Full version: Koka ris
Sidor: 1, 2, 3
mamamaggan
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 17:59) *
tack för förslag hemma gjord müsli lät ju bra och kanske ett grovt/fullkornsbröd (grovtbröd äter jag ibland sen innan). borde kanske funka som frukost.
magen är känslig för övrigt men annars så mår jag dåligt på mjölkprodukter (ost och smör går bra). som mjölkalternativ har jag sojadryck till flingor.

gluten har jag inte kollat, dock har jag inga problem med pasta eller bröd det brukar jag inte må dåligt av och pasta äter jag mycket. det ända som händer är att jag kan få halsbränna eller hicka av bröd ibland.

(ber om ursäkt för att jag skriver offtopic).

Ser att du skriver om att du mår dåligt av mjölkprodukter men inte ost och smör. Vår äldste son tål inte laktos = mjölksocker. I ost så har det " jäst " bort liksom i yoghurt , till viss del i filmjölk.Smör borde du känna av men du kanske använder så lite åt gången. Vår son kan tolerera lite laktos någon gång nu för tiden ,det var värre när han var yngre , han är 31 nu.

Vet inte om du redan visste detta men kolla på allt du köper om det finns laktos i och se om du kan undvika det i möjligaste mån så kanske din mage blir bättre. Ibland finns det laktos t o m i charkuterier så läs på allt.
Christa
CITAT (netaave @ 19-07-2010, 00:06) *
Spelar ingen roll om du kyler det direkt, såg i ett TV-program i vintras att det bildas ett ämne i det som är cancerframkallande och i sjukhusköket är det regler för att pasta och ris aldrig sparas utan ska kastas har jag hört av svägerskan som jobbade där.
Jag har också alltid sparat det men nu försöker jag göra i ordning precis i stället.
Tycker inte heller att det blir så bra uppvärmt

Är det ris som du menar att det kan bildas cancerframkallande ämnen i? Vad skulle det bero på i så fall? Uppvärmd spenat känner har man ju hört talas om men att det skulle ske någon kemisk reakton i ris känner jag inte till. De som skrivit om det tidigare i tråden trodde jag syftade på bakterier. Vilka bakterier de menar som inte dör av kokning vet jag dock inte.
Gossen Ruda
Här är svaret: Bacillus cereus Finns mer om man googlar på namnet. Ingen cancer alltså utan "vanlig" matförgiftning som dock kan vara dödlig.
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2010, 16:53) *
Här är svaret: Bacillus cereus Finns mer om man googlar på namnet. Ingen cancer alltså utan "vanlig" matförgiftning som dock kan vara dödlig.

Bra länk Ruda! Det förklarar ju varför lasarettet (var det netha som nämnde det?) inte ska spara ris, där varmhålls ju maten. Det gör man knappast hemma, där kyls den ju ner ganska så direkt. Och all färdig kycklingsallad som säljs skulle ju troligen förbjudas om det var så att det var farligt att spara allt ris. Men även där kyls det ju direkt och hålls sedan kylt. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon