|
*Stintan*
14-07-2010, 16:44
CITAT (Christa @ 14-07-2010, 16:51)  När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.
Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.
I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris. Min personliga uppfattning är att när det står portion på förpackningen så är angivelsen oftast i minsta laget oavsett vad det är för föda. Sen beror det naturligtvis på vad man i övrigt lägger på tallriken. Jag fyller hellre hela tallriken med grönsaker och skippar riset. Hur mycket energi man behöver stoppa i sig beror väl på hur mycket man rör sig och gör av med. Det spelar ju ingen roll hur stor portion ris andra äter för din energiförbrukning. Vad hade du sagt om alla svarat att en portion är 1½dl ris?
Christa
14-07-2010, 16:55
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 17:44)  Min personliga uppfattning är att när det står portion på förpackningen så är angivelsen oftast i minsta laget oavsett vad det är för föda. Sen beror det naturligtvis på vad man i övrigt lägger på tallriken. Jag fyller hellre hela tallriken med grönsaker och skippar riset. Hur mycket energi man behöver stoppa i sig beror väl på hur mycket man rör sig och gör av med. Det spelar ju ingen roll hur stor portion ris andra äter för din energiförbrukning. Vad hade du sagt om alla svarat att en portion är 1½dl ris? Då hade jag blivit förvånad
Christa
15-07-2010, 11:19
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 08:43)  Var man lägger nivån på kolhydrater när man äter LCHF bestämmer man själv. Var menar du att gränsen går för att kosten skall kallas LCHF?
*Stintan*
15-07-2010, 11:39
CITAT (Christa @ 15-07-2010, 12:19)  Var menar du att gränsen går för att kosten skall kallas LCHF? Det finns ingen fastställd gräns, varför tror du det. Handlar dock ingen mat i affären som innehåller mer än 4% kolhydrater förutom frukt som jag äter då och då. Jag sitter inte hemma och räknar det behöver jag inte. Vissa dagar kan det bli mer och vissa mindre. Men jag avstår potatis, ris, pasta, socker och spannmålsprodukter. Någon fanatiker kommer jag aldrig att bli så jag kan ibland unna mig både det ena och det andra.
Christa
15-07-2010, 11:56
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2010, 12:39)  Det finns ingen fastställd gräns, varför tror du det. Handlar dock ingen mat i affären som innehåller mer än 4% kolhydrater förutom frukt som jag äter då och då. Jag sitter inte hemma och räknar det behöver jag inte. Vissa dagar kan det bli mer och vissa mindre. Men jag avstår potatis, ris, pasta, socker och spannmålsprodukter. Någon fanatiker kommer jag aldrig att bli så jag kan ibland unna mig både det ena och det andra. Innebär det att man kan äta kålrötter, morötter och palsternackor och ändå kalla det för LCHF?
*Stintan*
15-07-2010, 12:15
Ja det kan jag men med måtta och man får ju anpassa resten av kosten då dvs dra ner på mjölkprodukterna. I början försökte jag hålla kolhydraterna till max 20gr/dag men det är inte nödvändigt längre. Äter man LCHF för att gå ner i vikt så bör man ju hålla intaget så lågt som möjligt för att få effekt. Nu kanske jag normalt ligger på 50-60gr/dag men fortfarande kan jag tillåta mig att fuska ibland.
netaave
15-07-2010, 12:36
Man ska aldrig spara överblivet ris, bulgur eller pasta, blir jättefort dåligt. Vi äter nog mer bulgur än ris nu för tiden (men bara gröna påsen från coop) tycker det är godare men kör knappt dl /person av jasminris iaf. Annars är det väl rekommenderat 0.5 dl/portion.
Christa
15-07-2010, 17:48
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2010, 13:15)  Ja det kan jag men med måtta och man får ju anpassa resten av kosten då dvs dra ner på mjölkprodukterna. I början försökte jag hålla kolhydraterna till max 20gr/dag men det är inte nödvändigt längre. Äter man LCHF för att gå ner i vikt så bör man ju hålla intaget så lågt som möjligt för att få effekt. Nu kanske jag normalt ligger på 50-60gr/dag men fortfarande kan jag tillåta mig att fuska ibland. Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"? CITAT (netaave @ 15-07-2010, 13:36)  Man ska aldrig spara överblivet ris, bulgur eller pasta, blir jättefort dåligt. Vi äter nog mer bulgur än ris nu för tiden (men bara gröna påsen från coop) tycker det är godare men kör knappt dl /person av jasminris iaf. Annars är det väl rekommenderat 0.5 dl/portion. Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen? Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta.
