|
Men när det gäller företagsköp så gäller ju båda riktningarna. Svenska företag investerar i utlandet o vice versa. Om det är utländska ägare till en del apotek så finns ju apoteken kvar. Och sysselsättningen. Och skillnaden för oss konsumenter är bara en ny skylt på dörren.
fuchsian
31-07-2010, 16:39
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-07-2010, 11:03)  Herkules jag/vi gynnar privata företag för utan företag stannar Sverige.
Jag har aldrig förut fått all min m edicin direkt. Fick alltid vänta tills dom tog hem det. Och det var ingen ovanlig medicin.
Nu är det också öppen där hela sommaren. Förut stångde dom helt i flera veckor under sommaren. Då fick man åka till nästa stadsdelen. Men vad gör alla dom gamla, dom som inte kör bil?
Nej, nu kan man gå in där utan att få en klump i magen när man man går genom dörrarna
Elisabeth ELISABETH, Känner igen det du beskriver och har själv hamnat i knipa när vårt lilla apotek har inte i lager det som man ofta hämtar ut. det blir evigt tjaffs och väntande. Jag ömmar för dom äldre som har tagit sig med sin rullator till apoteket och några jag sett, blivit nästan hånade, när de värkande fingrar inte hittar snabbt fram sina recept och pengar. Det har hänt att den expertisen sagt till gamlingen att se till att ha det framme och sedan tagit en annan kund emellan. Män kan stå på sig, men en äldre kvinna med dålig ork sätter sig att att gråta, då blir man så frusterad, för om vi lever så blir vi också gamla och långsamma. Flera gånger har jag gett min turlapp till en gamling. även om jag själv suttit i rullstol pga operationer i min fot. Även om de blir generade, har jag sagt att jag orkar bättre att vänta och det har blivit flera små trevliga pratstunder under väntetiden, men det gillades inte av den surkarten till apotekare. En gång gick hon för långt, maken hämtade mig och jag grät. Han gick in och sedan blev den surkarten flyttad från vårat apotek. visserligen återkom hon efter ett par år, men jag fick vara i fred, även att man fick den klumpen i magen när man såg henne.. Men, att vända på det hela, så finns det ena riktigt duktiga som kan hanskas kunden med värdighet och utan att stressa. ...... fuchian ....
Jadu Fuchian. Kan du heala en annas knä borde du väl kunna heala din egen fot. Eller du kanske trivdes i rullstolen måhända.
fuchsian
31-07-2010, 17:25
Det var elakt sagt av dig, men jag tänker inte ta vid mig, för jag förstår att du vet inte hur det hela fungerar. Hadde du inte annat att komma med?  ... fuchian ,,,
CITAT (fuchian @ 31-07-2010, 18:25)  Det var elakt sagt av dig, men jag tänker inte ta vid mig, för jag förstår att du vet inte hur det hela fungerar. Hadde du inte annat att komma med?  ... fuchian ,,, Erkänner att det var elakt sagt. Men av någon anledning så lyckas du med dina inlägg ta fram dom sämsta sidorna hos mig. Men jag erkänner, du har varit med om så mycket att du helt enkelt måste ha levt mer än ett liv.
CITAT (Gita @ 31-07-2010, 11:44)  Håller med fullständigt! I stället för som tidigare bli bemött som "brukare" (de offentliga instutionernas konstiga benämning) blir man nu bemött som en värdefull kund. Förmodligen för att apoteket drivs av företagare och som sådan vet man att en kund som inte är nöjd går/handlar någon annanstans. Gita Nämen snälla du ... apoteket har väl alltid varit en butik man handlat i och hämtat ut (köpt) mediciner. Inte fasen har jag någonsin blivit kallad "brukare" ... bemött som sådan har jag aldrig varit, men vet ju eg inte hur man bemöts då ... kanske kan du förklara för mig? Har iaf aldrig någonsin blivit otrevligt bemött.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-07-2010, 11:30)  Ja han köpte apoteket och en del av personalen är kvar.
Men alla måste väl har gått en kurs i hur man bemöter kunderna. Dör så plötsligt är alla vänliga. Är helt annorlunda.
Allt går även mycket fortare eftersom personalen inte längre står bakom disken och för sina privatsamtal.
Många gånger hat min sambo kommit hem med fel medicin till mig. Och när dom stal nästan 900 Kronor ifrån mitt högkostnadskortet, då blev jag en aning irriterade. Men dom gör aldrig fel, hette det i början. Efter några veckors tjat och tjaffs fick jag rätt.
Sedan dess sparar jag alla kvitton från apoteket.
Min Svåger t.ex. äter hjärtmedicin. Han fick aldrig hela ransionen för 3 månader, för dom behövde hat något kvar ifall någon mera kommer och behöver samma medicin, istället för att beställa lite mera av samma sort.
