|
*Stintan*
27-07-2010, 11:49
CITAT (Anki på Öland @ 27-07-2010, 11:54)  Egentligen en ganska fånig diskussion..... Naturligtvis pinkar inte alla katter på grannens dynor, använder grannens rabatter som toalett eller promenerar in till icke-kattägare och stör. Likaväl som alla hundar inte bits, alla hundägare inte slänger plastpåsen i buskarna, alla katter inte trivs ensamma, alla katter inte vantrivs inomhus osv. osv. Det är ju dom som gör det diskussionen gäller! Du som bor så att du kan ha katt ute utan att den förolyckas eller stör grannarna och där grannarna gillar din katt skall ju vara jätteglada för det, men för den skull behöver man ju inte försvara alla katter och kattägare blint, likaväl som jag inte säger att ALLA plockar upp efter sina hundar bara för att jag alltid gör det. Diskussionen gäller ju dom katter som på olika sätt inkräktar på sina grannars frihet och faktiskt stör dom! Att försvara det med att dom tar grannens möss är ju också ett val man gör, jag väljer att, om jag nu har problem med möss, bekämpa dom på annat sätt. Ni som försvarar kattens frihet blint menar ni faktiskt att det är upp till den som gjort valet att inte ha katt att försvara sig mot omgivningens katter - inte den som valt att skaffa katt som faktiskt skall se efter sitt djur? Anki  Exakt!
ängsvädd
27-07-2010, 13:08
Tack amaira för att du tar upp detta! Jag har också nämnt problemet tidigare. Själv älskar jag katter, har haft flera själv under årens lopp men inser nu vilken skada de gör i vår natur, när det blir obalans och det blir för många av vårt goserovdjur som går och dödar diverse olika djurarter, även de som är utrotningshotade  Sele är en bra lösning, i flerbostadshus innätad balkong, på tomter inhägnad för katten så att den inte kan jaga på för stora områden. Och kom ihåg - jag äääälskar katter och skulle hemskt gärna vilja ha några igen, men det är ingen bra kombination med mina fåglar - jag har också fått jaga ut katter som kommit i mitt hem och lagt sig på utomhusvoljären - jag fräser åt dem - det tar skruv vill jag lova. Jag är en för stor naturvän för att vilja att mina katter ska gå ut i naturen och plåga och döda fågelungar och annat - det funkar helt enkelt inte för mig. En lag som reglerar hållandet av katter vore välkommet.
Bra inlägg, Ängsvädd! Att inte vilja låta hur många katter som helst härja fritt i ens omgivningar handlar ju faktiskt inte om ifall man tycker om katter eller inte. Jag älskar också katter och kramar gärna om en mjuk liten misse. Tyvärr tycks det finnas många som inte ser skilnaden mellan hat/rädsla och att ha åsikter, det har jag märkt om både katter och hundar. Många "vet" ju att jag är hundrädd - visst blir jag rädd när en stor, lös hund rusar fram och hoppar och skäller, men det finns också hundar jag tycker mycket om. Däremot är det min bestämda åsikt att hundar inte ska få springa lösa i skogen under vår och försommar, med tanke på de vilda djuren och deras ungar. Det är ägarna som har ansvar för vad deras katter och hundar ställer till med, inte djuren som bara följer sina instinkter.
Olle
Whiskuchi
27-07-2010, 15:10
CITAT (Motti @ 22-07-2010, 23:58)  om man går in på Kattwebbplatser= katttidningar på webben och läser,då ser man vilka problem innekattsägare har med katter som kissar i sängar på möbler på golv bajsar överallt klöser sönder möbler skriker på nätterna osv osv.Har aldrig hänt här inte en möbel sönderklöst inget kiss inne inget bajs i sängar osv inte på 9 år har det hänt här,katter är inte avlade för att hållas instängda,att kissa på allt och bajsa inne är kattens sätt att tala om att de inte trivs med sin tillvaro,det är en ren protest mot att hållas instängd och inte få leva ut det naturliga som ligger i kattens gener.Det finns vissa kattraser som är avlade för att hållas innomhus men där ingår inte huskatten.Vi måste lära oss att välja kattras efter hur vi lever precis som vi väljer hundras,vi ska annpassa oss efter katten, katten ska inte bara annpassa sig efter hur vi lever.I dag finns det lag på att även katter ska ha daglig tillsyn,tre gånger om dagen minst!hur många katter har det ?vet många katter som blir lämnade hemma under semestrar ensamma utan tillsyn.I dag har katten samma rätt till omvårdnad som hunden och ingen lämnar väl en hund ensam från 7-5 !eller? Det har bara hänt en gång här på tio år och det var när jag råkade stänga in en av katterna i sovrummet hela dagen. Då kissade hon i sängen. De klöser inte på möblerna utan på sina klösmöbler, har aldrig bajsat bredvid lådan och skriker aldrig på nätterna. Lagen säger f.ö. tillsyn två ggr/dygn, inte tre. Och till sist - ja, katten har samma rätt till omvårdnad som hunden. Hur rimmar det med att släppa ut den utan tillsyn?