Chamomille
15-07-2010, 17:51
Jag har då aldrig märkt att varken det ena eller det andra blir dåligt om man sparar det. Själv har jag inte heller blivit det om jag ätit det.
Meriona
15-07-2010, 17:55
CITAT (Christa @ 15-07-2010, 18:48)  Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"? Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen?
Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta. Jag håller med dig, ris och pasta funkar alldeles utmärkt att spara. Enligt kostrådgivaren i Trollhättans Stad (där bor jag) kan man kylvara födoämnen för eget bruk (alltså inte på restauranger) i upp till 4 dagar utan att det blir dåligt. Det har jag tagit fasta på, längre än så sparar jag inte ens matrester till husdjuren. Däremot är det ju viktit att kyla ner maten SNABBT, inte låta det stå och svalna av på diskbänken i timtal.
Gossen Ruda
15-07-2010, 18:11
Rudan simmar in i tråden. När jag har ris till middagen, alltid till fisken, tar jag lite mindre än 1,5 dl. Alltid med överskott av vatten som jag häller bort när riset är klart. Avskyr att hacka bort fastbränt ris med hammare och mejsel i botten på kastrullen. Farbror Bens långkorniga ris. Fast de gångerna jag har lergrytekokad kyckling som proteinkälla till middagen blir det nog närmare 2dl för då FROSSAR jag. Huruvida jag äter långsamma eller snabba kolhydrater struntar jag i, bara de inte springer från bordet. Jag spiller aldrig krut på att kolla mängderna av olika mineraler, vitaminer mm, jag äter omväxlande och vad jag tror näringsrik föda så får kroppen fixa till det i slutänden. Ja, inte bokstavligt alltså.
PS. Man skall alltid vara försiktig när man sparar födoämnen som varit torkade, som ris och ärtor. Det finns bakterier som kan gå in i ett vilostadium vid torkning. I detta stadium klarar de nästan allt, kokning t.ex. När förhållandena är gynnsamma vaknar de och kan föröka sig och snabbt göra maten livsfarlig att äta. Därför gäller det alltid att snabbt kyla ner det man skall spara och in i kylskåpet eller frysen. Inte spara för länge ofryst. DS.
Chamomille
15-07-2010, 18:16
Tack för dagens skratt nr 12
andersen
15-07-2010, 18:28
CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2010, 19:11)  Rudan simmar in i tråden. När jag har ris till middagen, alltid till fisken, tar jag lite mindre än 1,5 dl. Alltid med överskott av vatten som jag häller bort när riset är klart. Avskyr att hacka bort fastbränt ris med hammare och mejsel i botten på kastrullen. Farbror Bens långkorniga ris. Fast de gångerna jag har lergrytekokad kyckling som proteinkälla till middagen blir det nog närmare 2dl för då FROSSAR jag. Huruvida jag äter långsamma eller snabba kolhydrater struntar jag i, bara de inte springer från bordet. Jag spiller aldrig krut på att kolla mängderna av olika mineraler, vitaminer mm, jag äter omväxlande och vad jag tror näringsrik föda så får kroppen fixa till det i slutänden. Ja, inte bokstavligt alltså.
PS. Man skall alltid vara försiktig när man sparar födoämnen som varit torkade, som ris och ärtor. Det finns bakterier som kan gå in i ett vilostadium vid torkning. I detta stadium klarar de nästan allt, kokning t.ex. När förhållandena är gynnsamma vaknar de och kan föröka sig och snabbt göra maten livsfarlig att äta. Därför gäller det alltid att snabbt kyla ner det man skall spara och in i kylskåpet eller frysen. Inte spara för länge ofryst. DS. Fast bränt ris? testa det här sättet att koka ris. ta så mycket ris du vill i kastrullen sjölj av riset, ner med ett finger i kastrullen fyll på vatten till första leden på fingret på med lock högvärme på spisen när riset har börjat att koka, sänk värmen till ettan, efter ca 15-20minuter är riset klart utan att ha bränt fast sig i botten.
Gossen Ruda
15-07-2010, 18:45
Möjligen blir det för hög värme på gasspisen. Min metod är: i med vatten, koka upp, när vattnet kokar i med riset och sen ner på sparlåga i 20 min när det kokat upp igen.
CITAT (andersen @ 15-07-2010, 19:28)  Fast bränt ris? testa det här sättet att koka ris. ta så mycket ris du vill i kastrullen sjölj av riset, ner med ett finger i kastrullen fyll på vatten till första leden på fingret på med lock högvärme på spisen när riset har börjat att koka, sänk värmen till ettan, efter ca 15-20minuter är riset klart utan att ha bränt fast sig i botten. Högvärme? 15-20 minuter? Hur har det då gått med fingret??
*Stintan*
16-07-2010, 08:16
CITAT (Christa @ 15-07-2010, 18:48)  Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"? Nej inte för att jag fuskar någon dag. Som jag sa så är jag ingen fanatiker.
Christa
16-07-2010, 14:18
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2010, 09:16)  Nej inte för att jag fuskar någon dag. Som jag sa så är jag ingen fanatiker. Det är intressant att du flera gånger poängerat att du inte är fanatiker samtidigt som du haft flera aggressiva utfall riktade mot mig när du uppfattar att jag inte delar din uppfattning. För mig är fördömande av allt annat än den egna hållningen just ett uttryck för fanatism. Jag menar då i sammanhang där det inte finns något som är absolut rätt eller fel. Hur ser du själv på detta? Jag är inte ute efter att mucka gräl eller hoppa på dig. Skulle bara vara intressant att höra hur du själv ser på denna paradox.
*Stintan*
16-07-2010, 15:21
CITAT (Christa @ 16-07-2010, 15:18)  Det är intressant att du flera gånger poängerat att du inte är fanatiker samtidigt som du haft flera aggressiva utfall riktade mot mig när du uppfattar att jag inte delar din uppfattning.
För mig är fördömande av allt annat än den egna hållningen just ett uttryck för fanatism. Jag menar då i sammanhang där det inte finns något som är absolut rätt eller fel.
Hur ser du själv på detta? Jag är inte ute efter att mucka gräl eller hoppa på dig. Skulle bara vara intressant att höra hur du själv ser på denna paradox. För det första så är jag ingen hund, det är sådana som gör aggressiva utfall. För det andra har jag inte menat att vara det minsta aggressiv. Sen att jag nämnt ett par gånger att jag inte är någon fanatiker behöver du väl inte ta åt dig av. Jag fördömer ingen, varför skulle jag göra det? Var och en gör som den själv vill men för mig är det viktigt att kunna få vara lite flexibel och inte så låst. Det betyder frihet för mig. Du har frågat mig en del saker som jag därför inte kan svara så kategoriskt på. Du är antagligen mycket mer noggrann än jag, åtminstone när det gäller vissa bitar, och det är nog därför jag ibland undrar hur du menar med dina inlägg.
Christa
16-07-2010, 19:58
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2010, 16:21)  För det första så är jag ingen hund, det är sådana som gör aggressiva utfall. För det andra har jag inte menat att vara det minsta aggressiv. Sen att jag nämnt ett par gånger att jag inte är någon fanatiker behöver du väl inte ta åt dig av. Jag fördömer ingen, varför skulle jag göra det? Var och en gör som den själv vill men för mig är det viktigt att kunna få vara lite flexibel och inte så låst. Det betyder frihet för mig. Du har frågat mig en del saker som jag därför inte kan svara så kategoriskt på. Du är antagligen mycket mer noggrann än jag, åtminstone när det gäller vissa bitar, och det är nog därför jag ibland undrar hur du menar med dina inlägg. Jag tar inte åt mig för att du skriver att du inte är fanatiker. Vad skulle det finnas att ta åt sig i det? Men att skriva att kolhydrater bara är socker och stärkelse och att i princip klassa alla livsmedel som i huvudsak består av kolhydrater som onyttiga är i mina ögon en smula fanatiskt. Det finns många människor på vår jord som lever av en kost som i huvudsak består av kolhydrater. Det är som sagt skillnad på kolhydrater och kolhydrater.
*Stintan*
16-07-2010, 20:24
Nu lägger du ord i min mun som jag inte sagt. Jag har inte klassat alla livsmedel som i huvudsak består av kolhydrater som onyttiga. Ja det är skillnad på snabba och långsamma kolhydrater, har jag påstått något annat?
Christa ... efter att ha läst alla dina funderingar kring mat ... Är det inte jobbigt att leva om man alltid ska tänka på och räkna ut hur mycket mineraler/vitaminer/långsamma/snabba//kolhydrater/proteiner/fett mm ... mat man stoppar i sig innehåller?
Ta inte frågan som kritik ... jag undrar, eftersom både maken och jag alltid ätit det vi tycker om ... i lagoma mängder och ingen av oss har någonsin haft övervikt.
mamamaggan
17-07-2010, 01:22
Oavsett om kolhydraterna är snabba eller långsamma så ger de i alla fall påslag på blodsockret bara olika snabbt .
Christa
17-07-2010, 20:22
CITAT (netha @ 16-07-2010, 22:24)  Christa ... efter att ha läst alla dina funderingar kring mat ... Är det inte jobbigt att leva om man alltid ska tänka på och räkna ut hur mycket mineraler/vitaminer/långsamma/snabba//kolhydrater/proteiner/fett mm ... mat man stoppar i sig innehåller?
Ta inte frågan som kritik ... jag undrar, eftersom både maken och jag alltid ätit det vi tycker om ... i lagoma mängder och ingen av oss har någonsin haft övervikt. Jo det är väldigt jobbigt men jag gör det inte första hand för vikten utan för att jag stressat sönder min ämnesomsättning. Jag har förstadium till diabetes och om jag äter snabba kolhydrater så får jag en massa annan skit också. Genom att jobba med kost och motion så får jag nu färre och färre hälsoproblem. Innan blev det bara fler och fler och jag mådde verkligen skitdåligt. Hade jag inte stressat så på jobbet så hade jag säkert kunnat äta lite friare. Sedan är det också så att kvinnor som passerat klimakteriet lättare drabbas av hälsoproblem. Vi köpte t ex sushi för några år sedan och det var ju massor av vitt ris. Sedan satt vi och såg en film efteråt. Oj vad jag mådde dåligt dagen efter och i flera veckor framöver. Fick dessutom en sådan insulinrekyl så jag vaknade på natten och var vrålhungrig så jag blev tvungen att gå upp och äta en banan. Vad vikten beträffar så började jag gå upp så jag växte ur alla mina kläder och det ville jag inte. Var glad och tacksam för att din hälsa är bra utan att du behöver tänka så mycket på vad du äter. Det är lätt att ta sådant för givet när man inte upplevt något annat. CITAT (*Stintan* @ 12-07-2010, 17:26)  Du gör alltså tvärtemot vad alla rekommenderar idag. Det var nog tur du åt den där kycklingfilén så du fick i dig lite proteiner och aningens fett också. Det var ju en måltid som inte var som du skrev i en annan tråd att du äter i stort sett bara kolhydrater. Tror du på fullt allvar att man mår bra av att bara käka socker och stärkelse? Det var det här jag menade Stintan
Christa
17-07-2010, 20:29
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2010, 17:44)  Vad är det som skulle vara så nyttigt med en massa kolhydrater? Det är ju bara en massa socker och stärkelse. Min kropp passar det inte och därför har jag dragit ner det till ett minimum. Här skriver du också att kolhydrater bara är en massa socker och stärkelse. Jag är inte ute efter att munhuggas. Kunde bara inte låta bli att ta upp diskussionen eftersom just de här uttalandena andas en smula fanatism och att du flera gånger skrivit att någon fanatiker är du inte. När det gäller LCHF så är det ju ganska vanligt att människor som är anhängare till den kosthållningen fördömer den kost som Livsmedelsverket rekommenderar.
CITAT (Christa @ 17-07-2010, 21:22)  Jo det är väldigt jobbigt men jag gör det inte första hand för vikten utan för att jag stressat sönder min ämnesomsättning. Jag har förstadium till diabetes och om jag äter snabba kolhydrater så får jag en massa annan skit också. Genom att jobba med kost och motion så får jag nu färre och färre hälsoproblem. Innan blev det bara fler och fler och jag mådde verkligen skitdåligt.
Hade jag inte stressat så på jobbet så hade jag säkert kunnat äta lite friare. Sedan är det också så att kvinnor som passerat klimakteriet lättare drabbas av hälsoproblem.
Vi köpte t ex sushi för några år sedan och det var ju massor av vitt ris. Sedan satt vi och såg en film efteråt. Oj vad jag mådde dåligt dagen efter och i flera veckor framöver. Fick dessutom en sådan insulinrekyl så jag vaknade på natten och var vrålhungrig så jag blev tvungen att gå upp och äta en banan.
Vad vikten beträffar så började jag gå upp så jag växte ur alla mina kläder och det ville jag inte.
Var glad och tacksam för att din hälsa är bra utan att du behöver tänka så mycket på vad du äter. Det är lätt att ta sådant för givet när man inte upplevt något annat. Det var det här jag menade Stintan Ok, då förstår jag. Tack o lov så kan man ju bromsa diabetes med kost och motion, om man upptäcker risk i tid.
*Stintan*
17-07-2010, 22:05
CITAT (Christa @ 17-07-2010, 21:29)  Här skriver du också att kolhydrater bara är en massa socker och stärkelse.
Jag är inte ute efter att munhuggas. Kunde bara inte låta bli att ta upp diskussionen eftersom just de här uttalandena andas en smula fanatism och att du flera gånger skrivit att någon fanatiker är du inte.
När det gäller LCHF så är det ju ganska vanligt att människor som är anhängare till den kosthållningen fördömer den kost som Livsmedelsverket rekommenderar. Vad är det för fel att säga att kolhydrater är en massa socker och stärkelse? Det är ju sant. Livsmedelsverkets rekommenadationer är väl inte så mycket att hänga i julgran med tanke på all skit dom godkänner att maten får innehålla. Det är faktiskt inte bara folk som äter LCHF som är kritiska till Livsmedelsverket. Vems ärenden går dom tror du? Jag har kollat väldigt mycket vad maten innehåller då jag handlat och det är ingen rolig läsning.
Biggan_
17-07-2010, 22:42
En länk om farliga kolhydrater. Kolhydrater kan ge hjärtinfarkt
Christa
18-07-2010, 09:04
CITAT (*Stintan* @ 17-07-2010, 23:05)  Vad är det för fel att säga att kolhydrater är en massa socker och stärkelse? Det är ju sant.
Livsmedelsverkets rekommenadationer är väl inte så mycket att hänga i julgran med tanke på all skit dom godkänner att maten får innehålla. Det är faktiskt inte bara folk som äter LCHF som är kritiska till Livsmedelsverket. Vems ärenden går dom tror du? Jag har kollat väldigt mycket vad maten innehåller då jag handlat och det är ingen rolig läsning. Om det nu inte finns något nyttigt i kolhydrater så vad menar du att det beror på att människor kan leva på i huvudsak grönsaker och må bra av det? Det går ju bra att leva på LCHF också men själv vill jag kunna odla min mat och jag älskar frukt och bär. Vilken mat som är lättast att äta utan att få för mycket energi beror ju också på hur vältränad man är och hur mycket man rör sig. Det vi är överens om är att det skall vara fullvärdig mat och inte en massa raffinerat skräp eller mat med en massa tillsatser. Jag har läst innehållsförteckningar och undvikit tillsatser ända sedan 1978 när jag flyttade till eget hushåll.
*Stintan*
18-07-2010, 10:20
Men alla grönsaker är ju inte bara kolhydrater. Det är skillnad på en potatis och en aubergin t.ex. Jag gillar också frukt och bär och äter det också. Särskilt när det är säsong. LCHF strider ju inte på något sätt mot att man vill odla delar av sin mat själv. Men som sagt man ska såklart göra det som passar en själv bäst. Jag blev bara så förvånad att du kör på så mycket kolhydrater.
Skillnaden på din och min kost är att jag äter mer fett i form av smör och grädde än vad du gör. Eftersom jag gör det så måste jag dra ner på kolhydraterna annars skulle fettet lagras i kroppen istället för att förbrännas. Hela vitsen är att kroppen ska ställa om sig till att inte använda kolhydrater utan fett som energi. Att folk är feta beror i allmänhet på att man äter både en massa kolhydrater och fett.
Alla är väl numera överens om att socker inte är bra och då är ju enklaste sättet att minska ner sockerintaget att dra ner på kolhydraterna. Så ser jag på det och det passar mig. Matlagningen har blivit mycket enklare, jag behöver inte äta lika mycket som förr för att bli mätt och jag håller mig mätt längre. Sockersuget är borta likaså åker inte blodsockret berg- och dalbana. Jag är varken vältränad eller rör mig särskilt mycket nu för tiden tyvärr.
tillägg: Jatg vet inte hur människor mår som lever på bara kolhydrater.
Christa
18-07-2010, 11:32
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:20)  Men alla grönsaker är ju inte bara kolhydrater. Det är skillnad på en potatis och en aubergin t.ex. Jag gillar också frukt och bär och äter det också. Särskilt när det är säsong. LCHF strider ju inte på något sätt mot att man vill odla delar av sin mat själv. Men som sagt man ska såklart göra det som passar en själv bäst. Jag blev bara så förvånad att du kör på så mycket kolhydrater.
Skillnaden på din och min kost är att jag äter mer fett i form av smör och grädde än vad du gör. Eftersom jag gör det så måste jag dra ner på kolhydraterna annars skulle fettet lagras i kroppen istället för att förbrännas. Hela vitsen är att kroppen ska ställa om sig till att inte använda kolhydrater utan fett som energi. Att folk är feta beror i allmänhet på att man äter både en massa kolhydrater och fett.
Alla är väl numera överens om att socker inte är bra och då är ju enklaste sättet att minska ner sockerintaget att dra ner på kolhydraterna. Så ser jag på det och det passar mig. Matlagningen har blivit mycket enklare, jag behöver inte äta lika mycket som förr för att bli mätt och jag håller mig mätt längre. Sockersuget är borta likaså åker inte blodsockret berg- och dalbana. Jag är varken vältränad eller rör mig särskilt mycket nu för tiden tyvärr.
tillägg: Jatg vet inte hur människor mår som lever på bara kolhydrater. Jag har försökt att avstå från bröd eftersom jag inte mår bra av det. Jag tycker dock att det är svårt att få ihop det. Vad kan man t ex ha med sig som matsäck om man är ute i skogen om man inte skall äta bröd? De perioder jag avstått brödet har jag haft med mig en burk makrill och majs och ärter. Majs är ju väldigt stärkelserikt så det vet jag inte om man får äta om man äter LCHF. Under svamp och bärsäsongen när vi är mycket ute i skogen blir jag emellertid väldigt trött på denna matsäck. Kladdigt är det också och en burk att ta hand om. Ett par mackor i ryggsäcken är väldigt lättvint. Att inte använda bröd kräver också en massa planering. Vad jag än äter till frukost så klarar jag mig inte fram till lunch. Vi går upp klockan 6 även när vi är lediga och även om vi äter lunch halv tolv så blir det ju rätt många timmar. Bönor funkar bra men ibland blir jag trött på det också. Följer man Annika Dahlqvists definition på LCHF så tror jag inte man får äta bönor heller. Har du några förslag på vad man kan äta de måltider som inte är lagad mat?
*Stintan*
18-07-2010, 12:03
Ja bröd är nog det som man saknar mest kanske men jag bakar en variant i micron på mandel, nötter och kokosflingor (eller bara något av det), ägg och lite bakpulver. Det funkar jättebra med gott pålägg. Man kan rulla in saker i salladsblad så det blir som knyten. Ost är användbart till mycket. Ett ägg eller en pannbiff. Det är egentligen bara fantasin som sätter stopp för vad man kan hitta på. Det blir ju en vana så inte tycker jag det krävs så mycket planering. När jag lagar mat så lagar jag mycket och stoppar i frysen. Därför behöver jag inte lägga ner många minuter om dan på att laga mat. Ta fram o värma bara eller äta något kallt. Äter när jag är hungrig så det blir inga bestämda tider.
Alexander-VG-zon3
18-07-2010, 12:08
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 13:03)  Ja bröd är nog det som man saknar mest kanske men jag bakar en variant i micron på mandel, nötter och kokosflingor (eller bara något av det), ägg och lite bakpulver. kan du inte skriva mer i detalj hur du bakar detta ? har du fler likande recept ? jag har funderat att börja med LCHF, men det jag tycker svårt är att ''skapa'' en frukost. flingor och bröd går ju bort. frukt och bär har ju socker. som det är nu äter jag allt men undviker tillsatser.
Chamomille
18-07-2010, 12:25
Kycklingsallad med ett kokt ägg och en mumsig dressing på creme fraishe. Perfekt att ha med sig ut i skogen. Gott är det också  Frukost ägg och bacon, kokt ägg och en smootie, en hemmagjord mysli med yoghurt...t.ex.
*Stintan*
18-07-2010, 12:36
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 13:08)  kan du inte skriva mer i detalj hur du bakar detta ?
har du fler likande recept ?
jag har funderat att börja med LCHF, men det jag tycker svårt är att ''skapa'' en frukost. flingor och bröd går ju bort. frukt och bär har ju socker.
som det är nu äter jag allt men undviker tillsatser. http://www.receptbankenskokbok.se/ scrolla ner så ligger det under "Low carb mat" där kan du också lägga in dina egna recept och dela med dig eller ställa frågor fast jag vet inte hur fort man får svar
Christa
18-07-2010, 15:09
Jag åt en hel del ägg i vintras men då bildades små fettkulor ovanför ögonen. Ost mår jag inte bra av och det är inte alltid som jag tål laktos. Vi gjorde ostgratineard blomkål och det sa swosh så blomkål är nog snabba kolhydrater.
Jag får nog fortsätta min strategi för att öka min energiomsättning istället. Mitt mål är att ha bättre fysik när jag är 60 än vad jag hade när jag var 40 år.