Gick man till apoteket, så visste man att det är något problem. Och därtill otrevligt bemötande
Kunde skriva många exempel
Elisabeth Du måste haft maximal otur att bara råka på sån usel och okunnig personal. Fel mediciner utgivna ska ju föranleda anmälan och ofta skapar det rubriker i tidningar. Har du och de dina anmält att ni aldrig får ut rätt mediciner/rätt mängd? Du får ursäkta mig men jag har svårt att tro att din svåger ALDRIG fått ut hela ransionen för 3 månader av sin hjärtmedicin. Ibland händer det att de haft brist på någon medicin, men att det alltid skulle vara så, nej det köper jag inte.
Huggorm
31-07-2010, 22:31
CITAT (herkules @ 31-07-2010, 11:43)  här blev apoteket privat och har därmed blivit mycket sämre (enligt människor boende i området), sämre utbud, mindre personal och det som förut gällde att om 3 förfrågningar efter ett visst läkemedel skedde så skulle apoteket ta hem det, inte gäller privata apotek så är det också brist på läkemedel. även vanligt förekommande läkemedel är ofta slut. Låter märkligt tycker jag, med tanke på att dom nu har ett vinstintresse. Då säger det sig själv att dom bör se till att ha varor på hyllorna. Det är nog bara i övergångsfasen det blir problem, det ordnar sig nog när dom får rutin.
fuchsian
31-07-2010, 23:16
CITAT (gnon49 @ 31-07-2010, 21:54)  Erkänner att det var elakt sagt. Men av någon anledning så lyckas du med dina inlägg ta fram dom sämsta sidorna hos mig. Men jag erkänner, du har varit med om så mycket att du helt enkelt måste ha levt mer än ett liv. GNON49, Du är förlåten, jag förstår att det uppkommer negativt men tänk så att det är en lärdom mellan oss båda och att vi hittar ett bättre sätt mellan oss. det är sanning, jag har fått gå igenom mycket i detta liv så det räcker men jag har blivit stark av det och säkerligen har jag blivit ordentligt prövad innan detta liv, men det börjar ljusna och ge mig kraft. Kanske därför gud har nu gett mig ett positivt sinne och massor av humor. Bara tacka o ta emot. Sov gott. .........fuchian ...
Red Top
31-07-2010, 23:24
Jobbar du/ni i skift F/MM mfl???
Edit: Glömde ngr bokstäver
fuchsian
31-07-2010, 23:31
Näee .. försöker bli så sömnig att kunna sova hela natten. tittade på långfilm tidigare, men sen kunde inte somna. så är det helt enkelt och dottens skickade sms mitt i natten ....uhjhuuuujanamej. .. F...
*Stintan*
31-07-2010, 23:39
CITAT (Red Top @ 01-08-2010, 00:24)  Jobbar du/ni i skift F/MM mfl???
Edit: Glömde ngr bokstäver
herkules
01-08-2010, 08:10
CITAT (Huggorm @ 31-07-2010, 23:31)  Låter märkligt tycker jag, med tanke på att dom nu har ett vinstintresse. Då säger det sig själv att dom bör se till att ha varor på hyllorna. Det är nog bara i övergångsfasen det blir problem, det ordnar sig nog när dom får rutin. kanske det, jag bytte som sagt så jag vet inte. vad som jag tycker låter konstigt är att de privata apoteken inte behöver tillhandahålla läkemedel som kunderna frågar efter, det är tydligen regel på riktiga apotek. jag tror inte på att personalen så där bara blir trevligare eller mer serviceminded för att apoteket helt plötsligt ägs av ett riskkapitalbolag, tror det ligger hos en själv som kund, inte hos personalen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-08-2010, 09:12
CITAT (herkules @ 01-08-2010, 09:10)  jag tror inte på att personalen helt plötsligt blir trevligare eller mer serviceminded bara för att apoteket helt plötsligt ägs av ett riskkapitalbolag, tror det ligger hos en själv som kund, inte hos personalen. du tycker att det är fel på alla människor i en stadsdel när personalen är otrevliga??????
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-08-2010, 10:12)  du tycker att det är fel på alla människor i en stadsdel när personalen är otrevliga?????? Kan det vara så att genom sig själv känner man de andra?! Känner du förresten varenda människa där du bor?
Red Top
01-08-2010, 10:09
Det är inte mer än drygt ett år sedan vi avhandlade apoteket förra gången. Elisabeth hade redan då otroligt dåliga erfarenheter av apoteket. Se bif länk ApoteketDet är väl en himla tur att de flesta apoteken nu ägs av utländska riskkapitalbolag, vars enda intresse är att fylla investerarnas fickor med pengar, så att Elisabeth kan gå till apoteket och bli behandlad med den respekt hon tycker att hon är värd. Fotnot: Apoteken ägs inte av enskilda apotekare. Antingen har de ett franchisingavtal, eller så är investmentbolagen delägare.
herkules
01-08-2010, 10:27
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-08-2010, 10:12)  du tycker att det är fel på alla människor i en stadsdel när personalen är otrevliga?????? nja, låt oss säga så här - jag tror inte att du talar för alla människor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-08-2010, 10:39
CITAT (silos @ 01-08-2010, 10:32)  Kan det vara så att genom sig själv känner man de andra?! Känner du förresten varenda människa där du bor? men herregud silos, det är väl klart att jag inte känner alla människor här. Särskilt sedan vår stadsdel har vuxit så mycket. Men vi känner många här i vår del (och min sambo ännu mera ) Men vi såg ju varje gång vi var på apoteket att det var flera upprörda människor där. Och eftersom vi är relativ sociala, så pratar vi också med många människor här runtomkring oss. Och även om några här försöker att intala mig att det är mitt fel när dom är otrevliga eller gör fel, så drömde inte jag det hela. Vi vet hur det var här och inte ni..... Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-08-2010, 11:39)  men herregud silos, det är väl klart att jag inte känner alla människor här. Särskilt sedan vår stadsdel har vuxit så mycket. Men vi känner många här i vår del (och min sambo ännu mera )
Men vi såg ju varje gång vi var på apoteket att det var flera upprörda människor där.
Och eftersom vi är relativ sociala, så pratar vi också med många människor här runtomkring oss.
Och även om några här försöker att intala mig att det är mitt fel när dom är otrevliga eller gör fel, så drömde inte jag det hela. Vi vet hur det var här och inte ni.....
Elisabeth Okej jag förstår! Det är inte ditt fel,så menar jag inte här,men själv har jag kommit underfund med under mitt liv att jag har blivit bemött som jag själv bemöter andra och att även det underliggande kännslan inom människan gå fram oavsätt om jag är trevlig utåt!(alltså den äkta kännslan inombords,som ofta är inte det samma som jag visar utåt) Och blir jag då arg så vet jag att jag har någonting att lära mig om mig själv i situationen som har uppkommit... Lite svårt för mig att beskriva det hela,men felet är absolut inte ditt,men du kan alltid ta lärdomar från sådana tillfällen d.s. för din egen utveckling... Det är klart att du vet hur det är där du bor!
fuchsian
01-08-2010, 10:51
CITAT (Red Top @ 01-08-2010, 11:09)  Det är inte mer än drygt ett år sedan vi avhandlade apoteket förra gången. Elisabeth hade redan då otroligt dåliga erfarenheter av apoteket. Se bif länk ApoteketDet är väl en himla tur att de flesta apoteken nu ägs av utländska riskkapitalbolag, vars enda intresse är att fylla investerarnas fickor med pengar, så att Elisabeth kan gå till apoteket och bli behandlad med den respekt hon tycker att hon är värd. Fotnot: Apoteken ägs inte av enskilda apotekare. Antingen har de ett franchisingavtal, eller så är investmentbolagen delägare. Kollade det och det är så att de apotek har köpts av invertmentbolagen, inte enskilga personer, men de kallas privata ändå. Invertmentbolagens ledning kan vara både svenskt och även utländskt, men i det sistnämnda kan det vara både ock, riskkapital ---- el. mer seriösa. De har inte franchisingavtal. ... Fuchian...
*Stintan*
01-08-2010, 11:01
CITAT (fuchian @ 01-08-2010, 11:51)  Invertmentbolagens ledning kan vara både svenskt och även utländskt, men i det sistnämnda kan det vara både ock, riskkapital ---- el. mer seriösa. De har inte franchisingavtal. ... Fuchian... Red Top sa inte att investmentbolagen har franchisingavtal. Det hon sa var: " Apoteken ägs inte av enskilda apotekare. Antingen har de(apotekarna, min anm.) ett franchisingavtal, eller så är investmentbolagen delägare."
fuchsian
01-08-2010, 11:27
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2010, 12:01)  Red Top sa inte att investmentbolagen har franchisingavtal. Det hon sa var: " Apoteken ägs inte av enskilda apotekare. Antingen har de(apotekarna, min anm.) ett franchisingavtal, eller så är investmentbolagen delägare." Stintan, god morgon på dig... somnade du sen? jag gjorde det. obs, lite eget snack emellan... Jag bara påpekade att apoteken som nu ägs av andra ---- ägs av investmentbolagen som i sin tur ägs av svenska och utländska bolag. De har inga franchisingavtal. hamnar vi nu rätt i den frågan, jag bara gav info.... ....fuchian...
Red Top
01-08-2010, 11:42
Här går det att läsa hur ägandet ser ut i dag: Tidigare inlägg
fuchsian
01-08-2010, 12:29
CITAT (Red Top @ 01-08-2010, 12:42)  Här går det att läsa hur ägandet ser ut i dag: Tidigare inlägg jag har läst igenom ditt inlägg, red top, och frågat den som har skött om försäljning av lokaler till dessa olika företag som skulle bli apotek över större delen av Sverige, så instämmer din lista bättre än det än min förenklade info. Så nu är vi med det klara kanske med denna fråga?  ... fuchian ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|