malcolm
27-07-2010, 18:44
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2010, 11:08)  PROTEST!!!  men håller med dig när det gäller upplockandet, det är bedrövligt. Jag tror inte att innekatter, som inte vet något annat, mår dåligt av att aldrig få springa lösa ute. Vår katt som vi tog över för drygt ett år sedan hade varit innekatt i hela sitt liv (ca. 1 år) och tanken var väl från början att hon skulle fortsätta att vara det hos oss också, vi köpte sele och koppel men det fungerade inte alls. Så fort hon såg en glipa i ytterdörren smet hon ut vilket kullkastar teorin om att ett djur vad det än må vara som inte vet om något annat trivs med sin tillvaro. Alla varelser vill ha sin frihet och blir/är inte alls lyckliga i det begränsade utrymmet som tex. en lägenhet kan utgöra. Säg den undulat som stannar i sin bur om man öppnar dörren eller den hamster som inte beger sig ut på äventyr om den har chansen. Jag säger inte att jag försvarar ALLA lösgående katter och är fullt medveten om att det finns sådana som ställer till problem för grannarna men de är inte värre än dessa mopedungdomar som sätter ut en fot när de passerar brevlådan och knycklar till den. Jag har bott i detta radhus sedan -87 och haft katter på tomten och ibland även inomhus men aldrig stört mig på dem men sedan vi skaffade egen katt har inga främmande missar visat sig här och möss och råttor håller sig undan. Radhusområdet där jag bor är rätt litet, bara 15 hushåll och alla vet vilka husdjur som hör hemma var så vore det så att vår katt störde några grannar så skulle jag snart få veta det. Tycker också att det är motsägelsefullt när man säger att lösa katter på landet är okej men inte i samhällen, tvivlar på att katter på landsbygden bara håller sig i ladugårdar och stall för att fånga råttor och möss utan de tar även fåglar och annat när de har chansen. Jag bor nästan som på landet även om det bara tar en kvart in till Sthlms City, här finns en stor äng strax intill och det är bara ett par minuters promenad till skogen och sjön. Är övertygad om att vår katt lever ett bra mycket bättre liv nu än vad hon gjorde innan hon flyttade hem till oss och hennes päls är både tätare och glansigare nu än för ett år sedan. [attachment=52905:sovsaga.JPG]
ängsvädd
27-07-2010, 19:47
Det är ju det att det måste vara en balans mellan rovdjur och bytesdjur. I vissa områden är det så mycket katter så att de dammsuger naturen på bytesdjur. Det är ju antalet katter per ytenhet som avgör hur krtiskt det blir för bytesdjuren.
Där jag bor har var och varannan granne katt, många har flera stycken. Marklevande fåglar som sädesärla exvis har inte en chans här.
*Stintan*
27-07-2010, 19:51
CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 19:44)  Vår katt som vi tog över för drygt ett år sedan hade varit innekatt i hela sitt liv (ca. 1 år) och tanken var väl från början att hon skulle fortsätta att vara det hos oss också, vi köpte sele och koppel men det fungerade inte alls. Så fort hon såg en glipa i ytterdörren smet hon ut vilket kullkastar teorin om att ett djur vad det än må vara som inte vet om något annat trivs med sin tillvaro. Alla varelser vill ha sin frihet och blir/är inte alls lyckliga i det begränsade utrymmet som tex. en lägenhet kan utgöra. Säg den undulat som stannar i sin bur om man öppnar dörren eller den hamster som inte beger sig ut på äventyr om den har chansen.
Jag säger inte att jag försvarar ALLA lösgående katter och är fullt medveten om att det finns sådana som ställer till problem för grannarna men de är inte värre än dessa mopedungdomar som sätter ut en fot när de passerar brevlådan och knycklar till den. Jag har bott i detta radhus sedan -87 och haft katter på tomten och ibland även inomhus men aldrig stört mig på dem men sedan vi skaffade egen katt har inga främmande missar visat sig här och möss och råttor håller sig undan. Radhusområdet där jag bor är rätt litet, bara 15 hushåll och alla vet vilka husdjur som hör hemma var så vore det så att vår katt störde några grannar så skulle jag snart få veta det.
Tycker också att det är motsägelsefullt när man säger att lösa katter på landet är okej men inte i samhällen, tvivlar på att katter på landsbygden bara håller sig i ladugårdar och stall för att fånga råttor och möss utan de tar även fåglar och annat när de har chansen. Jag bor nästan som på landet även om det bara tar en kvart in till Sthlms City, här finns en stor äng strax intill och det är bara ett par minuters promenad till skogen och sjön. Är övertygad om att vår katt lever ett bra mycket bättre liv nu än vad hon gjorde innan hon flyttade hem till oss och hennes päls är både tätare och glansigare nu än för ett år sedan.
[attachment=52905:sovsaga.JPG] Fast du såg väl vad jag protesterade emot? Det hade ju inte ens med katter att göra. Du behöver väl knappast försvara hur du håller din katt eftersom den tycks tillhöra dem som inte är störande för andra och du håller efter den. Tyvärr gör inte alla det och det är det som är så beklagligt. Jo Malcolm på vissa ställen är det ett stort problem med lösspringade katter, vissa har inte ens ett hem utan är bara utsläppta okastrerade. Katthemmen och jourhemmen är överfulla av hemlösa katter. Okastrerade hankatter som markerar så det stinker lång väg och okastrerade honkatter som får ungar i något uthus är ett stort problem som man inte kan blunda för.
Bengalow
27-07-2010, 20:11
Hur f-n kan du jämföra katter med undulater eller hamstrar, Malcolm? Om man öppnar burdörren...ha! Det var den grövsta liknelsen jag har hört. Varför säger du inte något som "-att släppa slavar lösa, då hade dom sprungit bort!" - lika dumt! En katt BEHÖVER INTE att gå fri, like lite som en hund. Du snackar sk-t, bara för att försvara ditt eget viljelösa beteende... Hålla reda på grannarnas råttor, bah! - jag har aldrig sett en katt komma släpandes på en råtta, men däremot många gånger på fågellik. Förresten heter lagen "Tillsyn av hund och katt", och det betyder att kattägare har lika stor skyldighet att hålla reda på sina katter som hundägare sina hundar. Jag skulle vilja se den människa som inte åker till lasarettet, när man blivit biten eller riven av en ilsken katt! Kom inte och snacka om att katter inte kan skada människor när det gäller!
malcolm
27-07-2010, 20:32
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2010, 20:51)  Fast du såg väl vad jag protesterade emot? Det hade ju inte ens med katter att göra.
Du behöver väl knappast försvara hur du håller din katt eftersom den tycks tillhöra dem som inte är störande för andra och du håller efter den. Tyvärr gör inte alla det och det är det som är så beklagligt. Jo Malcolm på vissa ställen är det ett stort problem med lösspringade katter, vissa har inte ens ett hem utan är bara utsläppta okastrerade. Katthemmen och jourhemmen är överfulla av hemlösa katter. Okastrerade hankatter som markerar så det stinker lång väg och okastrerade honkatter som får ungar i något uthus är ett stort problem som man inte kan blunda för. Jag vidhåller fortfarande att det är småhundar som är de mest aggressiva och biter flest människor även om de inte förororsakar så stora skador med sina bett, en dvärgpudel tex. lär inte döda någon men kan ändå åsamka en hel del bevär hos den som blir biten. Ett par km hemifrån fanns för ett par år sedan en koloni med vilda katter som många retade sig på och diskussionerna gick heta i lokaltidningem huruvida de skulle få leva eller inte. Många ställde ut mat till dem annars skulle de inte ha överlevt så länge som de gjorde men till slut gjorde kommunen en insats och utrotade flocken. det är INTE denna typ av katter jag försvarar utan sådana missar som min som inte gör en männniska förnär.
malcolm
27-07-2010, 20:39
CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 21:11)  Hur f-n kan du jämföra katter med undulater eller hamstrar, Malcolm? Om man öppnar burdörren...ha! Det var den grövsta liknelsen jag har hört. Varför säger du inte något som "-att släppa slavar lösa, då hade dom sprungit bort!" - lika dumt! En katt BEHÖVER INTE att gå fri, like lite som en hund. Du snackar sk-t, bara för att försvara ditt eget viljelösa beteende... Hålla reda på grannarnas råttor, bah! - jag har aldrig sett en katt komma släpandes på en råtta, men däremot många gånger på fågellik. Förresten heter lagen "Tillsyn av hund och katt", och det betyder att kattägare har lika stor skyldighet att hålla reda på sina katter som hundägare sina hundar. Jag skulle vilja se den människa som inte åker till lasarettet, när man blivit biten eller riven av en ilsken katt! Kom inte och snacka om att katter inte kan skada människor när det gäller! DU är den som snackar SK*T, INTE jag!
ängsvädd
27-07-2010, 20:43
CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:32)  Jag vidhåller fortfarande att det är småhundar som är de mest aggressiva och biter flest människor även om de inte förororsakar så stora skador med sina bett, en dvärgpudel tex. lär inte döda någon men kan ändå åsamka en hel del bevär hos den som blir biten.
Ett par km hemifrån fanns för ett par år sedan en koloni med vilda katter som många retade sig på och diskussionerna gick heta i lokaltidningem huruvida de skulle få leva eller inte. Många ställde ut mat till dem annars skulle de inte ha överlevt så länge som de gjorde men till slut gjorde kommunen en insats och utrotade flocken. det är INTE denna typ av katter jag försvarar utan sådana missar som min som inte gör en männniska förnär. Men bytesdjuren tar den och det är ju det som amaira tog upp - hur vårt goserovdjur påverkar naturen och även bytesdjur i fångenskap.
malcolm
27-07-2010, 20:44
CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 21:11)  Det var den grövsta liknelsen jag har hört. Varför säger du inte något som "-att släppa slavar lösa, då hade dom sprungit bort!" - lika dumt! Klart att slavar hade rymt om de haft chansen, en minst sagt dålig jämförelse, Människor är också djur och vill ha sin frihet, köra bil och döda massor med djur med sina fordon verkar dock accepterat. Otaliga fåglar har dött i min kylargrill och jag har även dödat ett rådjur med min bil men det verker inte spela någon roll.
Jag har tidigare haft jättestora problem med lösspringande katter…..men nu är det ganska lugnt. Nån enstaka bara….resten är ihjälkörda.
Vad jag inte förstår är hur kattägarna vågar släppa ut sina älsklingar utan tillsyn. Om inte kattägaren förstår vad den utsätter katten för borde väl någon djurskyddsparagraf träda in. Fy sjutton vad katter kan råka illa ut!
Mina närmaste grannars 5 kattor kördes ihjäl förra året. De dog minsann inte direkt utan fick plågas lång tid innan ”någon” förbarmade sig och slog ihjäl stackarna.
Oförståndiga och sadistiska ungar har fångat och plågat kattor. Det har hänt att de t.ex. bränts levande.
Risken att katten blir instängd och törsta och svälta ihjäl.
Sen har vi ju även risken att katten väljer att dra och flytta in till någon annan.
/Anki
ängsvädd
27-07-2010, 22:48
CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:44)  Klart att slavar hade rymt om de haft chansen, en minst sagt dålig jämförelse, Människor är också djur och vill ha sin frihet, köra bil och döda massor med djur med sina fordon verkar dock accepterat. Otaliga fåglar har dött i min kylargrill och jag har även dödat ett rådjur med min bil men det verker inte spela någon roll. Klart att det spelar roll. Jag lägger min röst på det parti som vill ha mer kollektivtrafik och mindre bilism, färre vägutbyggnader.
Bengalow
27-07-2010, 22:53
Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa!
Om nu småhundar bitts så beror det på dåliga ägare !har en vänninna som har två små hundar en Yorkshier Terrier en korsning Ciuwawa + Yorkshier båda är helt underbara !för att de är fostrade !alla tror att minihundar inte behöver fostras,synd ägarens problem !gäller alla hundar,Alla hundar behöver en Alfa ledare oavset storlek .Faktiskt enligt statestik så är risken att bli biten av en Golden störst,större risk än att bli biten av en Rothwiler  finns massor av sönderavlade hundar med dåligt psyke. och en himmla massa dåliga hundägare.
malcolm
28-07-2010, 21:12
CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 23:53)  Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa! Stick och brinn!