Jag tror inte det är bra att hålla på att skifta mellan fett och kolhydrater som huvudsakliga bränsle så jag får nog gneta på i den riktning jag slagit in på.
Kanske kan man baka något bröd som innehåller någon grönsak. Jag skall sätta en surdeg med enbart fullkornsråg ikväll och se hur det känns. Brukar gå bättre än köpebröd i alla fall. Speciellt om jag låter bli ost som pålägg.
*Stintan*
18-07-2010, 15:38
Att man skulle få fettkulor ovanför ögonen av ägg har jag aldrig hört talas om Kolhydrater i blomkål per 100gr är 3,9gr så hur det skulle påverkat så mycket har jag svårt att förstå. Blomkål och broccoli har väl lågt GI så inte så mycket snabba kolhydrater där inte. Själv äter jag massor med kål av olika slag. Måste vara besvärligt om det är så mycket du inte kan äta utan att få "biverkningar". Nej jag tror inte heller man ska hålla på och skifta hur mycket som helst. Du kan ju ha riven morot i brödet.
Alexander-VG-zon3
18-07-2010, 16:24
CITAT (Chamomille @ 18-07-2010, 13:25)  Frukost ägg och bacon, kokt ägg och en smootie, en hemmagjord mysli med yoghurt...t.ex. bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser. ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid. eller får man köra sin vanliga frukost och LCHF resten av måltiderna. CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 13:36)  http://www.receptbankenskokbok.se/ scrolla ner så ligger det under "Low carb mat" tusen tack för länken, där var ju mycket
Christa
18-07-2010, 16:31
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 17:24)  bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser. ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid. eller får man köra sin vanliga frukost och LCHF resten av måltiderna. tusen tack för länken, där var ju mycket  Om du får ett högt insulinsvar av frukosten så är det inte tillrådligt att äta en massa fett resten av dagen. Speciellt inte mättat fett. För att LCHF skall fungera så måste man dessutom ställa om kroppen så att den använder fett som huvudsakligt bränsle. Eftersom alla celler fördrar kolhydrater om de får det så måste man hålla nere dem så att kroppen använder fett för att inte få energibrist. Då får du också mer fettförbrännande enzymer i blodet och det gör att kroppen lättare använder fett som bränsle.
*Stintan*
18-07-2010, 16:32
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 17:24)  bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser. ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid. eller får man köra sin vanliga frukost och LCHF resten av måltiderna. tusen tack för länken, där var ju mycket  Varför ska du börja med LCHF?
*Stintan*
18-07-2010, 16:37
CITAT (Christa @ 18-07-2010, 17:31)  Om du får ett högt insulinsvar av frukosten så är det inte tillrådligt att äta en massa fett resten av dagen. Speciellt inte mättat fett. När blev halsbränna detsamma som högt insulinsvar? Man ska inte äta som vanligt ett mål om dagen och resten LCHF, då fungerar det inte, då faller hela idén med LCHF. Mättat fett är det bästa fettet!
Alexander-VG-zon3
18-07-2010, 16:41
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:32)  Varför ska du börja med LCHF? jag har läst en massa fantastiska saker att det är bra för en, för min del gäller det humör, sömn, astma, magen. huruvida det egentligen funkar för just mig vet jag inte. det jag äter nu ''mår'' jag bra på eller ja jag skulle ju nog kunna MÅ ännu bättre. det jag nog kommer ha svårt med är att ge upp pasta. dock äter jag ju redan nu mycket fett, men ockås pasta, flingor, bröd, och övrigt socker.
Chamomille
18-07-2010, 16:42
CITAT (flaxss @ 18-07-2010, 17:24)  bacon går inte äta för min del, dels får jag halsbränna av att äta kött tidigt dels innehåller bacon tillsatser.
ägg har jag svårt för att äta till frukost. även om jag ibland kan äta det så är det nog inget jag skulle göra alltid.
eller får man köra sin vanliga frukost och LCHF resten av måltiderna. Vet inte om du såg det, men förslagen var ju fler än bara bacon och ägg. Sen kan du ju baka bröd på dinkel vilket är ett bra alternativ till vitt mjöl. Sen finns en del fullkornsbröd i affären som inte är så illa. En sån brödskiva om dagen skadar inte.
Alexander-VG-zon3
18-07-2010, 16:44
CITAT (Christa @ 18-07-2010, 17:31)  Om du får ett högt insulinsvar av frukosten så är det inte tillrådligt att äta en massa fett resten av dagen. Speciellt inte mättat fett.
