille
07-07-2010, 23:16
Farbror Blå. Det var bra skrivet. Jag hatar röklukt även om jag röker själv. Ska jag röka så går jag bort en bra bit för att inte andra ska drabbas. Svårare än så är det inte.
Edit: Och jag avskyr människor som kastar cigg på vår tomt! Det gäller ju överallt förstås. Fyy faan säger jag. Så gör man inte! Det finns papperskorgar eller askkoppar.
Rökarna tycks tro att det är just rökarna man vill ha bort. Men det är ju faktiskt rökningen det protesteras mot. Det är så jämrarns äckligt med röken!  Jag förstår inte hur man frivilligt vill ha i sej sånt äckligt. Det är ju som att äta nåt äckligt. Hundskit kanske! Hur många här skulle försvara sin rätt att äta hundskit?? Visst, det drabbar ingen annan om man äter hundskit så som röken gör men ändå... Likaså blir rökare så förnärmade när det sägs att det slängs fimpar överallt. Vem slänger flest fimpar? Rökaren eller icke-rökaren?
Aqvakul
08-07-2010, 06:24
CITAT (netha @ 07-07-2010, 09:15)  Tror aldrig att det kan bli rökförbud i "vanliga" hyresbostäder. Att företag vill bygga rökfria hus, kanske inte är konstigare än att andra bygger 50+ hus.
Trots att jag numera är rökfri sen strax 9 år så skulle jag varken välja det ena eller andra att bo i.
Jag har rökande grannar men störs inte av dem ... likaså småbarnsfamiljer. Inte vill jag bo sterilt och tyst. Jag tror att vi ofta har en övertro på förbud. Det handlar ju om att ta eget ansvar för att minska konflikter och att visa hänsyn mot sin omgivning. Rökning är lagligt i Sverige. Det är ingen bra sysselsättning, men bevisligen så röker ca 20 % av den vuxna befolkningen. Någonstans måste de väl få röka då. Det råder väl inget som helst tvekan om att rökarna har ett enormt ansvar att ta hänsyn till sin omgivning, men hur det ska gå till bör väl kunna lösas som alla andra vardagsproblem.
Chamomille
08-07-2010, 06:24
Men Berith... Läste du mitt inlägg, eller syns jag inte?
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 07:24)  Men Berith... Läste du mitt inlägg, eller syns jag inte? Joo du syns...? Mitt inlägg var inte till just dej, då hade jag citerat dej. Mitt inlägg var till tråden öht. Eller är det man skriver till den som skrev senast?
Chamomille
08-07-2010, 06:36
CITAT (Berith @ 08-07-2010, 07:32)  Joo du syns...?
Mitt inlägg var inte till just dej, då hade jag citerat dej. Mitt inlägg var till tråden öht. Eller är det man skriver till den som skrev senast? Nix. Men dra inte alla över en kam. Jag är väldigt hänsynsfull och det finns nog fler än jag. Men däremot finns det ju pissråttor som slänger fimpar överallt samt röker ohejdat bland folk...
Aqvakul
08-07-2010, 06:38
Min uppfattning är att de allr flesta rökare är mycket hänsynsfulla. Men visst finns det hänsysnlösa människor bland rökare, liksom bland alla andra grupper. Frågan är om vi löser problemen med förbud. En viss grupp människor bryr sig tyvärr aldrig, medan andra vänliga själar får det orimligt jobbigt.
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 07:36)  Nix. Men dra inte alla över en kam. Jag är väldigt hänsynsfull och det finns nog fler än jag. Men däremot finns det ju pissråttor som slänger fimpar överallt samt röker ohejdat bland folk... För mej är nog en rökare en rökare, om det är att dra alla över en kam vet jag inte. Säg en enda rökare som inte sprider sin rök i omgivningen?
Chamomille
08-07-2010, 07:00
CITAT (Berith @ 08-07-2010, 07:48)  För mej är nog en rökare en rökare, om det är att dra alla över en kam vet jag inte. Säg en enda rökare som inte sprider sin rök i omgivningen? Näe Berith det finns ingen som inte sprider rök när de röker. Men det är nog ingen som störs när jag röker. För jag röker hemma. Och jag har ett eget hus. Om jag röker så röker jag under fläkten i köket eller ute på min tomt. Men det är så här att det är tillåtet att röka offentligt ute, och det gör många rökare. Det finns utplacerade askkoppar här och där. Det måste ju betyda att det är ok att röka där?
Myosotis
08-07-2010, 07:27
CITAT (Farbror Blå @ 08-07-2010, 00:10)  ...När ska rökare förstå att ingen försöker inkräkta på deras integritet, men att röklukten inkräktar på min?...