Bengalow
28-07-2010, 21:29
Om du hade köpt en raskatt för låt oss säga 5-8000,- hade du låtit den löpa ut när den ville då också? Det är ju samma slags djur med samma "instinkt". Jag brinner efter svar!
*Stintan*
28-07-2010, 21:31
CITAT (Motti @ 28-07-2010, 03:55)  Om nu småhundar bitts så beror det på dåliga ägare !har en vänninna som har två små hundar en Yorkshier Terrier en korsning Ciuwawa + Yorkshier båda är helt underbara !för att de är fostrade !alla tror att minihundar inte behöver fostras,synd ägarens problem !gäller alla hundar,Alla hundar behöver en Alfa ledare oavset storlek .Faktiskt enligt statestik så är risken att bli biten av en Golden störst,större risk än att bli biten av en Rothwiler  finns massor av sönderavlade hundar med dåligt psyke. och en himmla massa dåliga hundägare. Jag har en liten hund. Den bits inte men någon alfaledare är jag för den skull inte och behöver inte vara! Vi samarbetar! Självklart måste alla hundar oavsett storlek lära sig vad som är OK och inte. Vilka alla är som tror att småhundar inte behöver det vet jag inte men det är knappast hundägarna själva. (F`låt OT)
Platinum
28-07-2010, 22:01
CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:32)  Jag vidhåller fortfarande att det är småhundar som är de mest aggressiva och biter flest människor även om de inte förororsakar så stora skador med sina bett, en dvärgpudel tex. lär inte döda någon men kan ändå åsamka en hel del bevär hos den som blir biten. Får jag fråga vad du relaterar det till? Småhundar är inte aggressivare än stora hundar, hur en hund beter sig beror helt och hållet på hundföraren och det betyder då inte nödvändigtvis den som äger hunden utan den som rastar hunden när så behövs. Småhundar är intensivare ja, men aggressivare nej. Har vuxit upp med tax och småstövare och rastat både schäfrar, dobermanns och bullmastiffer så jag har sett skillnader i personlighet ja, men olika grad av aggressivitet absolut inte. CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:32)  Ett par km hemifrån fanns för ett par år sedan en koloni med vilda katter som många retade sig på och diskussionerna gick heta i lokaltidningem huruvida de skulle få leva eller inte. Många ställde ut mat till dem annars skulle de inte ha överlevt så länge som de gjorde men till slut gjorde kommunen en insats och utrotade flocken. det är INTE denna typ av katter jag försvarar utan sådana missar som min som inte gör en männniska förnär. Själv har jag precis skaffat katter igen efter några år som adoptant av vildkatt. Det var ett tufft beslut, Tusse vi hade innan följde med huset, en efterlämnad sommarkatt som den tidigare husägaren adopterat och vi kunde ju inte svika det löfte denne ingivit....faktiskt utökade vi det, den fick ett vinterhus. Men så ett år kom den inte mer och vi konstaterade med tiden att det var inte könshormonerna som styrde utan antingen tidens eller trafikens lag. Nyligen tog vi iallafall beslut om att det skulle tillkomma två småmissar vid sidan om kaniner och akvariefiskar och dem tycker vi mycket om. Grannen nästan mer...han hoppas de tar sork (så stora är de inte än). Till trådskaparen, jag skulle inte acceptera att mina kattungar gick in i ditt hus och nosade runt musburarna. Jag tycker om möss med så länge de inte gör skada....kan möss göra en människa så glad som mina djur glädjer mig så kommer begreppet möss i en ny dimension. Och det står jag för....
Seså  Nu lugnar vi ner oss. Det här handlar inte om att ha rätt eller fel, om att vara dum, knäpp eller något annat. Och personangrepp hör verkligen inte hemma här! (bestämmer jag som startat inlägget  ) Det var inte vad jag var ute efter. Jag söker inga syndabockar, jag söker långsiktig problemlösning. Långsiktig! Alla har rätt att älska sin katt, och som det är idag har alla även rätten att ha sin katt på alla de olika vis som alla här har. Att "här och nu - ögonblickligen" stänga in sin katt som är född och uppvuxen med total frihet, är ingen bra idé, anser jag. Jag tror inte katten skulle må bra! Dock, det FINNS ett problem här. Kan någon förneka det? Om problemet inte fanns, skulle det inte bli en sådan hetsig debatt varje gång någon börjar uttala sig om dem (problemen). Problemet med katterna handlar om två olika saker: Det ena är sätten de kan störa och förstöra för grannar som inte vill ha katt (egen eller andras). Det andra är vad katterna åstadkommer i naturen. Båda är stora problem. Vad finns det för möjligheter att vända detta inför framtiden? Själv tänker jag, att ett sätt är att ge katten (rent generellt sett) en högra status, att katter får värde. Hur gör man det? Jag vet faktiskt inte. Seriöst avlade katter har värde!!! Det är alla dessa lösgående och okastrerade katter som sänker värdet. Man ger bort kattungar, för att det blir "för många oplanerade ungar". Om katter har problem med att "hållas instängda", varför inte avla på katter som trivs bättre än idag med ett lite mer inskränkt liv? Det finns många djurslag som man avlar bort problem med. Det tar lite tid, är en långsiktig lösning, men det ÄR en lösning. Fast, då måste på något vis alla "okastrerade lösspingande" katter bort ur bilden. Och det är svårt, eftersom det alltid finns människor kvar som är "tvärtemot", och som skiter fullständigt i både natur och andra människor. Men, någonstans måste man ju börja. Och "debatter" är alltid en början. Att hägna in sin tomt är väl en annan lösning, och jag tror att en katt är helt belåten med en trädgård (sin egen) som revir!!! Då får också fåglar och andra smådjur en chans att upptäcka att DÄR ska man inte hålla till, än mindre boa. Att ändra lagen är förstås det mest effekteiva. Då blir det "tvunget" med både inhägnader och avel. Det tar lite tid förstås, men utvecklingen styrs på det viset.
... och så vill jag ge en kram till alla som skriver här  och till alla som "bryr sig". En sak till vill jag tillföra debatten: Det går inte att jämföra katt med vilda djur som rådjur, fåglar, räv, grävling osv. Det är en STOR skillnad, i och med att INGEN har ansvar för de enstaka vilda djuren. De kan bli överkörda av bilar, de kan äta upp alla rosorna på dyraste rosenplantan, de kan till och med svälta ihjäl, osv. Det finns INGEN enskild människa som har ansvar över vad, hur, eller var, när det gäller viltet. Katten är ett husdjur, med en ägare.
Saffrans
29-07-2010, 11:15
Jag har katter och haft sedan barnsben. Jag skulle aldrig ha dem som utekatter då jag är allt för rädd om mina katter. Har aldrig haft en utekatt. Skulle jag bo på landet så skulle en redigt stor rasthage byggas.
Vad jag vet så har kattägare samma ansvar som en hundägare.. Handen på hjärtat ni med utekatter skulle ni ersätta eran granne om denne vore hyper allergisk mot katt, eran katt knatar in i han/hennes bostad så den måste sanera sin bostad? jag skulle inte tro det för då är det helt plötsligt inte eran katt som gått in där. Sedan katt revir tänkande går inte långt från sitt hem.... En okastrerad hane kan vandra långt för finna "kåta" damer *läs katthonor*, samma med honkatter de kan oxå vandra en bra bit från sitt hem. Sedan gnäller kattägare Suck, kattungar igen, slå ihjäl, skänk bort dvs de var oönskade. Det är VARJE kattägares ansvar så inte oönskade kattungar sätts till världen, det finns trots allt över 100 tusen hemlösa katter i sverige.
Skulle jag bo i hus så skulle jag fixat så jag kan ha min dörr öppen utan att ngn annans katt kommer in genom att fixa en nätdörr. Behöver inte kosta många kronor för den händige. Utekatter kommer alltid att finnas, oansvariga ägare kommer även dem att finnas.
Solstorm
29-07-2010, 11:41
Det är vanligt i kattägarvärlden att slänga ur sig att alla som inte håller katterna på samma sätt som jag gör, ger dem annan mat, låter dem vara inne/ute etc de är inte seriösa. Alla som gör likadant som jag gör är seriösa och alla som gör något på annat sätt är oseriösa. Det är bara att läsa i olika kattforum så krigas det ordentligt där ibland.
Mina katter kostar mellan 6000 och 7000 och de får gå ut när jag är hemma. Här finns ingen förbipasserande väg och de är antingen kastrerade eller äter p-piller när de får gå ut. Ändå så får det en del människor att gå i taket när jag berättar om det. Jag tycker att det är synd att alltid i alla lägen degradera katten till enbart sällskapsdjur/porslinskatt. Jag är väldigt glad för att mina katter jagar möss. Det gör ju dem till nyttodjur också utöver att vara älskade sällskapsdjur.
Det vi älskar mest i världen brukar ju vara våra barn. Det är ju självklart att de ska få gå ut trots allt hemskt som kan hända. I mina ögon är det mycket värre när människor slänger upp en vägskylt om lekande barn och sedan inte har uppsikt över barnen utan att de faktiskt är på vägen.
malcolm
29-07-2010, 12:10
CITAT (Bengalow @ 28-07-2010, 22:29)  Om du hade köpt en raskatt för låt oss säga 5-8000,- hade du låtit den löpa ut när den ville då också? Det är ju samma slags djur med samma "instinkt". Jag brinner efter svar! Jag skulle ALDRIG köpa en raskatt eller nå´t annat rasrent djur heller för den delen.
malcolm
29-07-2010, 12:40
CITAT (Saffrans @ 29-07-2010, 12:15)  Jag har katter och haft sedan barnsben. Jag skulle aldrig ha dem som utekatter då jag är allt för rädd om mina katter. Har aldrig haft en utekatt. Skulle jag bo på landet så skulle en redigt stor rasthage byggas. När vi hade kaniner här hemma byggde jag en 10 kvm stor hage med nättak (för att hindra rovfåglar) till dem och jag byggde också en rejäl koja med 5 cm frigolitisolering i väggar, golv och tak. Ett tag funderade vi på om katten skulle få överta denna hage som sin men dessa planer skrinlades och hagen revs i höstas. Installerade en elektroniskt styrd kattlucka i altandörren som låses upp av en sändare som katten har i halsbandet. Man kan välja om luckan skall vara tillgänglig för både in- och utpassage eller bara fungera för ingång resp. vara låst åt båda hållen och på nätterna har vi den i det sistnämnda läget. [attachment=52996:PICT0010.JPG] [attachment=52998:PICT0008.JPG] [attachment=52997:kaninkoja.jpg]
Saffrans
29-07-2010, 13:12
CITAT (Solstorm @ 29-07-2010, 12:41)  Det är vanligt i kattägarvärlden att slänga ur sig att alla som inte håller katterna på samma sätt som jag gör, ger dem annan mat, låter dem vara inne/ute etc de är inte seriösa. Alla som gör likadant som jag gör är seriösa och alla som gör något på annat sätt är oseriösa. Det är bara att läsa i olika kattforum så krigas det ordentligt där ibland.
Mina katter kostar mellan 6000 och 7000 och de får gå ut när jag är hemma. Här finns ingen förbipasserande väg och de är antingen kastrerade eller äter p-piller när de får gå ut. Ändå så får det en del människor att gå i taket när jag berättar om det. Jag tycker att det är synd att alltid i alla lägen degradera katten till enbart sällskapsdjur/porslinskatt. Jag är väldigt glad för att mina katter jagar möss. Det gör ju dem till nyttodjur också utöver att vara älskade sällskapsdjur.