För att LCHF skall fungera så måste man dessutom ställa om kroppen så att den använder fett som huvudsakligt bränsle. Eftersom alla celler fördrar kolhydrater om de får det så måste man hålla nere dem så att kroppen använder fett för att inte få energibrist. Då får du också mer fettförbrännande enzymer i blodet och det gör att kroppen lättare använder fett som bränsle. jo det förstår jag att man får vänja kroppen, men då är det kanske ingen bra ide att äta ''vanlig frukost'' och sedan köra LCHF resten av dagen. tycker bara det är så svårt just under frukosten. svårt att hitta nåt att äta. just nu har jag tröttnat på bröd och äter bara flingor och juice. innan åt jag blandat både bröd och flingor och yoghurt.
*Stintan*
18-07-2010, 16:50
Men flaxss, börja med att dra ned på övrigt socker och bröd. Har du kollat om du tål gluten? (tänkte på magen)
Alexander-VG-zon3
18-07-2010, 16:59
CITAT (Chamomille @ 18-07-2010, 17:42)  Vet inte om du såg det, men förslagen var ju fler än bara bacon och ägg. Sen kan du ju baka bröd på dinkel vilket är ett bra alternativ till vitt mjöl. Sen finns en del fullkornsbröd i affären som inte är så illa. En sån brödskiva om dagen skadar inte. tack för förslag hemma gjord müsli lät ju bra och kanske ett grovt/fullkornsbröd (grovtbröd äter jag ibland sen innan). borde kanske funka som frukost. CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:50)  Men flaxss, börja med att dra ned på övrigt socker och bröd. Har du kollat om du tål gluten? (tänkte på magen) magen är känslig för övrigt men annars så mår jag dåligt på mjölkprodukter (ost och smör går bra). som mjölkalternativ har jag sojadryck till flingor. gluten har jag inte kollat, dock har jag inga problem med pasta eller bröd det brukar jag inte må dåligt av och pasta äter jag mycket. det ända som händer är att jag kan få halsbränna eller hicka av bröd ibland. (ber om ursäkt för att jag skriver offtopic).
Christa
18-07-2010, 16:59
CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 17:50)  Men flaxss, börja med att dra ned på övrigt socker och bröd. Har du kollat om du tål gluten? (tänkte på magen) Just bröd är en kinkig historia. Det kan stå fullkorn och det kan stå grovt bröd på förpackningen men likt förbaskat innehåller det finsiktat vetemjöl. Surdegsbröd med hela korn och utan finsiktat vetemjöl är det bästa brödet om man skall äta bröd men det är inte lätt att få tag på. Gröt är bättre än råa flingor. Gröt har mycket lägre GI
Gossen Ruda
18-07-2010, 22:12
Alldeles för sent att skriva inlägg egentligen, men om nu bröd är så illa för kroppen, den beryktade Medelhavsdieten som skall vara så bra innehåller inte den en massa bröd?
I mededlhavsdieten är väl potatisen utbytt mot bröd.
netaave
18-07-2010, 23:06
CITAT (Christa @ 15-07-2010, 18:48)  Märker du av några negativa effekter när du "fuskar"? Det har jag aldrig märkt. Har man bara ett tillräckligt kallt kylskåp och kyler av resterna direkt efter maten så förstår jag inte varför det skulle bli dåligt. Sedan vet jag inte hur många dagar man kan spara det. Nu skall jag äta ris som jag sparat sedan lunchen. På vilket sätt menar du att det skulle bli dåligt om man sparar det några dagar i kylen?
Mamma brukade göra makaronipudding av överbliven pasta. Spelar ingen roll om du kyler det direkt, såg i ett TV-program i vintras att det bildas ett ämne i det som är cancerframkallande och i sjukhusköket är det regler för att pasta och ris aldrig sparas utan ska kastas har jag hört av svägerskan som jobbade där. Jag har också alltid sparat det men nu försöker jag göra i ordning precis i stället. Tycker inte heller att det blir så bra uppvärmt
När vi varit i Grekland o Spanien får man alltid ris till pomes fritten men med grönsaker i !Ris ska vara nykokt gör matlådor men då ska det kylas snabbt och in i frysen.att koka ris ja det beror på vad för sort man kokar,Basmati och Jasmine då är det en halv liter vatten till 3 deciliter ris,men om du kokar vanligt då är det mer vatten och längre koktid,eller som jag fick tag i Paellaris då tar det 30-40 minuter att koka.Allt ris ska tvättas innan kokning det ska sköljas tills vattnet blir klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|