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 08:00)  Näe Berith det finns ingen som inte sprider rök när de röker. Men det är nog ingen som störs när jag röker. För jag röker hemma. Och jag har ett eget hus. Om jag röker så röker jag under fläkten i köket eller ute på min tomt. Men det är så här att det är tillåtet att röka offentligt ute, och det gör många rökare. Det finns utplacerade askkoppar här och där. Det måste ju betyda att det är ok att röka där? Men då förstår jag inte varför rökare tar så illa upp när tex jag säger att dom sprider rök omkring sej. Och slänger fimpar, om det nu är i askkoppar eller nån annanstans. Rökare röker och rökare slänger fimpar. Konstigare än så är det inte, spelar väl ingen roll var det görs. Finns mycket som är tillåtet att göra offentligt men som man ändå kan låta bli att göra.
Chamomille
08-07-2010, 08:05
CITAT (Berith @ 08-07-2010, 08:54)  Men då förstår jag inte varför rökare tar så illa upp när tex jag säger att dom sprider rök omkring sej. Och slänger fimpar, om det nu är i askkoppar eller nån annanstans. Rökare röker och rökare slänger fimpar. Konstigare än så är det inte, spelar väl ingen roll var det görs.
Finns mycket som är tillåtet att göra offentligt men som man ändå kan låta bli att göra. Skriv till staten och kräv att rökning förbjuds. Vilka folk du har pratat med har jag ingen aning om, men går du på "stan" så får du räkna med att folk röker (än så länge). Och det är väl bra om rökare lägger sina fimpar i askkoppar som finns? För övrigt förstår jag inte vad du menar eller vill ha sagt.
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 09:05)  Skriv till staten och kräv att rökning förbjuds.
Vilka folk du har pratat med har jag ingen aning om, men går du på "stan" så får du räkna med att folk röker (än så länge). Och det är väl bra om rökare lägger sina fimpar i askkoppar som finns? För övrigt förstår jag inte vad du menar eller vill ha sagt. CITAT (Berith @ 08-07-2010, 07:05)  Rökarna tycks tro att det är just rökarna man vill ha bort. Men det är ju faktiskt rökningen det protesteras mot. Det är så jämrarns äckligt med röken!  Jag förstår inte hur man frivilligt vill ha i sej sånt äckligt. Det är ju som att äta nåt äckligt. Hundskit kanske! Hur många här skulle försvara sin rätt att äta hundskit?? Visst, det drabbar ingen annan om man äter hundskit så som röken gör men ändå... Likaså blir rökare så förnärmade när det sägs att det slängs fimpar överallt. Vem slänger flest fimpar? Rökaren eller icke-rökaren? Så skrev jag förut och det var det jag ville ha sagt. "Vilka folk jag har pratat med"....? Jag har inte "pratat med folk", jag har skrivit ett inlägg här i tråden.
herkules
08-07-2010, 08:18
jävla trams, det är inte olagligt att röka så gnäll inte. och vad det gäller allergier så är det precis lika jobbigt med folk som kommer fullt ridklädda på bussar och till affärer, människor har hund/katt/kaninhår på sina kläder. personligen tycker jag att hästar/stall luktar skit, det stör mig mycket mer än rök från en cigarett. för att inte tala om de som dränker sig i parfym - man kan ju få astma för mindre! eller migrän. skaka en matta över balkongen - jaaaa, har man inget annat att gnälla över så visst ...
Chamomille
08-07-2010, 08:26
Ett inlägg?? Ja ja Berit jag kan ändra ordet "folk" till "rökare". Hjälper det?
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 09:26)  Ett inlägg?? Ja ja Berit jag kan ändra ordet "folk" till "rökare". Hjälper det? Ja jag skrev ett inlägg i den här tråden om ämnet rökning. Vore väl konstigt om man måste ha pratat med "folk" (eller "rökare" i det här fallet...) för att få skriva ett inlägg om det. Verkar väl inte som om andra skrivare här har sagt nåt annat än vad dom tycker?
Farbror Blå
08-07-2010, 08:40
CITAT (Chamomille @ 08-07-2010, 00:16)  Farbror Blå. Det var bra skrivet. Jag hatar röklukt även om jag röker själv. Ska jag röka så går jag bort en bra bit för att inte andra ska drabbas. Svårare än så är det inte.
Edit: Och jag avskyr människor som kastar cigg på vår tomt! Det gäller ju överallt förstås. Fyy faan säger jag. Så gör man inte! Det finns papperskorgar eller askkoppar. Nämen Pricken, röker du? hade jag inte trott
Chamomille
08-07-2010, 08:42
CITAT (Farbror Blå @ 08-07-2010, 09:40)  Nämen Pricken, röker du? hade jag inte trott  Ja, ibland så tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|