Det vi älskar mest i världen brukar ju vara våra barn. Det är ju självklart att de ska få gå ut trots allt hemskt som kan hända. I mina ögon är det mycket värre när människor slänger upp en vägskylt om lekande barn och sedan inte har uppsikt över barnen utan att de faktiskt är på vägen. Var sa jag att andra kattägare skall hålla sina katter som jag gör? jag berättade bara utifrån mig så som jag gör.. Katter mår inte dåligt vara innekatter man får aktivera dem lite mer. Skulle de fara illa så tror jag med all säkerhet att Jordbruksverket skulle ha satt upp regel katter får ej hållas som innekatter. Och ja, det är raskatter jag har men har även 2 st huskatter *bondkatter* och anser att även bonnisar har samma värde som en raskatt. Katter nyttodjur ja, även ormarna är nyttodjur då även de tar möss, råttor men dem ska folk ha bort de är ju så vidriga.. Igelkotten nyttodjur, den äter ju ormar men dessa igelkottar eldas ju upp då de övervintrar i lövhögar som folk eldar upp tidigt på våren.. Ang barn så finns det många barn vars föräldrar skiter blanka tusan i vad de hittar på ute, föräldrar vill vara ensam en dag ge barnen slant, sprit etc ut med er gör ngt ute. Bara i en förort till stockholm *norr* så ser nattvandrare 10 åringar ute på nätterna, var är föräldrarna?? var är ansvaret för sina barn? lär ungarna ta ansvar och ta konsekvenser av vad de gör för satyg.
Blomfrun
29-07-2010, 14:48
För att komma bort från ilskna påhopp tänkte jag berätta om mina katter, Gustafs 17 år och Torsten "Totte" 3 år. Gammelkatten är både senil, hör och ser illa och huserar mest på altanen där han är fredad från inkräktare. Vi bor på landet och har en stor del av fyrbenta skadedjur, möss, råttor och sorkar runt omkring oss. Vår Totte är en exemplarisk jägare och fångar mycket och äter mycket. Dock går en stor del av hans fångst till gammelkatten som han snällt serverar med diverse godbitar. Båda är kastrerade och väldigt goda vänner.
malcolm
29-07-2010, 15:55
CITAT (Blomfrun @ 29-07-2010, 15:48)  För att komma bort från ilskna påhopp tänkte jag berätta om mina katter, Gustafs 17 år och Torsten "Totte" 3 år. Gammelkatten är både senil, hör och ser illa och huserar mest på altanen där han är fredad från inkräktare. Vi bor på landet och har en stor del av fyrbenta skadedjur, möss, råttor och sorkar runt omkring oss. Vår Totte är en exemplarisk jägare och fångar mycket och äter mycket. Dock går en stor del av hans fångst till gammelkatten som han snällt serverar med diverse godbitar. Båda är kastrerade och väldigt goda vänner. Härligt!
malcolm
29-07-2010, 16:10
CITAT (Saffrans @ 29-07-2010, 14:12)  Katter nyttodjur ja, även ormarna är nyttodjur då även de tar möss, råttor men dem ska folk ha bort de är ju så vidriga.. Igelkotten nyttodjur, den äter ju ormar men dessa igelkottar eldas ju upp då de övervintrar i lövhögar som folk eldar upp tidigt på våren.. Skulle aldrig falla mig in att slå ihjäl en orm och jag ser många på mina kanotutfärder, tycker de är fascinerande djur som gör nytta i ekosystemet. Lövbränning är överhuvud taget en styggelse eftersom löv passar mycket bättre i komposten, många igelkottar bränns tyvärr ihjäl precis som du säger, speciellt kring Valborg men skall man nu nödvändigtvis elda ris är det bra att lägga lastpallar under kasen så de får en flyktväg undan lågorna.
malcolm
29-07-2010, 16:27
CITAT (Platinum @ 28-07-2010, 23:01)  Får jag fråga vad du relaterar det till? Småhundar är inte aggressivare än stora hundar, hur en hund beter sig beror helt och hållet på hundföraren och det betyder då inte nödvändigtvis den som äger hunden utan den som rastar hunden när så behövs. Småhundar är intensivare ja, men aggressivare nej. Har vuxit upp med tax och småstövare och rastat både schäfrar, dobermanns och bullmastiffer så jag har sett skillnader i personlighet ja, men olika grad av aggressivitet absolut inte. Mitt påstående grundar sig på en tidningsartikel jag läste för en tid sedan och vad det gäller hundbitna i min bekantskapskrets så har alla blivit bitna av just småhundar men som någon tidigare sagt här så verkar Golden retriever överrepresenterade vad det gäller antalet angrepp. I Sverige finns ingen statistik så vitt jag vet över vilka raser som bits mest men jag har sett siffror från Canada som bekräftar mitt påstående. Påstår INTE att ALLA småhundar bits.
malcolm
29-07-2010, 16:48
CITAT (Red Top @ 17-07-2010, 18:49)  Du säger att du är kattägare sen ett år tillbaka. Inte särskilt mycket erfarenhet av tamkatter m a o. Vad vet du om min kunskap och erfarenhet av tamkatter? Bara för att jag personligen inte haft katt förut så betyder det inte att jag inte vet något om dessa djurFriska sunda katter kan ge sig ut på långa vandringar och vara borta i dagar, ja veckor, för att sen komma tillbaka och låtsas som om ingenting hänt. Just det, friska och sunda katter. Tack för det!  Sätt dig och gosa med din kisse och njut av att hon vill bo hos dig. Men kom ihåg att i fortsättningen uppträda som en ansvarsfull kattägare. Håll henne under uppsikt, eller adoptera bort henne till någon trevlig familj på landet. Du motsäger dig själv, skulle inte katter på landet bete sig likadant som katter inne i samhällen då? De jagar väl lika många fåglar, kissar och bajsar, tar ekorrungar etc. Klart att vår katt vill bo hemma hos mig och sonen, det är här hon får mat och friskt vatten varje dag.
fuchsian
29-07-2010, 16:53
Alla barn i början, men man lär sig, eller?  .. fuchian ...
malcolm
29-07-2010, 17:25
CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 23:53)  Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa! Vad vet du om min förmåga/kunskap om att ha djur..? Slätt intet skulle jag vilja säga, de flesta djurägare har väl djuren för sin egen skull, inte tusan skaffar man hund, katt eller vad det nu kan vara för att hjälpa djuren på något sätt. Här hemma har det passerat djur av allehanda slag under årens lopp, hamstrar, marsvin, kaniner (framför allt), möss och många har levt betydligt längre än vad som anses vara "normalt" så att prata om att jag (och mina döttrar + son) inte skulle vara ansvarstagande är fullkomligt löjligt och totalt gripet ur luften. Jag har köpt och lånat böcker på biblioteket om alla de djur vi har haft här hemma för att kunna ge dem ett så bra liv som möjligt och kollar du in bilderna från ett tidigare inlägg jag gjorde nyligen på denna tråd så lär du se att ingen möda har sparats för att djuren skulle ha det så bra som det bara gått och vi har haft hamstrar som levt i 4 år (normalt 2) och kaninen Smulan är drygt 10. [attachment=53021:Bild015.jpg] Tror du egentligen bara är ute efter att skapa bråk och vill sitta där på dina höga hästar och peka med hela handen, aldrig har jag sett ett trevligt eller humoristiskt inlägg från din sida. Vår katt är i ett ypperligt skick, pigg, nyfiken och med glänsande päls precis som en katt skall vara. Visst skulle jag bli ledsen om hon tex. blev överkörd av en bil, tagen av räven eller vad som helst men jag skulle i alla fall veta att hon fått leva ett värdigt liv som den fria varelse som hon är.
CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 23:53)  Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa! Varför är du så aggressiv? Malcoms katt verkar ju leva ett perfekt kattliv och är älskad även av grannarna. gita
Red Top
29-07-2010, 19:26
CITAT (malcolm @ 29-07-2010, 17:48)  Vad vet du om min kunskap och erfarenhet av tamkatter? Bara för att jag personligen inte haft katt förut så betyder det inte att jag inte vet något om dessa djurJust det, friska och sunda katter. Tack för det! Du motsäger dig själv, skulle inte katter på landet bete sig likadant som katter inne i samhällen då? De jagar väl lika många fåglar, kissar och bajsar, tar ekorrungar etc. Klart att vår katt vill bo hemma hos mig och sonen, det är här hon får mat och friskt vatten varje dag. Tog det tolv dagar, att komma på hur du skulle besvara mitt inlägg, genom att fetstila in dina svar i min text?
Bengalow
29-07-2010, 19:51
Malcolm! En ansvarstagande djurägare släpper inte sitt husdjur utanför sin tomt utan uppsyn i tättbebyggt område - både för djurets egen skull, men även av hänsyn till kringboende. Eftersom du säger att du gör detta, så anser jag att du inte borde ha djurhållning. Basta! Djurhållning är mer än att se till att pälsen är blank.... Återigen: OM du hade ett värdefullt djur - skulle du släppa ut detta vind för våg? Jag brinner för ett svar!
PS: Invektiv kan du hålla inne med - det säger mer om dig än om mig. Det var ju du som klagade på, att tonläget här på Forum var så illa, att du ville lämna det. Hur låter det nu igen, ordspråket, om "kasta sten i glashus"...?
malcolm
29-07-2010, 21:39
CITAT (Red Top @ 29-07-2010, 20:26)  Tog det tolv dagar, att komma på hur du skulle besvara mitt inlägg, genom att fetstila in dina svar i min text? Nej men jag hade inte uppmärksammat ditt inlägg förrän nu men var det det som var det viktiga.... hur många dagar det tog?
malcolm
29-07-2010, 21:45
CITAT (Bengalow @ 29-07-2010, 20:51)  Malcolm! En ansvarstagande djurägare släpper inte sitt husdjur utanför sin tomt utan uppsyn i tättbebyggt område - både för djurets egen skull, men även av hänsyn till kringboende. Eftersom du säger att du gör detta, så anser jag att du inte borde ha djurhållning. Basta! Djurhållning är mer än att se till att pälsen är blank.... Återigen: OM du hade ett värdefullt djur - skulle du släppa ut detta vind för våg? Jag brinner för ett svar!
PS: Invektiv kan du hålla inne med - det säger mer om dig än om mig. Det var ju du som klagade på, att tonläget här på Forum var så illa, att du ville lämna det. Hur låter det nu igen, ordspråket, om "kasta sten i glashus"...? Fortsättningsvis kommer jag att nonchalera ALLA dina inlägg på vilket forum och i vilka trådar de än må förekomma. Min katt ÄR VÄRDEFULL även om hon inte kostade tusentals kronor! Värderar inte liv i pengar. Jag har fö. inte kallat någon för idiot eller liknande, använd inte ord som du inte behärskar.
Solstorm
29-07-2010, 21:59
CITAT (Saffrans @ 29-07-2010, 14:12)  Var sa jag att andra kattägare skall hålla sina katter som jag gör? Hoppsan! Mitt inlägg var inte riktat speciellt till dig utan mer till alla som talar om för andra människor hur de ska hålla sina katter.
Bengalow
29-07-2010, 22:09
Malcolm, om den är så värdefull, se då till att den inte springer vind för våg! Det finns kanske en och annan ungdom eller katthatare som tycker att det är kul att sparka ihjäl katter! Eller hänga i dom ett snöre! Eller hälla bensin på dom! Fattar du? Jag ger mig den på att du kommer att skylla på gärningsmännens brutalitet, om du hittar en livlös katt utanför dörren. "-Du har ju inte gjort något fel!", eller...?
Att du kommer att nonchalera mina svar eller frågor ger jag blanka den i - men andra människor skall inte behöva misstrivas, för att du inte beter dig som en ansvarsfull "ägare" av ett husdjur.
Ville bara göra en rättelse !en kastrerad hankatt eller honkatt ger sig inte i väg flera dagar och inte springer de runt och pizzar hur som helst på dynor dörrar osv ,men en kastrerad katt bevakar sitt revir även om den är kastrerad och kan även slås för det om det behövs.
malcolm
30-07-2010, 17:07
Hankatter kastrerar man, honor steriliseras. En viss skillnad där och vår katt är steriliserad.
Kryddan03
30-07-2010, 17:38
CITAT (malcolm @ 30-07-2010, 18:07)  Hankatter kastrerar man, honor steriliseras. En viss skillnad där och vår katt är steriliserad. Där har du fel. Man kan såväl kastrera som sterilisera både hon- och hankatter. Skillnaden ligger i själva ingreppet inte i könet. När man kastrerar en katt tar man bort hela "reproduktionssystemet" d v s testiklar på hankatter och äggstockar på honkatter. När man steriliserar knipsar man av sädesledare på hankatter och snörper äggstockarna på honkatter. Sterilisering görs i stort sett aldrig på katter utan man kastrerar (lämnar en liten teoretisk möjlighet för att det någonstans i Sverige skulle springa omkring en steriliserad katt av någon obskyr anledning). Av någon anledning finns det fortfarande folk som tror att det är som du säger, men det är det alltså inte. En del hävdar att så var det förr, men det stämmer inte heller. Själva ingreppen har alltid varit desamma. En katt som skulle vara steriliserad har fortfarande könsdrifterna kvar men begränsad möjlighet att reproducera sig (det finns precis som med p-piller en viss riskprocent för dräktighet) vilket t ex innebär att en hankatt fortfarande kan markera, yla och strätta och en honkatt som skulle vara steriliserad löper fortfarande regelbundet. Gör din katt det?
malcolm
30-07-2010, 18:18
Nope, vår katt löper inte och har inte visat något som helst intresse för grannarnas hankatter, för mig är dock kastrering detsamma som avlägsnandet av testiklarna hos han- (katter, djur). Visst går det att sterilisera även hannar men då klipper man väl bara av sädesledarna, vilket även förekommer hos människor. Jag vet att jag kan ha fel, det har jag haft förut.
Saffrans
30-07-2010, 18:24
CITAT (malcolm @ 30-07-2010, 19:18)  Nope, vår katt löper inte och har inte visat något som helst intresse för grannarnas hankatter, för mig är dock kastrering detsamma som avlägsnandet av testiklarna hos han- (katter, djur). Visst går det att sterilisera även hannar men då klipper man väl bara av sädesledarna, vilket även förekommer hos människor. Jag vet att jag kan ha fel, det har jag haft förut.  Förut så hette det kastrera och sterilisera. Idag så heter det rakt av kastrera oavsett om det är honkatt eller hankatt. Jag vill bara på minna om att katter skall vara vaccinerade mot kattpest och kattsnuva årligen. Samt man avmaskar dem med jämna mellanrum.
Kryddan03
30-07-2010, 18:29
CITAT (malcolm @ 30-07-2010, 19:18)  Nope, vår katt löper inte och har inte visat något som helst intresse för grannarnas hankatter, för mig är dock kastrering detsamma som avlägsnandet av testiklarna hos han- (katter, djur). Visst går det att sterilisera även hannar men då klipper man väl bara av sädesledarna, vilket även förekommer hos människor. Jag vet att jag kan ha fel, det har jag haft förut.  Det är väl alltid bra att ta till sig det korrekta istället för att framhärda i det felaktiga?  Din katt är kastrerad.
Kryddan03
30-07-2010, 18:36
CITAT (Saffrans @ 30-07-2010, 19:24)  Förut så hette det kastrera och sterilisera. Idag så heter det rakt av kastrera oavsett om det är honkatt eller hankatt. Jag vill bara på minna om att katter skall vara vaccinerade mot kattpest och kattsnuva årligen. Samt man avmaskar dem med jämna mellanrum. Nja, ingreppen har ju alltid varit desamma och har hetat detsamma, vad jag vet. På 70-talet rättade vår veterinär mig när vi skulle "sterilisera" en av våra honkatter och förklarade skillnaden. Jag vet att det fortfarande finns folk som tror att det heter så. Men jag tror att upprinnelsen mer har legat i folkmun och att det sedan - tyvärr - anammades av mindre nogräknade veterinärer som inte orkar säga emot. Det trista blir ju om veterinären verkligen ger en det man frågar efter...
malcolm
30-07-2010, 18:43
CITAT (Saffrans @ 30-07-2010, 19:24)  Förut så hette det kastrera och sterilisera. Idag så heter det rakt av kastrera oavsett om det är honkatt eller hankatt. Jag vill bara på minna om att katter skall vara vaccinerade mot kattpest och kattsnuva årligen. Samt man avmaskar dem med jämna mellanrum. Katten är vaccinerad och avmaskad.
Malcolm, var det er katt som du länkade till på Youtube? - En Tabby! Gud så vacker! Och vilken päls, så glänsande. En riktigt vacker misse! Gratulerar sonen - för det var väl sonens katt om jag minns rätt från början av tråden. Ang lagen om hållande av hund och katt. Det är inte exakt samma regler för de båda djursorterna. Det står att reglerna gäller med hänsyn till djurets art. Dvs, det finns undantag för katten. Det finns ingen kommun i landet som skulle ha koppeltvång för katter tex. Inom Göteborgs kommun vill man inte ens ha koppeltvång åretrunt för hundar. Då skulle man nämligen bli tvungen att skapa rastgårdar för hundar och det varken vill eller kan man av ekonomiska skäl. Majoriteten av katter går på lådan hos sin ägare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|